PDA

View Full Version : Ranzig, rauw, vet: wat is je recept?



Mitch
2 maart 2014, 15:22
Ik ben een beetje aan het experimenteren en zoeken naar een smerige, vette sound, vooral in combinatie met mijn hollowbodies. Niks subtiels, niks transparant, gewoon effe je sound vernaggelen ten behoeve van ultieme ranzigheid :crazyhappy: Ik heb al het één en ander en ga nog experimenteren met de nodige ranzigheid, maar ik wil nog wel wat inspiratie, dus als je wil: deel je recept voor ultieme ranzigheid (als het even kan met vermelding van de rest van de setup, geeft me altijd een beter beeld dan alleen pedaaltjes roepen).

barno
2 maart 2014, 15:29
geen pedaaltje, wel een ampje. icm met hollow en P90. zéér ranziggg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/IMG_3932_zps52befbcb.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/IMG_3932_zps52befbcb.jpg.html)

HaroldA
2 maart 2014, 16:18
Ik doe het met mijn DrNo Kafuzz.

Omdat voor mij wel iets te rauw/ranzig is, mix ik er parallel een D+ aan ...

FruscianteFan
2 maart 2014, 16:19
ZVEX Fuzz Probe, liefst een tikje overstuurde versterker (maar zonder master gaat dat niet altijd), misschien een phaser en galm. En een beetje spelen met de Bigsby op m'n Gretsch.

Die Probe is geweldig. Met de Stab helemaal weggedraaid (en dus grootste bereik op de probe zelf) beïnvloedt hij bij de aanslag vooral de tone, maar hoe langer je laat uitklinken hoe ranziger het wordt, want hoe meer thereminshit erbij komt.

Oh, en het wil ook nog weleens werken om net even niet de meest voor de hand liggende noten te spelen.

Speeddemon
2 maart 2014, 16:27
Boss OC-2 Octaver->EHX Little Big Muff. Instant sludge/stoner fuzzy madness.
Ik gebruik het niet trouwens; puur ooit eens mee getest; die LBM ook weer verkocht destijds.

Wat ook ranzig moet zijn: TS9-->DOD FX-59 Thrashmaster

Wat op zichzelf al ranzig is:
-MXR Blue Box

-DiMarzio Very Metal. Los van de klank zijn de naam én de looks al sleezy as fuck!

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/dimarzio_verymetal_001.jpg

Cageman
2 maart 2014, 16:27
Oh, en het wil ook nog weleens werken om net even niet de meest voor de hand liggende noten te spelen.

Dat ja!

Verder gebruik ik voor echt ranzig een scherpe trebly fuzz met snelle phaser erachter parallel geblend met een dikke Swollen Pickle (muff) met tone-knop op slechts een kwart open. Dat is sappige snert tegelijk met trage stront. Open akkoorden spelen op m'n bariton met op versterker bas en mids iets geboost en treble beetje terug, dat is oorlog. Eventueel nog een lichte trage vibrato eroverheen.

Brum
2 maart 2014, 16:37
Ranzige, bruikbaar gain, veel sustain, goeie leads, ranzige slagpartijen; Pro Co Rat II. Tubescreamer er voor en dan is ie meteen zo strak als een melijer. Ik heb het er jaren met veel plezier over gedaan.:) Wat mij betreft wint een Pro Co Rat het altijd van welke fuzz dan ook. Die zijn me vaak veel te kartelig, zonder definitie. Een Rat vind ik een beetje best of both worlds. Het is absoluut een distortion pedaal en geen fuzz, maar heeft wel dat dikkige, ranzige van een, lets say, Big Muff, met dat verschil dat ie wel overeind blijft in de mix. Met gemak zelfs. Ik gebruik m'n Pro Co Ratje niet meer, maar ik blijf absoluut mijn liefde verklaren aan de Rat.

In mijn geval was het voornamelijk over een 50 watt Vintage Modern, redelijk clean afgesteld, met een randje en later over het cleane kanaal van een Framus Dragon, hetzelfde recept. Dit trucje lukte me eigenlijk over eender welke versterker, behalve... een AC30... Dat zal vast ook met de speakers te maken hebben gehad, maar het was mij te donker, weinig snijdend, terwijl ik toendertijd juist meer voor een warme gainlaag ging. Desondanks zou ik het zeker 's proberen als ik jou was.:)

Cageman
2 maart 2014, 16:52
Ranzige, bruikbaar gain, veel sustain, goeie leads, ranzige slagpartijen; Pro Co Rat II. Tubescreamer er voor en dan is ie meteen zo strak als een melijer. Ik heb het er jaren met veel plezier over gedaan.:)

:???: :???: :???:

Is er eens een topic waarin ranzigheid superieur is aan alle andere aspecten van geluid, kom jij aanzetten met strakheid en bruikbaarheid.

:stop: :soinnocent: ;)

The Lo Lands
2 maart 2014, 17:00
Zo'n RAT toch ook maar eens proberen! Doe het nu met een Germanium Fuzz pedaal gestacked met een transparante Overdrive of licht overstuurde amp kanaal. Daarnaast gebruik maken van je volumeknop op je gitaar. Als effect een Phaser of een Univibe geeft een hele dikke sound. Trap daarnaast je Wah erbij in en je zit in een 'over the top' Hendrix teritorium. Dit uiteraard op mijn al dik klinkende Orange amp :-)

Fuzz alleen prikt niet lekker door de mix maar gebruik deze als een soort treble booster met een randje en extra drive erachter kan erg lekker zijn en prikt perfect door de mix. Volume van je gitaar vol open zit je snel op Eric Johnson lead sounds maar de volume iets geknepen is heerlijk voor dikke slag met een nasty randje. Uiteraard werkt iedere setup (gitaar, effect, versterker, speakers en je eigen sound) weer anders maar denk dat een combinatie van fuzz met drive al snel kan werken!

Pepe
2 maart 2014, 17:08
De ene ranzigheid is de andere niet. Voor mij is het geen fuzz of gestapelde doosjes. Dat is salon ranzigheid. Barno geloof ik zo al op zijn woord met die gitaar en die amp. Mijn Gretsch heeft potentie maar het blijft toch gecontroleerde madness door het stijve bovenblad, de oude Es 225 door de Princeton of de Premier Bassamp denk ik. Als er iets van pedaal tussen moet, de Beano Analogman of de Lazy J Cruiser. De eerste is een trebleboost, de tweede een Klontweet.
In feite is het recept een hollowbody met sheer volume een kleine tubeamp terroriseren en dan hopen dat de boel niet lostrilt.

