PDA

View Full Version : Praktische akoestische gitaar t.b.v. optredens



tnijland
28 februari 2014, 21:07
Ik speel voornamelijk elektrisch (Pop/Rock/Jazz) met redelijk goede gitaren (o.a. Gibson/Fender etc.) over buizenversterkers maar heb af en toe een nummer waar akoestische gitaar domineert. Nu resoneert mijn Eastman gitaar met Fishman Rare-Earth Blend element helaas snel wat teveel (zelfs alleen op de pickup (dus zonder de blend microfoon). Ik speel hiermee over een PA monitor speaker met line-out richting PA.

Langzamerhand zoek ik een praktisch alternatief dat versterkt goed klinkt (effect is een TC G-Natural), liefst iets compacter is maar vooral niet te snel resoneert. De klank zou uitversterkt dus redelijk goed moeten zijn.

Vandaar dat ik aan een wat compactere gitaar zat te denken met een wat dunnere body (zoals bijv. Godin die heeft). Hebben jullie goede adviezen, dan hoor ik het heel graag. Budget is max. 1000 Euro. Alvast bedankt!

Kingstring
28 februari 2014, 21:51
Ik weet niet of dit iets voor je is, maar kan on-stage wel eens een goede oplossing zijn.
http://www.fender.com/acoustics/stratocaster/fender-stratacoustic-black-stratocaster-headstock-c-shape-maple-neck-fishman-preamp-with-built-in-tuner/

Outrage
28 februari 2014, 21:52
Ovation misschien?

tnijland
28 februari 2014, 22:13
Het blijkt vaak moeilijker om een goed compromis te vinden dan een zeer goede akoestische gitaar. Ovation is mogelijk interessant maar vooral omdat in "mijn" tijd de meeste gitaristen een Ovation op het podium meenamen. Toch zie ik in de "huidige" tijd zoveel Ovations waarvan ik (misschien door de lage prijs) niet meer goed kan beoordelen of ze nog een goede kwaliteit hebben. Bij de winkel vielen ze een beetje tegen qua bespeelbaarheid, elementen en sound. Welke zou je dan aanraden?

Ik vermoed overigens wel dat ze meer in de buurt komen van een akoestische gitaar dan de Fender akoestische thinlines waarvan ik meer het gevoel krijg van een elektrische hollow-body gitaar.

Kortom waar zou jij je 1000 Euro op zetten ;-)

Kingstring
28 februari 2014, 22:16
Ik denk dan toch een Godin acousticaster.
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d870_godin-multiac-steelstring.html

tnijland
28 februari 2014, 23:17
Godin klinkt wel als een goed alternatief. Ik weet niet of het echt akoestisch klinkt maar het is een betrouwbaar merk en ze hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan....

Outrage
1 maart 2014, 09:39
Omdat je in je startpost leek te suggereren dat je een alternatief voor Godin zocht, dacht ik aan Ovation. Maar Godin heeft een uitstekende reputatie als het op haar gitaren aankomt. Ik ken iemand die louter akoestisch speelt en optreedt en altijd op een Jack & Danny Brothers gitaar speelt. Klinkt goed en levert bij mijn weten nooit problemen op. Hier (http://www.youtube.com/watch?v=SsjaxzYYFOI) hoor je de gitaar bij een opname.

Eric van Esch
1 maart 2014, 12:08
Over een hele andere boeg? Line 6 Variax? Kan je nog eenvoudig naar iets anders omschakelen ook nog.

Triggy
1 maart 2014, 12:25
Of om bij het eerdere genoemde merk te blijven, een Godin LGX.
Prima sound met de humbuckers en een piezo aan boord voor als je akoestisch wilt.
Blenden en gescheiden output zit er ook op.
Alles in 1 en daardoor hoef je dus ook niet van gitaar te wisselen.

tnijland
1 maart 2014, 17:20
Ik heb een Variax gehad en geprobeerd maar juist de akoestisch sounds ervan zijn erg matig in vergelijking met mijn akoestische gitaar. Voorlopig neig ik ook een beetje naar een Godin ;-)

frekie
12 maart 2014, 21:03
http://www.musicweboutlet.com/zencart/index.php?main_page=product_info&products_id=2708

peter_heijnen
13 maart 2014, 10:36
Theo, akoestische gitaren klinken elektrisch versterkt naar piezo, dus echt akoestisch ga je het nooit krijgen. Wel hou je daarbovenop de nadelen van een klakkast als je veel volume nodig hebt zoals je zus zelf ondervindt.

De godin acoesticasters gaan uit van een andere benadering. Een akoestisch gitaargeluid 'proberen' na te bootsen zonder klankkast. De nylon acoesticasters zijn top. De steelstrings ken ik niet maar lijken me vanuit jouw wensen zeer de moeite eens te checken.

Comfortably Daniel
14 maart 2014, 10:49
Misschien al naar Yamaha gekeken? ...ben zelf nog steeds erg tevreden over mijn CPX5.
De APX serie is dan natuurlijk nog meer een podium gitaar, maar heeft een mindere akoestische sound.

Eko
14 maart 2014, 10:57
Als je gitaar wel goed , maar alleen van de feedback af wilt, probeer dan eens een feedbackbuster. Is een rubber dop die je in je klankgat duwt. Daarmee los je , denk ik , voor slechts een paar euries je probleem op.

kwispelhond
14 maart 2014, 12:26
Die doppen werken wel iets maar niet echt volledig, de beste oplossing is gewoon een niet resonante gitaar. Een Yamaha APX is natuurlijk niet de beste gitaar om thuis even lekker op te rammelen maar die dingen werken wel op het podium net als bv. een Ovation (maar koop dan geen Celebrity, dat is het instap/budgetmodel).

Er bestaat volgens mij geen perfecte gitaar die alles perfect doet dus kies een compromis dat voor jou in jouw situatie goed werkt, ik heb zelf ook een Ovation Pinnacle Deluxe liggen die als enige doel heeft: akoestisch spelen in een volledige band met veel podiumlawaai en dat werkt dus.