PDA

View Full Version : vingers optillen



the joshua tree
4 juli 2003, 09:39
heuj

ik had gister gitaarles en me leraar zei dat ik mijn vingers veel te hoog optilde als ik wisselde van vingers :evil: vooral mijn pink gaat erg hoog (al helemaal als ik bv 1-2-3-4 oefeningen doe bij de overgang van 3-2 dan zit mn pink idd 4 meter boven me gitaar) hij zei dat ik ind e vakantie daar maar s aan moest gaan werken. Heel langzaam simpele oefeningen doen... maar welke oefeningen? en zijn er nog meer tips, handigheidjes die ik kan gebruiken bij mijn probleem?

alvast bedankt

Wessel

Mithrandir
4 juli 2003, 09:47
Gewoon de 1234 4321 1324 1423 oefeningen en dan ervoor zorgen dat je idd je vingers niet teveel optild, want dat kost tijd he.

Het lijkt me meer een geval van wennen en oefenen i.p.v. handigheidjes en truukjes.

the joshua tree
4 juli 2003, 10:15
en hoeveel cm is bijvoorbeeld niet te veel?

Mithrandir
4 juli 2003, 10:22
:-?

ik denk dat een centimeter al redelijk veel is, gewoon een zo kort mogelijk afstand van de snaren houden. Maar een preciese afstand zou ik niet kunnen zeggen.

the joshua tree
4 juli 2003, 10:37
ok bedankt voor je reacties k ga maar hard oefenen dan...

pimmetje
4 juli 2003, 12:08
Da's idd een goed deel aan gitaar spelen... het minimaliseren van bewegingen... om ze daarna voor de show weer te moeten overdrijven :D.

Gewoon op blijven letten... beide handen. Als je gewoon LANGZAAM de kleine bewegingen oefent en 't rustigjes aan opvoert, komt 't wel goed. Je kan als oefeningen idd die 1234 1234 etc pakken. Dan kan je ook laddertjes proberen en eventueel die 1234 lekker schuin over de hals te laten lopen en zo. Het is echter heel belangrijk dat je langzaam en zorgvuldig begint en geduld hebt.

Vooral dat geduld zal bij dit soort dingen (net als bij snelheid, wat hier heel veel mee te maken heeft) beproefd worden. De ene dag gaat 't helemaal perfect... en de volgende dag loop je echt gigantisch te fucken... niet om geven gewoon weer iets langzamer en weer opvoeren.

Maiden Michiel
4 juli 2003, 12:32
Kijk eens naar "Speed Kills" :)

moretel
4 juli 2003, 15:03
En die 1234 oefeningen afwiselen met hammer ons op heel langzaam tempo.
Tempo pas omhoog als vingers doen wat je wilt, als start metronoom op 40 en elke tik 1 noot, lijkt langzaam maar dat geeft je de tijd om te zien en voelen wat je doet, ontspannen werkt goed, let maar eens op spanning in je schouders, hele lichaam etc. Uiteindelijk zal de snaarafstand tot je vingers een fraktie worden, soms maar een mm. Geeft je uiteindelijk ook meer controle i.v.m. ongewenste bijgeluiden. Als je er elke dag 15-30 minuten aan besteedt zal je dat na de vakantie wel merken.
Maar snelheid komt pas als die vingers doen wat je wil, dus geen haast hebben, veroorzaakt ook weer blessures.

telecastermaster
4 juli 2003, 16:24
Heb ik ook JAREN gehad! Het is nou een stuk beter, maar echt subliem zal het nooit worden ben ik bang. Eigenlijk is het belangrijkste dat je er zelf bewust van bent dat je pink te hoog boven de toets hangt!! Je moet je eigenlijk aanleren om je pink heel laag te houden bij alles wat je speelt. Het is dus vooral een kwstie van goed op letten!! Het kostte mij wel een paar jaar om het af te leren!

slayurrr
4 juli 2003, 17:52
hmm :-? mijn vingers zitten ook altyd wel hoog, dus ik zal maar is snel gaan oefenen om me vingers laag te houden