Brum
2 maart 2014, 17:20
:???: :???: :???:

Is er eens een topic waarin ranzigheid superieur is aan alle andere aspecten van geluid, kom jij aanzetten met strakheid en bruikbaarheid.

:stop: :soinnocent: ;)

Daarom zeg ik ook; best of both worlds.;)


De ene ranzigheid is de andere niet. Voor mij is het geen fuzz of gestapelde doosjes. Dat is salon ranzigheid. Barno geloof ik zo al op zijn woord met die gitaar en die amp. Mijn Gretsch heeft potentie maar het blijft toch gecontroleerde madness door het stijve bovenblad, de oude Es 225 door de Princeton of de Premier Bassamp denk ik. Als er iets van pedaal tussen moet, de Beano Analogman of de Lazy J Cruiser. De eerste is een trebleboost, de tweede een Klontweet.
In feite is het recept een hollowbody met sheer volume een kleine tubeamp terroriseren en dan hopen dat de boel niet lostrilt.

Gezien het forum gedeelte mag men er van uitgaan dat het toch echt wel om een pedalen vraag gaat.;)

Pepe
2 maart 2014, 17:59
Gezien het forum gedeelte mag men er van uitgaan dat het toch echt wel om een pedalen vraag gaat.;)

Weer te subtiel tussen de regels door geschreven.
Tussen die regels staat, een standalone pedaal doet het niet voor mij, te artificieel. Een pedaal moet dus boosten en dan liefst een boost die een geluid groter en gemener maakt zonder bassen in te slikken en iets onnatuurlijks te doen in het geluidsbeeld.

Een rat is lekker rauw en voor een heleboel mensen zal het werken maar het is niet mijn recept.

Sgt. Pepper
2 maart 2014, 18:19
Moet jij niet meehelpen met afbreken? ;-P

hoofd
2 maart 2014, 18:33
MXR Blue Box en een RAT... Ervoor, erna of ertussen zit vaak nog wel iets van chorus of delay, of een filter met overdrive. Ik weet het eigenlijk niet, ik sluit gewoon alle pedalen willekeurig aan en zet ze aan, alles op tien. Ik weet niet precies wat 't allemaal doet, op een gegeven moment hoor je ook 't verschil tussen de snaren en noten niet meer, maar subtiel en schoon is het in ieder geval niet.

EBOUE
2 maart 2014, 19:38
Tadaaa... beste opmerking tot nu toe.


In feite is het recept een hollowbody met sheer volume een kleine tubeamp terroriseren en dan hopen dat de boel niet lostrilt.

No offense, maar smerigheid zit in je techniek, je gitaar en je amp. De rest is bijzaak. Kan wel net de puntjes op de i zetten, maar dan houdt het op.

10us
2 maart 2014, 20:21
Nou, smerigheid zit ook in een Fuzz Factory...
Dan krijgt je geluid zo'n ballen dat je je speelstijl er (noodgedwongen) op aanpast (ik wel iig)

Brum
2 maart 2014, 20:35
Een Fuzz Factory en ballen... Ik heb 'm ook ooit gehad, in de veronderstelling dat ik er wel een vette fuzz uit zou kunnen krijgen. In mijn oren klonk het meer als een knetterend haardvuurtje, afgespeeld op een mobiele telefoon. We hebben het wel over hetzelfde pedaal?:dontgeti:

FruscianteFan
2 maart 2014, 20:35
Nou, smerigheid zit ook in een Fuzz Factory...
Dan krijgt je geluid zo'n ballen dat je je speelstijl er (noodgedwongen) op aanpast (ik wel iig)
toevallig ging onze zangergitarist gister een ideetje demonstreren, we waren bezig een solo van mij lekkerder te krijgen.

Dan heb je dus een gitaar met de fuzz probe (=fuzz factory) en een gitarist die daar géén rekening mee houdt. Ik heb me kostelijk vermaakt :D

Mitch
2 maart 2014, 21:38
Ghehe. Maar inderdaad, FuzzFactory is te dun voor wat ik bedoel; ik begrijp goed dat Vex nu ook een Fat Fuzz Factory uit heeft gebracht voor degenen die wat meer laag uit een fuzz willen halen.

Er is geen regel hoor, ik vind elk recept prima :) Met gitaar/amp tips ga ik weinig kunnen doen vanwege de eeuwige behoefte in onze band om het volume relatief strak te houden vanwege volumebeheersing enerzijds en samenzang/gebrek aan monitors anderzijds. En een ampje 'voor erbij' in een dual amp setup ga ik zeker al niet aan beginnen, maar laat maar komen hoor, leuk leesvoer!

En nee, Sgt, er wordt niks afgebroken nog, dus ook niet door mij :listen:

FruscianteFan
2 maart 2014, 23:12
ik vind de FF best vet - zolang de stab laag kan (waarvan hij moeilijker beheersbaar wordt) en vooral zolang het hard kan (Ampeg blijft op 30 watt niet clean, wel oordoppen ;) )

Voor een ander nummer gebruik ik de volgende combo: halselement op de Gretsch, LPB1 ver open, Mudhoney (met boost) flink hard, en Ampeg op overstuurde (mesa-ish?) kanaal. Ik gebruik het wederom op lomp volume, maar stapelen van die shit is wel ranzig.

Tristan
2 maart 2014, 23:52
Wat je volgens mij waarschijnlijk zoekt is een soort lo-fi drive / fuzz, ik heb deze lijst ook al in een ander topic gepost maar ik denk dat hij ook hier van toepassing is:
Blackarts Toneworks Black Forest (Colorsound Overdriver)
Earthquaker Devices Dirt Transmitter (Fuzz Face)
Fredric Effects Harmonic Percolator
Fulltone '69 MKII (Fuzz Face)
Mid Fi Electronics Demo Tape Fuzz
Moog MF Drive
Penny Pedals Fingerprint, Pocket Watch
Skreddy BC109 (Fuzz Face)
Smallsound Bigsound Fuck Mountain, Fuck Overdrive, Mini
Wampler Velvet Fuzz (Fuzz Face)

Ik weet natuurlijk dat je die oude Gretsch hebt en over een AC30 speelt, ik denk werkelijk dat een simpele vieze maar niet over the top drive of fuzz met het juiste laag en laagmidden gebied gaat doen wat je zoekt.
Een totaal niet transparante compressor als de Fairfield Accountant kan denk ik ook wel werken.
Mijn recept voor vies is nu mijn ES335 met een Lollar Charlie Christian in de neck door eender welk drive of boost pedaal in een goede buizenamp.

onrust nv
3 maart 2014, 01:41
Mijn recept voor smerig, rauw en hard?

