PDA

View Full Version : Goeie deal?



Ramonneke
4 maart 2014, 10:48
Hoi allen,

Ik heb een originele Gibson Les Paul uit '75. Zwart met gouden hardware. Te gekke gitaar, maar ik ben toch meer een Fender-man. De LP komt vrijwel nooit uit de koffer. Nu heeft iemand me een ruilvoorstel gedaan. Mijn LP tegen een Fender Telecaster Custom uit '76. Ook helemaal origineel. Wat denken jullie? Zijn ze betreft waarde gelijk?

Hotpepper01
4 maart 2014, 13:27
Lastig om zo te zeggen. Wat voor zwarte Les Paul is het? Een studio? Een standaard? Een Custom? Een gitaar die altijd in de koffer zit, is niet veel meer waard dan de geldwaarde. Dan heeft (in)ruilen zin. Ruilen voor iets wat je wel aanstaat en gaat gebruiken. Maar kijk uit wat je doet.
En mocht je er op in gaan, let dan erg goed op dat die Fender een echte Fender Custom is uit 76. Neem iemand mee die het verschil kan zeggen tussen echte Tele en namaak..je zal de eerste niet zijn die met een kat in de zak eindigt. Maar, dat hoeft zeker niet het geval te zijn.

texasspecial
4 maart 2014, 21:39
Volgens de Vintage Guitar Magazine Price Guide van 2008, die ik toevallig heb, zijn ze ongeveer gelijk in waarde en dan ga ik ervan uit dat de jouwe een custom is.

Sinner1980
4 maart 2014, 21:55
En een tele is natuurlijk veel cooler!;)
Ik zeg doen, mits origineel natuurlijk. Wakker blijven dus!

Agent_Smith
5 maart 2014, 10:48
Ik ga er idd van uit dat het een Custom is. Studio waren er nog niet in '75 en Standard/Deluxes zijn (niet of) nauwelijks in zwart gemaakt in '75. Waardes van 70s Gibsons en Fenders zijn wat lastig en voornamelijk wat de koper ervoor over heeft. Geldt denk ik voor beide gitaren dus ik denk dat je de ruil wel kunt doen.

arjanb01
5 maart 2014, 11:20
Ik zou het niet doen, maar dat komt puur vanwege dat ik gewoon een hekel heb aan Tele's. Voor mij is het een saai, schel geluid. Een gitaar moet zingen en toch open klinken. Maar speel je country, of Stones en Keith Richards achtige geluiden dan is een Tele wel ideaal.

Marco van Boggelen
5 maart 2014, 11:26
Mmm..over het algemeen heeft in mijn beleving een Gibson LP Custom een hogere tweedehands waarde dan een Tele....zeker als ze ongeveer gelijk in bouwjaar zijn. Dus als dat je doelstelling is zou ik het niet doen, tenzij degene met de Tele bereid is om bij te betalen...

bat
5 maart 2014, 11:47
Gevoel doet er niet zoveel toe, de markt spreekt in deze. Jaren 70 LP's zijn nu eenmaal niet de meeste gewilde exemplaren. Jaren 70 fenders op zich ook niet, maar hebben op de een of andere manier toch wat meer mojo volgens de markt. En zo kan het dus prima zijn dat een Tele uit die tijd net zoveel opbrengt als een LP.

Voor de rest is het bij deze gitaren wat de gek ervoor geeft. En dan denk ik: zo'n LP is mooi, maar als ie alleen maar in de koffer zit terwijl je er ook een gitaar voor kunt krijgen die je elke dag bespeelt, dan lijkt me de keuze duidelijk. Zelfs als de LP op papier meer waard zou zijn: zie het er in de praktijk maar eens voor te krijgen. En dan vervolgens voor de juiste prijs de gewenste Tele te krijgen. Alleen als er een heel duidelijk verschil in waarde in zou zitten, zou ik daar een probleem mee hebben, maar in dit geval lijkt me dat niet echt aan de orde.

Goede tip is inderdaad wel: neem iemand mee die verstand heeft van ouwe Fenders, want het zou erg zuur zijn als je getild wordt.

Rutger
5 maart 2014, 12:11
Ik zou zeggen: ga erheen, speel erop, en als jij het zelf de ruil (meer dan) waard vind moet je het gewoon doen.
Want als ik het goed begrijp gaat het je erom een gitaar te bemachtigen die je wel graag uit de koffer haalt. En als dat het geval blijkt te zijn, zul je best bereid zijn je LP ervoor in te ruilen.

Ace 1.15.19
6 maart 2014, 00:45
Dat is zeker waar, maar stel dat het een fake is en hij wil de gitaar later verkopen is hij alsnog beflest.

benwave
6 maart 2014, 17:06
Hoi allen,

Ik heb een originele Gibson Les Paul uit '75. Zwart met gouden hardware. Te gekke gitaar, maar ik ben toch meer een Fender-man. De LP komt vrijwel nooit uit de koffer. Nu heeft iemand me een ruilvoorstel gedaan. Mijn LP tegen een Fender Telecaster Custom uit '76. Ook helemaal origineel. Wat denken jullie? Zijn ze betreft waarde gelijk?

Ik heb een gewone jaren 70 fender telecaster een olypic white, die wil ik ook wel ruilen voor jou custom

vlammie
6 maart 2014, 22:02
Gewoon eens proberen, en kijk of het iets voor jou is.
Zowel fender als gibson maakten in die jaren goede en minder goede gitaren, maar dat weet je pas zodra je erop speelt...

guitarkid
7 maart 2014, 14:21
Vinden jullie het ook altijd zo jammer dat iemand na zijn openingsvraag totale stilte in acht neemt? En dat terwijl er toch zeer to-the-point gereageerd wordt, met hele concrete vragen....
Ramonneke heeft zich tig jaar geleden aangemeld, in 2011 één keer gepost en nu dus deze... ;)

the sure thing
7 maart 2014, 17:39
De klootzak.

the sure thing
7 maart 2014, 18:36
Anyway: ik vind t een goede deal. Mits de Fender idd ook origineel is

Mitch
7 maart 2014, 20:34
Een Tele Custom 76? Da's met een Widerange bij de hals toch? Altijd doen.

Ramonneke
3 november 2014, 20:49
Na enkele maanden dan toch -eindelijk- een reactie van mij. ;-)
Uiteindelijk heb ik de LP ingeruild voor een Custom Shop 60's Relic Telecaster. Voor mij een goede deal aangezien de LP vrijwel altijd in de koffer zat. En nu is de tele naast mijn Haar strat mijn main gitaar. Een 70's Custom Telecaster met widerange pu's staat nog steeds op mijn lijstje. En als er ooit nog een Gibson mag komen, dan zal het een Les Paul junior worden.