PDA

View Full Version : Multi-effect samen met losse pedalen



jojoblabla
27 februari 2014, 21:04
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een multi-effect te kopen en mijn vraag was of ik bijvoorbeeld een losse distortion er op kon aansluiten als die van het multi-effect niet bevalt.

alvast bedankt

danee
1 maart 2014, 19:13
Ja hoor, kan in pricipe wel. Bijvoorbeeld: gitaar --->distortion pedaal--->multi effect--->versterker. Het is niet echt top maar werkt wel. Je kan er ook een a/b switch tussen zetten. Waarvoor ga je het multi effect gebruiken? En aan welke zit je te denken? Het mooist is als je drive, compressor en wah effecten voor je versterker hebt en de modulatie zoals chorus, delay, flanger in je loop (send / return) van je versterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

jojoblabla
6 maart 2014, 02:18
nou... ik zat te denken:

gitaar --> dist. --> input amp --> send amp --> input multifx --> output multifx --> return amp.

obiwanjacobi
6 maart 2014, 09:10
Gewoon proberen wat je het lekkerst vind klinken.

En laat je niet te veel leiden door wat andere zeggen - de 'standaard' volgorde geeft de meest convetionele sound - zoek je een andere sound ...

jojoblabla
6 maart 2014, 13:18
Ik heb eigenlijk maar 150-200 euro te besteden, en ik dacht aan een boss gt-8 aangesloten met een pro co rat 2. Ik wil dan de boss gebruiken voor mijn effecten en de rat voor mijn distortion.

muziekschuur
6 maart 2014, 13:39
Pas geleden vroeg ik een van de gitaristen uit mijn band zijn master van zijn GT8 zachter te zetten. En toen geboost met mijn Digitech Screamin Blues...... En dat klonk als een kanon.... Aanrader dus...

KoenGuitar
6 maart 2014, 14:37
Ik zou dan een ZOOM G3 of G3X nemen. Die is heel pedalboardvriendelijk. Ik gebruik 'm zelf ook (duuh, anders raad ik 'm ook niet aan.. ;)). Ik heb zelf m'n drives voor de ZOOM zitten en dan gebruik ik die Zoom voor reverb, delay, chorus, etc. Alles is op een Zoom los te bedienen, bij veel andere multi-effecten steek het minder praktisch in elkaar voor zo'n setup.

Wel opletten dat je je multi-effect op de juiste stand zet. Ze hebben doorgaans verschillende standen verschillende situaties (vóór je amp, in de FX-loop, voor een poweramp, direct in de mix). Op de verkeerde stand wordt je sound verkeerd aangepast.

Voordeel van zo'n setup is ook dat je voor héél kleine gigs (bv gastoptredentjes) gewoon je multi-effect via de gebalanceerde XLR in de mix kan prikken. Hoef je niet voor 1 nummer een amp mee te zeulen en heb je toch een prima sound.

Nitefly7
7 maart 2014, 00:03
hardstikke eens met de Zoom G3/G3x suggestie:
dit is het plankje dat ik tegenwoordig 80-90% van de tijd gebruik:
http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/2014-01-04134401_zps69574c68.jpg (http://s73.photobucket.com/user/Nitefly7/media/2014-01-04134401_zps69574c68.jpg.html)

Danelectro CTO-1 Transparent Overdrive (hele mond vol, maar in feite gewoon de lekker dikke/warme/transparante Timmy-kloon) -> Boss FV-50L volume pedaal -> Zoom G3
- expressiepedaal voor de G3 (bijv. feedback van delay, pitch shift/whammy)
- los volumepedaal (áchter de overdrive, zodat ik een soort mastervolume heb en vóór de G3, zodat delay swells e.d. blijven hangen zonder ze af te kappen)

ik heb 'in mijn tijd' aardig wat multi-fx versleten en moet zeggen dat ik deze (zeker voor jouw budget) een echte aanrader vindt:
de Zoom werkt eigenlijk als 3 losse pedaaltjes (ieder effect heeft een schermpje/aan-uit knop/draaiknoppen) en met de nieuwe software kun je ook 'opschuiven' en dus totaal 2x3=6 effecten (of effecten + versterkersimulaties) aanzetten.

ieder multi-effect kan doen wat jij wilt, en met een los overdrive/distortion pedaaltje kun je succesvol de wereld van 'analoog' en 'digitaal' combineren.
Enige 'maar' is dat je multi altijd de laatste in de reeks is: je kunt meestal geen multi-fx-> los pedaal <- multi-fx doen
De Boss GT-serie (GT-6, GT-8, GT-100), en sommige Line6 POD's zijn een uitzondering: deze hebben een fx-loop, zodat je losse pedaaltjes ook kunt gebruiken alsof ze 'in het multi-effect' zitten..