Zvex Mastotron fuzz, Swolen pickle mk2, EHX bas big muff dan effect out en direct out de JomoX M-resonator in en stereo out FF tweaken en het glazuur bulderd van je tanden af. Bruut, bruter, bruutst.

:blast:

humbucker
3 maart 2014, 09:18
Toen ik de topictitel las moest ik meteen aan mijn Dr. No Kafuzz denken. Ik kan me (denk ik) behoorlijk goed inleven in jouw situatie (aangezien ik dezelfde amp heb en daar ook een Gretsch doorjaag) en die Kafuzz levert prima werk :). Imo moet je niet kijken naar Fuzz Face (achtigen) maar het meer in de Muff-types zoeken. Tenminste, dat werkt voor mij! Btw, als het helemaal los gaat gooi ik er ook nog een octaver door, vettiger wordt het niet!


Maar Pepe zijn standpunt kan ik ook niet weerleggen.. 't is maar net wat je wil.

HaroldA
3 maart 2014, 09:31
Kafuzz of misschien een MXR Blue Box?

Dimitri92
3 maart 2014, 11:20
Ik zeg ook een fuzzy drive. Waarbij je het middenlaag lekker door pompt :cooler:

10us
3 maart 2014, 11:55
toevallig ging onze zangergitarist gister een ideetje demonstreren, we waren bezig een solo van mij lekkerder te krijgen. Dan heb je dus een gitaar met de fuzz probe (=fuzz factory) en een gitarist die daar géén rekening mee houdt. Ik heb me kostelijk vermaakt :D

Dat zijn inderdaad mooie situaties. Ik heb onze leadgitarist er een aangesmeerd en die heeft nu na een maand of twee dat ding eindelijk odner de knie. De eerste keer stond ie met 12 vraagtekens boven zijn hoofd te kijken: wat moet ik met dit ding?! Zodra ik iets aaanraakt komt er herrie. Mijn reactie was; dat is precies het idee....

Anyway,
mocht je om wat voor reden ook meer laag in je herrie willen dan zou ik gaan voor de Woolly Mammoth van zvex. ook een te gek apparaat! Of een octaafje er bij onder, das inderdaad ook een goed idee. Octaafje met Fuzz... hmmmm.....

@ brum; ik begin ook te twijfelen maar bij mij issie Balls Out. en wel knetteren ja maar als er 1 pedaal is waar je ff de tijd voor moete nemen omdat ie een learning curve heeft is het de Fuzz Factory wel.

Comfortably Daniel
3 maart 2014, 12:26
Ik ga wel mee met de RAT. Zeker "best of both worlds". 't Is een fuzzy distortion. Als je wat hoog wegdraait en iets meer volume geeft wordt ie al smeriger. Zet er een andere drive vóór en je kan 't nog gekker maken.

Maar een muff achtige zal ook zeker werken. Ik gebruik nog vaak m'n Skreddy Pink Flesh voor de iets smerigere dingen.

schizo910
3 maart 2014, 12:52
Tsja, wat ìs ranzig, rauw en vet? Ik vind een lage fuzz met velcro sound erg rauw, ranzig en vet. Momenteel zit ik redelijk in de fuzzes en de zoektocht lijkt nooit meer te stoppen. De meest ranzige tot nu toe zijn voor mij de Devi Ever Rocket (Moet je écht zelf proberen, ik heb nog een enkel representatief filmpje kunnen vinden), mijn zelfbouw Zvex Woolly mammoth clone en mijn zelfbouw Death by Audio Supersonic Fuzzgun. De Woolly Mammoth klinkt soms bijna synthachtig, throbbing en als alles vol openstaat is er bijna geen akkoord mee te spelen, echter... die losse noten... Wauw....

E-J
3 maart 2014, 13:10
Mijn recept is het volgende. Men neme twee kleine buizenampjes (Fender Silverface Princeton Reverb en een Tweed Deluxe kloon) geboost door een Way Huge Red Llama kloon (overdrive/fuzz). Voor de ultieme viezigheid gaat er dan nog een Univox Superfuzz kloon overheen. Deze eet meerdere Big Muffs ter ontbijt!

marter544
3 maart 2014, 13:13
Gitaar -> LPB-1 op standje oorlog -> tubescreamer met drive heel iets open, tone laag, en level iets onder het midden -> licht oversturende Engl Blackmore. Lekkere stonersound, maar het is meer een oplossing bij gebrek aan een fuzzpedaal.

Martijn-w
3 maart 2014, 13:14
Way Huge Pork Loin - Zvex Box of Rock - EHX Big muff Pi. Dan komt er ook een ranzige bak herrie uit, vooral lekker met veel lage noten.

Fuhgawz
3 maart 2014, 19:15
Colorsound Overdriver! Zet de gain-knop op een stand dat hij tussen clean en fuzzy inzit en boost er een reeds overstuurd signaal mee. Bas en treble naar smaak.

toddzilla
3 maart 2014, 20:01
Met mijn laatste band deed ik dat met een extra versterker naast mijn main amp. Ik gebruikte een vrij cleane Sovtek die ik eventueel een extra zet gaf met een OCD, en had daarnaast een Sunn Alpha 1x12 combo op standje blazen met een bak gain. Zo'n Morley switch kastje tussen gitaar en beide amps, en dan stuurde ik t gitaarsignaal sowieso naar de Sovtek maar alleen naar de Sunn op het moment dat het moest klinken alsof de wereld aan het vergaan was. Werkte als een dolle, maar is wel wat meer sjouwwerk dan een vies pedaaltje. Iets van een gated fuzz lijkt me ook leuk om dergelijke waanzin mee te maken.

Tegenwoordig speel ik trouwens voornamelijk clean.

Mitch
4 maart 2014, 14:00
De eerste Big Muff kloon met extra mid opties komt eraan, we gaan eens kijken wat daar uit te peuteren valt. In het ideale geval mag het met power chords best ongedefinieerd en laag in de mix hangen maar met solo lijntjes 'in' de mix ipv boven de mix. We'll see...

HaroldA
4 maart 2014, 14:01
De eerste Big Muff kloon met extra mid opties komt eraan, we gaan eens kijken wat daar uit te peuteren valt. In het ideale geval mag het met power chords best ongedefinieerd en laag in de mix hangen maar met solo lijntjes 'in' de mix ipv boven de mix. We'll see...

Heb ik ook gehad. Mijn Kafuzz klinkt/werkt 1000x beter.

