PDA

View Full Version : Akkoorden aanleren



Turny
4 maart 2014, 18:46
Ik heb me enkele boeken "Gitaar" leren spelen aangeschaft. In het boek wordt elk akkoord mooi uitgelegd in tekst en beeld. Ik vraag me echter af of er een bepaalde logica in zit om akkoorden aan te leren. Of is het werkelijk zo dat je die allemaal (vingerzetting op de hals, enz) die je die volledig van buiten moet kennen, door oefening uiteraard;

Harald
4 maart 2014, 19:03
Mijn advies is om akkoorden te leren door muziek te spelen die je leuk vindt. Een boek met 1000 grepen van A tot Z doorspelen en uit je hoofd leren werkt misschien voor sommigen, maar lijkt me een ramp voor de meesten.

En dat van die muziek die je leuk vindt is essentieel, tenzij je van meet af aan all round wil worden. In dat geval komt dat trouwens vanzelf ook goed.

Elke stijl heeft zijn eigen favoriete grepen, en do's and don'ts. En dan heb je nog van die mensen als Alan Holdsworth, die zowat allergisch zijn tegen standaardgrepen, en met de meest idiote vondsten op de proppen komen.

Had ik het al over alternatieve stemmingen en open stemmingen gehad....

confused, after this episode of soap you will be!

Begin met liedjes die je leuk vindt. En als je slim bent bouw je het een beetje zo op dat je steeds één of twee nieuwe grepen leert. Niet gelijk een stuk met 20 verschillende nieuwe grepen.

Harald
4 maart 2014, 19:07
OH, vergeet ik nog een belangrijke in je vraag. De grepen die je kent zijn grepen die je hand zo neerzet zonder dat je zelfs een miliseconde nadenkt. Dat ontwikkel je door zo'n greep honderden, nay, duizenden keren neer te zetten. Nog een reden om het via liedjes te doen.

Overpakken kost in het begin tijd, wordt vanzelf steeds sneller. Don't worry. En F barree is in het begin heel lastig. Die zelfde greep op de 5e fret is op de meeste gitaren veel makkelijker. Kan dus handig zijn de barree daar te leren, en niet bij de eerste positie. Bij bijna alle beginners (en niet alleen beginners) gitaren is de topkam eigenlijk te hoog. Daardoor moet je bij de eerste fret de snaar verder dan normaal indrukken. Helaas, dit is er nu eentje die je beter niet zelf met een vijl te lijf kunt gaan. Handig om dit te laten doen door iemand met ervaring en de goede vijltjes.

Joppnl
4 maart 2014, 20:24
Ja....

je zult de accoorden uit je hoofd moeten leren....

Maar domweg alle accoorden van A tot G# leren in alle denkbare vormen (majeur, mineur, septiem etc etc) is dodelijk saai en ook niet nodig.

Zoals Harald zegt: begin met een eenvoudig liedje (wel eens van House of the Rising Sun gehoord?van the Animals....wie is er niet groot mee geworden......) leer én de accoorden én ze (steeds sneller) pakken én leer de slag of tokkeltechniek van de andere hand (rechter als je rechts-handig bent).

Beperkt je ook eens tot 1 of 2 accoorden en ga dan met je andere hand de slag of tokkeloefeningen doen.

Tip 1) als je nou een tijdje (zeg een jaartje) bezig bent, ga dan de theorie achter die accoorden leren. verdiep je in een toonladder, de noten er van en ga kijken wat bijv de 3e noot, de terts doet, of als je m een half nootje verlaagd, wat dat doet. Leer dan ook waarom een septiem accoord zo heet en waar dat door bepaald wordt. En de 5 en als je daar mee gaat spelen en de 6 en de.....etc.

Lijkt saai maar is eigenlijk het meest interessante: als je DAT nl weet dan hoef je niet meer alle vingerzetting uit je hoofd te leren maar bouw je zelf makkelijk een accoord op en hoef je niet te schrikken van een C#min7b13......

Tip 2) als je een beetje Engels kent: ga dan eens naar de site van justin: http://www.justinguitar.com/ Gratis en ERG goed.

Tip3) als je die lesmethode van justin volg: sla dan niks over onder het motto...oooh, weet ik al. Er zit vaak meer in dan je denkt.

Succes en have fun (t allerbelangrijkste).

Turny
4 maart 2014, 21:59
Dat klopt, ik heb hier lesboek, maar dat boek staat voor mij vol met onbekende liedjes. De akkoorden en hoe te nemen, staat er fantastisch in uitgelegd, maar de liedjes ken ik nergens van.
Gelukkig kan ik noten lezen, want ik heb 5 jaar pianoles gevolgd, nu de gitaar nog onder de knie krijgen.
Goede tips om met leuke liedjes te beginnen. Ik heb hier twee boeken "Vlaamse liedjes" van Will Tura, enz. met gitaarakkoorden (was voor mijn keyboard).

Ernest01
4 maart 2014, 22:03
Akkoorden van Engels-talige liedjes kan je op het internet vinden door in (b.v.)
Google de naam van een liedje in te tikken en daarna chords. Dan krijg je diverse sites met
akkoorden van dat liedje.

Om te beginnen kan je de volgende akkoorden eens proberen :
E, A, D, C, G
Daarmee kan je al heel wat liedjes spelen.

Harald
4 maart 2014, 22:38
Durf te wedden dat die liedjes niet zo onbekend zijn dat ze niet op youtube te vinden zijn. Eerst luisteren naar nummers die je wilt spelen. Je handen trainen is leuk, maar waardeloos, als je oren niet meedoen.

denis.hermans
5 maart 2014, 15:50
Kijk anders even op de site van de alom gewaardeerde Justin Sandercoe : justinguitar.com

Die heeft een goede beginnerscursus met videofilmpjes waar de belangrijkste akkoorden geleidelijk geďntroduceerd worden. Bovendien leer je ook snel liedjes spelen.

Edit : site was al vernoemd (dat kan dus geen toeval zijn ;)

Turny
10 maart 2014, 12:44
Bedankt voor jullie fijne reacties.
Heb ondertussen al enkele akkoorden gespeeld. Oefening baart kunst, in dit geval muziek.
Vooral het overnemen van het ene akkoord naar het andere vraagt vrij lang denk ik, althans daar ben ik me al bewust van.