PDA

View Full Version : Blues Deluxe Combo + Cabinet uitversterken



Sjappie03
28 februari 2014, 21:04
Hallo,

Ik heb een vraagje wat betreft het uitversterken van een Combo met een bijbehorend cabinet.
Het gaat hier om een Blues Deluxe uit 2006 met een Expansion cabinet (80W en Celestion Speaker).

Omdat ik nogal een leek ben in versterkers waarbij meer dan 1 speaker moet worden aangesloten vroeg ik mij af hoe je zo'n set zou moeten uitversterken bij een gig over de P.A.. Moeten er dan voor de combo als zowel voor de cab een microfoon geplaatst worden? Of is het ook mogelijk om alléén de cabinet uit te versterken? Dit omdat de cabinet een celestion speaker heeft en deze dus (naar mijn mening) beter klinkt...

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Er zullen ongetwijfeld genoeg musici op dit forum zijn met ervaring wat betreft dit geval!

Kingstring
28 februari 2014, 22:13
Ik kan alleen mijn ervaring met je delen. Volgens mij is er niet een enkel sluitend antwoord. Zelf zou ik denk ik kiezen voor het uitversterken van het cabinet met een goede zeepklopper. Maar uiteindelijk zal experimenteren tot het beste resultaat leiden. Maar als je zelf denkt dat het cabinet het beste klinkt..zou ik dat als uitgangspunt nemen..

lauke_101
28 februari 2014, 22:35
Waarom denk je dat je niet alleen het cabinet zou kunnen uitversterken?

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Pepe
28 februari 2014, 23:01
Meer dan 1 speaker uitversterken heeft alleen maar zin als je stereo speelt.

Maar ik snap niet precies..... als je een pa gebruikt kom je terug via de monitors en een extra cabinet heeft dan sowieso geen zin. Als je de celestion beter vindt zet die dan in je combo en neem een cabinet mee als optie.

Maar alles kan natuurlijk, zinvol is niet een heel erg belangrijk ding in rock'n roll.

arcane
1 maart 2014, 00:35
Er is natuurlijk ook nog het verschil tussen een open combo en een gesloten cabinet. Dus als je de celestion over zou zetten gaat het toch anders klinken. (Of dat veel zal uitmaken bij het uitversterken weet ik echter niet.)

Sjappie03
1 maart 2014, 12:46
Allen bedankt voor de reacties!
Wat betreft mijn vragen is alles me wel duidelijk nu. Pepe bedankt voor het idee, was ik zelf nog niet op gekomen :).

Wat betreft dat verwisselen van de speakers; Wat is hierbij belangrijk om op te letten ivm die 'open combo' of 'gesloten cabinet'? Zou je hier wat over kunnen uitleggen Arcane? Los van het uitversterken.

Pepe
1 maart 2014, 13:16
Ik ben geen Arcane maar ik kan er ook iets over zeggen. Open of gesloten, het is een gegeven waarmee je het moet doen.
Open geeft meer spreiding, gesloten meer laag weergave. Welke speaker het beste waarin klinkt is vooral persoonlijk, het is logisch dat je favoriete speaker in iets zet wat je het meest gaat gebruiken, je combo lijkt me.
Ik denk dat de Celestion meer laag geeft dan je BD speaker dus dan is een wissel helemaal logisch.

Het enige waarop je moet letten is dat het ohmage klopt en de speaker in je kast past. Je wil niet dat je cone een hele avond tegen een eindbuis staat te kloppen.

Sjappie03
1 maart 2014, 19:40
Nogmaals, allen bedankt!

Wat betreft ohmage moet het goed komen, de celestion kan 8 ohm en 80W hebben dus (indien hij goed pas) moet dit lukken.

Mijn vragen zijn beantwoord en ik zal aan het 'knutselen'! :)

muziekschuur
1 maart 2014, 19:50
Lekker laten zitten zo....