LemmyNL
4 maart 2014, 14:25
Hier ook een Rat, 'The Rat' in dit geval. Is toch weer anders dan de andere, maar na veel proberen wel eindelijk wat ik toen zocht: van fijne tot heel grove kraak, daar is een fuzz echt pindakaas bij.:cooler:

Mitch
4 maart 2014, 14:58
Ik ga maar 's kijken. De Kafuzz kán natuurlijk niet slecht zijn, maar die ligt momenteel een beetje buiten mijn budget, want er moet ook nog aan een gitaar gesleuteld worden. Ik heb een Little Big muff, maar die is in gebruik bij de andere gitarist nu. Buy and try, da's toch de beste optie in mijn ervaring dus we kijken waar de reis ons gaat brengen.

Nootkeus is overigens ook een sterke optie hoor. Met drop D is er al een hoop te winnen, afhankelijk van de gitaar en dan een beetje spelen/wringen met noten.

hoofd
4 maart 2014, 16:32
Ik vind dat je teveel lult en denkt voor ranzig, rauw en vet...

the sure thing
4 maart 2014, 16:40
Ranzig: het stacken van 2 overdrives en dan het signaal door een goede WAH....

beus
6 maart 2014, 09:12
een Everman fuzz drive na de overdrives of distortions. die geeft die een fuzz randje maar dan wel hoorbaar in de mix.

Brum
6 maart 2014, 10:38
Wat ik aan de hand van filmpjes goed klinkende fuzz pedalen vind, zijn die van Blackout Effectors. Vooral de Twosome Fuzz klinkt aan de hand van filmpjes erg goed, vind ik, maar waarschijnlijk wel wat buiten budget. De 'normale' Musket vind ik ook erg goed klinken.

Rutger
6 maart 2014, 10:50
Met hollowbodies wordt het al gauw wat funziger natuurlijk, beetje wollig. Ranzigheid komt vooral met het oversturen van laagmids en bassen, dus lekker wat daarvan indraaien (of de toneknop op je gitaar wat terugdraaien). Gebruik verder natuurlijk je halselement en downtunen helpt ook een hoop. Het gevaar is wel dat het allemaal wat ongedefinieerd wordt dus ik hoop dat je iets van een P90 hebt. Ik denk dat je zo niet eens direct een (nieuwe) fuzz nodig hebt want het wordt op deze manier al gauw wat fuzzig.

En ik vind het persoonlijk juist ranziger met minder gain!

N.D.
6 maart 2014, 15:09
Een (slapback) delay of een reverb vóór een distortion/fuzz/overstuurde amp helpt ook om je sound flink smerig te maken.

Mitch
6 maart 2014, 21:21
Voor rauwer geluid is een fuzzface toch beter dan een Big muff, zo ver ben ik sinds gisteren wel weer. Ik had een Big Muff kloon gescoord (maak later nog wel een keer een topic), puik ding, veel opener dan de Little Big Muff. Beukt lekker, drukt lekker in het laag en kan prima scheuren, maar de ruwe rand van mijn germanium Fuzzface is toch echt rauwer. Tristan heeft dik gelijk, maar dat verwondert mij niets :D
Gisteren toevallig ook even een delay vóór de fuzz gezet en inderdaad, dat heeft best nut als het lelijk moet :crazyhappy:
Maar goed, hindert niet, die Muff blijft absoluut, voor het tweede board, als vette crunch/dikke lead.

Pepe
8 maart 2014, 15:25
Ahja, Fuzzface en Big Muff is niet rauw in mijn definitie. Het is geen aan/uit effect maar het is het opgeven van natuurwetten. Neil Young's imploderende Deluxe.
Ik had al een Catalinb. No5 (mwhoa), een Greer Ghetto stomp (beter) en sinds een paar weken een Lazy J Cruiser.
In feite is het een tweetvoiced Klon zonder midhump met een cascading circuit ertussen. Het is een duur ding maar een klasse apart, alles gaat groter klinken, clean, leads en dirt. Ik heb mijn Marble opgeborgen (en die was echt heeeel goed)


https://www.youtube.com/watch?v=il3nPl2Ft70

Tristan
8 maart 2014, 16:25
Pepe, ik ben het wel eens met wat je zegt maar dat pedaal heeft op dat filmpje een geluid dat voor mij de definitie van braaf is, niks geen imploderende Tweed Deluxe.
Een Fuzz Face kan echt wel ranzig, rauw en vet zijn, misschien heb je niet de juiste gitaar - Fuzz Face - versterker combinatie geprobeerd, dat luistert nogal nauw in mijn ervaring en de meeste Fuzz Faces die tegenwoordig te krijgen zijn hebben het juist net niet volgens mij.

Mitch, had jij niet toevallig zo'n Pure Boost?
Anders heeft Lex er wel een als ik het goed heb, probeer die eens met het volume op 3/4 tot vol open, de gain op 1/4, de bass op 3/4 tot vol open en treble naar smaak en zet 'm eens voor je andere drives, dat zou denk ik ook wel kunnen werken en geeft in ieder geval een beeld of de juiste gainboost in het laag / laagmidden kan brengen wat je zoekt.

onrust nv
8 maart 2014, 16:48
:soinnocent::soinnocent:


http://www.youtube.com/watch?v=Q_Vt8BNsi5w

't moet toch rauw, vunzig en smerig?

Rhythm Machine
8 maart 2014, 17:08
Het overdrivekanaal van mijn amp + mijn ouwe Ibanez STL Super Tube + de volumeknop op mijn gitaar = alle mogelijke gradaties van overdrive/distortion, van een heel klein beetje vuil tot heel erg over-the-top vuil. Mmm...

Pepe
8 maart 2014, 17:24
Pepe, ik ben het wel eens met wat je zegt maar dat pedaal heeft op dat filmpje een geluid dat voor mij de definitie van braaf is, niks geen imploderende Tweed Deluxe..

Ja, dat komt er niet zo uit he. Het is het wel however, geen pedaal wat je even uitprobeert en weer op marktplaats zet. Dat old school tweet clippen zit ook in de Hao rust booster. Daar heb ik er 2 van (ach ja).
Die Hao's zijn geen populaire dingen, geen slaapkamer doosjes die op elk volume hun ding doen en bovendien sterk afhankelijk zijn van je amp. Lastig. Maar eenmaal goed ingezet wordt het een ander verhaal.

<font color="#333333">
https://www.youtube.com/watch?v=XcbMZs66fv0

De Greer Ghetto, de Formula 5 en de Hao´s mogen weg dus binnenkort op marktplaats.

