PDA

View Full Version : Vandenberg's MoonKings



Martin_
26 februari 2014, 22:10
http://www.youtube.com/watch?v=wUTCyVRe5tk


http://www.youtube.com/watch?v=UWmFIfZ2rJ4

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.:lp:

Jasper.
26 februari 2014, 22:36
Niet zo mijn ding. Die tweede is nog wel goed vind ik maar iets in de zang irriteert me mateloos. Op zich klinkt het wel goed, maar het lijkt wel of het bewerkt is ofzo.

arjanb01
26 februari 2014, 23:18
Vet had de filmpjes al gezien op YouTube! Hier en daar wat slordigheden in het spel van adje maar prima band!

Pepe
26 februari 2014, 23:28
Dat breathing zal wel de single zijn? Nickleback op zijn over the top MTV compressed eighties. Of dat een compliment of belediging is laat ik aan de lezer over.
Dat de band wel degelijk eigentijds en to the point is laat het tweede clipje horen en dan is dat zwaar Enschedese accent van de zanger helemaal geen probleem, leuk zelfs.

Tristan
26 februari 2014, 23:30
Tja… :???: :(

HaroldA
26 februari 2014, 23:51
Niet zo mijn ding. Die tweede is nog wel goed vind ik maar iets in de zang irriteert me mateloos. Op zich klinkt het wel goed, maar het lijkt wel of het bewerkt is ofzo.

Zo ... niet te zuinig! :stop: 100% autotune in 'breathing'.

Pepe
26 februari 2014, 23:57
Zo ... niet te zuinig! :stop: 100% autotune in 'breathing'.

dont know WHEEAAREE you're gohoIIIIING.... :D

Ace 1.15.19
27 februari 2014, 01:33
Da's toevallig, wilde hier eergisteren ook een topic over openen maar is er niet van gekomen.

Ik kan er goed naar luisteren! Klinkt als een bandje wat ik zeker wel ga waarderen.

duckman
27 februari 2014, 13:02
ik heb ze live gezien in Enschede en vond het erg goed! De zanger is ook erg tof op het podium, goeie uitstraling en sfeermaker.

Henri H
27 februari 2014, 16:51
ik heb ze live gezien in Enschede en vond het erg goed! De zanger is ook erg tof op het podium, goeie uitstraling en sfeermaker.Ik was er ook bij, en ik kan zeker beamen dat de zanger, maar ook de rest v.d. band, met name de drummer, de avond voortgetrokken hebben.
Adje bakte er niet heel veel van, maakte erg veel blunders op cruciale plekken, maar bij mij kan Adje niet veel fout doen, want het album staat vol met juweeltjes, goeie straight forward hardrock, en dit is denk ik de beste zanger die Nederland ooit voort heeft gebracht, prachtstem!

Het gitaargeluid, maar eigenlijk het totale geluid, tijdens het optreden, was om te janken zo slecht, in tegenstelling tot wat er op de plaat te horen is; wat een heerlijke sound!
Ik vind het wel vreemd dat het zo slecht klonk, want ik hoorde dat ze 2 dagen! hebben gerepeteerd in Atak.

muziekschuur
27 februari 2014, 16:59
brrr auto tune....

Ace 1.15.19
28 februari 2014, 03:42
Zoiets hoor ik dus echt absoluut niet. Waar merk je dat precies aan?

HaroldA
28 februari 2014, 11:11
Zoiets hoor ik dus echt absoluut niet. Waar merk je dat precies aan?

Aan de heel onnatuurlijk pitch-correctie en computer-achtige zang. Ik merk het ook aan m'n nekhaar.

TimoSomers
28 februari 2014, 11:24
Ik persoonlijk vind die zanger TE veel coverdale, heb er niet zoveel mee. En die autotune is echt onmogelijk erg inderdaad.
Ik had wel een iets dikkere gitaarsound verwacht op de plaat ook trouwens. Als ie dan toch van Aristides naar Gibson is teruggestapt verwacht je wel een dikke les paul scheursound.
Adje is natuurlijk een held! Ik vind de songwriting van Ad zoals altijd heel sterk. De drummer vind ik ook cool! De rest vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen.

arjanb01
28 februari 2014, 11:45
Ik heb de YouTube fragmenten van het optreden in atak gehoord en ik ben het eens met timo over adjes gitaarsound, erg dun en zeker als je dan zit dat er 2 dikke marshall kasten staan, volgens mij ouwe plexis. En die les Paul zou veel dikker moeten klinken.
Ook viel het me op dat hij erg veel fouten maakte ook bij een nummer als burning heart.
Wel vind ik de nummers wel heel sterk niks op aan te maken en de liedjes liggen heel lekker in het gehoor! Ongecompliceerd rocken !!

Henri H
28 februari 2014, 12:32
Aan de heel onnatuurlijk pitch-correctie en computer-achtige zang. Ik merk het ook aan m'n nekhaar.Zouden ze dat live ook gebruikt hebben, autotune o.i.d.? Ik heb er wel 's van gehoord, met name bij Beyoncé e.d., maar mij valt het dus niet op. Ik ben vol lof over de zanger.

Als je niet van een "gezond stukje commercie" houdt, kan ik me voorstellen dat je nekharen overeind gaan staan bij o.a. Breathing, maar mij spreekt het bijzonder aan, heb in geen tijden meer zo'n goeie ballade gehoord. Volgens mij is het echt een kunst om dit soort liedjes te maken.
Ik ben in ieder geval stinkend jaloers op Adje's songwriter-skills, inclusief zijn sublieme gitaarsound, op de plaat dan!
Sailing Ships heeft ie ook prachtig gedaan, net weer even anders dan in de '80's.

Sorry, ik ben fan, al heel lang......

HaroldA
28 februari 2014, 12:34
Zouden ze dat live ook gebruikt hebben, autotune o.i.d.? Ik heb er wel 's van gehoord, met name bij Beyoncé e.d., maar mij valt het dus niet op. Ik ben vol lof over de zanger.

Ik kan er niet naar luisteren, dankzij de zanger en/of de studio. Het klinkt in ieder geval alsof het zo verschrikkelijk ingezongen was dat dit de enige optie was. Heel spijtig.

Henri H
28 februari 2014, 12:49
Dan lijkt het me een kwestie van smaak. Ik vind het nl. de beste NL zanger ooit.

TimoSomers
28 februari 2014, 13:20
Auto tune zoals het hier is toegepast doe je niet voor niets.
Als ze het echt wilden doen voor het commerciele T-Pain effect had het NOG overdrevener gemoeten.

arjanb01
28 februari 2014, 13:41
Ach auto tune gebeurt bij de grootsten in de pop geschiedenis als Bono en robbie Williams toch?
Zo'n schande is dat niet.

HaroldA
28 februari 2014, 13:41
Ach auto tune gebeurt bij de grootsten in de pop geschiedenis als Bono en robbie Williams toch?
Zo'n schande is dat niet.

Wel als het zo extreem opvalt.

Jasper.
28 februari 2014, 14:02
Wel als het zo extreem opvalt.

+1 Dit ligt er echt veel te dik bovenop. Haast nog erger dan op Black Sabbaths laatste album. (Edit: het is erger)
Jammer, want dat tweede nummer vind ik zo slecht nog niet. Ook de gitaarsound vind ik juist wel goed. Hoeft van mij niet altijd zo superdik.

Henri H
28 februari 2014, 14:10
Wel als het zo extreem opvalt.Het was mij niet opgevallen. :hide:

tnijland
28 februari 2014, 20:14
Ha die Henri, ik was ook bij het optreden in Atak. De sound was echt bagger, te warm en ik vond de zaal veel te vol.

Afgezien daarvan waren een aantal nummers wel leuk en het viel mij ook op dat de band imo beter speelde dan Adje… aan de andere kant was ik wel weer erg blij om weer wat ouwe Vandenberg stijl in de solo's terug te horen (en daar kwam ik voor ;-)

Kortom een optreden met gemengde gevoelens...