De Fender Blues de luxe hebben niet zoveel "bottom"... Dat hoort zo... Met een goeie bas in de band is dat geen gemis. De combinatie van je top en base cabinet is een "match made in heaven". Ik zou ze zeker allebei gebruiken. Klinkt top. En een SM57 off axis gebruiken op het bovenste of onderste cabinet. Dat beoordeel je via een korte opname met een microfoon eerst voor het combo en later voor het onderzet cabinet. Niet nu dus gaan schroeven. Het meest ideale geluid is een combinatie van een open en gesloten cabinet. Dit werkt in veel ruimten steeds anders maar compenseert altijd het best. Een 4x12 klinkt soms goddelijk, soms niet. Is altijd te zwaar. Een open back 2x12 lijkt vaak genoeg te zijn maar soms heb je dan ook geen bas. Een gesloten 2x12 is vaak muffig, soms een uitkomst. De combinatie 1x12 openback met 1x12 closed back is gewoon een top combinatie... Maar kan in jouw huis gewoon aangeven dat je huis niet echt lekker klinkt of dat het combo te ver in de hoek staat. In je huis werkt het vaak dan prima het combo tegen de muur schuin omhoog te kantelen. Soms met en soms zonder extentie cabinet. Maar altijd is een 1x12 combo met extentie cabinet makkelijk te vervoeren.... Dus alles lekker zo laten zitten.... Dat spul.... daar zit echt 65 jaar ervaring in....

Hoe je gitaargeluid klinkt moet je echt via de microfoon over de monitorspeakers beoordelen. En niet nu snel iets gaan veranderen wat "bewezen" goed is. Wel is het zo dat als je al 2 of 3 jaar intensief op dat combo speelt je "ff" een paar verse buizen aan kan schaffen. Dat zou een slimme investering zijn...

Pepe
2 maart 2014, 05:06
Dat is echt totale onzin. Als er 1 amp met steeds andere speakers op de markt wordt gebracht is het de Blues Deluxe wel.

Fabrikanten brengen niet "iets wat bewezen" is, ze brengen wat verkoopt. Er is een reden waarom er zoiets bestaat als aftermarket, Fender doet daar gewoon zelf aan mee. Het is een belangrijke reden voor het bestaansrecht van dit forum.

Aca Ilic
2 maart 2014, 08:56
Heey Sjappie,

ik denk dat je al een beetje in je eerste vraag een antwoord kunt gaan zoeken. Je geeft aan dat speaker in jouw combo ( naar jouw mening = smaak) beter klinkt, dus ik zou op zoek naar een nieuwe speaker voor jou ext. cab gaan zoeken, zodat je altijd ideale geuid combi heeft en speaker die goed aansluit op een gesloten cab constructie eisen + jouw smaak.
Andere optie is om te gesloten cab evt. halfopen of open te maken ( mocht je graag willen experimenteren), en in het geval dat je mooi combinatie van je combo + cab uiteindelijk vindt, dan zou ik ze allebei laten uitversterken , puur voor de klankkleuring. Wat ik doe met mijn 2x12 cab waarin nu een WGS Veteran en Reaper inzitten, is dat ik bij eentje Sennheiser 906 plaats, en bij andere sm57. Twee totaal verschillende microfoons, waar je bij 906 zelfs optie hebt om geluid te tweaken door middel van toggle switch en speaker meer/minder transparantie geven .
En by the way het is geen Expansion cabinet , maar een Extension cabinet..;-)

cheers
Alex

Gearjunkie
2 maart 2014, 09:10
Maar terug naar de oorspronkelijke vraag: als je een PA hebt heb je niet perse je cabinet nodig. Een cabinet is dan vooral fijn om de combo op goede hoogte te zetten zodat je hem goed hoort. Gewoon 1 microfoon voor één speaker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Aca Ilic
2 maart 2014, 10:10
Omdat ik nogal een leek ben in versterkers waarbij meer dan 1 speaker moet worden aangesloten vroeg ik mij af hoe je zo'n set zou moeten uitversterken bij een gig over de P.A.. Moeten er dan voor de combo als zowel voor de cab een microfoon geplaatst worden? Of is het ook mogelijk om alléén de cabinet uit te versterken? Dit omdat de cabinet een celestion speaker heeft en deze dus (naar mijn mening) beter klinkt...



