PDA

View Full Version : Diezel Vh4 (vragen)



JDB7
27 februari 2014, 08:53
Ik heb zinds kort een Diezel Vh4 gekocht via 2dehands site, ben nog altijd zeer tevreden over de amp.

Iemand ervaring met deze Mod: http://www.krusekontrol.com/diezel_mods/vh4_mod ?

Kanaal 3 en zeker 4 is te gecompressed dus zou dit willen weg halen.

Lampen momenteel heb ik er 6L6 inzitten.

dus zou ik willen weten wat jullie ervaring is met deze verschillende types (6L6, EL34, 5881, 6550, KT66, KT77) ?

Ik weet de beste manier is zelf testen is maar kheb geen budget om ze al te kopen en te testen vandaar graag jullie ervaring.

(het enigste dat ik weet is dat de 6L6 meer Modern klinken en EL34 Vintage maar verder weet ik er niet veel van).

Welke Pick ups raden jullie mij aan voor metal want de EMG klinken echt niet prettig teminste in deze amp.

Speaker cabinet: momenteel gebruik ik mijn Diezel op een oud Marshall Cabinet met g12-65 in, nu zou ik ook voor een Diezel cabinet willen gaan maar naar wat gaat jullie voorkeur Celestion Vintage 30 of G12K100

Alvast bedankt

Marc Oblivian
27 februari 2014, 10:59
Ik heb geen ervaring met deze amp, maar compressed klinken is vaak ook een gevolg van de opbouw van de amp zelf. Bijvoorbeeld hoeveel gainstages er gebruikt worden. Hoe meer gain(stages), hoe minder open de amp zal klinken. Voeg daarbij elementen met een hoge output en dan is het lastig om nog een mooi open soundje te krijgen.
6L6 en EL34 verschillen inderdaad wel, maar ik denk niet dat het verschil naar een open sound gaat maken. El34 hebben meer mid voor zover ik weet, dat wel. Helpt wellicht om wat beter door de mix te prikken.
Ik denk dat je het meer in je elementen en wellicht speakers moet zoeken. Medium output elementen kiezen die van zichzelf een wat meer open sound geven (niet te dicht op de snaren zetten ook). De versterker heeft gain zat volgens mij, dus kan het wel hebben.
Die 65 watter is ook niet de beste speaker om veel definitie te krijgen. Staat bekend om zijn warme sound. Combineert bv. goed met een felle JCM800, maar past denk ik veel minder goed bij de meer high gain en wat meer compressed Diezel sound. Dan zou ik eerder naar de G12-K100 kijken. Heb deze speaker vergeleken met een G12-h65 en de 100 watter gaf veel meer detail. Veel neutralere speaker. De V30 wordt ook vaak door Diezel gebruikt, maar die hebben weer behoorlijke nadruk op (hoog)mid. Niet echt een eerlijke speaker dus.
Bottomline: ik zou gaan voor lagere output elementen en G12-k100. Dat zou al veel moeten schelen. En je gain laag houden natuurlijk ;-)

NB: zie dat je niet veel budget hebt nu. Misschien even een gitaar van iemand lenen die elementen met lagere output heeft? Gitaarwinkel die een speakerkast met v30 of de 100 watters heeft staan?

Marc Oblivian
27 februari 2014, 16:34
Ohja: als je vraagt om suggesties voor bepaalde elementen voor je gitaar, is het handig dat je ook even aangeeft wat voor gitaar je precies hebt.

the sure thing
27 februari 2014, 19:43
Ik zou het hele project van andere eindbuizen laten varen en je op andere mods richten.

Misery Signals
27 februari 2014, 21:35
Daarom heb ik ooit ook een ruil van mijn Einstein met een VH4 geweigerd. Die compressie die aanwezig is, van het eerste tot het vierde kanaal, blijft altijd aanwezig. Wel erg veelzijdig zo'n midigestuurde vier kanalen.

Hoeveel kost zo'n mod? Ik vind het wat blikkerig klinken maar dat kan in 't echt natuurlijk goed meevallen.

BTW 6L6 vs EL34: 6L6 klinkt voor mij droger en strakker, terwijl EL34 wat losser is en meer overtones heeft. EL34 kan je zo bruut laten klinken als je wil hoor. Ik neem als ik kan altijd EL34.