Basvarken
28 februari 2014, 22:02
Het optreden was niet geweldig. Adje was bijzonder stroef en de band is nog niet echt een band. Ze moeten nog flink wat meters maken. Het gitaargeluid vond ik eenvormig en matig (gedoe met zijn zender?). Gelukkig dat ze Jan als zanger hebben want hij trok het niveau in zijn eentje nog een flink stuk omhoog.

Die melodyne/autotune in Breathing was me ook opgevallen, maar ik kan me niet voorstellen dat het is gebruikt omdat Jan niet zuiver zong in de studio. Daarvoor is hij een veel te goede zanger. Ik denk eerder dat ze geprobeerd hebben om het vibrato uit zijn stem wat af te vlakken. Hij zingt in dit nummer namelijk voor zijn doen heel erg recht. Normaal heeft hij veel meer vibrato.

Ik vind de teksten niet echt geweldig. Je zou toch verwachten dat iemand die twintig jaar in USA heeft gewoond iets meer vocabulair tot zijn beschikking heeft dan een karrevracht vol hardrock-cliché's...

Ik ben blij voor Jan dat hij eindelijk (weer) eens zijn talent kan laten zien en horen aan de wereld.

Henri H
1 maart 2014, 12:14
....
Kortom een optreden met gemengde gevoelens...Inderdaad, i.t.t. de plaat. Daar heb ik alleen maar goede gevoelens bij, inclusief de rock-cliché's.

Het is zo Led Zeppelin, Paul Rodgers en AC/DC-achtig dat het gewoon alleen maar goed kan zijn, en Adje's spel is een lust voor het oor.

Brum
1 maart 2014, 13:49
Over de muziek ga ik geen uitspraken doen, omdat het simpelweg m'n ding niet is, maar ik heb echt nooit goed begrepen wat er zo goed is aan het gitaarspel van Ad van den Berg. Hij speelt mij er tien keer uit hoor, als het niet twintig keer is. Maar echt virtuoos kan ik het nu ook weer niet noemen, terwijl ik vaak moet geloven dat hij bij de top van in ieder geval Nederland hoort. Serieus???:???:

Pepe
1 maart 2014, 13:59
De roem van Adje is vooral Adrian Vandenberg Whitesnake.als songschrijver. Voor albums, op 1 na, werden anderen ingehuurd om zijn lijntjes in te spelen maar niet omdat hij nou zo belabberd speelt alleen, tussen de shred eighties kanonnen had ie niet zoveel in de melk te brokkelen met zijn bluesy stijl. Maar veel live gespeeld met Whitesnake, hij kan natuurlijk wel degelijk wat, tis alleen geen Vai of Satriani.

arjanb01
1 maart 2014, 14:04
De roem van Adje is vooral Adrian Vandenberg Whitesnake.als songschrijver. Voor albums, op 1 na, werden anderen ingehuurd om zijn lijntjes in te spelen maar niet omdat hij nou zo belabberd speelt alleen, tussen de shred eighties kanonnen had ie niet zoveel in de melk te brokkelen met zijn bluesy stijl. Maar veel live gespeeld met Whitesnake, hij kan natuurlijk wel degelijk wat, tis alleen geen Vai of Satriani.

Op welk album heeft hij wel alles zelf ingespeeld dan? Was ten tijde cmvan vandenberg ook een sessie gitarist actief op de platen? Ik weet dat er 1 album van whitesnake is ingespeeld door vai, omdat adje wegens een blessure uit de roulatie was destijds, nekhernia ofzo....

Pepe
1 maart 2014, 14:34
Sykes en Vai waren studio.. ik dacht dat ie op dat album uit eind negentig wel speelde.

Hij zal technisch niet bij de top van Nederland horen - maar is dat zo belangrijk- een gitarist die hits kan schrijven is oneindig belangrijker voor je band dan een inwisselbaar shred kanon.

arjanb01
1 maart 2014, 14:57
Als je een wereldhit als burning heart kan schrijven ben je een topcomponist, dus Adje heeft zeker wel wat neergezet! Ik wist trouwens niet dat hij al 60 is, verassend.

Martin_
1 maart 2014, 15:04
Zonder als een fan die niet tegen kritiek kan te willen overkomen: luister eens naar zijn oudere werk met Vandenberg. Daar heeft hij toch zijn naam als gitarist mee gevestigd. Slip of Tongue van Whitesnake heeft hij niet ingespeeld vanwege een polsblessure. Daarvoor heeft hij wel de solo voor de single "Here I go again" ingespeeld. Restless heart van 1997 is, zoals Pepe al aangaf, wel door Ad ingespeeld.
Adje is ondertussen 60 en heeft de laatste 14 jaar natuurlijk niet zoveel gespeeld.

Ruud313
1 maart 2014, 15:06
Ik verwachte na de intro van dat tweede nummer bijna Thijs van Leer te horen jodelen. Deed me vervolgens een beetje denken aan Metallica tijdens de Load-periode. Op zich wel lekker nummer. Dat eerste nummer vind ik echt onbeschrijfelijk cliché. Het mist daarnaast de echte power die in een power ballad hoort; dat moment dat je kippenvel krijgt.

Henri H
1 maart 2014, 16:42
Ik heb alléén maar kippenvel.... :dontgeti:

Adje niet virtuoos....hmmm, boeien. Dat kun je ook zeggen van Jimmy Page, degene waar Ad de kunsten van heeft afgekeken.
Ik weet niet of jullie het album "Coverdale Page" kennen, stamt uit '93. Ik denk dat Ad hier ook wel naar geluisterd heeft.
Het kenmerkende van Ad's speelstijl is toch wel zijn sound en feel, want hoewel zijn solo's niet zeer virtuoos zijn misschien, klinken ze wel erg lekker, en ze "voelen" ook lekker aan.

Nog even over Breathing: Je kunt zeggen wat je wilt, dat intro is niet zeer virtuoos, maar toch best pittig, en daar staat dan weer dat hele simpele refrein en brug tegenover, zo subtiel.
Live deden ze dat ook vrij ingetogen, vond ik wel mooi, ondanks dat het niet vlekkeloos gespeeld werd.

http://www.youtube.com/watch?v=YXffAcFwgoY

fred dons
1 maart 2014, 18:18
het intro is een rip off van Adjes eigen werk tijdens Manic Eden. maakt het niet slecht (integendeel) tis alleen niet echt origineel :D
http://www.youtube.com/watch?v=huSlFvXt240

FNaRK
1 maart 2014, 19:18
dit is toch wel erg lekker


http://www.youtube.com/watch?v=etcf9eAUJbE

arjanb01
1 maart 2014, 19:30
In die video met dat haar en die blouse vind ik hem wel op Hans Klok lijken 😉
Wel lekker nummer en lekkere gitaar sound.

Martin_
4 maart 2014, 21:36
Had hem vandaag op de mat liggen. Heerlijk album. :listen:

Henri H
4 maart 2014, 22:03
Dikke like! :ok:

Ik heb hem nog steeds niet gekocht, maar ga ik wel zeker weten doen .... binnenkort.

De download klinkt ook heerlijk. :soinnocent:

apekop
5 maart 2014, 09:24
Dat de band wel degelijk eigentijds en to the point is laat het tweede clipje horen

Ik vind het juist erg gedateerd en cliché klinken, dat is het eerste wat me opviel. Wel goed gespeeld maar riffs die je al heel vaak hebt gehoord.

Pepe
5 maart 2014, 14:22
Ik vind het juist erg gedateerd en cliché klinken, dat is het eerste wat me opviel. Wel goed gespeeld maar riffs die je al heel vaak hebt gehoord.

Ik had het over de productie, zonder die eighties galmen die in hun single zitten.
Wat compositie betreft, ze spelen traditionele hardrock en dat definieert zichzelf min of meer.

dunhill1
5 maart 2014, 20:16
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot whitesnake/vd berg fan.