SiNiSTRaL
4 juli 2003, 17:54
hmm :-? mijn vingers zitten ook altyd wel hoog, dus ik zal maar is snel gaan oefenen om me vingers laag te houden

:roll:

@pimmetje: kan je juist ipv langzaam, zo snel mogelijk spelen?, dan wordt je onderbewust gedwongen je bewegingen te minimaliseren, of verbeeld ik me dat?

moretel
4 juli 2003, 19:17
Dat verbeeld je je,

hoe kan je snel wel je vingers laaghouden en langzaaam niet,

blijft een kwestie van gericht oefenen, elke dag, niet lang maar regelmatig.

waar dat wel geld is bij b.v. sweeppicking als dat bij zeg 60 niet lekker gaat, kun je het op zeg 100 eens voorbij een dood punt trekken maar dan zijn al de bovenstaande oefeningen al gedaan.

Phoenix Rising
4 juli 2003, 19:42
ik zie het zo: je vingers te hoog optillen is meer een gevolg van overmatige spanning dan iets andes. Je moet gewoon relax leren spelen, dan zul je zien dat je vingers vanzelf goed gaan.

Stel je kan 1234tjes op een redelijk normale snelheid, zeg 160 bpm 16e noten(Elke beat een 1234 dus), niet echt snel, maar snel genoeg voor iedereen die 1234tjes niet echt boeiend vind. Als je dat relax kan spelen, zul je zien dat je je vingers echt niet meer hoog optilt, op welke snelheid dan ook.

Barret Wallace
4 juli 2003, 19:49
pff cut the shit fuck the details and start playing damnit.

Phoenix Rising
4 juli 2003, 19:59
hell yeah :zz:

fuck nu-metal
4 juli 2003, 21:03
Mijn leraar zei dat ook eens tegen mij. Qua techniek is het misschien niet ideaal, maar ik wil gewoon spelen, op de manier zoals ik dat wil.
Ik heb er trouwens geen last van of zo, dus waarom niet?

Anders Destium
4 juli 2003, 22:19
Waarom het prettig is je pink dicht bij de snaren te houden: Als je wat ingewikkelder gaat spelen (hoor mij :oops: ) is dit ontzettend prettig, omdat alles in 1 klap veel makkelijker gaat.

Makkelijke oefeningen hiervoor:

---8-9-10-9-8-9
--5-5-5--5-5-5 enz

Als je dit elke dag even oefent merk je al snel dat je pink niet meer de mogelijkheid krijgt weg te vliegen :wink:

moretel
5 juli 2003, 15:51
Maar wat ik gek vind is dat iemand een leraar heeft die zegt wat je moet doen maar niet hoe, waarom betaal je zo iemand ?

Phoenix Rising
5 juli 2003, 16:14
goed punt, dat is niet echt een voorbeeld van goed lesgeven

Barret Wallace
5 juli 2003, 17:03
Het gaat om wilskracht je spier wil omhoog trekken hij wil mee met die andere vinger, maar je mind moet denken dat die vinger laag moet blijven

moretel
6 juli 2003, 00:09
Je kan nog zoveel wilskracht hebben maar dat heb je meer nodig om te oefenen want zonder gaat het niet.
Gewoon oefeningen doen om de vingers onafhankelijk van elkaar te kunnen bewegen.
Een aardige is om bv. 15-20 minuten met maar twee vingers te spelen, en dan vooral de zwakke combinaties, voor de meesten pink en wijsvinger.

taylor
6 juli 2003, 09:47
dat met je vingers te ver van je fretboard houden is ook denk ik typisch iets van het "begin" stadium(zeg maar eerste paar jaar).

je zult zien hoe meer je speelt en hoe langer dat die dingen automatisch wel verdwijnen.

dus ik zou daar niet te veel aandacht aan geven.

pimmetje
6 juli 2003, 11:08
Ik denk zeker niet dat 't iets is van de eerste paar jaar.
Bij mij is 't zelfs weer rotter geworden na een jaar of 8 in een band te hebben gespeeld, waarbij 't er niet zo toe deed. Hoge snelheden waren niet echt nodig... slordigjes spelen was geen enorm probleem... etc...