Om back to topic concreet op jouw vraag te reageren :

-Er moeten geen microfoons voor de cab en ext. cab geplaatst worden, het is kwestie of je het zelf wil of niet...
-Yep het is mogelijk om alleen ext. cab uit te versterken , gewoon een mic. voor plaatsen en klaar

Net zoals iemand al voorgesteld heeft, speakers omwisselen kan ook een optie zijn, alleen is het in dit geval appels met peren vergelijken oftewel hoe speaker in een gesloten ( Ext ) vs. halfopen ( combo ) cab reageert/klinkt. Het kan zijn dat je speaker die je in ext cab zo goed vond klinken niet meer die geluid weergeeft in een halfopen cab, maar het kan ook zijn dat je het nog beter vindt klinken.....

ateng
2 maart 2014, 12:15
-Er moeten geen microfoons voor de cab en ext. cab geplaatst worden, het is kwestie of je het zelf wil of niet...


Of je het wilt of niet het is toch meestal wel beter voor de geluidsman om een goed mix te maken dus moet je meestal wel je versterker uitversterken als je met een PA optreed. Met alleen een zanginstallatie is dat niet nodig maar bij een groot optreden waar alles uitversterkt wordt zeker wel.

Meestal is alleen je combo al genoeg als monitor voor je gitaar dus is een extra speaker is iets persoonlijk.

Aca Ilic
2 maart 2014, 12:21
gedeeltelijk mee eens ateng, je krijgt vaak genoeg van geluidsmensen vraag of het amp op het podium zachter kan. Ik heb liever mijn eigen geluid op het podium, dan dat ze mic. voor amp plaatsten. Hierom mijn opmerking mbt de vraag "moeten er ..." Er moet niks, alleen maar doodgaan.....

ateng
2 maart 2014, 12:22
Meer dan 1 speaker uitversterken heeft alleen maar zin als je stereo speelt.

Maar ik snap niet precies..... als je een pa gebruikt kom je terug via de monitors en een extra cabinet heeft dan sowieso geen zin. Als je de celestion beter vindt zet die dan in je combo en neem een cabinet mee als optie.

Maar alles kan natuurlijk, zinvol is niet een heel erg belangrijk ding in rock'n roll.

Hmmm… niet alleen stereo hoor. Ken genoeg gitaristen die 2 verschillende microfoons gebruiken om je sound nog breder te laten klinken. In de studio wordt het ook vaak toe gepast dus waarom niet live.
En liever mijn sound gewoon uit mijn versterker dan uit een gewone monitor. Wij spelen zelf met in-ear maar heb 1 oortje er uit omdat ik mijn versterker wil horen.

Pepe
2 maart 2014, 15:48
In een studio gebruik je soms ambient mics dus waarom live niet? Dat is geen argument an sich wil ik maar zeggen.
Tuurlijk kan je verschillende speakers en mics voor live gebruiken, wie houd je tegen als je een eigen PA en microfoons meeneemt.

ateng
2 maart 2014, 17:16
In een studio gebruik je soms ambient mics dus waarom live niet? Dat is geen argument an sich wil ik maar zeggen.
Tuurlijk kan je verschillende speakers en mics voor live gebruiken, wie houd je tegen als je een eigen PA en microfoons meeneemt.
Ambient mics? Hoor dus dat je hier geen ervaring mee hebt ;) Met twee verschillende mics die verschillend zijn van karakter en sound kan je een eigen sound creëren zonder dat de geluidsman aan de eq staat te draaien… heeft dus niks met ambience te maken. Dus heeft 2 microfoons alleen zin voor stereo… nope, dat wou ik alleen maar duidelijk maken ;)

Pepe
2 maart 2014, 17:50
Je leest niet goed. Als je zegt "in de studio wordt ook.." is dat niet per definitie een valide argument. Er wordt zoveel gedaan in een studio wat live niet werkt.

