PDA

View Full Version : Pickups telecaster vervangen



petpas
3 maart 2014, 12:33
Luitjes,

Ik heb thuis een fender usa tele liggen waarvan de sound mij niet echt lekker in de oren klinkt. Ik vind m erg dof klinken. Dan kun je twee dingen doen OF de tele verkopen OF de pickups vervangen. Ik kies voor de tweede maar dan wederom de vraag welke pickups moeten erin.

Ik speel in een rock bandje dus de tele moet een flinke bite gaan krijgen. Een paar hotrails zou dan in mijn optiek de logische keus zijn.

Welke pickups raden jullie aan?

muffstuff
3 maart 2014, 12:58
ik hebzelf een symour duncan quarter pund in mijn telemaster neck position. Klinkt erg lekker moet ik zeggen. De brug versie ken ik niet maar schijnen ook best leuk te zijn.

TW-Pieter
3 maart 2014, 14:49
Kijk eens naar een setje Bare Knuckle Piledrivers. Prijzig, maar als je met wat meer drive wil spelen wel een hele mooie optie.

Pepe
3 maart 2014, 15:05
Een tele die dof klinkt? Ik kan me niet voorstellen dat dit aan de pickups ligt. Een neck tele pickup kan soms boomy klinken maar de brug...
Het lijkt me eerder een electronica dingetje. Zitten er 250K's in? Soldeer de tonepot er eens uit, stop er een 500K in. Die vijf euro pot kan een betere oplossing zijn dan gelijk nieuwe pickups van 150 euro.

Als je de standaard Fender pickups vervangt voor 4pounds of hotrailsen ga je alleen maar verder van huis kwa bite.

.slash.
3 maart 2014, 15:12
Dimarzio Twang Kings werken hier echt fantastisch!:rockon: Lekkere bite, goede pots erin knallen, dan zet je de toon op 75% en gaan!
Denk: early Zeppelin!:speed:

LRS
3 maart 2014, 15:25
Texas specials zijn ook wat bruter dan standaard pickups. Modernere sound ook dan bijv Nocasters oid. Draai de volume pot wat terug voor een authentiekere twang, schoont mooi op. Ik heb ze als vervanging van de SCN noiseless pickups in m'n American Deluxe Tele die ik te klinisch vond klinken. moet alleen nog een setje 250k ohm pots erin zetten ter vervanging van de 1 meg pots die standaard met de SCN's komen omdat ik ze nu net te schel vind.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

guitarkid
3 maart 2014, 15:51
Een tele die dof klinkt? Ik kan me niet voorstellen dat dit aan de pickups ligt. Een neck tele pickup kan soms boomy klinken maar de brug...
Het lijkt me eerder een electronica dingetje. Zitten er 250K's in? Soldeer de tonepot er eens uit, stop er een 500K in. Die vijf euro pot kan een betere oplossing zijn dan gelijk nieuwe pickups van 150 euro.

Als je de standaard Fender pickups vervangt voor 4pounds of hotrailsen ga je alleen maar verder van huis kwa bite.

Kijk, da's m.i. pas een goede reactie, want ik dacht eigenlijk in dezelfde richting.... ;)
Er van uit gaande dat de gitaar zijn originele pu's en wiring heeft zou ik eerst het probleem ergens anders zoeken, voor je gaat investeren in andere pu's!

Duhsjaak
3 maart 2014, 15:52
Pepe's post vind ik persoonlijk bijzonder leuk čn praktisch. Een typisch GN euvel, dat we liever eerst een schep geld uitgeven?

Eerst proberen of het klein kan.
Zo ja, dan heb je nog geld over voor iets leuks.
Zo nee, dan kun je dan alsnog de portemonnee trekken.

Vriendelijke groet, Gus

petpas
3 maart 2014, 16:58
Een tele die dof klinkt? Ik kan me niet voorstellen dat dit aan de pickups ligt. Een neck tele pickup kan soms boomy klinken maar de brug...
Het lijkt me eerder een electronica dingetje. Zitten er 250K's in? Soldeer de tonepot er eens uit, stop er een 500K in. Die vijf euro pot kan een betere oplossing zijn dan gelijk nieuwe pickups van 150 euro.

Als je de standaard Fender pickups vervangt voor 4pounds of hotrailsen ga je alleen maar verder van huis kwa bite.

Pepe thnx. Ik ga eerst de tonepots eens vervangen en kijken of het euvel daarmee verholpen is.

barno
3 maart 2014, 17:40
Een klassieke oplossing is ook de brug pu houden (die twangt bij een usa tele normaal toch naar behoren) en een P90 in de hals gooien: iets meer output en definitie. een standaard tele hals pu is nu eenmaal niet de helderste pu.

guitarkid
3 maart 2014, 20:27
Een klassieke oplossing is ook de brug pu houden (die twangt bij een usa tele normaal toch naar behoren) en een P90 in de hals gooien: iets meer output en definitie. een standaard tele hals pu is nu eenmaal niet de helderste pu.

Op zich wel een mooie combi, maar dat betekent natuurlijk wel frezen....

Duhsjaak
4 maart 2014, 06:22
Op zich wel een mooie combi, maar dat betekent natuurlijk wel frezen....

Ik vrees van wel.
Vriendelijke groet, Gus

Dutch66
4 maart 2014, 12:47
ik zou even proberen het (brug)elementje rechtstreeks op de jack uit, meer hoog ga je niet krijgen...

Als dit werkt, dan kun je natuurlijk na hartelust met de electronica aan de gang, en dan ben je met een
Tele natuurlijk redelijk snel klaar..

Sinner1980
4 maart 2014, 22:58
Ik heb in de mijne een chopper t icm een twang king in de hals; Richie Kotzen idd.
Waanzinnige combi if you ask me, highly recommended.