PDA

View Full Version : 3 way switch wiring



Keevinkos
3 maart 2014, 17:49
Heren van het goede leven,

Ik wil mijn stratocaster (met 3 single coils) graag wat aanpassen. Er zit nu een 5-way switch in, en de tone knoppen heb ik er al tussenuit gehaald. Nu wil ik de 5 way switch gaan vervangen door een 3-way switch. Stand 1: brugpickup, stand 2: brug en neckpickup samen in parallel, stand 3: neckpickup. Verder wil ik maar een volumeknop houden, geen toneknoppen.

Nu kan ik verder nergens op internet precies dit schema vinden, maar is het toevallig dit schema met de tone-knop eruit? (dus hetzelfde als de wiring van een tele?)
http://s183.photobucket.com/user/stratman323/media/Wiring%20diagrams%20-%20Fender/standard_tele.jpg.html

Of heeft er iemand toevallig wel een compleet en correct schema hiervoor?

Gearjunkie
3 maart 2014, 18:01
gewoon de bedrading aan één kant van een 3 weg schakelaar houden (de draadjes van de pickups). De andere kant gewoon niet aansluiten.
Even de lipjes van brug en neck pickup met het lipje daartussen doorverbinden.
uhhmmm even nadenken want dat laatste moet anders....
Wat wil je met je middelste element dan??
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
3 maart 2014, 18:08
Ik wil mijn stratocaster (met 3 single coils) graag wat aanpassen. Er zit nu een 5-way switch in, en de tone knoppen heb ik er al tussenuit gehaald. Nu wil ik de 5 way switch gaan vervangen door een 3-way switch. Stand 1: brugpickup, stand 2: brug en neckpickup samen in parallel, stand 3: neckpickup. Verder wil ik maar een volumeknop houden, geen toneknoppen.

Nu kan ik verder nergens op internet precies dit schema vinden, maar is het toevallig dit schema met de tone-knop eruit? (dus hetzelfde als de wiring van een tele?

Ja + 10 tekens.

Tabula Rasa
3 maart 2014, 18:20
Waarom niet op de oude 5 standsschakelaar nek en middenelenemt omdraaien? Stand 1 tot 3 is wat je wil hebben, 4 is neck en mid als extraatje en 5 is mid als extraatje. Is ie lekker veelzijdig en toch het brug en neckstandje tot je beschikking.

Gearjunkie
3 maart 2014, 18:35
Je hebt 3 elementen maar sluit er maar twee aan??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Keevinkos
3 maart 2014, 18:54
Je hebt 3 elementen maar sluit er maar twee aan??

Jep, zo wil ik het graag. Een standaard stratocaster heeft teveel functies naar mijn mening.

Gearjunkie
3 maart 2014, 19:09
Je zou ook kunnen overwegen om een stand als mute te gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

FruscianteFan
3 maart 2014, 19:12
Groot gelijk. Dat middenelement is maar lelijk, zeker icm andere elementen. Brug plus hals vind ik wel lekker klinken... Had best lang zo'n schakeling op mijn Strat, tot ik een Jaguar kocht.

Gewoon de schakeling van een Telecaster volgen inderdaad. Je verbindt beide elementen aan weerszijden van de schakelaar, zodat ze in de tussenstand wel gecombineerd zijn - als je alles aan dezelfde kant verbindt, zouden beide elementen in álle standen verbonden zijn. En de lead vanaf je schakelaar gaat naar de mastervolume, en van de volume naar de output. Hartstikke simpel :)

Overigens, tegen alle suggesties om meer geluidsopties te houden: hét grote voordeel van 3 standen tov 5 is dat je meer kracht en minder nuance nodig hebt om de schakelaar van stand te veranderen. Dus als je er per ongeluk tegenaankomt schiet hij minder snel in de verkeerde stand, en als je hem wel wilt veranderen kost het minder nuance om te 'mikken' in welke stand hij komt. Zeker als je bij een 5-way een mute inbouwt wordt het risico wel erg groot dat je per ongeluk je gitaar mute...

Keevinkos
4 maart 2014, 09:04
Groot gelijk. Dat middenelement is maar lelijk, zeker icm andere elementen. Brug plus hals vind ik wel lekker klinken... Had best lang zo'n schakeling op mijn Strat, tot ik een Jaguar kocht.

Gewoon de schakeling van een Telecaster volgen inderdaad. Je verbindt beide elementen aan weerszijden van de schakelaar, zodat ze in de tussenstand wel gecombineerd zijn - als je alles aan dezelfde kant verbindt, zouden beide elementen in álle standen verbonden zijn. En de lead vanaf je schakelaar gaat naar de mastervolume, en van de volume naar de output. Hartstikke simpel :)

Overigens, tegen alle suggesties om meer geluidsopties te houden: hét grote voordeel van 3 standen tov 5 is dat je meer kracht en minder nuance nodig hebt om de schakelaar van stand te veranderen. Dus als je er per ongeluk tegenaankomt schiet hij minder snel in de verkeerde stand, en als je hem wel wilt veranderen kost het minder nuance om te 'mikken' in welke stand hij komt. Zeker als je bij een 5-way een mute inbouwt wordt het risico wel erg groot dat je per ongeluk je gitaar mute...

Bedankt voor de info! En op het geluid na, dit laatste is inderdaad mijn hoofdreden om de switch te vervangen;)

harrie-beton
4 maart 2014, 09:14
Oei, smaken verschillen want op mijn strat gebruik ik alleen maar middenelement met brug of hals gecombineerd. Voor nummers met alleen hals element of brug element pak ik mijn andere gitaar met humbuckers.

De 5 standen schakelaar anders aansluiten is volgens mij minste werk.