Maar je moet je voorstellen, topicstarter komt met een vraag waaruit blijkt dat ie weinig kaas heeft gegeten van dit soort dingen. Dan probeer je simpel en praktische oplossingen te bedenken. En dan kom jij aan met iets waarbij hij met 2 verschillende microfoons moet gaan werken. En welke microfoons voor welke speakers dan. En off of on axis? Of is 2 altijd beter dan 1 als je niks afregelt?

Het wordt dan al snel te gecompliceerd voor een beginner lijkt me.

ateng
2 maart 2014, 17:58
Je leest niet goed. Als je zegt "in de studio wordt ook.." is dat niet per definitie een valide argument. Er wordt zoveel gedaan in een studio wat live niet werkt.

Maar je moet je voorstellen, topicstarter komt met een vraag waaruit blijkt dat ie weinig kaas heeft gegeten van dit soort dingen. Dan probeer je simpel en praktische oplossingen te bedenken. En dan kom jij aan met iets waarbij hij met 2 verschillende microfoons moet gaan werken. En welke microfoons voor welke speakers dan. En off of on axis? Of is 2 altijd beter dan 1 als je niks afregelt?

Het wordt dan al snel te gecompliceerd voor een beginner lijkt me.

Hey het is een reactie op jouwn quote "Meer dan 1 speaker uitversterken heeft alleen maar zin als je stereo speelt"… wat dus niet correct is ;)
Dat jij de topicstarter die "weinig kaas heeft gegeten van dit soort dingen" maar niet onjuist informeert met hoe het wel kan.

Maar goed, als jij Sjappie beide speakers wilt versterken dan kan dat… als er genoeg kanalen over zijn en die optie is er waarom niet.

Pepe
2 maart 2014, 18:12
Maar heb je de disclaimer bij die post wel gelezen?



Maar alles kan natuurlijk, zinvol is niet een heel erg belangrijk ding in rock'n roll.

ateng
2 maart 2014, 22:16
Zolang het maar duidelijk is voor Sjappie wat wel en niet mogelijk is.

Sjappie03
2 maart 2014, 22:42
En by the way het is geen Expansion cabinet , maar een Extension cabinet..;-)

Hehe (A)...

Wat betreft het 'lastiger maken dan het is'; tot nu toe volg ik in grote lijnen het verhaal/de discussie nog.
Ik vind het erg interessant om te lezen en het is niet zo dat ik door de verschillende verhalen het overzicht kwijt raak (nog niet...;) ).

Ik denk dat ik inderdaad zoals eigenlijk iedereen hier het over eens is gewoon moet kijken naar wat mijn eigen smaak is en hier achter moet komen door gewoon te experimenteren met 'de set'.
Op basis hiervan kan ik gaan beslissen wat ik doe met het evt. vervangen van een speaker of met de set-up tijdens een gig (gewoon cab. meenemen, alleen combo mee, welke uitversterken etc.).

Allen dank voor uw reacties, en mochten er nog tips zijn of stof om te discussiëren; ga vooral uw gang!

Aca Ilic
3 maart 2014, 05:52
Precies Sjappie, way to go man...!

muziekschuur
3 maart 2014, 13:12
Eh Pepe leest mijn boodschap anders dan ik em bedoel. Je kan het "recording proces" niet "voor" zijn zonder ervaring. Een speaker klinkt in elke ruimte anders.... Een Blues deluxe (open back) samen met een dichte 1x12 bottom is ideaal live. Een blues deluxe begint wat slapjes te klinken op bandvolume in sommige situaties. Een extra closed back 1x12 lost dat prima op.

Dat onzekere gevoel van een "niet helemaal lekker klinkend combo" neem je dan mee de studio in. En zoek je in een andere speaker... Terwijl het gewoon dat open back geluid is wat bij hogere volumes minder laag heeft. Maar in de studio hoor je dat niet terug. (Weet ik uit ervaring). Dus de onervaren speler lijmt de verkeerde dingen aan elkaar.... En zoekt het in de verkeerde (kostbare) hoek...

Ik geloof niet dat ik uit m'n nek lul als ik em op acoustische effecten wil duiden...