MS

JDB7
28 februari 2014, 09:34
Ohja: als je vraagt om suggesties voor bepaalde elementen voor je gitaar, is het handig dat je ook even aangeeft wat voor gitaar je precies hebt.

les paul traditional met seymour duncan alnico pick ups (Omdat ik vroeger veel classic rock deed zoals, ZZ top, Guns N Roses, ACDC, enz...).

nu dit gaat prima met deze amp, maar voor het wat zwaardere werk waar ik mij nu wil mee bezig houden komt de sound natuurlijk niet over met deze Pick ups en ging ik gaan voor een Ibanez MTM20 gaan, maar kvrees ervoor dat het geluid goed komt, ik bespreek het onderwerp hier en daar iets zo weet ik verschillende meningen

guhlenn
28 februari 2014, 15:39
les paul traditional met seymour duncan alnico pick ups (Omdat ik vroeger veel classic rock deed zoals, ZZ top, Guns N Roses, ACDC, enz...).

nu dit gaat prima met deze amp, maar voor het wat zwaardere werk waar ik mij nu wil mee bezig houden komt de sound natuurlijk niet over met deze Pick ups en ging ik gaan voor een Ibanez MTM20 gaan, maar kvrees ervoor dat het geluid goed komt, ik bespreek het onderwerp hier en daar iets zo weet ik verschillende meningen

Niks mis met je pickups hoor. Ook al niks mis met die g12-65ers. Heb je wel de juiste amp gekozen vraag ik em dan af en: hoeveel gain gebruik je? Als je de gain terugdraait wordt de compressie altijd minder.

muziekschuur
28 februari 2014, 15:55
Probeer dit eens..... Als je kanaal 3 en 4 gebruikt zet je pickup output eens op half.... Hoe klinkt het nu?

Als dat werkt kun je een pedaal ervoor zetten wat op kanaal 1 & 2 boost en op kanaal 3&4 niet....

Of iets anders qua gain.... Wees ook eens wild en kies voor een lage gain op kanaal 3 & 4...

Trouwens.... gefeliciteerd met je aankoop...


ALs je een beroemde band imiteert.... kan het goed zijn dat kanaal 3 &4 worden geboost met een distortion of tubescreamer achtig pedaal voor meer grit....

DUS.... MEER INFO VAN JOU betekent betere antwoorden terug.... In the meanwhile.... blijf van die amp af... (de binnenkant dan he...)

Marc Oblivian
3 maart 2014, 10:46
Pickup output op half? Wat bedoel je daar precies mee? Volume op je gitaar op de helft? Pickups lager zetten? Dat laatste kan ik nog een beetje begrijpen, maar het eerste leidt vaak niet echt tot een beter geluid is mijn ervaring. Zeker niet op een amp die is opgebouwd als de VH4.
Dat gezegd hebbende:met de pickups is inderdaad niks mis. Zijn al vrij laag qua output, dus daar is weinig winst meer te halen vwb een open sound maken. Rest nog het zo laag mogelijk zetten van de gain op de kanalen 3 en 4, omdat die blijkbaar al veel compressie van zichzelf hebben. Meer gain maakt dat alleen maar erger.
Een boostpedaal voor kanaal 1 en 2 kan ook helpen. En natuurlijk eens proberen met een G12-K100. Kost niets :-)
Heb je de amp trouwens wel eens flink hard gezet? dat kan ook uitmaken voor de sound, alhoewel het karakter van de amp er niet door zal veranderen.
Ik heb zelf de Powerball van Engl gehad. Die had ook redelijk wat compressie op kanaal 3 en 4. Dat kreeg ik er ook niet helemaal uit, maar vond ik ook niet nodig. Ik zette wel de gain altijd heel laag. Echt heel laag: nooit meer dan op 9 uur, maar meestal zelfs lager.
Heb nu een JCM800. Die klinkt veel opener, maar dat komt natuurlijk door de bouw van de amp. Veel minder gain(stages).
Nogmaals: ik denk dat het wissellen van eindbuizen niet veel aan het compressiekarakter gaat veranderen..
Als het karakter je tegen blijft staan, zou ik voor een amp gaan die wat opener klinkt, want met modden ga je het denk ik niet redden.

muziekschuur
3 maart 2014, 12:42
Als je 3 & 4 gebruikt met een toon lager gestemde gitaar. Klinkt het dan lekkerder?

Ik bedoelde inderdaad de volume op je gitaar op de helft....

Neem ook eens contact op met Diesel.... Misschien zijn er simpele oplossingen waar ze al rekening mee gehouden hadden tijdens de bouw van die amp....

