PDA

View Full Version : Multi-effect kiezen



jojoblabla
27 februari 2014, 22:53
Alweer tread van mij, maar ik kom er echt niet uit haha

Ik kan kiezen uit:
- vox tonelab SE voor 150 euro
- boss gt-8 voor 150 euro
- vox tonelab EX voor 150 euro
- boss Me-50 voor 115 euro

Wat zijn julle ervaringen ermee, pros/cons, enz

prioriteit:
- goede veelzijdige distortions
- goede bypass mode (als ik nog extra losse pedalen wil aansluiten)
- effecten kunnen combineren (zoals overdrive met wahwah)
- solo goed kunnen boosten

Mijn stijl is voornamelijk soundgarden/pearl jam

Sorry voor deze zoveelste tread, maar kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!!:D

Martijn-w
27 februari 2014, 22:59
Waarom kan dit niet gewoon allemaal in 1 topic?

Maar ga eens een dag naar een grote muziekwinkel en probeer vanalles uit.

jojoblabla
27 februari 2014, 23:00
Sorry voor de vele topics inderdaad..

The Lo Lands
28 februari 2014, 09:42
Ik heb al weer decennia geleden, dat de Boss GT-5 uitkwam, met veel plezier voor zo'n tien jaar met dit multifx apparaat thuis en live gespeeld. Later kwamen er losse pedalen bij als een wah en een whammy maar ben dus gestart met een multifx. De Boss heeft wel een aardige learning curve en als je nog niet veel ervaring met bijvoorbeeld modulatie effecten hebt dan zijn de parameters soms lastig te begrijpen in dergelijke units omdat je vaak heen- en terug moet scrollen en de ene instelling een ander beinvloed. De presets vond ik altijd waardeloos in de GT-5 maar ik vind dat je altijd zelf opzoek moet gaan naar je sound :-)

De GT-8 heeft volgens mij alles aan boord van wah, whammy en boost dus losse pedalen zou dan overbodig zijn. Je kunt uiteraard er ook voor kiezen om een compact multieffect te nemen en aanvullen met losse pedalen. Zoveel keuzes maar wil je snel klaar zijn is een multieffect erg handig en bevat tegenwoordig prima sounds. Testen in een winkel is lastig met dit soort units aangezien je de presets voorgeschoteld krijgt en in mijn optiek een verkeerd beeld kan schetsen. Succes!

Speeddemon
28 februari 2014, 10:09
Zoom G7.iut 2e hands is misschien nog een modernere optie.
Die ME-50 zou ik zelf niet snel nemen; te beperkt. Heb zelf vroeger een aantal jaar met een Boss GT-3 gewerkt en sluit me aan bij the Lo Lands' verhaal.

Jeroenvanhulsteijn
28 februari 2014, 10:59
Ik krijg het idee dat je het meeste behoefte hebt aan een hele simpele multi, eventueel met een losse overdrive/distortion ernaast. Multi effecten kunnen nog wel eens lastig zijn om in te stellen. Gewoon omdat er zoveel in te stellen valt. Zeker voor iemand die voor het eerst met multi effects bezig gaat kan dit nog wel eens tegenvallen. Tenzij je een knopjes/parameter freak bent.

Verder lijkt me dat je voor soundgarden/pearl jam geluiden nu niet echt een heel arsenaal aan effecten nodig hebt. In het andere topic van je suggereerde iemand de Zoom pedalen, bv Zoom G3. Schijnt lekker simpel en intiutief te bedienen zijn met zeer acceptabele sounds. Is 2ehands vast wel voor 100-125 euro te vinden.
Als je nog simpeler wil kun je een Ibanez PUE-5 of PT-5 of Boss ME6/8 opsnorren. Dit zijn de multi effect varianten van hun pedaaltjes. Het enige multi aan deze dingen is dat je patches kunt programmeren. Verder werkt het als losse pedaaltjes.

De GT8 en Tonelab zijn dan denk ik gewoon wat teveel van het goede voor je. Bovendien is de Tonelab en modeller en vind ik hem persoonlijk niet geschikt om te gebruiken als losse effecten bak.

En over je eisen. Volgens mij kun je uit elk multi effect wel fatsoenlijke distortions krijgen (uiteindelijk). Low gain sounds zijn uit een Tonelab wat eenvoudiger te krijgen (high gain dan weer juist wat lastiger). En voor de Boss is het andersom (denk ik, alleen ervaring met Boss GX700).
Boosten kan ook met elk multi. Je zou een losse patch kunnen maken met een solo sound of effecten individueel aan/uit kunnen schakelen binnen een patch.