Maar ik vraag me wel af of Ad (adje kan echt niet meer voor een 60jarige) dezelfde beroerde chirurg heeft als Paul Stanley, David Coverdale en Micky Rourke??
Marijke Helwegen is er niks bij.

Wat is er toch mis met normaal chic oud worden in rockland?
Page staat toch ook niet voor lul terwijl hij z'n haar gewoon lekker grijs laat zijn?
Clapton kun je er ook niet van betichten er slecht uit te zien. Oud jazeker, maar een stuk cooler dan die rare strakgetrokken tronies van bovengenoemde heren.

I know, heeft met de release niet veel te maken (te gekke classic plaat btw).

Maar dit viel me gewoon op.
Kijk voor de grap eens op YouTube naar wat recente interviews met Ad.
Not a pretty sight.

Groeten
Dunhill

Basvarken
5 maart 2014, 20:29
Nou dat mag wel wat genuanceerd worden. Hij heeft in de tijd dat hij in Whitesnake zat ooit een heel zwaar ongeluk gehad waarbij zijn halve gezicht in puin lag. De doktoren hebben aardig hun best moeten doen om hem weer enigszins toonbaar te krijgen.

dunhill1
5 maart 2014, 20:40
Hoi basvarken,

Dat wist ik dus echt niet.
Wist wel van die roemruchte polsblessure.

In dit geval zou je dus zelfs kunnen zeggen dat hij er nog best goed uitziet begrijp ik hieruit?

Anyway,
Zoals gezegd gaat het natuurlijk om wat er aan muziek gemaakt wordt en dat is naar mijn bescheiden mening nog immer dik voor elkaar.
(Zelfs met die over The top Coverdale imitator, dat dan weer wel:sssh:).

Groeten,
Dunhill

Martin_
5 maart 2014, 22:23
Die polsblessure kwam waarschijnlijk door een auto-ongeluk nog van voor de Vandenberg periode. Dus niet door gitaaroefeningen zoals toen het verhaal was.

MjS
6 maart 2014, 20:33
Vind het allemaal wel leuk, maar kan er niet naar luisteren vanwege die autotune...

Basvarken
6 maart 2014, 21:38
Dat is maar bij één nummer...

Henri H
6 maart 2014, 21:46
Als er autotune in zit, hebben ze dat er perfect in verwerkt, want ik hoor het niet eerlijk gezegd, vind het perfect klinken, eerlijke ballade, zo puur....

Ik heb er wel een beetje extra gitaar in verwerkt: :D


https://www.youtube.com/watch?v=t0Ru_1v0ofE

Martin_
6 maart 2014, 22:36
Mooi gedaan.

Jasper.
6 maart 2014, 22:46
Nou sorry, maar de autotune bij breathing is echt overduidelijk te horen :p
Maar misschien moet je weten wat je moet horen.

Henri H
6 maart 2014, 22:50
Laat mij a.u.b. naïef blijven. :listen:

Jasper.
6 maart 2014, 23:51
Hehe, zal ik je vertellen hoe je het kunt horen en gelijk het nummer voor je verpesten? :p

Ace 1.15.19
7 maart 2014, 02:36
Nice job Henri! En nee ik hoor het ook (nog steeds) niet en ik vind het een prachtig nummer. Hoe cliché het ook zijn mag.

Henri H
7 maart 2014, 08:04
Thx Martin en Ace.

Jasper, vertel het maar, en hoe komt het dat jij het wel hoort?

guitarnijboer
7 maart 2014, 11:42
Die autotuner is echt te triest inderdaad.
Verder, tja... Mannen van 60 die met jochies van 26 spelen vind ik sowieso een beetje eng...:seriousf:
De drummer is echt top, dus ik hoop dat ie hier alleen wat ervaring opdoet en dan snel wat voor zichzelf gaat doen, voordat ook hij het zoveelste talent gaat zijn die op een dag wakker wordt en zich realiseert dat hij te oud is en zijn tijd heeft zitten verkloten met covers en oude rockers.

Pepe
7 maart 2014, 12:39
On the contrary, als jong broekie kan je een hoop opsteken van ervaren muzikanten. Bonamassa, Danny Gatton, Steve Miller, Steve Vai, Hendrix, ... er zijn zoveel voorbeelden van gitaristen die op jonge leeftijd met oudere muzikanten speelden.

In een band met Ad van den Berg krijg je exposure. Zonder die band zou je niks over hem gezegd hebben.

Ed Kroket
7 maart 2014, 15:17
Thx Martin en Ace.

Jasper, vertel het maar, en hoe komt het dat jij het wel hoort?

Volgens mij vanwege dit soort muziek (vanaf 1,33)
http://www.youtube.com/watch?v=4p0chD8U8fA
Of natuurlijk dit:
http://www.youtube.com/watch?v=68ugkg9RePc

Jasper.
7 maart 2014, 15:27
Thx Martin en Ace.

Jasper, vertel het maar, en hoe komt het dat jij het wel hoort?

Ach, was een grapje. En ik kan het toch niet uitleggen. Het heeft met bepaalde noten waar het gebruikt word iets onnatuurlijks en vlaks ofzo.

Maar wel leuk gespeeld trouwen, en een lekker soundje :)

HaroldA
7 maart 2014, 15:30
Volgens mij vanwege dit soort muziek (vanaf 1,33)
http://www.youtube.com/watch?v=4p0chD8U8fA
Of natuurlijk dit:
http://www.youtube.com/watch?v=68ugkg9RePc

Het zou me niet verbazen dat ze dat als referenties gebruikt hebben. :soinnocent:

gitaargod
8 maart 2014, 01:06
Ik ben bij het optreden in Enschede geweest en heb inmiddels een aantal tracks van de cd gehoord.

De CD klinkt wel oke, maar ook niet veel meer, het optreden was slappe shit, maar wat ik jammer vind, en dat geldt ook voor vele andere oudere muzikanten/bands, dat er niets meer bijkomt, het kakt alleen maar in. Misschien toch de ouderdom? Oh nee, de rest van de band zijn jonge kerels, Oh ja het is Vandenbergs moonkings, het is Adrian met zijn volgelingen.

Ik heb erg genoten van Teaser vroeger en van het project Manic Eden. Vandenberg was vreselijk, Whitesnake ook (in de jaren 80 en daarna).

Ik had gehoopt dat Adrian alles had laten bezinken en met iets prachtigs zou komen, helaas.

Het optreden was aardig bedoeld en het zijn lieve mensen die Moonkings, maar wat een klotengeluid, wat ontzettend veel fouten, wat een stom gelul over luiers enzo, al die slecht gespeelde covers, en die toegift waar niemand om vroeg.

Dit gaat 'm niet worden ben ik bang.

FNaRK
8 maart 2014, 12:17
ik zeg: auto-tune


http://www.youtube.com/watch?v=tBb4cjjj1gI

arjanb01
8 maart 2014, 12:28
Ik ben bij het optreden in Enschede geweest en heb inmiddels een aantal tracks van de cd gehoord.

De CD klinkt wel oke, maar ook niet veel meer, het optreden was slappe shit, maar wat ik jammer vind, en dat geldt ook voor vele andere oudere muzikanten/bands, dat er niets meer bijkomt, het kakt alleen maar in. Misschien toch de ouderdom? Oh nee, de rest van de band zijn jonge kerels, Oh ja het is Vandenbergs moonkings, het is Adrian met zijn volgelingen.

Ik heb erg genoten van Teaser vroeger en van het project Manic Eden. Vandenberg was vreselijk, Whitesnake ook (in de jaren 80 en daarna).

Ik had gehoopt dat Adrian alles had laten bezinken en met iets prachtigs zou komen, helaas.

Het optreden was aardig bedoeld en het zijn lieve mensen die Moonkings, maar wat een klotengeluid, wat ontzettend veel fouten, wat een stom gelul over luiers enzo, al die slecht gespeelde covers, en die toegift waar niemand om vroeg.

Dit gaat 'm niet worden ben ik bang.

