PDA

View Full Version : Help... Acoustische gitaar gekregen, wat te doen?!



Braddie
5 maart 2014, 15:12
Ik heb een aantal weken terug een gitaar gekregen van iemand, hij zei "Jij hebt nog geen western, ik heb er nog een, hij moet alleen wel gerepareerd worden, maar hij klinkt prima"

Hij klinkt inderdaad voor slide gitaar super, lekker old school sound, maar... Zoals je kan zien op de foto`s is er wel het een en ander mis, bovenblad laat los (Als ik dat naar beneden druk word de gitaar geleidelijk aan 1 semitone hoger :') ) En er zit een scheur in de hals van begin tot eind...

Ik weet dat de gitaar ongeveer 60-70 jaar oud is, en dat het een ovation model is, maar verder... geen idee.

Kan iemand mij eventueel helpen? Ik zou hem graag weer willen repareren en er wat op pingelen, alvast bedankt!

http://i.imgur.com/lzgVudMl.jpg
http://i.imgur.com/L3RmVqyl.jpg
http://i.imgur.com/cgTScZbl.jpg
http://i.imgur.com/5R8G7VEl.jpg
http://i.imgur.com/pIJEgAvl.jpg

Ik heb hem al eens naar een gitaarzaak hier gebracht (Robberts) en die zeiden dat ze hem niet konden repareren.

stijnkenens
5 maart 2014, 15:33
Voor een gitaarbouwer / hersteller met een beetje ervaring is dat niet moeilijk.
Als een zaak zegt dat ze het niet kunnen: never go there again, want dat wil zeggen dat ze er eigenlijk niet eens naar willen zien.

Ik zou wel de spanning van de snaren halen, anders heb je kans dat je binnenkort echt met een wrak zit.

Als je hem voor slide wil gebruiken, dan maakt de toestand van de toets en frets niet veel uit, dus lijmen en klaar !



s.

Braddie
5 maart 2014, 15:36
Voor een gitaarbouwer / hersteller met een beetje ervaring is dat niet moeilijk.
Als een zaak zegt dat ze het niet kunnen: never go there again, want dat wil zeggen dat ze er eigenlijk niet eens naar willen zien.

Ik zou wel de spanning van de snaren halen, anders heb je kans dat je binnenkort echt met een wrak zit.

Als je hem voor slide wil gebruiken, dan maakt de toestand van de toets en frets niet veel uit, dus lijmen en klaar !



s.

Het gaat om gitaarbouwer Robberts Guitars (Bouwt ook gitaren voor Jan Akkerman bijvoorbeeld) in Hilversum

Vond het al raar dat hij zei dat het niet kon, maar ik geloofde hem op z`n woord, want ik dacht.. goh, die man bouwt ook gitaren voor bekende mensen dus die zal het vást wel weten.

Voor slide is hij op dit moment gewoon prima, maar het is wel de bedoeling dat ik er ooit een elementje in laat bouwen en hem gewoon ga gebruiken voor ritme partijtjes en solotjes (Want hij klinkt best lekker)

Er werd mij net ookal verteld "gewoon tijdelijk heel veel DuctTape gebruiken, werkt ook" Maar dat lijkt me niet heel erg handig..

Pepe
5 maart 2014, 15:51
Het is geen Ovation, waarschijnlijk cheap ass ding uit de ninetees. Dat verklaart gelijk waarom Roberts er niks aan wil doen, hij behoedt je voor een ongeluk.

Braddie
5 maart 2014, 15:55
Het is geen Ovation, waarschijnlijk cheap ass ding uit de ninetees. Dat verklaart gelijk waarom Roberts er niks aan wil doen, hij behoedt je voor een ongeluk.


Een kennis van me vertelde me dat hij van zijn oom was in de Filipijnen. En naja, ik vind het een heerlijk gitaartje.

GoReTeX
5 maart 2014, 15:59
Ductape is nog geen gek idee hoor!
Het is wat Stijn ook zegt.... je moet er nu wel iets mee doen anders scheurt je bovenblad straks onder de brug af.... de snaren trekken er nu namelijk wel aan.