Een oplossing waar ik aan denk is bijvoorbeeld de mid EQ naar 0 te draaien... Dan heeft ie vast veel minder compressie (is meestal iets van 6 DB van 0 naar 10)

Misery Signals
3 maart 2014, 13:39
Een open amp kan je met een compressor compressen maar een compressed amp "uitpakken" is bijna niet te doen... Voordeel is dan wel weer dat hij zich erg makkelijk en goed laat opnemen.

MS

Marc Oblivian
3 maart 2014, 13:44
Ik vind de aangedragen optie om de mids op 0 te zetten niet echt een goede suggestie. Het verandert niets aan de mate van comprssie en zorgt daarbij dat je in de bandmix (veel compressie en geen mids) zeer slecht te horen bent.

Misery Signals
3 maart 2014, 14:12
Vrees toch dat het een andere amp zal moeten worden... Ergens Einstein scoren als je er een vindt of een ander merk... Heb je zoveel gain nodig? Anders Mesa Royal Atlantic of 5150 III of Triamp...?

MS

Marc Oblivian
3 maart 2014, 15:59
Ik zou eerst nog even met weinig gain op kanaal 3 en 4 over een aantal cabinetjes met andere speakers proberen te spelen. Vooral met G12-K100. Wie weet heeft dat het gewenste effect. Anders wordt het inderdaad erg lastig denk ik. Die compressie krijg je er toch niet uit. Misschien een 5150, maar met jouw budget (van de verkoop van de amp) kan je wellicht ook voor Soldano of Bogner gaan. En als het echt back to basic moet een goeie JCM800 met een goed drivepedaal ervoor? Dan klinkt het zeker open :-)

muziekschuur
3 maart 2014, 16:21
Heeft kanaal 1 & 2 geen boost?

arjanb01
3 maart 2014, 16:34
Ik zou eerst nog even met weinig gain op kanaal 3 en 4 over een aantal cabinetjes met andere speakers proberen te spelen. Vooral met G12-K100. Wie weet heeft dat het gewenste effect. Anders wordt het inderdaad erg lastig denk ik. Die compressie krijg je er toch niet uit. Misschien een 5150, maar met jouw budget (van de verkoop van de amp) kan je wellicht ook voor Soldano of Bogner gaan. En als het echt back to basic moet een goeie JCM800 met een goed drivepedaal ervoor? Dan klinkt het zeker open :-)

Maar als je een alternatief zou zoeken zoals een peavey 5150 dan zou ik de oudere 5150 nemen. De nieuwe evh 5150 iii klinkt juist enorm compressed.
Een bogner XTC vind ik dan het mooiste alternatief, maar die zijn echt duur zelfs tweedehands. Ook een soldano slo 100 klinkt lekker open. Ook heel duur.

Marc Oblivian
3 maart 2014, 17:58
De EVH 5150III valt nog wel mee hoor. Kanaal 1 en 2 gaan van redelijk clean tot oldschool metal (evt met boost). Op het eerste en tweede kanaal klinkt hij nog wel behoorlijk open. Derde kanaal is inderdaad behoorlijk compressed, maar die zou ik alleen voor solo's gebruiken. XTC is inderdaad duur. SLO ook, maar misschien is een HotRod of Avenger wel te doen qua budget.

MetalPunk
5 maart 2014, 10:18
Ik speel zelf op een Diezel DMoll (kleinere broertje van) icm met een Diezel 4x12 (frontloaded met g12-k100 speakers), en moet zeggen dat ik me totaal niet herken in de overcompressed sound met eerder genoemde combinatie.
Kijk vooral even op rig-talk.com, dat is het forum waar Peter Diezel zelf ook op zit, daar kun je makkelijk met hem in contact komen of vragen stellen aan de community, kom daar zelf ook vaak!

Zelf denk ik wel dat de VH4 het meest compressed is van alle diezel amps en dat het echt een karakter kwestie is, maar those are my 2 cents. Misschien een andere amp binnen de productrange proberen van diezel (hint :p)?

Misery Signals
5 maart 2014, 11:03
Den denk ik dat jij een ander beeld hebt van Compressie dan ik... Een DMoll klinkt toch ook echt Compressed? Eigenlijk al die Diezels buiten de Einstein en de Schmidt...

MS

MetalPunk
5 maart 2014, 12:36
misschien iets verkeerd geformuleerd, ik herken mij iig niet in het "overcompressed" geluid.

Compressed is de dmoll zeker, maar ik vind het eigenlijk precies goed, en niet teveel zoals TS aangeeft te ervaren bij zijn VH4