Ik denk dat iemand als Timo Somers deze band had kunnen redden, ik denk dat dat een slok op een borrel gescheeld had. En daarbij, als componist vind ik timo ook minimaal gelijkwaardig aan adje.
Maar ja, dan is het geen moonkings meer.

Henri H
8 maart 2014, 12:33
Ik denk dat ik intussen ook de autotune wel hoor inderdaad, maar ik blijf erbij dat ze dat op een mooie manier hebben toegepast, en als je het niet weet, hoor je het niet.

Martin_
9 maart 2014, 16:06
Beelden van gisteren in Zoetermeer. :lp: Op youtube is nog meer te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=JM9-FLH-h4o

Sander.
9 maart 2014, 16:30
Ik had de YT clip van Breathing gehoord, en vond t geweldig. Gelijk plaat gepreorderd, en paar dagen later toen 'ie uit kwam op de deurmat. CD speler van zolder gehaald (tsja.. Normaal gesproken alles via Spotify), en had de stereo installatie al gelijk wat harder gedraaid voordat ik m op had staan. Na t eerste nummer ging het volume zachter, na t 2e nummer nog zachter en ging ik andere dingen doen tijdens de muziek. Het boeide me vrij weinig, er zat geen spektakel in, en soms leek het wel een cover van een Guns 'N Roses nummer, alleen zwaar eentonig. Het gehele album leken wel 2 nummers te zijn. Er waren 2 thema's, waar steeds aan vast werd gehouden... Soms had ik echt niet door dat het volgende nummer al bezig was... Heb de CD speler weer naar boven gebracht, en verder dan het nummer Breathing luister ik niks meer van hun.. Eigenlijk luister ik die nu ook nog maar nauwelijks...
Drums zijn trouwens wel echt geweldig op de plaat (toeval dat de drummer in mn woonplaats heeft gewoond, Borculo, ik ken zn broertje een klein beetje van zijn bandje en vroegere sporten waar we beiden in n team zaten). Adje vind ik zwaar onder de maat. Stem staat me niet echt aan, al is dat kwestie van smaak. Bassist.. Tsja.. Had op sommige momenten wel wat harder mogen staan.

Basvarken
9 maart 2014, 17:24
als componist vind ik timo ook minimaal gelijkwaardig aan adje.


Hoeveel wereldhits heeft Timo op zijn naam staan dan?

FNaRK
9 maart 2014, 17:32
Beelden van gisteren in Zoetermeer. :lp: Op youtube is nog meer te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=JM9-FLH-h4o

poehee ... dat valt inderdaad wat tegen. Ik mis de ballen, wat een saai geluid :-(

Martin_
9 maart 2014, 17:55
'k Geloof dat ik hier maar niks meer post. Als ik azijn wil hebben, ga ik wel naar de supermarkt. Waar al die verwachtingen vandaan komen, begrijp eigenlijk niet zo goed. Ik heb niet het idee dat er meer is gepretendeerd dan dat het is. Als men liever ergens anders naar luistert, dan kan dat uiteraard. Keuze genoeg. Dat deze band het nooit iedereen naar de zin zou kunnen maken, is uit alle reacties wel op te maken.

Henri H
9 maart 2014, 18:18
.....nog mensen van het forum die er geweest zijn gisteren in Zoetermeer?

HaroldA
9 maart 2014, 22:32
poehee ... dat valt inderdaad wat tegen. Ik mis de ballen, wat een saai geluid :-(

Als ze Adje's naam niet hadden gehad zou niemand ooit van deze band gehoord hebben.

Basvarken
9 maart 2014, 23:49
sterker nog, dan had de band niet eens bestaan.
dus.:soul:

Ace 1.15.19
10 maart 2014, 00:31
Ik wilde eigenlijk naar hun optreden in de Pul maar dan zit ik een paar dagen in Ierland.

Henri H
10 maart 2014, 01:01
Ik vind deze wel aardig klinken, en Ad speelt lekker, net als de rest van de band:


http://www.youtube.com/watch?v=5d1Uw9ToIAs

Zo te zien waren ze beter op dreef dan in Enschede.

arjanb01
10 maart 2014, 07:08
'k Geloof dat ik hier maar niks meer post. Als ik azijn wil hebben, ga ik wel naar de supermarkt. Waar al die verwachtingen vandaan komen, begrijp eigenlijk niet zo goed. Ik heb niet het idee dat er meer is gepretendeerd dan dat het is. Als men liever ergens anders naar luistert, dan kan dat uiteraard. Keuze genoeg. Dat deze band het nooit iedereen naar de zin zou kunnen maken, is uit alle reacties wel op te maken.

De YouTube filmpjes van het optreden in de Boerderij heb ik ook beluisterd en het gitaargeluid mist iets, mids ofzo. Het klinkt heel gemoffeld, zoenerig. En de manier van componeren is de hele tijd hetzelfde valt me op.
Ik kan me wel voorstellen dat iedereen er enorm hoge verwachtingen van had, vanwege de staar van dienst van adje. Ga maar na: vandenberg, teaser, whitesnake plus veel sessiewerk in het buitenland gedaan. Dan moeten moonkings wel goed worden, helaas dus niet.
Maar ik denk wel dat moonkings wellicht in andere landen succesvol kan zijn, in Duitsland, Frankrijk of Scandinavië heb je een grotere markt voor classic rock. We zullen zien.

Martin_
5 april 2014, 11:08
Speciaal voor Henri :D

https://www.youtube.com/watch?v=eptShHP0L8U
Wel grappig dat hij zelf heeft moet puzzelen om te achterhalen hoe hij sommige solo's heeft ingespeeld.

Henri H
5 april 2014, 11:39
Cool! Mooie licks man!

Ik blijf het een geweldig album vinden, ééntje die tussen de grote rock-albums past wat mij betreft.

Ik hoor er soms ook een vleugje Aerosmith in, maar de Led Zeppelin, AC/DC en Whitesnake-invloeden hebben de overhand, op een dusdanige manier dat het mij enorm aanspreekt.
De ballads op het album spreken me ook enorm aan, mede omdat ik er sowieso een zwak voor heb, maar ook omdat ik het gevoel heb dat het bij mij past. Soms heb je dat he, dan "past" het. :)

witterwit
6 april 2014, 12:15
ik zag ze op tv5monde, ze speelden een cover [ allright now ] het oogde wat ongeïnspireerd.

Ace 1.15.19
6 april 2014, 18:49
Aan de hand van bovenstaande reactie even een video gezocht via Google, en aj aj, deze gaat ook niet echt goed voor Ad:


http://youtu.be/7j4LxvVl6vc

En misschien is onderstaande reactie op YouTube ook niet geheel onterecht:


Harry Kruisselbrink
Mooie uitvoering, meen ik oprecht. Maar kom......met dit nummer kun je toch eigenlijk niet meer aankomen. Ieder beginnend buurtbandje in de jaren 70 speelde dit (inmiddels wel uitgemolken) deuntje. Tip voor Ad: pak dan bijvoorbeeld "Can't get enough" van Bad Company. Enne....effe nog die o-zo kenmerkende gitaarsolo een paar keer doornemen ;-)

dunhill1
6 april 2014, 20:15
Au.
Ik krijg het er gewoon plaatsvervangend benauwd van.
Bizarre missers voor iemand met de statuur van Adrian.....

Basvarken
7 april 2014, 00:05
kromme tenen ...

arjanb01
7 april 2014, 07:15
Niet best, oefenen adje! 😉
En ik blijf me verbazen hoe hij het voor mekaar krijgt zo'n dun geluid uit z'n setup te persen.

Henri H
7 april 2014, 07:56
Hebben jullie zaterdag de Radio 2 uitzending ook nog gehoord?
Ik vond het wel gaaf hoor!

In Enschede (Atak) en Zoetermeer (Boerderij) was Ad wellicht (nog) niet goed op dreef, maar zaterdag wel hoor.

