PDA

View Full Version : PU's pakken microfoonsignaal op...



TW-Pieter
28 februari 2014, 13:59
Ik was laatst met een bandje ergens aan het oefenen, totdat we ons afvroegen wat voor vreemd achtergrondgeluid we constant hoorden. Het leek alsof we iemand hoorden praten. Dat bleek te kloppen, toen ik de versterker wat harder zette. Het bleek dat er in het zaaltje boven ons een vergadering gaande was en dat de elementen van de gitaar het signaal van de microfoon die daar gebruikt werd oppikte. Zowel ik, de andere gitarist en de bassist hadden er last van. Voor de volledigheid, ik speelde op een strat, de andere gitarist gebruikte een gitaar met EMG's, de bassist een jazz bass. Je hoorde het geluid niet of nauwelijks als je twee elementen tegelijk gebruikte,

Mijn vraag: hoe komt dit en wat kan ik er aan doen? Eerst konden we er de humor wel van inzien, maar uiteindelijk werd het wel serieus hinderend ;)

Plant
28 februari 2014, 18:52
Vermoedelijk heeft dat zaaltje een ringleiding voor slechthorenden rondom langs de vloer. In hoortoestellen zit een spoeltje die dat ringleidingsignaal oppikt. Jouw gitaarelementen zijn ook spoelen dus...

Informeer maar eens of dat zo is en vraag of dat eventueel uit kan.

edit: o, en dat je het niet hoort als je 2 elementen gebruikt is omdat ze dan als humbuckers werken. Bij veel Strats met single coils zijn de combinatiestandjes hum-canceling. Spoelen staan uit fase (heffen in jouw geval ook ringleiding signalen op) en magneten zijn tegengesteld georiënteerd.

TW-Pieter
28 februari 2014, 21:13
Ja, die zaal heeft zo'n ringleiding, dus dat verklaart een heleboel ;)
Mocht ik er nog eens spelen, dan weet ik wat ik moet doen.

Thanks!!