PDA

View Full Version : Trotse eigenaar van Rivera R55 . . . . . . .



Nicci
4 juli 2003, 11:08
Een tijdje geleden had ik bij Feedback een 2e hands Mesa Studio voor €600,- op de kop getikt. Deze bleek niet helemaal in orde en ik ben daar gisteren mee terug gegaan. Ze deden nergens moeilijk over! Ik wilde graag een andere versterker uitzoeken en de €600 die ik voor de Mesa had betaald in mindering brengen op die aankoop. Geen probleem!
Ik had een aantal versterkers op mijn lijstje staan, maar een aantal bleek reeds verkocht. Bleven over de Mesa F30 en de Rivera R55.
Het is de R55 geworden. Heerlijke versterker. Twee kanalen met een eigen klank (aangestuurd door 2 gescheiden voorversterkers) en beide kanalen bezitten een boost-functie. Dat geeft dus 4 voetschakelbare mogelijkheden. Clean over kanaal 2 is het mooiste clean dat ik me kan wensen. Denk Fender. En met de boost heb je gelijk een solokanaal voor cleane solo's. De scheur (kanaal 1) ligt wat ingewikkelder. Zonder boost is hij zonder meer mooi / bruikbaar, maar met boost is hij wat 'over-the-top'. wellicht nog een tijdje met de knopjes spelen voor een betere afstelling.
Tot mijn stomme verbazing stond de Studio .22 weer gewoon op de site van Feedback in de aanbieding. Die is dus niet in orde . . . . . .

Harry
4 juli 2003, 14:04
is hun truuk om iemand een nieuwe versterker te verkopen denk ik. Maar zo te horen ben je er niet slechter van geworden.

Nicci
4 juli 2003, 14:36
niet slechter, nee. deze was nieuw dus ik moest wel €600,- bijbetalen . . .
clean is hij mooier dan de studio.22. de scheur is anders. eerlijk gezegd ben ik wel een liefhebber van de scheur van mesa. veel sustain en lekker zingend, maar ik kan niet zeggen dat ik het vaak nodig heb in een bandsituatie. deze Rivera is zeker veelzijdiger.

Mitch
4 juli 2003, 18:06
Kijk, nog iemand met smaak :D
Scheur kanaal is wel erg afhankelijk van je gitaar/pickups of -ie met of zonder boost lekkerder klinkt; kiezen tussen de low of high input kan ook schelen. Bij voorkeur een fractie minder mid dan bass en treble, snijdt -ie mooi door de mix zonder té prominent aanwezig te zijn.
Ik gebruik de boost trouwens puur voor solo's.
De boost van het cleane kanaal (wat is-ie lekker hè....) vind ik een beetje té veel volume boost, maar wellicht dat dit een kwestie is van eindbuizen: in de jouwe zitten als ik het wel heb de originele Rivera's of Groove Tubes, ik heb er nu Svetlana's in zitten.

Nicci
4 juli 2003, 18:19
ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat scheurkanaal ga gebruiken. ik heb de mids behoorlijk laag (3 ofzo) en de bas en treble en hoog (8 a 9) levert tot nog toe de beste crunch. volume op 8.

kanaal twee is een makkie. daar kun je bijna niet fout gaan. mijn ce2 chorus klinkt buitengewoon mooi over dit kanaal.

er zitten inderdaad rivera buizen in. maakt dat veel verschil met andere buizen erin?

Mitch
4 juli 2003, 18:59
Maakt wel uit, maar dit was meer een gok.
Volume op 8 en master naar keuze is voor kanaal 1 wel vrij ideaal. In de oefenruimte komt -ie dan ongeveer op 2 1/2...

Nicci
4 juli 2003, 21:39
gebruik je de loop ook? ik ben er nog niet aan toe gekomen om er mee te spelen en ben graag een beetje lui: hoe gebruik je die level knoppen? en waarom?

Negative K3 fan
4 juli 2003, 22:41
Nicci erg gaaf hoor zo'n rivera! Jammer van die .22, maarja...

