PDA

View Full Version : HNGD: Gibson LP Studio 2014



Max W. De Vries
27 februari 2014, 15:07
Ik was eigenlijk nog hard aan het twijfelen of ik wel echt een gitaar zou gaan kopen de komende tijd. Ben bezig met een aantal projectjes maar de voor mij belangrijkste ervan is iets dat ik vooral met mijn PRS Custom 24 ga doen (Alter Bridge-achtige rock/metal), en voor die gitaar heb ik geen echte back-up. Dat is nooit echt nodig geweest ook, maar het idee dat ik daar wel iets voor nodig had had zich in mijn geest genesteld en de GAS-er in mij liet het niet meer los. Het zou eigenlijk een LTD/Epiphone achtig geval van zo'n 400,- worden. Maar ja.

Deze gitaar jongens.. Vorige week stomtoevallig opgepakt bij Dijkman in Amsterdam (heb daar jaren gewerkt en kom er regelmatig om te ouwehoeren en voor snaren en zo). Vond hem er te gek uit zien, heb altijd een LP gewild maar ik kon er nooit op spelen. Vind mezelf al geen wonder, maar op de een of andere reden kreeg ik op een LP helemaal niks voor elkaar. Maar dan deze: de hals is voor mijn handen gemaakt, alles speelt net zo makkelijk en snel als mijn PRS en het voelde meteen 'thuis'.

De sound is te gek. Nooit echt fan geweest van de 490 T en R-pickups omdat ze hard en nogal in your face waren, maar ik vermoed dat de veel lichtere body (Modern Weight Relief noemt Gibson dat tegenwoordig) precies is wat ze nodig hebben. Zowel op een Dual recto als een H&k Tubemeister 18 haal ik er te gekke sounds uit die allemaal heel bruikbaar zijn. Vel warmte zonder wollig te worden, en definitie en toon zonder nare scherpte. Hij klint 1.500 € duurder, zeg maar. Nu is dat bij Gibson altijd heel exemplarisch, dus ik heb waarschijnlijk een gelukje met deze. Ontdekte pas ná de aanschaf dat er ook nog coiltaps op zitten voor heel behoorlijke singlecoil-sounds (bij benadering, ze missen de attack van singles maar leuke optie).

Kon mijn Ibanez RG 7-string inruilen en kreeg een heel goeie deal van Edwin. Dus nu met mijn PRS, Thinline Tele en deze unit een heel behoorlijk setje sounds in huis. Mooi man.

Ze is beeldschoon, voor mijn handen gemaakt en licht als een stratje. Ik presenteer u Paula:

http://i.imgur.com/4ITzWbO.jpg

Best leuk vlammetje voor een Studio, toch? Ik weet nog neit wat ik van de slagplaat vind. Roepen jullie eens iets?

http://i.imgur.com/9nT19Pc.jpg

En nog eenmaal een blije eikel met een gitaar:

http://i.imgur.com/1g0x9ob.jpg


Jeuj, en zo. Mocht er de komende tijd iets opvallends zijn of iets aan mijn mening veranderen dan horen jullie dat uiteraard.

marter544
27 februari 2014, 15:17
Jup, vette gitaar! Één van de mooiere studio's die ik gezien heb.

muffstuff
27 februari 2014, 15:18
mooie gitaar man, mooie burst inderdaad

Vraagje, ik heb de foto op hoge resolutie eens geopend, door de lichtval lijkt het als de lak een orange peel toont, klopt dit of is dit gewoon een rare lichtval?

Max W. De Vries
27 februari 2014, 15:25
mooie gitaar man, mooie burst inderdaad

Vraagje, ik heb de foto op hoge resolutie eens geopend, door de lichtval lijkt het als de lak een orange peel toont, klopt dit of is dit gewoon een rare lichtval?

Thanks!

Over die lak: weet niet helemaal exact wat je bedoelt, maar het klopt dat die 'vintage gloss' van de nieuwe Studio-lijn heel erg lijkt op ouwe nitro-lak. De gitaar is niet helemaal smooth en zeker niet zo dichtgeplamuurd als die candy-colours van de 'reguliere' Studio's. Het ziet er heel lichtjes verweerd uit, precies wat ik er mooi aan vond. Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt?

muffstuff
27 februari 2014, 15:33
Orange peel is een effect als een sinasappelhuid. Doorgaans is dit het gevolg van niet goed gepolijst lak. Waar goed gepolijst lak een spiegel is, is orangepeel wat doffer

Orangepeel:
http://www.ronkirn.com/tutorial/DSC_0023-4.jpg

vs geen orangepeel

http://www.ronkirn.com/tutorial/DSC_0025-7.jpg

Max W. De Vries
27 februari 2014, 15:50
Je fotos doen het bij mij niet, maar ik snap je punt. Dat zit er volgens mij wel een beetje in, maar dat hadden alle vijf de Studios die er hingen met die Vintage Gloss finish. dus het antwoord is: ja, dat hadden ze, en ja, dat is expres. (volgens mij dan)

muffstuff
27 februari 2014, 15:55
okay, evengoed een zeer toffe gitaar. En het is soms mooier als het niet glimt inderdaad Zo vind ik een tobacco burst ook mooier zonder gloss.

TW-Pieter
27 februari 2014, 15:56
Tof! Volgens mij heb ik deze laatst ook bij Dijkman nog even vastgehouden. Vind de kleur van de slagplaat minder. Misschien eens een witte proberen?