Tristan
8 maart 2014, 21:13
Ah ja, dat kan natuurlijk, ervaring zegt vaak toch meer dan een filmpje.
Die HAO Rust Booster klinkt in het filmpje dan weer als een ontzettend vieze en lelijke midboost, bijna alsof je de input op een mengtafel overstuurt, maar dat kan wel goed werken als je een ranzig en rauw geluid wil, of het ook vet is durf ik zo niet te zeggen, ach ja, filmpjes. ;) :D

Mitch
8 maart 2014, 21:31
Als ik het wel heb wil jij vooral aan de meer natuurlijke 'amp-like' kant blijven. Da's ook een mogelijkheid van ranzig en rauw natuurlijk, maar niet de richting waar ik zelf op wilde. Sowieso krijg ik altijd het idee van dit soort pedalen dat het vrijwel uitsluitend bedoeld is voor spelers met Fender/Fender setups om meer lower mids en sustain te krijgen zónder gebruik te maken van de klassieke TS-achtigen. Als rechtgeaard Tubescreamer-hater kan ik daar alleen maar blij mee zijn natuurlijk maar het is nog steeds niks voor mij :D
Ik ben een liefhebber van mijn amp en sound, maar ik mag er graag iets totaal anders uit toveren, het hoeft niet altijd zo natuurlijk.
Hoewel, soms... ik zat net weer even naar de Formula no5 te luisteren op YT en kwam zo ook weer op filmpjes terecht van de nieuwste versie van de Dirty Little Secret. Damn, wat een beest zeg en wát een verbetering t.o.v. de mk2. Ik kon destijds niet overweg met die tweeweg switch maar die is nu volledig anders ingericht. Retelekkere sound, maar volkomen buiten budget en totaal off topic waarvoor mijn diepste excuses.

@Tristan: geen Pure Boost in huis nee. Wel nog een fijne Triboost waar ook een goeie germanium boost in zit. Voor rauw en ranzig uitstekend, ware het niet dat -ie wel erg snel overheersend in de mix is en boze blikken oplevert :hide: Is ook het lastige soms van mijn Fuzzface. Superding, van Keith's Big Tone music Brewery, van vóór hij met BYOC begon, maar ook die is soms een tikkeltje lastig om redelijk mix-neutraal in te stellen. Als een lekkere amp gaat -ie pas goed klinken als het eigenlijk nét te hard is. Niet erg voor solo's, maar niet handig met een sludgy rhythm die iets dieper in de mix ligt. Maar eigenlijk nog steeds de lekkerste.

Op fuzz gebied heb ik ook niks met dat sputterige, slecht gebiaste spul als Devi Ever/Death by Audio. Jammer, want ik word wel erg hebberig van schizo's nieuwste creaties :D

hoofd
8 maart 2014, 22:49
Voor rauw en ranzig uitstekend, ware het niet dat -ie wel erg snel overheersend in de mix is en boze blikken oplevert :hide:
Hahahahaha! Het moet ranzig en rauw zijn, maar mag geen boze blikken opleveren of overheersen?! Kom op man, 't is net alsof ik Kim Wilson hoor praten over auto's.. Gewoon beuken kerel, rammen! Probeer een Metasonix Complex Distortion, daar wordt tenminste nog ouderwets bij gevuistneukt:

http://www.metasonix.com/F1anglephotolarge.JPG

En zo klinkt 'ie! (https://soundcloud.com/metasonix/guitarf1interfacequick) :cooler:

Tristan
9 maart 2014, 01:13
Tja, we worden allemaal een dagje ouder…
Mitch, als je niet blij wordt van dat slecht gebiaste spul dan ga ik nog sterker denken aan een goede low mid en/of bass boost voor je drives, een Rangemaster met range / eq control zou kunnen werken maar probeer echt die Pure Boost van Lex of mij eens, dan ben je een hele stap verder denk ik.

Brum
9 maart 2014, 08:35
En uiteindelijk komt ie toch gewoon op de good ol' Rat uit, mark my words.:)

Bruikbare fuzz. Sputtert wel een beetje, maar bruikbaar:


http://www.youtube.com/watch?v=FrSaz_i7fE8

HaroldA
10 maart 2014, 11:14
Is dit iets? http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/the-hoofreaper-van-earthquaker-devices-183231837.html


http://www.youtube.com/watch?v=w4ZLZavOAzA

scabiosa
10 maart 2014, 17:58
je moet eens de subdecay noisebox proberen

die is wel leuk

Tristan
10 maart 2014, 21:45
Whaha, die Noise Box is echt een gestoord ding hoor, maar het kan nog gestoorder, daar heb ik er zelf nog wel een aantal van liggen maar dat lijkt me niet wat Mitch zoekt.
De Twosome en Hoof Reaper hebben grappig genoeg allebei een Muff aan boord.
Ik zag dit filmpje en ik moest meteen aan dit topic denken, over Catalinbread gesproken, de nieuwe Karma Suture:
http://www.youtube.com/watch?v=LLh3QanGdpQ

schizo910
10 maart 2014, 22:21
Die doet me qua sound aan de Durham Crazy Horse denken...

Dreverhaven
10 maart 2014, 22:38
Sowieso je versterker al dik in de oversturing zetten en dan pas die dikke Big Muff erover. En natuurlijk geen reissue, maar een ouwe op amp versie. Ook geen strakke kast met Celestion's, maar gewoon een paar ouwe JBL's met van die aluminium doppen. Die klinken pas ranzig en lekker korrelig met fuzz. Ik weet niet welke idioot bedacht heeft dat die dingen vooral clean lekker klinken, juist met dikke fuzz wordt het magisch.

Of een vintage EHX Hot Tubes pedaal, fuzz ervoor, oelala.

Wat ook werkt, en ultiem ranzig is, is om een EHX Frequency Analyzer te pakken. Stel je speelt in A, stem hem dan in A#. Draai de blend tot ongeveer een derde. Alles wat je speelt klinkt nog gedefinieerd, maar tegelijkertijd fucking ranzig.

Fuzz altijd aan het eind zetten. Sommige fuzzpedalen kunnen daar niet tegen, maar de Big Muff wel. Die andere pedalen zijn sowieso voor sissy's.

En altijd je amp zo hard dat de speakers lekker gaan breken, want je wilt ranzig. Ranzig. RANZIG.

E-J
11 maart 2014, 11:05
Kan ik me wel aardig in vinden Heb je nog die CMW TweedyTwinChamp, Mitch? Als je die nu een tikkie laat oversturen, een transparante (treble)boost ervoor zet en eventueel dan nog een rauwe fuzz? Ik zou dan eerder gaan voor een '60s fuzz dan een '70s (Big Muff e.d.). Dan zit je al snel erg dicht tegen het geluid van bijvoorbeeld een Ruben Block van Triggerfinger.