Martin_
7 april 2014, 20:09
Heb ze zaterdag inderdaad gehoord. Las het net op tijd. :listen:

showband
21 april 2014, 12:13
je moet weten dat alle oude muzikanten enorme teruglopende inkomsten hebben op hun royalties.
Het zou mij niets verbazen als Ad daar ook flink last van heeft.
En er zijn veel fans die graag eens naar een optreden van hem gaan kijken.
1 en 1 = dan snel 2. tourtje met plaat.
als doe maar, the police, queen, the who enz dat mogen. Dan mag Ad dat toch ook?

Wat je ook van hem denkt als gitarist. Hij heeft wel de doorbraak in de usa gehad die alle andere pogingen van nederlandse hardrockers niet voor elkaar kregen.(behalve als je Sausalito summer nights als geslaagde hardrockband gaat typeren)


ik heb wel ooit een ongelofelijke avond beleefd. die voor mij wereldschokkend was.
Adje met jan akkerman, kaz lux en julia loco die een livetour deden. Een zaal vol adje fans.
Een avond solo battles met Adje.
Waar een ontketende akkerman zich bezig hield met onvoorstelbare gitaarsynthesizermuren uit zijn gitaar toveren. Tijdens het achteloos volledig overpoweren van Adje. Iedereen kon horen dat Adje fantastisch en geinspireerd prachtige lick na lick de zaal in smeet. Maat telkens als een squashmuur van akkerman een goddelijk geinspireerd tegenbod terugkreeg. Terwijl akkerman nadrukkelijk eigenlijk bezig was met synthesizerbegeleidingen. Niet met zijn solo's.

Sindsdien alleen teleurgesteld geweest bij akkerman optredens. (tientalle gezien) En op latere leeftijd er achter gekomen dat die bandnight eigenlijk mogelijk was door Ad Die precies deed waardoor akkerman ging functioneren. Net zoals thijs van leer dat kon. Akkerman heeft een bandlijder (zonder ei) nodig om zich tegen af te zetten. Maar accepteert dat alleen van mensen hoog in de boom.

Pepe
21 april 2014, 13:14
Akkerman heeft altijd gevonden dat Miles hem had moeten vragen ipv Mclaughlin

arjanb01
21 april 2014, 14:20
On topic: ik las dat de moonkings op paaspop gespeeld hebben. Hoe was dat? Wie heeft ze gezien?

Henri H
5 juni 2014, 13:26
Ik ga naar Ribs & Blues (Raalte) aankomende zaterdag; zin in! :rockon:

Wel jammer dat ze al om 8 uur moeten spelen, en daarna nog 2 flutbands, De Dijk en Kensington.
De Dijk heb ik ook al lang niet meer gezien sinds eind jaren '80 en Kensington geef ik nog een kans om zich live waar te maken.
Ach, we gaan met een groepje van 4 man, altijd leuk.

Nog meer GN'ers aanwezig?!

Harald
5 juni 2014, 19:26
ws wel op zondag en maandag. Blijft een leuk festival :)

Martin_
5 juni 2014, 21:49
Ik twijfel nog, maar denk dat ik wacht tot Huntenpop.

Henri H
8 juni 2014, 12:36
Ik vond het helemaal super, gisteren in Raalte!
Ad was goed in vorm, had een mooi geluid, en hij maakte niet zulke kapitale blunders meer als in Atak, bij de CD-presentatie.
Huntenpop gaan we misschien ook heen....

arjanb01
8 juni 2014, 12:42
Ik vond het helemaal super, gisteren in Raalte!
Ad was goed in vorm, had een mooi geluid, en hij maakte niet zulke kapitale blunders meer als in Atak, bij de CD-presentatie.
Huntenpop gaan we misschien ook heen....

En hoe waren kensington en de dijk?
De Dijk heb ik 5x live gezien en live erg goed.

Henri H
8 juni 2014, 12:46
Beide bands kregen de tent goed mee.
't Is niet mijn muziek, maar het zijn beide wel goede bands.

Ace 1.15.19
19 juni 2014, 17:11
Yes! Ze komen zelfs naar ons dorp om daar een show'tje weg te geven. Is wel pas 16 januari 2015 maar daar wil ik zeker heen.

Henri H
20 juni 2014, 11:13
Ja, er staan een paar leuke club-gigs op het programma.
Ik denk eraan om naar Hedon Zwolle en Luxor Arnhem te gaan. \m/

Ik had nog een filmpje gemaakt tijdens Ribs & Blues, wel jammer dat mijn telefoon het volume niet echt aankon:


https://www.youtube.com/watch?v=MvG08EJHQNw

Henri H
3 juli 2014, 08:07
Ze staan nu bij GIEL op 3FM, hoorde daarnet de soundcheck..... niet zo best, de zanger zat er flink naast zeg! :o

Edit: wat vonden de Graspop- en Fortarock-gangers van de Moonkings?

Thiez
3 juli 2014, 10:44
Ik vond het wel goed klinken op graspop. gewoon lekkere hardrock. Je hoorde overigens wel heel erg goed de whitesnake vibe terugkomen in de nummers. Daarnaast werd dit door de zanger nog wat aangedikt, zelfde manier van zingen als david coverdale.

HaroldA
3 juli 2014, 11:33
Ik had verwacht dat het slecht zou zijn. Stond daar met een paar man die ze op Paaspop(?) gezien hadden en toen was Adje echt helemaal de weg kwijt: solo's op clean spelen en dat gewoon niet horen e.d.

Het viel heel erg mee: niet zo heel erg energieke hardrock, goed uitgevoerd en een wat vlakke zanger die wel redelijk zuiver zong.

Bij de Vandenberg-cover ben ik weggerend.

almarvk
3 juli 2014, 11:36
Lees bij elke review van de optredens van Moonkings dat Adje er elke keer naast zit, gedoe heeft met z'n versterkers of sound en dat hij niet echt lekker uit de verf komt. Nog nergens gelezen dat hij een geniale performance neer heeft gezet.
Ik vond het gaaf om te lezen dat hij weer terug kwam met een band en plaat, maar krijg steeds meer het idee dat hij 'het' niet meer heeft.

Henri H
3 juli 2014, 17:42
Ik vond het wel goed klinken op graspop. gewoon lekkere hardrock. Je hoorde overigens wel heel erg goed de whitesnake vibe terugkomen in de nummers. Daarnaast werd dit door de zanger nog wat aangedikt, zelfde manier van zingen als david coverdale.Heerlijk ouderwetse hardrock, zoals het ook in de '70's had kunnen klinken als ze toen de apparatuur zouden hebben gehad van vandaag de dag, precies wat Ad z'n bedoeling is geweest met dit album.


Ik had verwacht dat het slecht zou zijn. Stond daar met een paar man die ze op Paaspop(?) gezien hadden en toen was Adje echt helemaal de weg kwijt: solo's op clean spelen en dat gewoon niet horen e.d.

Het viel heel erg mee: niet zo heel erg energieke hardrock, goed uitgevoerd en een wat vlakke zanger die wel redelijk zuiver zong.

Bij de Vandenberg-cover ben ik weggerend.Haha, jij hebt duidelijk geen affectie met rockballads.
Voor mij is Burning Heart één van de beste ballads aller tijden, maar ik snap je wel, kan tenenkrommend aanvoelen. :D
Het speelt natuurlijk ook mee dat ik de opkomst van Vandenberg als puber heb meegemaakt, en ook toen hij later met Whitesnake de blits maakte, ben ik hem blijven waarderen. Het is een soort van guilty pleasure misschien, maar ik vind dat hij geweldige songs maakt met heerlijk authentieke rock-kenmerken erin.


