PDA

View Full Version : Scarlett interface overstuurt



davidof
26 februari 2014, 21:30
Hallo

Ik speel met mijn Gibson SG Standard door een Scarlett 2i2 interface, maar hij overstuurt vrij snel. Zelfs als ik de gain helemaal dicht draai overstuurt hij als ik gewoon een akkoord strum.

Ik kan hem op "instrument" en op "line" zetten, ik zou hem op line kunnen zetten en de gain wat omhoog. Maar ik vraag mij af of dat iets verandert aan mijn signaal, want gitaar is toch helemaal niet op 'line' niveau?

Bedankt

harrie-beton
26 februari 2014, 22:27
Je SG zou normaal op instrument IN moeten met de gain dicht zou hij niet moeten oversturen. Is het een actieve gitaar?
Of heb je er kastjes tussen?

HaroldA
26 februari 2014, 23:53
Oversturen als in een rode ring, of oranje?

davidof
26 februari 2014, 23:58
Het zijn gewone classic 57's rechtstreeks in de scarlett, als ik zacht strum oranje denk ik. Als ik echt hard doorspeel rood veronderstel ik (ben kleurenblind) ;)

HaroldA
27 februari 2014, 00:10
Het zijn gewone classic 57's rechtstreeks in de scarlett, als ik zacht strum oranje denk ik. Als ik echt hard doorspeel rood veronderstel ik (ben kleurenblind) ;)

Net gecheckt: de mijne overstuurt ook bij lekker rammen ... Cubase zegt ook dat hij piekt.

davidof
27 februari 2014, 00:25
Net gecheckt: de mijne overstuurt ook bij lekker rammen ... Cubase zegt ook dat hij piekt.

Oké, nu vraag ik mij dus af of ik gewoon kan switchen naar 'line' niveau, omdat hij daar niet clipt. Dan moet ik zelf gain bijgeven om het op behoorlijk volume te brengen.

In mijn geval is het Logic, en ik hoor ook gewoon dat mijn akkoorden kraken van oversturing

HaroldA
27 februari 2014, 00:44
Hmmm ...

http://www.ultimatemetal.com/forum/backline/796363-help-focusrite-scarlett-clipping-problems.html

guhlenn
27 februari 2014, 08:33
Oké, nu vraag ik mij dus af of ik gewoon kan switchen naar 'line' niveau, omdat hij daar niet clipt. Dan moet ik zelf gain bijgeven om het op behoorlijk volume te brengen.

In mijn geval is het Logic, en ik hoor ook gewoon dat mijn akkoorden kraken van oversturing

IS niet zo heel vreemd, al zou het idd niet moeten. Blijkbaar geeft je gitaar wat veek output. In principe zou je de gain moeten kunnen reduceren (zit er bijv een 'pad' knop op die scarlett?), maar mooi wordt het toch niet. Iets van een interface (zo;n guitar port of whatever), maakt het geluid veel mooier.

The Bertman
27 februari 2014, 09:10
Op line zetten en de gain wat omhoog is geen enkel probleem, kan je gewoon doen.

Rinze
27 februari 2014, 11:55
Mijn POD X3 clipt ook als ik mijn elementen net te hoog zet en er flink op los hak of squeal. Het enige wat bij mij hielp was de elementen lager draaien. De X3 Live heeft een pad knop maar de gewone X3 niet. Kan me herinneren dat het destijds met mijn POD 2.0 ook zo was. En met mijn Tonelab heb ik het volgens mij ook wel gehad. Blijkbaar komt er teveel output uit mijn gitaren. Terwijl ik de elementen behoorlijk laag heb. Vermoed dat het ook iets met dikke snaren te maken heeft.

paulusdeBKB
27 februari 2014, 15:50
Wat ik met opnemen doorgaans doe (niet altijd): gitaar of bas door een preamp, en dan via line in naar de interface. Geen impedantie-mismatch, en voor mijn gevoel een betere gainstructuur. Apparaten die ik daarvoor gebruik: een Koch Pedaltone (duur in verhouding tot een 2i2) of een Mindprint Trio. De line out van een gitaarversterker kun je daar ook voor gebruiken.