PDA

View Full Version : Orange OR15: is 15 Watt genoeg?



MJR
5 maart 2014, 14:07
Hey allemaal,

ik ben enorm enthousiast over de Orange OR15. Ik zit te denken om er één aan te schaffen. Ik vraag me alleen af of 15 Watt genoeg is om mee te giggen. Ik heb een Vox TB18 C1 en die gaat eigenlijk hard genoeg, maar de crunch bevalt me niet. Is hij ook niet voor gemaakt. Ik speel hem in sommige gevallen in stereo met z'n grote broer, de TB35 C1. Deze kan harder dan nodig.

Ik wil de Orange OR15 gewoon flink op z'n flikker geven. Master op 8 of 9 en de gain aardig hoog en dan met de volumeknoppen van m'n Les Paul gaan werken. Heeft de Orange genoeg vermogen om mee te giggen op deze manier?

Rutger
5 maart 2014, 14:20
Hangt natuurlijk af van het totale bandgeweld en of je ook nog een beetje clean wilt kunnen spelen.
Ik weet niet wat voor speaker je erachter hangt, maar een zeer efficiente speaker helpt een heel stuk.

FruscianteFan
5 maart 2014, 14:25
Hey allemaal,

ik ben enorm enthousiast over de Orange OR15. Ik zit te denken om er één aan te schaffen. Ik vraag me alleen af of 15 Watt genoeg is om mee te giggen. Ik heb een Vox TB18 C1 en die gaat eigenlijk hard genoeg, maar de crunch bevalt me niet. Is hij ook niet voor gemaakt. Ik speel hem in sommige gevallen in stereo met z'n grote broer, de TB35 C1. Deze kan harder dan nodig.

Ik wil de Orange OR15 gewoon flink op z'n flikker geven. Master op 8 of 9 en de gain aardig hoog en dan met de volumeknoppen van m'n Les Paul gaan werken. Heeft de Orange genoeg vermogen om mee te giggen op deze manier?
Als een 18 watter clean hard genoeg kan, kan een 15 watter vermoedelijk ook wel hard genoeg als je wilt crunchen. Moet je er wel op bedacht zijn dat Oranges over het algemeen lastig clean te houden zijn, maar zo te lezen is dat sowieso niet de bedoeling.

Wat betreft giggen zelf, meestal word je dan toch wel uitversterkt...

MJR
5 maart 2014, 14:42
Ik speel sowieso altijd met een randje. Als ik op de Vox TB35 speel, dan staat vrijwel altijd de OCD wel aan om het een klein randje te geven. Als ik echt clean wil, dan kan ik via de AB/Y wel naar m'n Vox schakelen als het nodig is (en als ik 'm bij me heb). De Orange wil ik puur voor crunch, voor solo's knal ik er wel een booster of overdrive doorheen.

In sommige kroegen spelen we niet uitversterkt (op toetsen en zang na dan). Daar kwam ik tot nu toe altijd wel mee weg, ook als ik alleen op de 35 watter speelde. Deze stond dan op een kwart van z'n vermogen.

Ik wil de Orange PPC212 aanschaffen. Deze heeft V30's van Celestion met 100db sensitivity. Dat is 3db meer dan een setje Greenbacks, dus eigenlijk een verdubbeling in vermogen (als ik dat zo goed omschrijf). Klopt het dan dat de OR15 op twee V30's meer dan het dubbele effectieve vermogen heeft van een 15 wat 1x12 combo met Greenback? Of beredeneer ik dat nu verkeerd...

Bedankt voor de reacties!

MjS
5 maart 2014, 14:46
Hard genoeg? Zeker. Enige vraag is of je genoeg cleane headroom overhoudt. V30's helpen inderdaad.

MJR
5 maart 2014, 14:53
Hard genoeg? Zeker. Enige vraag is of je genoeg cleane headroom overhoudt. V30's helpen inderdaad.

Een echt clean geluid wil ik toch niet, ik wil gewoon dynamiek en een mooie organische crunch. Hoewel in onderstaand filmpje het cleane gedeelte van ramble on mij nog iets te clean is (zo'n 100W plexi heeft wel genoeg headroom), geeft dit filmpje wel een mooi beeld van hoe ik met een versterker wil werken.

http://www.youtube.com/watch?v=4gDsbOraiqg