Ik zou dan een ZOOM G3 of G3X nemen. Die is heel pedalboardvriendelijk. Ik gebruik 'm zelf ook (duuh, anders raad ik 'm ook niet aan.. ;)). Ik heb zelf m'n drives voor de ZOOM zitten en dan gebruik ik die Zoom voor reverb, delay, chorus, etc. Alles is op een Zoom los te bedienen, bij veel andere multi-effecten steek het minder praktisch in elkaar voor zo'n setup.

Wel opletten dat je je multi-effect op de juiste stand zet. Ze hebben doorgaans verschillende standen verschillende situaties (vóór je amp, in de FX-loop, voor een poweramp, direct in de mix). Op de verkeerde stand wordt je sound verkeerd aangepast.

Voordeel van zo'n setup is ook dat je voor héél kleine gigs (bv gastoptredentjes) gewoon je multi-effect via de gebalanceerde XLR in de mix kan prikken. Hoef je niet voor 1 nummer een amp mee te zeulen en heb je toch een prima sound.

peter_heijnen
7 maart 2014, 08:51
Ik heb er zelf geen zin in noch tijd voor, maar mss kan iemand jojoblabla eerst uitleggen hoe je zowel een multieffect als een versterker ontleedt in respectievelijk pregain/loop/postgain en preamp/loop/poweramp, en daarna hoe je dat met elkaar verbindt, en mss ook ev waarom?

Ik kan me niet voorstellen dat zonder die kennis jojoblabla iets gaat opsteken van alle goedbedoelde adviezen. ;)

Pepe
8 maart 2014, 04:36
Ik heb er zelf geen zin in noch tijd voor,

Waz da nou voor mentaliteit Heijnen!

peter_heijnen
9 maart 2014, 11:59
Waz da nou voor mentaliteit Heijnen!
Ja ach, het staat er wellicht wat lomper dan ik bedoelde. Mogelijk ingegeven door gebrek aan tijd... ;)

jojoblabla
9 maart 2014, 23:25
Ben van de week naar musicstore gegaan en heb mij een aantal pedaaltjes geprobeerd. Heb toch besloten om losse pedalen te gebruiken; ik voelde me er veel beter bij en het geluid was 'puurder' (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Het was wel wat duurder, maar als ik ga spelen wil ik een goed en veilig gevoel erbij hebben. Het enige wat ik nodig heb, is een veelzijdige distortion, chorus, delay en boost. Als ik dan een multi-effect zou gaan halen, zat ik waarschijnlijk een een situatie van ''heb ik te veel effecten op mijn signaal?''. Ook dacht ik bij mezelf dat, als er een pedaaltje zijn laatste adem blaast, dan kan ik m uit de keten halen en verder spelen. Bij een multi-effect zou ik dan afhankelijk zijn van het hele pedaal. Sommigen zullen het niet met mij eens zijn en sommigen wel, maar ik vind dat je eigen sound moet vinden met de apparatuur en gitaren waar jij je lekker bij voelt. Voor de geïnteresseerden, de nieuwe beestjes die ik heb gehaald zijn: een Boss os-2 overdrive/distortion, een electro harmonix small clone chorus, een fame delay, een electro harmonix lpb-1 boost en een fame power supply. Ge-wel-di-ge pedalen en vooral die Boss: je kan van een milde blues overdrive naar een stevige distortion gaan en dan allemaal op één pedaal. Ik wil jullie bedanken die mij hebben geholpen met het kiezen van effecten maar ik heb er toch voor gekozen om een andere weg te bewandelen. Dankjulliewel!!:D

paulusdeBKB
10 maart 2014, 01:29
Goed gedaan. Nu lekker spelen. Veel plezier!

FruscianteFan
12 maart 2014, 21:03
Nitefly, wat grappig/herkenbaar dat je de LED van je Danelectro hebt afgeplakt!

EBOUE
17 maart 2014, 22:35
Dat gaat prima, mits je ze goed op elkaar afstemt (reagerend op de vraag in het topic). Sinds enkele weken word ik hier steeds gelukkiger mee.

http://i275.photobucket.com/albums/jj298/DeTeng/Music/foto_zpsa98aedec.jpg (http://s275.photobucket.com/user/DeTeng/media/Music/foto_zpsa98aedec.jpg.html)

harrie-beton
18 maart 2014, 11:48
Pedalen kopen is niet het einde van een zoektocht naar tone maar vaak het begin van een prettige stoornis :-)

Nitefly7
18 maart 2014, 12:08
Ja, het devies 'alles met een blauwe LED klinkt beter' geldt nog altijd.
Maar zó fel hoeft die Dano niet te klinken ;)
Overigens vind ik een wat zwakkere led veel prettiger, bij alles dat blauw is; mijn Arion chorus krijgt binnenkort ook (weer) een klein plakbandje..

RB74
27 maart 2014, 09:08
Een Zoom Multistomp als multi-effect tussen 'losse' stompboxen werkt ook prima. Ik heb de Multistomp (een MS-100BT) via een true bypass-looper lopen. Ik gebruik een stuk of 10 verschillende modulatie- en reverb-effecten.

http://i62.tinypic.com/qo8t1t.jpg