PDA

View Full Version : H&K Tubeman mk1 opknappen



pasqual
3 maart 2014, 22:07
Ik heb via marktplaats een "defecte" Tubeman mk1 gekocht voor een luttel bedragje. De verkoper had geen idee wat er mis mee was. De originele adapter was hij kwijt. Toen ik het pedaal binnenkreeg heb ik meteen het apparaat uit elkaar gedraaid en aangesloten op mijn gear en de eerste de beste 12V/ 500 ma adapter gegrepen en aangezet. De trafo werd gloeiend heet dus was mijn conclusie dat waarschijnlijk de trafo overleden was:soinnocent::ok:.
Tóch mijn vader maar eens geraadpleegd ( hij is per slot van rekening de elektro techneut en niet ik.... ) en die was vlijtig aan het meten toen hij ineens vroeg of ik zeker wist dat het een DC adapter moest zijn en niet een AC? Antwoord: euhhhh.....neuh?
Enfin, u raad het al; na thuiskomst een AC adapter aangesloten and guess what? Yep, hij werkt! Buiten een 4-tal slechte potmeters een erg leuk en bruikbaar apparaat!

Dat brengt mij bij de volgende vraag:
De potmeters die ik nodig heb, zijn voorzien van een afwijkende schroefdraad op de schacht. De schroefdraad is ongeveer 14 mm, 6 mm doorsnee. De volledige schacht is ongeveer 21 mm. De potmeters zijn kleiner als die je meestal in een gitaar tegenkomt. Ik heb uiteraard google geraadpleegd en Newtone.nl maar deze maat kom ik nergens tegen. Die van Newtone komen zeer dicht in de buurt maar de schroefdraad komt niet hoog genoeg en dan kom ik in de problemen met terug monteren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRU7MBGU.jpg

Newtone heeft deze: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=27_131&products_id=1756

Hieronder een foto van de print van de Tubeman. De rechtopstaande print is het gedeelte waarop de potmeters horen te zitten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SNYZPSMQ.jpg

Kortom, waar kan ik deze potmeters bestellen?
De waardes:
B10KA
A50KA ( 2x)
B500KA

Ik ga er van uit dat ze allemaal logaritmisch zijn, ze zijn allemaal voor tone en mastervolume.

Dirk_Hendrik
4 maart 2014, 07:34
Begin even met schoonmaken. Ja, ik weet dat contactspray altijd gevoelig ligt maar wss gaat he je probleem vooralsnog oplossen. Daarna is je kans groter op:
B10KA Lin
A50KA ( 2x) Log
B500KA Lin

pasqual
4 maart 2014, 09:00
Bedankt Dirk. Ik ga er sowieso een nodig hebben ( b10ka) omdat deze echt naar de klote is. Desnoods lukt het ook wel met een andere en verlengen met draad. Daar kom ik wel uit maar niet met 4 stuks.

pasqual
4 maart 2014, 21:44
Ik heb een bijna goede potmeter kunnen vinden bij de lokale elektronica boer. De schacht was iets te lang maar dat heb ik opgelost met de dremel:soinnocent:. Op aanraden van Dirk de rest van de potmeters grondig schoon gemaakt en die doen het weer kraakvrij. De Tubeman is weer in elkaar geknutseld en er komt een leuk geluid uit. Nog even geëxperimenteerd met verschillende buisjes voordat ik 'm weer dichtdraaide maar de verschillen zijn minimaal. Enige hoorbare verschil was met een ECC81 maar die laat ik er niet in omdat ik die waarschijnlijk nog wel eens nodig ga hebben. Ik vind dit pedaal leuk maar niet echt een verrijking op mijn huidige pedalen. Dus hij gaat binnenkort weer terug op Markplaats maar nu inclusief geschikte adapter en kraakvrije potmeters!

fredjuh
5 maart 2014, 09:04
De potmeters van de elektroboer hebben altijd een te lange schacht. ;) Proficiat met je reparatie!

Johannes
5 maart 2014, 09:57
De potmeters van de elektroboer hebben altijd een te lange schacht. ;) Proficiat met je reparatie!

Haha, ja! Of een veel te lange as, heb ik ook wel eens gehad :)

fredjuh
5 maart 2014, 11:23
Oh, ja ik bedoelde eigenlijk as. Een te lange schacht los ik op met een tweede moertje. :)

pasqual
5 maart 2014, 15:39
Nou...as, schacht... Probleem was eigenlijk dat de schroefdraad eigenlijk niet hoog genoeg kwam. De potmeter was onder de behuizing opgevuld met ringen als afstandhouders en dan zou de schroefdraad net niet boven de behuizing uitkomen. Met een beetje klooien met vulringetjes en verbuigen van de pootjes ging het net! Het gedeelte wat boven de schroefdraad uitstak, waar de knop op komt, was te lang en dat heb ik ingekort met de dremel. Een blinde ziet het niet!:sssh:

Frits van Mourik
5 maart 2014, 23:20
Als je een potmeter-as moet inkorten, is het verstandig om het uiteinde van de as stevig in een bankschroef vast te zetten
en dan de as door te zagen/dremelen. Op die manier wordt het "mechaniek" in de potmeter weinig tot niet belast.

pasqual
6 maart 2014, 21:51
Frits, ik kreeg met geen mogelijkheid de potmeter zó in de schroefbank dat ik er ook nog aan kon werken.
Ik heb de potmeter met een waterpomptang geklemd op de schacht/as en die vervolgens vastgezet in de schroefbank. Op die manier verniel je het mechaniek niet en kun je aan alle kanten met de dremel bij de as.:)