Die rivera logo's zien er ook koel uit :D ik heb er alleen nog nooit een gespeeld.

Nicci
5 juli 2003, 11:17
Het is inderdaad jammer van die .22. dat was een akelig veelzijdig bakkie. nu heeft de rivera meer mogelijkheden, maar ja. dat mag dan ook wel voor €1200,- . . . . . . . .

Nicci
5 juli 2003, 12:19
Seymour . . .

Gebruik je wel eens OD-pedalen door de Rivera? Ik heb vandaag wat zitten klooien met de OD3 door kanaal 2. Daar zitten hele mooie geluiden! Het mooie van kanaal 2 is dat hij veel meer in balans is. Kanaal 1 klinkt me net iets te nassaal. en met de ninja-boost (wie o wie heeft die naam bedacht! :cry: ) heb je dan gelijk je solokanaal (met de OD3 aan).

srv-man
5 juli 2003, 12:19
Rivera is nooit goedkoop geweest en kwalitatief erg goed. Zelf vind ik 600 euro voor zo´n simpel Mesa amp ook niet erg weinig. Rivera is toch veel mooier, clean Fender en overstuurd Marshall.
Ik heb nog een Jay Graydon head gehad, ook erg goed. De boost op het cleane kanaal is trouwens bij alle Rivera´s vrij enthousiast om het zo maar te zeggen.

Maar in ieder geval veel succes met je mooie amp!

Mitch
5 juli 2003, 13:20
Qua overdrives gebruik ik een Visual Sound Jekyll and Hyde en een Carl Martin Hot Drive 'n Boost mkII. Beide worden gebruikt op beide kanalen omdat ik twee gitaren gebruik die een knap verschillende sound hebben; de één klinkt perfect met het ene pedaal, de ander weer met.... je begrijpt me ! :D
Kanaal 2 gebruik ik trouwens uitsluitend in de Bright stand, maar dat ligt ook een beetje aan mijn gitaren.
Kanaal 1 te nasaal begrijp ik niet goed. Je had je mids toch al vrij laag ? Welke gitaren gebruik je en op welke elementen en welke input op de amp ?
Zeker brug element + kanaal 1 = lekkere brit-crunch ! Boost erbij en je hebt een mooie lead. Wel typisch dat die boost op kanaal 2 jou beter bevalt; net als srv-man is ondergetekende van mening dat het niet iets te veel van het goed is.

Nicci
9 juli 2003, 23:45
:-D

even een 'update'. vanavond voor het eerst met dit bakkie gespeeld. over het cleane kanaal was ik al zeer te spreken, maar over kanaal 1 (scheur) had ik nog twijfels . . . . weg. foetsie.
als je deze versterker een klein beetje meer open zet, komt hij helemaal tot leven. geweldige scheur. mijn band schrok wel even (ik trouwens ook). ze waren mijn mesa studio gewend. die is aanzienlijk 'beschaafder'. als je de rivera een beetje open zet, met de scheur op 7 of meer, dan heb je een blok geluid! onwaarschijnlijk. nog niet eerder meegemaakt met een combo. soms vraag je je af waarom die takkezooi zo duur moet zijn. soms krijg je op die vraag een antwoord. vanavond was soms.

Mitch
10 juli 2003, 18:12
:D

guitar
10 juli 2003, 18:57
Nicci, was standje 7 met volume open high-gain? of toch meer vintage marshall-crunch?

Nicci
10 juli 2003, 19:20
ik ben high gain van mesa gewend. dat is het niet.
ik startte met kanaal 1 volume 7/8 en master op 3. het geeft een vrij massaal, bruut en vol geluid. als je het te hard zet gaan je pijpen wapperen van de luchtverplaatsing :D werkelijk!
volgens mij is het een volwassen overdrive. geen high gain. het is ook een heel open geluid. als ik aan high gain denk, denk ik aan een gecomprimeerd geluid. alsjebegrijptwatikbedoel.