Ik ging die band in met een redelijk aardige techniek en op veel punten is die in die 8 jaar dat ik met die band speelde enorm achteruit gegaan. Dingen die moeilijk te oefenen zijn heb ik er weer wel geleerd en ook een onwaarschijnlijke partij lol gehad, maar 't heeft me heel wat moeite gekost om 't gitaarspel technisch weer wat bij te spijkeren.

Natuurlijk gaat 't ook meer en meer vanzelf als je de 'juiste' muziek erbij uitzoekt om te spelen. Hoe belangrijker die techniek is, des te sneller je 't zal leren. Maar dat komt dan echt doordat je 't meer oefent.

Moretel z'n suggestie deed me denken aan een oefening die ik van m'n gitaarleraar meekreeg om de doen op momenten dat ik niets te doen had en geen gitaar om handen had (in de bus en zo). Je legt dan gewoon je hand op je been of op een ander voorwerp waar je vingers redelijk recht naast elkaar kunnen staan en je gaat ze om beurten minimaal optillen in bepaalde patronen. Bijvoobeeld:
- 1+3 , 2+4 (dus wijsvinger+ringvinger, ringvinger+pink)
- 1 2 3 4 1 3 2 4

En dan 'tzelfde als bij gewoon gitaar oefenen... eerst langzaam en dan het tempo opvoeren. Op een bepaald moment ook proberen of je er verschillende tellingen in kwijt kan. Het is geen 100% substituut voor oefenen met een gitaar, maar alle beetjes helpen :D.

Barret Wallace
6 juli 2003, 11:44
Je kan nog zoveel wilskracht hebben maar dat heb je meer nodig om te oefenen want zonder gaat het niet.
Gewoon oefeningen doen om de vingers onafhankelijk van elkaar te kunnen bewegen.
Een aardige is om bv. 15-20 minuten met maar twee vingers te spelen, en dan vooral de zwakke combinaties, voor de meesten pink en wijsvinger.

hmm ik deed die 1 2 3 4 oefening een paar keer en dacht in mzelf men vinger MOET lager en dat werkte beter dan een vriend van me die 100020202020 keer die oefening deed en telkens zei ''het lukt niet ik ben gewoon slecht''

moretel
6 juli 2003, 14:56
Je oefent dan ws. met veel meer aandacht en dan krijg je snel resultaat.
Ik moet zeggen dat dat soort oefeningen wisselen in de tijd, ook de opwarmroutine, maar aandacht, goede houding, ontspanning zijn erg belangrijk voor vooruitgang.

the joshua tree
6 juli 2003, 16:14
Maar wat ik gek vind is dat iemand een leraar heeft die zegt wat je moet doen maar niet hoe, waarom betaal je zo iemand ?

hij heeft gewoon gezegd langzaam 1234 oefeningen doen maar ik dacht, hier zit waarschijnlijk een miljoen x meer ervaring dan die ene leraar van mij dus... misschien hebben zij nog nuttige informatie die hij niet gegeven heeft... snap je?

moretel
6 juli 2003, 22:32
Even voor doen is niet zo moeilijk toch en verduidelijkt meer, ik ben geen leraar maar zou het iemand tegenover me in 5 min. kunnen uitleggen.
Wat ook een goede oefening is om arpeggios te doen op dezelfde manier, is wat minder saai en je hebt er op termijn veel aan.
Je kan b.v. beginnen met
Min7 , 7 en Maj7 arpeggio's

taylor
7 juli 2003, 21:21
Ik denk zeker niet dat 't iets is van de eerste paar jaar.
Bij mij is 't zelfs weer rotter geworden na een jaar of 8 in een band te hebben gespeeld, waarbij 't er niet zo toe deed. Hoge snelheden waren niet echt nodig... slordigjes spelen was geen enorm probleem... etc...



ja, wie gaat er ook 8 jaar in band spelen waar slordig spelen geen probleem is :)

ik bedoel als je en "normale" progresie door maakt als gitarist gaan die dingen van zelf vaak wel weg.(iemand die serieus oefent)

je moet er natuurlijk wel rekening mee houden maar niet enorm probleem van maken.