Ik heb zelf een erg toffe kloon van de Univox Superfuzz. Denk Black Keys, The Who, Queens of The Stone Age
http://www.youtube.com/watch?v=4DUiUObY5SQ (http://www.youtube.com/watch?=4DUiUObY5SQ)

HaroldA
11 maart 2014, 11:07
Mocht je de MXR 108 Classic Fuzz interessant vinden: PM

Mitch
11 maart 2014, 22:28
No thanks Harold, maar ik heb al een Fuzzface die rondjes loopt om die MXR.
Weer erg leuke tips trouwens, dat pitchen had ik absoluut nog niet aan gedacht bijvoorbeeld :)

Maar wauw Tristan, die Karma Suture! Dat zit dus wel heel erg in de hoek die ik zocht. Vet, compresst op een lelijke manier zoals alleen een fuzz dat kan, maar toch net controleerbaar. Zal wel weer 150E+ worden :(

E-J, je linkje naar YT loopt niet door. Maar een Univox heb ik al zo ongeveer met mijn Shin-Ei :D Maar die gaat niet meer mee live wegens niet handig. Heb al eens een geciviliseerde, moderne versie geprobeerd in de vorm van een Sobbat, maar dat was het dan weer net niet. Nou ja, misschien niks op die setup, want toen speelde ik nog met een Godin over een Rivera. Woei, the times they are a-changin'...

HaroldA
11 maart 2014, 22:31
No thanks Harold, maar ik heb al een Fuzzface die rondjes loopt om die MXR.

Het fijne aan de MXR is z'n buffer; hij mag ook achteraan ...

Ik heb deze ook nog liggen:


https://www.youtube.com/watch?v=YdKAr7luozE

schizo910
11 maart 2014, 22:59
http://youtu.be/3WXyzums-14

Tristan
11 maart 2014, 23:00
Maar wauw Tristan, die Karma Suture! Dat zit dus wel heel erg in de hoek die ik zocht. Vet, compresst op een lelijke manier zoals alleen een fuzz dat kan, maar toch net controleerbaar. Zal wel weer 150E+ worden :(

Mijn kin viel ook wel op de grond moet ik zeggen en ik moest gelijk aan dit topic denken. :D
Het pedaal is blijkbaar gebaseerd op een Harmonic Percolator en het lijkt erop dat ze echt de magie van dat ding en meer in dit doosje hebben weten te vangen.
Wat me het meeste opviel is dat naast ranzig, dik, vet en rauw de sound ook nog iets natuurlijks heeft, echt een beetje als een amp die op het punt staat te exploderen of imploderen en die nog niet weet wat het uiteindelijk precies gaat worden. :D
Mocht je 'm aan de tand gaan voelen dan ben ik heel benieuwd naar je bevindingen. ;) :)

Mitch
11 maart 2014, 23:11
Ja, die verwijzing naar de Percolator was me ook al opgevallen in het filmpje. Daar heb ik me nooit zo in verdiept, ooit wel eens een origineel en een kloon gehoord in een clip maar daar werd ik nou niet bepaald enthousiast van. Dit klinkt wel echt bizar goed en echt traploos te regelen van boost naar drive naar dikke scheur. Wauw. Klankregeling ook uitstekend, met die Density knop. Maar dat wordt zelfs met vaste-klanten-korting nog een dik prijskaartje ben ik bang. Maar nogmaals wauw :D

Skiets: van Durham heb ik nog nooit iets slechts gehoord, ook dit weer prima! Die voltage regelaar is prima. Kun je tenminste simpel beslissen wat je wil. Wil je een keer gek sputteren voor een freaky introotje dan kan het en je kan zo weer terug naar een bruikbare sound. Dikke like!

scabiosa
13 maart 2014, 16:04
wojoooo, die karma suture lijkt me in de promofilmpjes de ultieme ranzigheid! die ga ik toch ook nog es moeten checken dan...

Tristan
13 maart 2014, 17:49
Haha, ik ben ook erg benieuwd hoe 'ie in het echt is. :D

Mitch:
Die Percolator en clones was ik ook niet zo weg van in de clipjes afgezien van de feedback trick die Steve Albini ermee doet die wel gaaf is, maar volgens mij kan de Karma Suture dat ook.
Die Crazy Horse klinkt inderdaad ook wel gaaf, wat beschaafder en minder amplike, iets meer richting een getweakte Fuzz Face zou ik zeggen.

schizo910
14 maart 2014, 20:13
Ik heb een clone van de Crazy Horse gebouwd. Ik kan hem uiteraard niet vergelijken met the real deal, maar hij klinkt wel erg fijn en is verbazend veelzijdig.

Swaag
14 maart 2014, 21:06
Een Fender Blender is wellicht ook wat.


https://www.youtube.com/watch?v=fUpWpQWKeBU

Einzeln
15 maart 2014, 13:27
part2 is ook erg fijn clipje. Ik wil um. http://www.youtube.com/watch?v=7cspXcSIMOM

Mitch
15 maart 2014, 13:48
Ja vervelend hè? :D

Overigens kwam ik er woensdag achter dat mijn andere gitaar met bulderend laag, mijn De Gier, zich werkelijk uitstekend leent voor vet en ranzig in combinatie met mijn nieuwe muff. Verrassend genoeg nog lekkerder dan de ouwe Gretsch. Die gitaar is ook veel losser, de De Gier veel strakker. Mogelijk dat dát het is waarom het zo lekker combineert.
Vanavond eens het podium mee op, later een topic aan dat groene beestje wijden. Die flat mids is toch echt een geniale toevoeging voor een Muff.

JeroenP
19 maart 2014, 15:44
Bij deze mijn recept, onwaarschijnlijk dat het hier wordt nagedaan maar oh oh, wat klinkt dat vet!

Input: Welson gitaar uit 1962 of Crucianelli uit 1961. Zo'n glitter Italiaan met low output (extreem bassige) pickups. (foto's op aanvraag;))
-Gaat door een distortion of fuzz (lovepedel eternity, menatone king of the britains, box of rock óf london MJM fuzz)
Die staat op stevig, maar niet "kotsen".
-Deze gaan door een roger mayer voodoo bass met de fuzz een beetje open.
-Vervolgens gaat één kabel van de RM naar mijn 18w marshall clone (blue alnico speaker) die uiteraard lekker open staat.
-De andere kabel uit de RM (jawel, stereo) gaat naar een trace elliot bass combo (15"speaker met actieve eq etc.). Dit klinkt VET!!

Samenvatting: oude low output gitaar --> open distortion/fuzz --> stereo naar een bass amp én een snel openbrekende buizencombo.