En lees de handleidingen van die apparaten eens door om een idee te krijgen wat ze kunnen. Tegenwoordig kunnen al die multi effecten alle standaard dingen wel in meer of mindere mate. En lekker in de winkel uitproberen.

jojoblabla
28 februari 2014, 13:49
Dankjulliewel voor deze reacties:D Maar eigenlijkheb ik de pearl jam-sound nodig voor de band waar ik in zit haha. Zelf wil ik wat meer proberen met effecten om bijvoorbeeld een David Gilmour-sound te krijgen. Ik heb wel al een Digitech RP7, maar ik wil een stapje hoger gaan (en de footswitches doen het niet goed :P)

danee
1 maart 2014, 19:23
Heb je overwogen om iets met midi te doen? Neem een midilooper waar je 8 effecten aan hangt. En een midi footcontroller om de effecten te schakelen. Of een programeerbare looper. Zo kan je elk effect naar wens uitzoeken. En bevalt een effect niet dat vervang je hem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tnijland
1 maart 2014, 22:22
Ik zou willen adviseren om eerst eens beter na te denken wat je nou eigenlijk wil. Al het andere resulteert toch in een aankoop/verkoop van spullen.

Als je een Gilmore-achtige sound zoekt, dan heb je in ieder geval een mooie analoog-achtige delay met modulation nodig. Daarnaast een gevarieerde drive sound. Voor de delay zou je een Line6 M5 of M9 kunnen pakken (digitaal maar klinkt erg goed). De distortion sound zul je m.b.v. experimenteren zelf moeten zoeken.

edje kadetje
2 maart 2014, 15:11
Ook belangrijk om te bedenken: hoe ga je hem gebruiken?

- als effecten voor een (buizen)amp
- 4cm
- naar een poweramp en speakers
- als modeller direct naar de PA

tommus42
2 maart 2014, 18:46
Ik zoek de best-bang-for-the-buck 19-inch bak, alleen voor post-gain effecten. Verschillende reverbs, gewone digitale delay, en een mooie flanger.
Low-budget sfeer, m'n laatste was een TC Electronic G-sharp, eenvoudig ding maar afdoend en klonk goed. De flanger was meer een chorus, wel mooi.
Nu zoek ik een jet-flanger van de vetste soort:D.
Iemand een suggestie?

telecastermaster
2 maart 2014, 19:09
, alleen voor post-gain effecten. Verschillende reverbs, gewone digitale delay, en een mooie flanger.

Iemand een suggestie?

Ja, Zoom MS-70 CDR. Tof ding.
Speciaal ontworpen voor post-gain effecten.
Ga je veel plezier van beleven.

http://www.bax-shop.nl/multi-effect/zoom-multistomp-ms-70cdr-chorus-delay-reverb-multi-effectpedaal.html?gclid=CIiDqI-59LwCFSETwwodRTcAIA

Maar goed, aangezien je met 19'' verder gaan.....

tommus42
2 maart 2014, 19:35
Mooi ding lijkt me. Zie nergens een nivoschakelaar? Zal wel op lijn-nivo werken. Stereo in en uit, ook mooi:strat:.

telecastermaster
2 maart 2014, 22:13
Kan zowel op line als instrument level.

tommus42
3 maart 2014, 12:03
Ah, beter, dank je wel.
Had 19 inch apparatuur in m'n hoofd omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat dat het goedkoopst zou zijn. Zoiets als de TC G-force, volledig digitaal, zou toch niets meer moeten kosten.
Anyhow, ik denk dat dit hem gaat worden. Ben eigenlijk tegen postorder bedrijven, maar in de buurt hebben ze 'm niet, mot maar:).

telecastermaster
3 maart 2014, 12:24
Er is ook een topic over: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162400-Zoom-delay-chorus-reverb-MS-70-CDR

Succes!

tommus42
3 maart 2014, 12:44
Een panner:strat:, m'n favoriet uit de Behringer DSP2024P. En een CE-1.....tralala, joepie:D.

danee
3 maart 2014, 15:34
Ik heb een g-force gehad. Ik vond hem te ingewikkeld. Zeker als je hem live gebruikt. Het een en ander aanpassen is dan zo eenvoudig niet. Het voordeel van een midilooper met losse pedalen is het gemak van presets met meerdere effecten, de eenvoud van instellen en tweaken, en de routing (effecten voor de versterker en in de loop). Het nadeel is de vele kabels en wil je meer instellingen van een effect gebruiken dan moet je tussen de nummers door tweaken of meerdere pedalen van hetzelfde effect hebben) Toch zou ik beginnende gitaristen die niet willen tapdansen en met effecten willen werken dit adviseren.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk