PDA

View Full Version : leren gitaar spelen pink/ringvinger



Mathie
28 februari 2014, 21:27
hallo,

Zit inderdaad echt net in de kinderschoenen.

Het volgende;
Hoe erg is het om je pink te gebruiken in plaats van je ringvinger? Theoretisch vragen ze een ringvinger te gebruiken, maar heb gemerkt dat ik stukken makkelijker m'n pink neer zet dan m'n ringvinger. En jah; ik heb het een en ander gelezen en het is een kwestie van uren maken. Als ik het goed wil doen moet ik m'n ringvinger gebruiken, maar vraag me gewoon af IS het erg om m'n pink op die plaats te gebruiken. Wil straks verder op niet in de knoei raken.

Met (altijd) Vriendelijke Groet,

terrasbeest
28 februari 2014, 21:41
Je moet AL je vingers leren gebruiken. Uiteindelijk komt het er op aan dat je makkelijk de volgende noten/ akkoorden kan spelen.

Pepe
28 februari 2014, 21:59
Dan ben ik wel benieuwd hoe je een chromatisch loopje dan maakt?

Dippides
28 februari 2014, 22:37
Ja, en dan een met 5 noten.

Harald
28 februari 2014, 23:31
Pâh, chromatisch... Django kon dat met twee vingers en één snaar. Een één vinger is meer voor de show dan echt nodig, die surfdudes deden het met één vinger ;)

Maar, om wat voor passages gaat het. Als ik Gary Moore bekijk gebruikt die zijn pink vrij zelden. En alle zeventiger jaren goden speelden de noten die een klassiek gitarist met zijn pink zou doen met hun ringvinger. Beide kunnen. Ringvinger klinkt al snel wat meer muscular.

Wil je echter vloeiend wat ingewikkeldere lijntjes spelen dan al dat pentatonic on the rocks clichéwerk, dan zou ik die pink idd. maar gewoon leren gebruiken trouwens. If you've got it, flaunt it!

Sterker nog, zelfs de pink van mijn tokkelhand komt soms goed van pas, en niet alleen voor flamingo rapsgado.

Harald
28 februari 2014, 23:39
Ik draai het trouwens om tov de vraagstelling. De pink ipv de ringvinger is een strekkinsprobleem. Lenigheid telt dan, niet de grootte van je handen en lengte van je vingers. Daar is een ontzettend simpele oefening voor, die ook nog perfect is voor de coordinatie tussen beide handen. Als strekken dus het probleem is, back to the drawing board, en basics oefenen. 1 wijsvinger tot 4 pink. Allereerste begin op 5e of evt. 7e fret, eerst alleen D en G snaar op beide snaren 1, 2, 3, 4 en dan terug 4,3, 2,1 Waarbij belangrijk is dat je bij het omhoog gaan alle vingers laat staan totdat je de pink neerzet. Dan laat je de rest los, zodat de wijsvinger door kan naar de volgende snaar. Lukt dat goed op de middelste twee snaren doe je hetzelfde, maar dan middelste 4 snaren. Dan op alle 6. Kun je dat soepel, één fret terug. Net zolang totdat je wijsvinger bij de eerste fret is.

Simpel, en uiterst effectieve oefening. 3 maal daags enkele minuten doet wonderen. Gaat het vervelen ga je andere volgordes doen... 1324 of 1423 etc. alle mogelijkheden uitputten. Je kunt het ook over meerdere snaren doen, dus steeds stringskipping. Als je je buren gek wilt maken ideaal. Check evt. Steve Vais 10 hour workout. Een deel van de oefeningen is hierop gebaseerd. Zonder de variaties, de simpele opeenvolging is misschien vervelend om te doen, maar eigenlijk simpelweg absoluut essentieel.

Pepe
1 maart 2014, 00:00
Beetje wassen neus natuurlijk, als Django het kan kan iedereen het..

Zonder pink kan je prima spelen maar het is niet efficiënt en dat is nodig voor vloeiend en snel bijvoorbeeld voor runs vanuit positie, legato en sweep-picking en Nashville bendings blijven ook steken bij simpel primair.

Ik merk bij mezelf dat ik ook veel mijn pink gebruik waar ik anders de ring gebruik als ik mijn duim over het fretboard laat hangen maar automatisch in de klassieke houding schiet, duim tegen achterkant neck, als dat nodig is.

Ik denk dan ook dat het vooral met de stand van je hand te maken heeft.

barno
1 maart 2014, 00:46
Gewoon alle vingers gebruiken. Als beginner ervaar je bepaalde fingerings gemakkelijker als andere, is normaal en wil alleen maar zeggen dat je op die andere grepen meer moet oefenen. na enkele decennia spelen kom ik het nog voortdurend tegen: nieuw akkoord leren en denken: damn, dat lukt mij nooit. Natuurlijk wel, maar het kost wel wat uurtjes oefenen.

Harald
1 maart 2014, 07:32
Beetje wassen neus natuurlijk, als Django het kan kan iedereen het..

Die opmerking was ook zo serieus bedoeld ;) not... Maar goed, overtuigend Django spelen, dan is oefenen zonder je ringvinger en pink heel nuttig.

En die pink heb je echt nodig. Maar sommige dingen klinken eigenlijk net wat anders als je de pink even buitenspel zet. Maar dat gaat vooral voor de 70ies pentatonic capriolen op.

Rizz
1 maart 2014, 08:07
Leest er dan echt niemand? Hij gebruikt z'n pink juist wel, z'n ringvinger juist niet. .. :D

LemmyNL
1 maart 2014, 09:25
Gewoon doen, je merkt vanzelf hoe ver je komt. Ik kan mijn pink niet echt supergoed gebruiken en gebruik dus soms mijn ringvinger waar je "officieel" je pink zou moeten gebruiken, echt geen enkel probleem. Je went er aan, dus ook vingervlugheid komt vanzelf.

Het meest irritante was overnemen wat anderen doen of zelf voordoen aan anderen. En dan telkens dat uitleggen..... Maar verder: gewoon speleuh! :rockon:

Pepe
1 maart 2014, 13:22
Leest er dan echt niemand? Hij gebruikt z'n pink juist wel, z'n ringvinger juist niet. .. :D

Nee haha, jij leest niet goed. Ik verwissel het een keertje maar alle posten van Harald en mij kloppen verder wel.

Met gitaarspelen verwissel ik ze ook regelmatig, er is geen godgiventruth in rock'n roll city.
In klassiek is dat wel anders. Ik droom nog steeds van PIMA's als ik slecht getafeld heb.

Rizz
1 maart 2014, 13:24
Nee haha, jij leest niet goed. Ik verwissel het een keertje maar alle posten van Harald en mij kloppen verder wel.

Oh ja, dat krijg je als je net je nest uit bent.. :hide:

Move along people, nothing to see here! :D