Werkt ook goed met mijn Gibson lp special (VOS), lp studio's en mijn condor es335 (p94's).

Om deze reden staat een acoustic black widow op mijn lijstje. De combi van een oude gave single coil en een flinke mensuur lijkt me erg gaaf hierop!

Mitch
20 maart 2014, 21:36
Een kleine buiging mijnerzijds :rockon:

Mitch
22 maart 2014, 14:04
De Karma Suture zet over een paar weken voet op Nederlandse bodem, ik ga 'm zéker effe aan de tand voelen!

Tristan
22 maart 2014, 14:41
Cool, ik ben benieuwd! :)

Koni05
1 april 2014, 11:41
De Karma Suture zet over een paar weken voet op Nederlandse bodem, ik ga 'm zéker effe aan de tand voelen!

Ook enig idee welke winkels hem binnen krijgen Mitch? Zeer geïnteresseerd!

Mitch
1 april 2014, 13:01
De Gier in Schiedam is de Catalinbread dealer van Nederland. Zodra hij binnen is krijg ik een belletje, dus verwacht op korte termijn na aankomst een review van uw razende reporter :)

Koni05
2 april 2014, 14:56
De Gier in Schiedam is de Catalinbread dealer van Nederland. Zodra hij binnen is krijg ik een belletje, dus verwacht op korte termijn na aankomst een review van uw razende reporter :)

Tof! Ik zie het in blijde verwachting tegemoed ;)

Einzeln
2 april 2014, 19:38
Is ie er al, is ie er al, is ie er al?

Mitch
3 april 2014, 16:33
Met "een paar weken" werd niet letterlijk twee weken bedoeld :D Ik breng direct verslag uit, erewoord.

Tupelo
9 april 2014, 00:05
Ik heb een linkje voor je (de laatste dagen alles om wat van mijn eigen werk te verspreiden, ben eindelijk uit de ego dip): Xmarx - Nervous Breakdown (http://picosong.com/eTkF/). Geen idee wanneer dat was, vermoed ergens zo rondom het gat in mijn harsens, tussen 2000 & 2005 ofzo. Yamaha AEX500 over jawel, Boss DS1... op een Fender the Twin.

Werkelijk (begrijp 't zelf ook nauwelijks). :dontgeti:

Oh, edit; uiteraad wel met Wha (morley) voor een randje.

Tupelo
9 april 2014, 00:29
Een Fender Blender is wellicht ook wat.


https://www.youtube.com/watch?v=fUpWpQWKeBU
Nop, heel erg laf die Fender Blender.
Op zijn eigen manier heeft dat best charme, maar 't gaat gewoon niet echt hard over zijn nek.
Tenminste.
Wat ik hier hoor in dit filmpje, dat heb ik er nooit uit weten te krijgen.
Ik vond 'm lekkerder als filter dan als fuzz.
Als fuzz was 'ie te lafjes, mijn reissue tenminste, en dan had ik 'm over een AC30CC2 met een telecaster.

Koni05
17 mei 2014, 18:38
Heu Mitch, dúúrt lang!:seriousf:

Mitch
17 mei 2014, 21:10
Het toeval wil dat net vandaag...

:sssh:

Verwacht eind deze week een nieuw topic als dit beestje volledig aan de tand is gevoeld (ik kwam nu niet verder dan thuis op laag volume + attenuator).

scabiosa
18 mei 2014, 11:28
spannend zeg, ben benieuwd!
waar heb je 'm gekocht?

Koni05
18 mei 2014, 22:39
Ik zit nu al met chips en cola klaar op de bank! :D

Tristan
18 mei 2014, 22:56
Cool, ik ben ook erg benieuwd! :)

Bernardduur
19 mei 2014, 13:27
Nop, heel erg laf die Fender Blender.
Op zijn eigen manier heeft dat best charme, maar 't gaat gewoon niet echt hard over zijn nek.
Tenminste.
Wat ik hier hoor in dit filmpje, dat heb ik er nooit uit weten te krijgen.
Ik vond 'm lekkerder als filter dan als fuzz.
Als fuzz was 'ie te lafjes, mijn reissue tenminste, en dan had ik 'm over een AC30CC2 met een telecaster.

De reissue heeft wat volume problemen..... de oude was LUID en viesssssss.......

Mitch
22 mei 2014, 21:59
Sorry, ik wacht nog heel even met een nieuw topic en een complete review voor de Karma Suture anders wordt het een hink-stap-sprong. Ik heb 'm deze week maar héél beperkt kunnen testen in bandverband. Weinig kunnen tweaken en maar met één gitaar kunnen testen. Tweaken is écht nodig met dit ding: vier regelaars maar met groot verschil, groot resultaat. Reactie op mijn Gretsch was oké, maar met wat ik thuis getest heb krijg ik de indruk dat deze beter reageert op een solid body. Maar daar moet ik écht nog even op broeden en puzzelen.
Volgende week repeteren we mogelijk zonder drummer en we moeten veel repeteren op nummers waar ik meer toetsen doe, dus nog even geduld graag :nervous:

Tristan
22 mei 2014, 22:34
Chillax, geen probleem, maakt het lekker spannend… :D

onrust nv
23 mei 2014, 11:17
Klinkt allemaal wat braaf en vriendelijk, niet zoals het topic vraagt: Ranzig, rauw en vet. Eerder braaf beetje vervormt.

Mitch
23 mei 2014, 11:40
Nee, da's het punt: het kan beschaafd, maar het kan ook prima rauw met knetterend hoog en squash in het laag. Fuzz randje blijft er altijd in, het is zeker geen drive met fuzzy kwaliteiten, maar écht andersom. Anyhow: later doortesten. Ik moet wel zeggen dat de clips een uitstekend beeld geven, zoals zo vaak bij Catalinbread.

Lantern Tree
19 juni 2014, 17:05
Bump!

Hoogstwaarschijnlijk onnodig daar Mitch al zeer tevreden is met z'n Catalinbread... Desondanks kan ik mezelf niet bedwingen om het hierbij te laten daar ik een half jaar geleden dezelfde zoektocht had ondernomen (!) .

Sinds (ongeveer) een half jaar speel ik met een fender telecaster door een Fairfield Barbershop met de sag knop helemaal counterclockwise in een fender tweed. Supersponzige vieze fuzzachtige overdrive :-) mocht je hem een keer tegenkomen. Probeer hem uit! Het is een low-to-medium gain pedaal. Maar wel ontzettend rauw en vies (en de Sag knop doet het hem voor me). Perfect voor ritmes. Voor de leads / wat heftigere fuzzes is een wat meer FuzzFaceachtig beter. Ik heb de Catalinbread inmiddels ook uitgeprobeerd. Heel tof ding!

