PDA

View Full Version : (H)NGD - Zoom A3 bevindingen



paulusdeBKB
4 maart 2014, 01:44
Ik heb na aankoop een review bij Bax Shop achtergelaten, maar dacht hem hier ook even te posten...

Dit is hem:
http://farm8.staticflickr.com/7369/12908198804_763bb0ccf7.jpg (http://www.flickr.com/photos/116080381@N02/12908198804/)
Zoom A3 processor (http://www.flickr.com/photos/116080381@N02/12908198804/) by paulusdebkb (http://www.flickr.com/people/116080381@N02/), on Flickr

Handig gereedschap voor optredens en recording, maar verwacht geen heilige graal. Om maar met de deur in huis te vallen: Modeling van akoestische instrumenten valt tegen, voor de rest is het een handig en goed apparaat.

Reden van koop:
Ik zag dat de A3 een handige alles-in-een truukjesdoos voor live en recording kan zijn:
- preamp voor gitaar en microfoon
- driebands EQ
- Feedback killer ( 3 banden)
- multiFX
- DI (gebalanceerd)
- Groundlift schakelaar
- Stereo output
- ingebouwde tuner
- en Modeling van diverse akoestische gitaren

Ik heb de A3 sinds afgelopen weekend in bezit en er 1 optreden mee gedaan, daarnaast uitgebreid thuis uitgeprobeerd met:
- elektrische Godin LGXT met piëzo,
- Seagull S6 met piëzo,
- Seagull S6 met Dean Markley element
- Yamaha AEX500N elektro-spaanse gitaar

De modeling valt in zoverre tegen dat de modellen enigszins kunstmatig blijven klinken en anderzijds niet genoeg invloed lijken te hebben op het geluid dat je aanbiedt. Kortom: je kunt een steelstring niet als een nylonstring laten klinken, of andersom. Ook het knisperende hoog van piëzo's toomt de Zoom onvoldoende in. De grootste verbetering merkte ik met het Dean Markley-element.

De modeling engine lijkt alleen de klankkast te modelleren. Niet de snaren zelf. Daardoor klinkt het 'Nylon' model alsof je stalen snaren op een klassieke gitaar hebt gespannen, evenals de upright bass.

Waar de modeling van de A3 wel heel aardig voor werkt: 'akoestische' gitaarpartijen opnemen met een elektrische gitaar. Handig als je heel gehorig woont, zoals ik, en de buren niet wilt laten meegenieten. Plug je plank in, kies een model en neem op met koptelefoon. Niemand hoort je, en op je track verschijnt een gitaarpartij die minimaal als akoestische placeholder kan dienen. Erg jammer dat er geen banjo-model op zit, trouwens.

Live:
Erg handig om 1 kastje te hebben dat alles bevat dat je nodig zou kunnen hebben op het podium. Preamp, tuner, effecten, DI, compressie, feedback killer etc etc. Speel je echter met een monitor, dan zitten de delay en galm al snel in de weg - die zorgen voor feedback waar zelfs de ingebouwde feedback killer geen raad mee weet.

Natuurlijk kan de A3 ook dienen als modulatie- of delaypedaal op een pedalboard voor elektrisch gitaar.

Geluidskwaliteit:
De A3 heeft wat tonesuck, of eigenlijk dynamicsuck. Gelukkig is dat voor akoestisch gitaar met piëzo eerder een zegen dan een vloek, aangezien piëzo's naar mijn smaak een tikkie té dynamisch zijn. Verder blijft de klank echt wel overeind.

conclusie: zijn geld waard, mits je behoefte hebt aan de feature set die de A3 biedt. Hoop je op een waanzinnig klassiek gitaargeluid met je Fender Strat, dan kom je echter bedrogen uit.

Nitefly7
4 maart 2014, 09:52
fijne review, misschien goede vervanger voor de Fishman Aura en Yamaha Stomp die ik eerst had (en verkocht).
hoe klonk het met je LGX-T?

1 aanvulling/puntje bij je review m.b.t. het modelling gedeelte:
volgens mij wordt het gemodelleer meer in de lijn van de Fishman-Aura techniek bedoelt: het schelle piezo-geluid van je akoestische gitaar 'aanvullen' met een warm gemic'd model van je originele gitaar.
Met de Fishman Aura en USB-upload mogelijkheid, kreeg ik erg fijne geluiden uit de combinatie van de piezo's van mijn LGX-SA, in combinatie met het Fishman-model van een Taylor 314

muziekschuur
4 maart 2014, 12:27
Paulus..... Practice makes perfect....

paulusdeBKB
4 maart 2014, 14:12
Hey Nitefly, op forums heb ik gelezen dat er mensen zijn die de voorkeur geven aan de Fishman Aura. En je hebt gelijk voor wat betreft de modeling-filosofie, dat had ik er best even bij kunnen zetten. Ik zal later deze week wat testopnames maken zodat je kunt horen hoe hij klinkt met de Godin LGXT.

En Muziekschuur, ik ben het natuurlijk eens met je opmerking ;) maar snap niet precies hoe je hem bedoelt in deze context. Care to explain?