PDA

View Full Version : Verrassings gitaar voor partner help aub



Verrassingsgitaar
28 februari 2014, 09:40
Beste iedereen,

Mijn partner speelt al lang gitaar en heeft veel materiaal, wat hij echter nog nooit gehad heeft en graag zou hebben is een Klassieke gitaar. Graag zou ik hem dit cadeau doen. Ik heb al wat zitten zoeken op het internet en gitaren proberen te vergelijken voor zover ik er iets van ken, denk ik dat de Ibanez GA35TCE wel in het genre ligt dat hij zoekt.
Nu is mijn vraag heeft er iemand van jullie ervaring mee of hebben jullie nog andere voorstellen die niet te duur zijn? Zou zeker niet meer dan 300 euro eraan willen spenderen.

Groetjes

Een vrouwtje zonder kennis van zaken ;)

muffstuff
28 februari 2014, 10:09
Oef 300 euro voor een goede klassieke gitaar, dat wordt wel even goed zoeken. Het vervelende is ook dat je eigenlijk je partner de gitaren zelf moeten laten uitproberen omdat het nou eenmaal een persoonlijk dingetje is.

Wellicht een leuk idee om "toevallig" op een zondag de stad in te gaan, "toevallig" een gitaarwinkel binnen te lopen en je partner wat gitaren laat proberen. Als hij/zij dan een keuze gemaakt heeft zeggen, dan nemen we die mee.

gitaarvrouwtje
28 februari 2014, 10:27
Haha dan loop je t risico dat je kapitalen kwijt bent :D ,want een gitarist in de muziekshop gitaren laten uitproberen ,das een snoepwinkeltje
Ben tverder wel met muffstuff eens, 300€ voor eengitaar, dan kom je in de gewone lesgitaren terecht,..t echte mooie spul, kost al gauw een paar honderdjes meer

Rizz
28 februari 2014, 10:33
Wat Muffstuff zegt, het is niet makkelijk om een gitaar, die čn goed is met een vrij beperkt budget en naar smaak van iemand te kopen. Gitaren zijn erg persoonlijk en ook binnen de klassieke gitaren is een veelvoud aan diversiteit te vinden. Met mijn beperkte kennis van klassieke gitaren kom ik al snel uit op Yamaha CG142S of -C. En daar heb je het al: de S heeft een sparrehouten bovenblad en de C een cederhouten bovenblad, beiden met een heel verschillende klank..

Het idee van MS is niet eens zo'n slechte en ook dat zal een leuke verrassing voor 'm zijn

Rizz
28 februari 2014, 11:29
Haha dan loop je t risico dat je kapitalen kwijt bent :D ,want een gitarist in de muziekshop gitaren laten uitproberen ,das een snoepwinkeltje
Ben tverder wel met muffstuff eens, 300€ voor eengitaar, dan kom je in de gewone lesgitaren terecht,..t echte mooie spul, kost al gauw een paar honderdjes meer


:seriousf: Haha +1, maar misschien zegtie wel: Ik leg zelf nog wel wat bij.. :D Ik weet natuurlijk ook niet wat zijn standaarden zijn, heeft hij dure spullen of is hij snel tevreden..

LaurentB
28 februari 2014, 12:21
Alhambra maakt ook goede en betaalbare klassieke gitaren.

telecastermaster
28 februari 2014, 12:45
Beste verrassingsgitaar.

Mijn kijk op deze zaak is volgende. Ik denk dat je voor 300 euro best een heel behoorlijke gitaar kunt kopen, waar het aangenaam op spelen is. Belangrijk is vooral dat het bovenblad massief is, maar in deze prijsklasse zijn ze dat doorgaans wel. Verder zijn er idd verschillen tussen gitaren maar die zijn voor klassieke gitaren veel kleiner dan voor electrische gitaren. De meeste klassieke gitaren lijken toch kwa klank en speelstijl op elkaar. Bijna allemaal hebben ze bijvoorbeeld een vrij brede hals en daar moet je als je daar niet aan gewend bent toch altijd even aan wennen. De overstap van electrisch of western gitaar naar Spaans of klassiek is altijd even wennen en dan maakt de breedte of dikte van de hals minder uit.