Wellicht heb je er iets aan :)

Mitch
21 juni 2014, 20:37
Ja, geen reden om te stoppen met delen van dit soort info hoor, ik vind het erg leuk om te lezen hoe mensen tot een sound komen. Die Fairfield had ik wel eens iets over gelezen, zal toch eens wat demootjes checken.

JeroenP
8 december 2014, 15:29
Weer eens leuk deze discussie omhoog te halen.
Inmiddels aardig wat gear veranderd. Momenteel is mijn recept:
-Acoustic Black Widow (27" scale, top apparaat!)
-Lovetone Cheese Source, zvex fuzz probe of Menatone King of the Britains tamelijk open.
-Voodoo Bass voor een heel klein randje erbij en voor de split mogelijkheid.
-Stereo naar een Lancia 5W supro rip-off en een basversterkertje.

Wát een bruut geluid!!!!
ik zal er binnenkort eens een foto'tje van schieten

Pepe
8 december 2014, 17:08
Mijn favoriete sag pedaal is de HAO rust booster, zo leuk dat ik er 2 van heb (wat nog best een klus was want ga ze maar eens vinden)
Niet echt de vieze mayhem fuzz die Mitch zocht, meer een clean booster die eindigt in een soort van rangemaster zonder de typische Woeff aan het eind. Het effect heeft iets van een imploderende oude buizenamp op tien.
Geen allemansvriend maar voor wat ik doe heel bruikbaar.

Mitch
8 december 2014, 20:53
Lekker blijven bumpen hoor :)

Zelf kwam ik uiteindelijk met de Karma Suture uit met een medium instelling, waardoor hij pas écht smerig wordt met een boost erbij. Die werkt dan echter weer het lekkerst als het gevoedt wordt met een brugelement, dus dat werd wel rauw en ranzig, maar niet zozeer volvet. De Electric Monkey (Big Muff op zijn best) is juist weer volvet en ranzig, maar duidelijk meer smooth. Two out of three :D
Voor de combinatie rauw, ranzig en vet ga ik nog verder experimenteren met de dikke P90'ed Gretsch, die alle ingrediënten in zich heeft om de maximale score te halen.

@Pepe: da's dan niet met Trio Bier neem ik aan? Zo nee, wat doe je nog voor leuks ernaast?

Pepe
8 december 2014, 21:26
Het Trio speelt zich af tussen swampy tremelo en feedback. Tis meer een soort van Tom Waits sound.De effecten staan op de amp dus ik heb weinig aan iets in en uittrappen.
Maar de HAO heb ik ook gebruikt voor de Ronson solo's voor de Bowie Paradiso avond. Het lijkt niet echt op een Sola Sound Tone Bender maar gemeen old school genoeg om je ermee doorheen te bluffen.

Bernardduur
9 december 2014, 08:58
Heb recent een Voodoolabs Superfuzz gekocht en die kan echt gewoon alles aan! Vies, rustig, netjes, velcro...... me love! Genoeg laag om mn te laten denderen en voldoende mids om door de mix te snijden. En als het moet helemaal geen laag of mids om gewoon lekker te vullen of te piercen.

Lekker pedaal!

ellisvertellis
9 december 2014, 09:35
Ik heb een wat onconventionele manier van ranzig denk ik: Ik gebruik 1 of meerder fuzz pedalen (Rocket WTF of Karma Suture) en duw ze dan door een TS9. Da's echt een bottleneck voor die fuzzen, waardoor je een erg gecomprimeerd gebundeld geluid krijgt. Duw daarvoor nog een octafuzz en er komt iets uit je amp waar hij schijnbaar niet voor gemaakt is. ;)

O ja, mijn amp is een Pro reverb, clean platform zeg maar.

Ook een Moog ringmodulator licht inmixen mbv een expressiepedaal geeft een interessante "kraak"!

Mitch
10 december 2014, 00:16
Heb recent een Voodoolabs Superfuzz gekocht en die kan echt gewoon alles aan! Vies, rustig, netjes, velcro...... me love! Genoeg laag om mn te laten denderen en voldoende mids om door de mix te snijden. En als het moet helemaal geen laag of mids om gewoon lekker te vullen of te piercen.

Lekker pedaal!

Altijd benieuwd naar geweest, nooit mee gespeeld. Net als die Carl Martin The Fuzz trouwens.
Overigens vanavond nog maar even dikke hollow + Fuzzface geprobeerd en da's toch wel het simpelste recept :D

treblemaster
10 december 2014, 15:11
Waarschijnlijk heb ik wel een iets andere definitie van rauw, ranzig, smerig gezien mijn voorliefde voor treble. Greg Ginn (Black Flag) had voor mij het ultieme rauwe, smerige gitaar geluid en hij gebruikte oa een solid state verterker vol open gedraaid.
Ik weet niet of ze nog te krijgen zijn (je mag altijd die van mij proberen), maar de Danalectro pastrami overdrive kwam voor mij aardig in de buurt van Black Flag. Meer een overdrive met fuzz-achtig randje. Overigens klonk ie niet met alle versterkers even fijn…Maar goed, voor het geld kun je 'm eigenlijk niet laten liggen....

https://www.youtube.com/watch?v=hCobH2Ku3Ig

Harald
10 december 2014, 15:19
Vet Check
Ranzig Check

Octaver met een ring modulator? Iemand enig idee?

Gitaarsolo in City of tiny lites op 54'40''


https://www.youtube.com/watch?v=Yyr2cJHOi80

mountainman
10 december 2014, 15:37
Het meest ranzige fuzz pedaal dat ik ken is de Hotone Fury (http://www.hotoneaudio.com/skyline/fury.html). Die is zo ranzig dat hij maar beperkt bruikbaar is. Tenzij je het lekker vind om continu het geluid van een kapotte speaker te simuleren.

Tristan
10 december 2014, 22:19
Vet Check
Ranzig Check

Octaver met een ring modulator? Iemand enig idee?

Gitaarsolo in City of tiny lites op 54'40''


https://www.youtube.com/watch?v=Yyr2cJHOi80

Haha, dat vind ik een vrij klinische versie van vet en ranzig eigenlijk.
Volgens mij is dat het typische Zappa gitaargeluid (wat je daarna hoort) met extra distortion en filtering (gebruik makend van een expressie pedaal) van de Systech Harmonic Energizer en daarbovenop nog iets van een octaver inderdaad.

TimoSomers
14 december 2014, 00:44
Tech 21 American Woman! Checken die shit! Smeeeeeerig en lekker!