Lees bij elke review van de optredens van Moonkings dat Adje er elke keer naast zit, gedoe heeft met z'n versterkers of sound en dat hij niet echt lekker uit de verf komt. Nog nergens gelezen dat hij een geniale performance neer heeft gezet.
Ik vond het gaaf om te lezen dat hij weer terug kwam met een band en plaat, maar krijg steeds meer het idee dat hij 'het' niet meer heeft.
Deze post gemist? ;)

Ik vond het helemaal super, gisteren in Raalte!
Ad was goed in vorm, had een mooi geluid, en hij maakte niet zulke kapitale blunders meer als in Atak, bij de CD-presentatie.
Huntenpop gaan we misschien ook heen....Ok, mijn mening is wellicht niet helemaal objectief.... maar voor mij heeft hij het nog steeds, en ik vergeef hem zijn belabberde performance in Atak.

arjanb01
3 juli 2014, 18:10
Het probleem is met moonkings dat je gaat vergelijken met vroeger. Die zanger van MK is niet te vergelijken met Heerink. En adjes spel van nu is niet meer wat het vroeger was. Ook sta ik keer op keer versteld van hoe hij het voormekaar krijgt zo'n dun en iel geluid uit een plexi en z'n Heritage 80 les Paul te krijgen.
Wel is het een goeie song schrijver en kan hij pakkende rock riffs maken, hulde daarvoor. Ook is het sympathiek dat hij weer aan het spelen is, het is wel echte muziek, wat ik tegenwoordig steeds meer hoor, ook op de radio. Mensen willen weer muziek horen met kop en staart en geen gelikte shit.

Henri H
3 juli 2014, 20:10
Dun en iel geluid?!
Daar verschillen we totaal van mening, zowel live als op de plaat klinkt ie dik en vol, helemaal mijn ding, hoewel ik ook wel van een dikke bak met gain hou. Daarbij heeft hij bewust tijdens bepaalde solo's geen slaggitaar ingespeeld, en live ontbreekt dat natuurlijk helemaal.
Misschien is dat wat er voor jou ontbreekt, die smoothe smeuïge sound. Dit is meer rauw en puur, precies goed voor deze muziek naar mijn smaak.

Je hebt wel gelijk wat betreft "muziek" denk ik. Ik ervaar het in ieder geval wel zo.
Sinds de jaren 80 zijn er maar sporadisch echt goede rock-albums uitgebracht. Dat is mijn mening.
Het houdt op met een paar platen van Glenn Hughes/Black Country Communion, Black Sabbath, Deep Purple, Robert Plant, Whitesnake, Ace Frehley en misschien kun je Slash daar nog aan toevoegen, eigenlijk enkel de oude rotten in het vak.
Ach, er zijn er nog wel meer, maar die hebben maar weinig bekendheid. Ik noem b.v. een Jeff Scott Soto/Soul Sirkus, Freak of Nature, en er is nog wel meer....
In Nederland is het wel erg triest gesteld met de oldskool hardrock. Navarone bijvoorbeeld is leuk, maar is het toch net niet voor mij.

Thiez
3 juli 2014, 21:23
Er zijn sinds de jaren 80 nog zat goede rockplaten uitgebracht hoor. Dan noem ik bijvoorbeeld een airbourne, diverse AC/DC platen, nieuwe album van Winger, Winery dogs, etc. Dat is recent werk van de 90's zijn ook na de jaren 80 en daar zijn ook nog zat goede platen gemaakt. Maar goed, blijft natuurlijk een smaak kwestie.

Nederland is ook gewoon geen land voor hardrock. Ik heb voor mijn huidige band ook in een 80's stijl hardrock band gezeten. Maar je valt met festivalletjes etc gewoon overal buiten. Op metalfestivals kom je niet aan de bak omdat je vaak te soft bent, en popfestivalletjes willen je niet omdat het niet mainstream genoeg is.
Enkele leuke nederlandse hardrockbandjes; Hellbike, Lick, Vanderbuyst, black bottle riot, gingerpig.

Henri H
3 juli 2014, 21:37
Precies! Leuk inderdaad, maar dan heb je 't ook gehad.

AC/DC was ik nog vergeten, maar ik vind niet elk album even geweldig met Brian Johnson.
In de jaren 80 barstte het van de hardrockbandjes in NL trouwens, het ging vaak wel richting metal.

arjanb01
3 juli 2014, 21:47
Wolfmother is wel een band uit Nederland die het old skool hardrock niveau benaderd, meer dan aardig.
Verder ben ik het met je eens henri😉

Swaag
3 juli 2014, 21:49
En Wolfmother uit Australië is ook een prima band;-)

Henri H
3 juli 2014, 23:14
Ik denk dat Arjan DeWolff bedoelt?

Pseudo-rock.... naar mijn bescheiden mening.

pasqual
3 juli 2014, 23:26
Ik vond ze vanmorgen erg goed klinken bij Giel. Erg goeie band en ditto zang. Enige minpunt vind ik het vlakke gitaargeluid dat mijn inziens wat hoog mist. Maar ik hoor wel degelijk een vakman spelen. Goeie drummer trouwens!

arjanb01
4 juli 2014, 07:03
DeWolff bedoelde ik inderdaad, thanx Henri!
De filmpjes bij 3FM beluisterd en ik irriteer me gewoon aan dat gitaargeluid, vlak werd genoemd, het is alsof er een deken over de sound hangt, geen openheid, geen mids geen hoog. Er is toch wel een lekkere crunch sound uit z'n Marshalls en les Paul te halen???
Wel lekkere riffs, maar ik denk dat het een pak beter klinkt als slash of wijlen Gary moore z'n amp ongeregeld had 😉

Marc Oblivian
10 juli 2014, 12:37
Er zijn nog zat goede rockbands hoor tegenwoordig. Probleem is alleen dat het geen muziek is die commercieel gezien interessant genoeg is om veel op radiostations gedraaid te worden. Daarom hoor je het niet vaak en moet je er zelf naar op zoek. Het is er dus wel, maar het is even zoeken.
Twee voorbeelden van top rockbands van de laatste jaren zijn m.i. Graveyard en Rival Sons, maar zo zijn er nog veel meer.
En interessanter dan hetgeen de oude rotten tegenwoordig mee komen naar mijn mening. :-)

Henri H
12 oktober 2014, 01:33
Ik heb een aantal van die bandjes gecheckt maar niet mijn kopje thee hoor.
Ik blijf een sucker voor classic rock denk ik.

Gisteren ben ik nog ff in Atak geweest waar Adje (ik blijf het een leuke naam vinden voor een begenadigd muzikant/artiest) en zijn Maankoningen floreerden.
Zijn gitaargeluid leek van een modeler o.i.d. te komen, want er stonden geen Marshall tops op zijn speakers.
Gaandeweg het optreden werd het gitaargeluid wel iets beter, maar ik moet zeggen dat het wel gigantisch veel mids en lage mids had.
Ondanks dat Adje de griep had, maakte hij er toch een leuke show van, al met al een leuk optreden.

Daarna nog ff bij forumlid Harm wezen kijken in café Rocks, The Marshalls, ook lekker!

Dat was een good ol' avondje rocken. :rockon:

Edit: Oh ja, ook nog een filmpje gemaakt met dezelfde telefoon, met dezelfde brakke microfoon (en brakke wifi, zie het Android-topic) als de vorige keer. Excuses!
Mijn dochter van 11 vind dit een leuk nummer, daarom heb ik het eigenlijk opgenomen.


https://www.youtube.com/watch?v=epbQcsYG4-M

Henri H
16 februari 2015, 00:43
https://www.youtube.com/watch?v=YyMVCx_e7Rc

De eerste de beste die dit gitaargeluid af gaat zeiken, krijgt van mij de meest puntige Fender in z'n uuuuhhhmm.... :D

Gatverdamme wat een lekker sound!

Pepe
16 februari 2015, 01:23
Goeie sound hoor. Wel veel delay, met wat minder klinkt het vaak wat krachtiger, meer rock'n roll. In een klein kroegje lijkt een stadium delay ook vaak wat out of place. Maar goed, die opmerking heb ik nog nooit eerder gehoord dus het zal wel persoonlijke smaak zijn.

arjanb01
16 februari 2015, 06:50
https://www.youtube.com/watch?v=YyMVCx_e7Rc

De eerste de beste die dit gitaargeluid af gaat zeiken, krijgt van mij de meest puntige Fender in z'n uuuuhhhmm.... :D

Gatverdamme wat een lekker sound!