Verder zou ik voor klassieke gitaren aanbevelen: of een gitaar gebouwd in Spanje (door een beetje gerenommeerde Spaanse bouwer) of een Yamaha. Een klein beetje uitkijken omdat sommige gitaren met ronkende Spaanse namen niet echt uit Spanje komen maar uit China. Met Yamaha's kun je volgens mij gewoon niet fout gaan.

Tot slot: waar woon je? en is er een beetje goed muziek winkel in de buurt? Dan zou ik daar eerst eens gaan praten.

telecastermaster
28 februari 2014, 12:57
Dit zijn iig Spaanse bouwers die een hele goede reputatie hebben: http://www.guitarfromspain.com/en/manufacturers

Ernest01
28 februari 2014, 12:59
.......Met Yamaha's kun je volgens mij gewoon niet fout gaan....

+1.
Weet niet wat de kwaliteit van de Yamaha's nu is, maar heb een klassieke Yamaha gitaar van 40+ jaar oud en nog in prima staat.
Zou ook inderdaad eens bij een winkel gaan informeren.

-Martijn-
28 februari 2014, 13:25
Voor 300 euro kan je best een leuke gitaar kopen. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.keymusic.com/nl/item/alhambra-2c/

Maar zelf zou ik er net iets meer aan uitgeven en dan deze nemen: http://www.keymusic.com/nl/item/alhambra-3c/

warmong
28 februari 2014, 16:31
niet om contrair te doen, maar de beide yamahas waar ik al ooit op gespeeld heb, waren allebei ongelooflijke krengen die zo dood klonken als een pier. Ik kan goed geloven dat een yamaha van 40 jaar oud nog in prima staat is, want die zijn volgens mij ZWAAR overbouwd.
Bespeelbaarheid was nog wel redelijk, om maar iets positiefs te noemen, maar absoluut GEEN volume en GEEN kleur.
Vriendin van mij die klassieke gitaarles geeft laat haar studenten in die prijscategorie nog wel eens Cuenca's of Alhambra's kopen. Zij is ook niet te spreken over de Yamaha's.
En FWIW: eerlijk gezegd klinken die Cuenca's en Alhambra's die ik al gehoord heb ook voor geen meter. Maar beter dan de Yamaha's.

gewoon mijn 2 centjes.

Powderfinger
28 februari 2014, 16:33
Hoe leuk het idee ook is, sluit ik me aan bij de eerdere commentaren. Elke gitarist heeft zijn eigen voorkeuren en het zou heel jammer zijn als je een gitaar koopt, die uiteindelijk niet meer wordt gebruikt. Dit moet je absoluut niet verkeerd opvatten, maar zelf zou ik een beetje balen als ik zomaar een gitaar cadeau zou krijgen, omdat ik dan liever zelf had gezocht (of i.i.g. had kunnen zeggen 'dit lijkt me wel wat'). Dat klinkt heel ondankbaar, maar het is puur omdat een muzikant zoveel mogelijk waar voor zijn geld wil.

Wat voor gitaren heeft je partner nu? Stel hij heeft een gitaar van 800+, dan ervaar je doorgaans wel een behoorlijk kwaliteitsverschil met een gitaar van max. 300.

Weet je verder wel zeker dat je partner op een klassieke gitaar dezelfde muziek wil spelen als hij nu doet?

warmong
28 februari 2014, 16:39
Tussen haakjes:


telecastermaster

De meeste klassieke gitaren lijken toch kwa klank en speelstijl op elkaar.

daarvan krijg ik dan weer de kriebels. ;) de verschillen in klank tussen klassieke gitaren zijn ENORM!

Verrassingsgitaar
4 maart 2014, 09:59
Hej allemaal,

Bedankt voor de feedback.
Mijn partner heeft geen dure smaak, wat dus zo wie zo al goed is voor mij ;)
Ik was van plan om bij keymusic in Herentals langs te gaan.
Ik ga in ieder geval jullie ideetjes meenemen. :)
Misschien inderdaad hem een keer meenemen en wat rondneuzen. ;)

Ik kan echter niet boven de 300 euro gaan, we zijn nog met wat bouwwerken bezig en gaan in september trouwen dus dure kosten die er nog staan aan te komen deze zomer. :)

Groetjes

LaurentB
4 maart 2014, 23:30
Ik was vandaag toevallig bij Feedback/Keymusic Eindhoven, en zag daar een Alhambra 1C die ik even aangeslagen heb. Kwam erg overtuigend geluid uit, en dat voor minder dan 300 euro!