Max W. De Vries
27 februari 2014, 16:03
Wit is op zich geen gek idee, maar dan moeten die pup-rings en zo ook allemaal anders. Ik dacht er eigenlijk eerder aan hem er gewoon af te flikkeren.

TW-Pieter
27 februari 2014, 16:15
Dan is 'ie ook weer zo kaal.

Ach, smaak... ;)

Tupelo
27 februari 2014, 22:01
Geen binding ?
Smaakvol voor een LP.
Slagplaat er gewoon af halen zou ik zeggen.
Congrats !!

Kingstring
27 februari 2014, 22:07
Jij hebt er geweldig veel schik mee zo te zien:) Ik zeg houden die plank! (en dump die slagplaat) :)

Hendriks
27 februari 2014, 22:19
Congrats ,mooie plank.

Ace 1.15.19
28 februari 2014, 02:09
Ik vind een Les Paul zonder binding altijd een beetje kaal maar dat maakt deze burst meer dan goed!

De slagplaat daarentegen en de pickup-ringen zijn niet mijn smaak.

vulvasonic
28 februari 2014, 04:49
Het klinkt misschien heel gek, maar ik vind deze Gibson Les Paul Studio 2014 reeks werkelijk verbluffend mooi!!! Ook de blauwe en de wijnrode versies zijn bijzonder fraai. Ik ben dol op de kleur van de slagplaat en de elementringen.

En het kan nog veel gekker. VÉÉL gekker!
Ik had namelijk al anderhalf uur zitten tikken op een 'reply', waarbij ik me volledig liet gaan in het beschrijven van de schoonheid van deze gitaar en ik maakte daarin de gitaar tot een menselijke gedaante met een geheel eigen karakter. Het werd een complete lofzang. En dat is gek, want zo bijzonder is die gitaar nu toch ook weer niet.
Ik las het verhaal wat ik tot dan toe geschreven had nog even door en tot mijn eigen verbazing zag ik hoe ik onbewust de schoonheid van mijn eigen zoon beschreef!!!! :eek:

In eerste instantie besloot ik nog even door de typen om de vergelijking met mijn zoon compleet te maken, maar ik raakte hevig geëmotioneerd. Je zult begrijpen waarom ik uiteindelijk toch maar niet op de 'verzendknop' heb gedrukt. Wat een idiote ervaring.

Ik gun je vele uren speelplezier op deze prachtige gitaar. :)

Tupelo
28 februari 2014, 11:37
Je zoon heeft rondingen als een LP, leunt achterover met een beetje een scheve ruggegraad, is al lang niet meer in bad geweest, wast zijn handen en voeten niet, en zit onder de pleisters op zijn buik ?

Max W. De Vries
28 februari 2014, 11:56
Wat een idiote ervaring.


Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten... :)

Evenzogoed bedankt. Ik hoop dat mijn gitaar je niet helemaal van het pad heeft gebracht, das nou ook weer niet de bedoeling.

Thanks iedereen. Blij als een kind hier. Kind van 93kg, maar toch.

vulvasonic
28 februari 2014, 18:20
Je zoon heeft rondingen als een LP, leunt achterover met een beetje een scheve ruggegraad, is al lang niet meer in bad geweest, wast zijn handen en voeten niet, en zit onder de pleisters op zijn buik ?
Niet van dat alles, Tuup. Het was een lofzang. En een mooie!
Maarrrrrrr.......



Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten... :)
Evenzogoed bedankt. Ik hoop dat mijn gitaar je niet helemaal van het pad heeft gebracht, das nou ook weer niet de bedoeling.
....... ik had er voor de volledigheid misschien even bij moeten vermelden dat ik al bijna 24 uur niet meer had geslapen en ik een maximale hoeveelheid morfine naar binnen had gewerkt tegen de enorme pijn, die ik maar niet onderdrukt kreeg. Ik hallucineerde bij tijd en wijle de mafste dingen bij elkaar.

Wat overigens allemaal niet betekent dat ik de gitaar niet mooi vind en dat ik niet stapelgek ben op mijn zoon.

Misschien is het wel het Fender-achtige karakter van de gitaar wat me zo aanspreekt. Transparant matte lak over een esdoorn hals...., de 'eenvoudige' uitstraling. Ik vind dat mooi. :)

Mitch
1 maart 2014, 00:00
Lekkere smoel voor een Studio!
Slagplaatje er gewoon af, amber of gold knoppen erop en dan ziet het er nóg veel smoother uit. Esthetiek is persoonlijk natuurlijk :)

arjanb01
1 maart 2014, 07:45
Mooie les Paul! Alleen zou ik er een wittere slagplaat opzetten en de knoppen vervangen voor nikkelkleurige zoals slash op z'n lp's heeft. Die zwarte vallen een beetje uit de toon.
Verder gefeliciteerd met je mooie aankoop. Ik ga nog ff dromen van m'n Tokai LP die ergens in mei moet binnenkomen!

Jay75
3 maart 2014, 14:15
Oei, ik vind deze wel erg mooi!

http://www.sweetwater.com/store/detail/LPST145BCH-14/sn140001648

Van die vintage knoppen erop, Bigsby en gaan :)

Hadden ze deze kleur ook op voorraad toevallig?

Max W. De Vries
4 maart 2014, 14:45
Jup, die hing er ook. Voelde qua hals iets anders, dat hou je toch met Gibson, en niet mijn kleur. Maar als ie er nog is kun je het zeker een gooi geven. Zou wel even bellen, dingen gaan heel hard nl en de voorraad is ook bij Gibson heel laag begrijp ik.