Prima geluid, zelfde haal ik uit m'n koch powertone 2, gave crunch sounds. Volgens mij heeft adje meegelezen hier 😉

Harald
16 februari 2015, 08:32
Toevallig net gecheckt omdat ik zo'n bang vermoeden had... Burning Heart staat niet eens in de top 2000! Ik merkte dat van mijn jongere leerlingen niemand het nummer kende. Blijkbaar wordt het ook niet meer gedraaid op de radio. Wat mij betreft toch echt één van de beste rockballads van Nederlandse bodem. En die gitaarsolo, het is niet supersnel of moeilijk, maar het zit wel uitstekend in elkaar. Een stuk leuker dan snel de pentatonische clichés afraffelen. Bovendien was Adje naast Steve Vai zo'n beetje de enige die Brian May kon benaderen met gitaarkoortjes.

Dat nummer moeten we toch echt gewoon in de top 2000 hebben. Ook als je niet van rockballads houdt, staat er genoeg ergere bagger in die lijst. The final countdown wel kan, en burning heart niet !? :stop:

Henri H
16 februari 2015, 13:35
Goeie sound hoor. Wel veel delay, met wat minder klinkt het vaak wat krachtiger, meer rock'n roll. In een klein kroegje lijkt een stadium delay ook vaak wat out of place. Maar goed, die opmerking heb ik nog nooit eerder gehoord dus het zal wel persoonlijke smaak zijn.Delay? Veel? Is mij niet opgevallen.


Prima geluid, zelfde haal ik uit m'n koch powertone 2, gave crunch sounds. Volgens mij heeft adje meegelezen hier Denk dat dit geluid uit heel veel versterkers te halen valt, niet teveel gain, vrij droge sound, waardoor het karakter van de gitaar, en de manier van spelen veel meer een rol spelen.
Het zijn natuurlijk ook erg goede nummers, en het plezier straalt er wel af vind ik.


.....
The final countdown wel kan, en burning heart niet !? :stop:Burning Heart is niet echt een wereldhit geweest. Adje was toen nog niet beroemd in het buitenland. Pas met Whitesnake (Here I Go Again) is hij wereldberoemd geworden.
Burning Heart wordt denk ik ook als een oubollige hardrockballade gezien, tenminste ik vermoed dat de consensus zo ligt.
Het feit dat Bert Heering op het origineel zingt, helpt ook niet mee denk ik. Dat vind ik toch een middelmatige zanger.
Die solo is verdomd lastig te spelen nog, en Adje speelt hem ook bijna elke keer weer iets anders.

Harald
16 februari 2015, 15:30
Wereldhit.. het is gewoon de Nederlandse top 2000 waar dit niet in staat. En een draak als de final countdown wel. It makes me ....

4'15'' dat gevoel dus...


https://www.youtube.com/watch?v=Z9VLwV48OHs

Henri H
16 februari 2015, 20:46
Er staan wel meer suffe nummers in die lijst.
Toch denk ik dat het er wel mee te maken heeft dat BH geen wereldhit is geweest.
"Here I Go Again" staat op 734: http://www.radio2.nl/song/id-618/Whitesnake-Here%20i%20go%20again.html

Basvarken
24 maart 2015, 15:31
Die solo is verdomd lastig te spelen nog, en Adje speelt hem ook bijna elke keer weer iets anders.

Haha, "elke keer anders". Zo kun je het ook brengen.
Elke keer fout, zou ik zeggen. Hij struikelt steeds over zijn eigen vingers. Ik krijg er kromme tenen van.

arjanb01
24 maart 2015, 15:49
Zolang het adjes nummer is dan mag hij de solo spelen zoals hij zelf wil. Een kunstenaar tekent nooit netjes binnen de lijntjes.
Zelfs een geweldenaar als akkerman of lukather spelen geen enkele solo hetzelfde als op plaat.

Henri H
24 maart 2015, 18:24
Ja, natuurlijk mag ie dat, maar soms hoor je 'm echt wel stuntelen, dat ben ik dan ook wel weer met Basvarken eens.

arjanb01
24 maart 2015, 19:54
Stuntelen of niet ik wou dat ik zijn bankrekening had, dan zou het aan m'n reet oxideren of ik solo's vloeiend speel of niet😉

dunhill1
25 maart 2015, 16:21
Cool,
Jij weet wat er op z'n rekening staat?

NLF
25 maart 2015, 16:37
Moonkings heb ik een tijdje geleden live gezien in Breda. Ik vond ze goed! Leuke band, geen capsones en interessantdoenerij. Ik vind het ook te gek dat Ad gewoon weer een bandje is begonnen met een paar jonge gasten en in het clubcircuit is gaan spelen. Hij is min of meer weer onderaan begonnen. Dat pleit wel voor hem. Ad van den Berg is naar mijn mening een hele goede gitarist en songwriter (dat wordt nog wel eens vergeten, het gaat uiteindelijk om de songs die je schrijft: niet je toonladders, je sweep picking of je gear). Hij speelt heel smaakvol, dus niet allerlei snelle solo's om indruk te maken maar altijd in dienst van de muziek. De solo in Burning Heart is misschien wel mijn favoriete gitaarsolo: melodisch, expressief etc. Er zijn helaas niet meer zoveel (nieuwe) bands in dit genre, dus leuk dat de Moonkings er zijn.

NLF
25 maart 2015, 18:34
Ik denk dat Arjan DeWolff bedoelt?

Pseudo-rock.... naar mijn bescheiden mening.

DeWolff vind ik ook een te gekke band. Maar die muziek van hun is wat vrijer, wat breder, wat meer psychedelisch, kun je niet helemaal vergelijken met Moonkings. Mooonkings zitten in de jaren 70 bluesrock richting (Bad Company, Led Zeppelin, AC/DC), DeWollf is meer sixties (en daar hou ik wel van, ik heb vroeger uren lang geluisterd naar The Grateful Dead, Quicksilver Messenger Service, Grand Funk Railroad, Iron Butterfly, Mountain, Ten Years After en al dat soort bands met hun lange jams). DeWolff heeft natuurlijk ook een ander gitaar geluid (Fender met fuzzbox). De bezetting speelt ook een rol: met een losse zanger en zonder Hammond/Leslie ga je andere dingen doen.

arjanb01
25 maart 2015, 19:16
Cool,
Jij weet wat er op z'n rekening staat?

Nou, ik denk dat als je 2 wereldhits ala burning heart en here i go again op je naam hebt staan als componist dat je er warmpjes bijzit😉

dunhill1
25 maart 2015, 21:35
Ga je mond spoelen,
Here i go again is van bernie marsden ( en een beetje Coverdale en Moody) als ik me het goed herinner uitgebracht op saints and sinners.

NLF
25 maart 2015, 21:45
Nou, ik denk dat als je 2 wereldhits ala burning heart en here i go again op je naam hebt staan als componist dat je er warmpjes bijzit

Er staat een documentaire over Vandenberg op youtube. Ze hebben aan "Burning Heart" niet veel over gehouden. De platenmaatschappij in Amerika bracht alle promotie- en studiokosten bij de band in rekening (dus ook de hele tour met Ozzy en Kiss). Logisch, jongens uit Europa die de kans krijgen in Amerika te spelen, wat viel er te onderhandelen? Tot op de dag van vandaag staan ze (als ik het mij goed herinner, ik heb die docu een tijd geleden bekeken) nog behoorlijk in het rood bij die platenmaatschappij. Die bassist heeft voor zijn werk bij Vandenberg bijvoorbeeld nooit een cent royalties gekregen. Dus gewoon hetzelfde rock 'n roll verhaal zoals we dat wel vaker hebben gehoord. The guitar man got famous, the business man got rich ...

