PDA

View Full Version : akoestische gitaar geschikt om te soleren



robinsvibes
26 februari 2014, 15:36
Kun jij een (enigzins betaalbare) akoestische gitaar aanbevelen die laag af te stellen is en geschikt om op straat mee te spelen (dus geen superdure ivm temperatuurverschillen, maar wel kwaliteit genoeg). Gaat er vooral ook om dat er goed hoge tonen gespeeld kunnen worden ivm soleren (cutaway moet diep genoeg zijn). Gypsy jazz gitaren lijken mij zeer geschikt maar zijn over het algemeen niet bepaald goedkoop (tenzij iemand betaalbaar mek weet?). Ik denk dan aan zo'n 500 euro max.

Ik denk dat stalensnarige gitaren over 't algemeen lager af te stellen zijn dan nylon snarige?

Gr,

Robin

Pepe
26 februari 2014, 15:43
Elke gitaar is in principe even laag af te stellen. Een cheap ass gitaartje sneller zal ontstemmen dan een goed gebouwde gitaar maar garantie tot de deur. Als je wat volume wil heb je een diepe staalsnarige gitaar nodig. En je wil een cutaway dus dat narrows it down.

Ik weet niet hoe je bij een gypsy gitaar komt, dat is interessant als je flamenco wil spelen en bovendien zijn dat geen staalsnarigen.

robinsvibes
26 februari 2014, 15:51
Nou, er zijn ook Nylon met Cutaway hoor, bijv.:
http://www.musiciansfriend.com/guitars/ibanez-aeg10ne-nylon-string-cutaway-acoustic-electric-guitar
Dat is dan een semi-ak. gitaar, maar dat mag evt ook.

gypsy gitaar = Django Reinhardt en dat is toch echt geen flamenco. Ik speel geen Django/Gypsy Jazz, maar wel vrij virtuoos.



Elke gitaar is in principe even laag af te stellen. Een cheap ass gitaartje sneller zal ontstemmen dan een goed gebouwde gitaar maar garantie tot de deur. Als je wat volume wil heb je een diepe staalsnarige gitaar nodig. En je wil een cutaway dus dat narrows it down.

Ik weet niet hoe je bij een gypsy gitaar komt, dat is interessant als je flamenco wil spelen en bovendien zijn dat geen staalsnarigen.

Harald
26 februari 2014, 15:58
Singlenote lijntjes op een akoestische dragen op straat nu niet bepaald... zonder versterking heeft dat weinig zin.

Verder kan het wel leuk zijn, heb in het verleden om de buren te ontzien met LaurentB vaker in Eindhoven op straat geoefend met AldiMeola/PacodeLucia achtig materiaal. En die gitaar speelde echt niet licht. Een echt goed geluid in een winkelstraat, dan moet je geen akoestisch gitaar spelen.

Lichte afstelling (dus makkelijk spelen) gaat ook niet samen met volume. Hoe lichter je de gitaar afstelt hoe zachter hij zal worden.

B~Rock
26 februari 2014, 15:59
Kwestie van uitproberen lijkt me. Ik heb zelf een model (weet niet welk) van Simon & Patrick dat ik een aantal jaren geleden voor ongeveer de genomede prijs heb kunnen kopen. De bespeelbaarheid (store bought) van deze gitaar is wat mij betreft opvallen soepel te noemen dus wellicht dat je eens specifiek naar dit merk zou kunnen kijken (geen idee of het voro andere modellen ook geld overigens...).