Als je nu de spanning eraf haalt kun je het bovenblad tijdelijk vast tapen, voor tijdelijk is het dan ook niet erg dat ie wat minder klinkt.
Ik weet niet of je er nu op speelt zoals hij nu op de foto's staat, maar dan klinkt ie vastgetapt waarschijnlijk hemels ;)

Over de hals..... de scheur die je bedoeld, is dat het fretboard wat loskomt van de hals dat je bedoeld?
Deze zou je ook los kunnen halen en opnieuw lijmen.... evenals het bovenblad.... zoals ik dat nu kan zien is het netjes los gelaten op de bindings.... zijn de kerfings nog in orde?

Want ook hier kun je al een eind komen met Titebond.... overigens zeggen foto's niet altijd alles natuurlijk ;)

Lang verhaal kort..... eerst even zorgen dat het niet verder beschadigd!

Pepe
5 maart 2014, 15:59
da's fijn, ik zou gezegd hebben, gooi je rotzooi zelf weg.

GoReTeX
5 maart 2014, 16:05
da's fijn, ik zou gezegd hebben, gooi je rotzooi zelf weg.

:cooler: :soinnocent:

Braddie
5 maart 2014, 16:38
Ductape is nog geen gek idee hoor!
Het is wat Stijn ook zegt.... je moet er nu wel iets mee doen anders scheurt je bovenblad straks onder de brug af.... de snaren trekken er nu namelijk wel aan.

Als je nu de spanning eraf haalt kun je het bovenblad tijdelijk vast tapen, voor tijdelijk is het dan ook niet erg dat ie wat minder klinkt.
Ik weet niet of je er nu op speelt zoals hij nu op de foto's staat, maar dan klinkt ie vastgetapt waarschijnlijk hemels ;)

Over de hals..... de scheur die je bedoeld, is dat het fretboard wat loskomt van de hals dat je bedoeld?
Deze zou je ook los kunnen halen en opnieuw lijmen.... evenals het bovenblad.... zoals ik dat nu kan zien is het netjes los gelaten op de bindings.... zijn de kerfings nog in orde?

Want ook hier kun je al een eind komen met Titebond.... overigens zeggen foto's niet altijd alles natuurlijk ;)

Lang verhaal kort..... eerst even zorgen dat het niet verder beschadigd!

De scheur zit een kleine 2 cm onder het fretboard...
Dat is trouwens helemaal geen gek idee!

Een vriend van me heeft al gezegd "Braddie, we gaan hem binnenkort proberen te fixen"
Dus wie weet, ik heb geen idee wat kerfings zijn eerlijk gezegd :') Maar ik ben dan ook absoluut niet van het theoretische deel van de gitaar, ik ben meer van het aankloten en spelen..

Rizz
5 maart 2014, 16:38
Zag de topictitel en dacht: geef maar aan mij! :D Na het zien vd foto's: Lama..

Ook je bracing zit los, maar goed, met de spanning eraf kijken of het allemaal nog een beetje aansluit, kwak lijm ertussen en goan! Maar da's minder eenvoudig als het klinkt.. Heb het laatst ook 's voor iemand gedaan, maar lastig om dat weer netjes te krijgen...

stijnkenens
5 maart 2014, 18:35
Het is geen Ovation, waarschijnlijk cheap ass ding uit de ninetees. Dat verklaart gelijk waarom Roberts er niks aan wil doen, hij behoedt je voor een ongeluk.


Ik vind dat geen instelling voor een hersteller !

Ik krijg soms ook gevallen in de shop, maar ik zal nooit iemand wegsturen zonder eerst de gitaar bekeken te hebben, en te vragen wat ze ermee van plan zijn, daarna vragen hoeveel ze er aan willen uitgeven, en dan kijken wat je voor dat bedrag kan doen.

Voor hetzelfde geld is het de gitaar die je vader, 2 dagen voor hij stierf, aan jou gegeven heeft, dan sta je daar als meneer de grote gitaarbouwer/hersteller zegt: daar begin ik niet aan, gooi maar weg ...



s.