Henri H
26 maart 2015, 08:42
Ik heb begrepen (ik zeg niet van wie, maar hij heeft een gitaarzaak in Enschede, en onderhoud Ad's gitaren) dat Ad, op het moment dat ie instapte bij Whitesnake, wel een hele goede deal gemaakt heeft, en dat ie daar steenrijk mee is geworden, ondanks dat ie nauwelijks bij heeft gedragen aan het album 1987.
Slip of the Tongue was volledig van zijn hand, maar daar is Vai toen voor ingehuurd om die in te spelen.
Dat album was ook nog best wel een kaskraker volgens mij.
Daarna heeft ie niet veel potten meer kunnen breken helaas.
Manic Eden was/is een goeie plaat, en ook Restless Heart vind ik ook een erg goeie plaat, maar beiden hebben volgens mij niet veel opgeleverd.

arjanb01
26 maart 2015, 10:07
Dank voor de info. Ik ga die docu op YouTube ff checken!

Henri H
4 april 2015, 13:46
Ik heb ook ff gezocht naar die docu, maar kan hem niet vinden. Heeft iemand een linkje?

'k Heb wel weer een covertje gemaakt.
Het betreft 2 filmpjes, waarvan ik soms het geluid van de ene heb gebruikt, maar vooral die van het filmpje die je op de voorgrond ziet.

Ik vind 'm zelf wel aardig, al laat de timing hier en daar te wensen over:


https://www.youtube.com/v=dfDJjVhkYRQ

Henri H
4 april 2015, 14:32
En deze:


https://www.youtube.com/watch?v=UGzyaCeiQL4

FNaRK
4 april 2015, 17:06
Leuk gefilmd !

(maar staat je gitaar nou zo vals ?)

Henri H
4 april 2015, 17:42
Ja, 009 setje gedowntuned naar Es levert een wat lastig te bespelen gitaar op, en misschien dat de gitaar ook niet helemaal goed gestemd was. :makeup:

arjanb01
4 april 2015, 19:04
Waarom niet 010 en in es stemmen? Levert een veel vollere sound op.
Verder goed gespeeld. Je tone is altijd dik in orde!

Martin_
4 april 2015, 19:07
Ik heb ook ff gezocht naar die docu, maar kan hem niet vinden. Heeft iemand een linkje?



http://youtu.be/TkZqEt2wJP0

Henri H
4 april 2015, 20:21
Martin bedankt. Leuke docu. :ok:


Waarom niet 010 en in es stemmen? Levert een veel vollere sound op.
Verder goed gespeeld. Je tone is altijd dik in orde!
Dat was beter geweest inderdaad. Misschien een volgende keer. :)

Brum
5 april 2015, 13:24
Waarom niet 010 en in es stemmen? Levert een veel vollere sound op.
Verder goed gespeeld. Je tone is altijd dik in orde!

Ik vind .010 al als elastiek in Es. Setje .011 en gaan met die banaan! Vol, strak geluid.

Henri H
5 april 2015, 14:07
Het is ook een kwestie van techniek volgens mij.
Vanaf 2:52 in "One step Behind" komt het intro nl. nogmaals, maar dan het 2e gedeelte, en dan klinkt de gitaar niet vals toch?
En ook bij "Out of Reach" valt het toch wel mee qua valsheid?

Op de één of andere manier vind ik die "elestiekerigheid" wel iets hebben. Ik heb het idee dat het wat extra laag, of "flubberigheid" toevoegt, wat ik wel lekker vind, maar met name het intro van "One Step Behind" is wel erg vals idd.

HaroldA
5 april 2015, 14:50
Ik vind .010 al als elastiek in Es. Setje .011 en gaan met die banaan! Vol, strak geluid.

Hier ook, alleen gebruik ik minimaal een 052 in Es. 011 krijg ik niet zo laag gestemd. :soinnocent:

Brum
5 april 2015, 15:20
Wat Henri zegt klopt ook wel, dat het een kwestie van techniek is. In mijn vorige band stonden we gewoon in E, maar in m'n huidige band staan we een stapje lager gestemd. In het begin was het drama met het standaard setje .011, ik ging echt alle kanten op met die snaren, behalve de goeie. Daarna een setje van die droptune Ernie Balls geprobeerd en dat trok voor mij echt op niks en klonk me veel te wollig. Ik ben toen maar weer terug gegaan naar het standaard setje .011, wat ik altijd gebruikte en heb m'n techniek er op aangepast en nu weet ik niet beter meer. Waarschijnlijk ben ik rustiger gaan spelen, minder gaan harken ook. Maar .010, dat zou nog steeds als elastiek voelen denk ik.

Henri H
5 april 2015, 17:36
Hier ook, alleen gebruik ik minimaal een 052 in Es. 011 krijg ik niet zo laag gestemd. :soinnocent:??
011 kan toch prima in Es?

Op mijn ES335 en Telecaster gebruik ik wel 010 snaren, geen idee waarom precies, maar op die gitaren voelt dat wel goed.
Met solo's, en dan met name als je een volle noot opdrukt, vind ik het wel prettiger om 009 te gebruiken. Met 010 moet je harder werken, en heb je minder controle.
Ik ben ook eigenlijk niet anders gewend dan 009 snaren, al vanaf de begin jaren '80 gebruik ik die dikte, dus dikkere snaren voelen gelijk heel anders.
Ik ben het echter wel van plan om de switch te gaan maken, ook op alle andere gitaren, maar eerst moet de voorraad 009 nog op. ;)

D3nnis
5 april 2015, 18:21
Voorraad...dat is het....oa vanwege voorraad gebruik ik op alle gitaren bij voorkeur dezelfde snaren, of ze nou in E of Eb staan. Wel zo handig, omdat ik met een gitaar waarmee ik in Eb sta ook weleens gewoon in E wil spelen en vice versa.

Martin_
5 april 2015, 18:34
Je hebt volgens mij wel te maken met verschillende halslengtes. 010 op een Tele geeft een andere spanning dan 010 op een LP. De LP zou echter wel weer met de ES moeten overeenkomen.

Henri H
8 april 2015, 09:17
Gisteren heb ik even op mijn ES335 en Telecaster dezelfde nummers gedaan, ook in Es gestemd uiteraard, maar dan met 010.
Conclusie: de smoes van dunne snaren gaat niet op volgens mij, want ook op deze gitaren heb ik vrij snel last van valsheid.
Ik denk toch dat het vooral een kwestie van techniek is. Het zijn vrij veel akkoorden met gecombineerd open en "geknepen" snaren, en ik moet erg goed opletten hoe ik die akkoorden pak. Het komt gewoon erg precies.

Brum
8 april 2015, 19:23
Op naar de .011 dus.;) Zonder gekheid, per merk verschilt het ook, heb ik al ondervonden.

mrweird
2 augustus 2015, 18:07
Hoi. Ik zat vandaag een paar moonking filmpjes te kijken, en het viel me op dat Ad met z'n vingers speelt. Niet met een plectrum. Is dat nog steeds vanwege z'n ouwe blessure?

arjanb01
2 augustus 2015, 18:32
http://youtu.be/w_8i4ZMeUGI

Gelul, want hij speelt hier toch echt met een plectrum.
Nee dus, Adje is weer helemaal fit 😉

mrweird
2 augustus 2015, 18:40
Bij die inderdaad met plectrum.. Lama. niets gezegd. Het viel me op bij dit filmpje https://youtu.be/eptShHP0L8U

NLF
2 augustus 2015, 19:31
kan zo zijn dat je je plectrum kwijt bent natuurlijk. dan moet je met je vingers spelen, vandaar Ritchie Blackmore's riffjes als Smoke on the Water en Man on the Silver Mountain ...

Rinze
2 augustus 2015, 20:50
Jeff Beck speelt ook al jaren met zijn vingers, hij is niet de enige en dat is niet omdat ie zo'n plectrum kwijt is. In de country en aanverwante stijlen is het heel normaal om met plectrum en vingers te spelen, hybride picking. Het vergroot je mogelijkheden en geluids-palet.