PDA

View Full Version : Starter



Turny
26 februari 2014, 14:59
Sinds vandaag ben ik lid van Gitaarnet.
Sinds enige tijd wil ik starten met wat gitaar spelen, maar grote ambities heb ik niet, als ik maar wat kan tokkelen (voor via de basisakkoorden).
Ik wil me dan ook graag een gitaar aankopen maar weet nog niet precies wat. Akoestisch of elektrisch.
Ben al op verschillende site van muziekwinkels geweest en ik zie dat er ook van die startenpakketten bestaan.
Ikzelf woon op een appartement. Wat zouden jullie mij aanraden, een eenvoudige elektrische gitaat of toch een akoestische. Ik hoor graag akoestische gitaar. Is dat ook mogelijk om dergelijk geluid uit een eenvoduige elektrische gitaat te laten komen met die bijgeleverde kleine versterkertjes, om met hoofdtelefoon te kunnen spelen.
Of raden jullie mij in dergelijk geval een elektrische gitaar af.
Bedankt.

Filip

motorhan
26 februari 2014, 17:02
Daar zal iedereen een eigen mening over hebben. maar je geeft zelf al aan dat je akoestisch graag hoort. begin daar dan mee is veel handiger kun je overal mee naar toe nemen je hebt geen stroom (versterker) nodig.
Als je wel een versterker hebt met een koptelefoon aansluiting kan natuurlijk ook dan maakt je minder omgevings geluid dan met de akoestische gitaar.

Je kan natuurlijk op MP naar een goede gebruikte gitaar kijken maar het is dan aan te raden neem iemand mee die er al wat meer van wet dan jij.

In ieder geval veel succes. en bedenkt je 1e gitaar zal zeker niet je laatste zijn.

Jeffrey Bassist
26 februari 2014, 19:36
Er zijn ook Semi Akoestische gitaren :D
Die kan je zowel Zonder versterker als met versterker ;)

Rizz
26 februari 2014, 19:50
Welkom!

Het is maar wat je uiteindelijk wilt gaan spelen. Als ik het zo lees, wil je nu akoestisch spelen.. Dat kan je natuurlijk later altijd nog uitbreiden naar electrisch..

Wb die starterspakketten zeg ik: niet doen! Vaak crap gitaren die niet tot nauwelijks te bespelen zijn.. En dan is goedkoop duurkoop en raak je gedemotiveerd. En die raak je niet meer kwijt. Brand wel lekker.. :D

Bepaal een budget voor jezelf, dan kunnen wij je van een advies voorzien. Ik ben nogal gecharmeerd van oude Japanse gitaren, die vaak voor onder de 150 te krijgen zijn. En voor hetzelfde geld weer te verkopen zijn, mocht je de hobby opgeven. Je moet dan wel goed een keuze kunnen maken, dus de tip van Motorhan is dan een goede! Neem iemand mee, ook als je een nieuwe wilt gaan kopen.. ..

Turny
27 februari 2014, 13:00
Bedankt alvast voor jullie reacties. Zelf speel ik al wel wat piano en keyboard, maar op gitaarniveau ben ik nog een totale leek.
Inderdaad, gitaar en klank is kwestie van persoonlijke smaak. Al dacht ik dat men met versterkers ook via een elektrische gitaar een akoestische gitaar bij benadering kon nabootsen (handig om met hoofdtelefoon te gebruiken) Dit is dus niet zo ?
Moet ik ook letten op nylon of stalen snaren bij de aankoop van een gitaar. Welke raden jullie aan een beginneling aan.

TW-Pieter
27 februari 2014, 15:35
Al dacht ik dat men met versterkers ook via een elektrische gitaar een akoestische gitaar bij benadering kon nabootsen (handig om met hoofdtelefoon te gebruiken) Dit is dus niet zo ?

Zover ik weet niet. Ik weet wel dat er pedaaltjes zijn die een poging doen, maar ik zou die optie uit je hoofd laten. Kost allemaal weer meer geld en een fatsoenlijk akoestisch gitaargeluid zul je er niet of nauwelijks mee kunnen creëren.


Moet ik ook letten op nylon of stalen snaren bij de aankoop van een gitaar?

Is wel behoorlijk van belang ja, het is nogal een verschil. Hangt ook weer helemaal van je smaak af. Wat voor geluid zoek je? Plaats anders eens een YouTube-filmpje..

Turny
27 februari 2014, 17:10
Ik had gedacht aan een beginnerspakket. De styles van dit elektrische starterspakket kan ik wel smaken. Uiteraard weet ik dat echte gevorderde gitaristen hiervoor heus niet te vinden zijn, maar ik wil ergens beginnen (totale leek qua gitaar), want moet het ook nog volhouden.
Wat denken jullie als werkelijk beginnersgitaar van dit : Epiphone Les Paul Player Pack (youtube : http://www.youtube.com/watch?v=Xs4XrSFcuVQ)
Het geluid van een klassieke gitaar smaakt met dan weer niet echt, dat van een akoestische gitaar wel (youtube : http://www.youtube.com/watch?v=Zep9th8xT6E

Een akoestische gitaar heeft inderdaad het voordeel dat die overal mee naartoe kan genomen worden. Al denk ik er met de minuut er over om mij een elektrisch starterspakket aan te schaffen (vooral omdat ik op een appartement woon).

TW-Pieter
27 februari 2014, 19:44
Heb dat filmpje van die Epiphone-starterspack bekeken. Ben benieuwd hoe het opgenomen is en hoeveel sound-editing daar overheen is gegaan. Het is namelijk écht niet representatief voor hoe het ding in werkelijkheid klinkt. Heb wel eens in een winkel voor de grap zo'n setje geprobeerd, maar je wordt er echt niet vrolijk van. Het instrument speelde ronduit slecht (wat Rizz zegt) en het versterkertje klonk, met name door het kleine speakertje, belabberd.

Die akoestische; een vriend van mij heeft er eentje. Voor het geld vind ik het een heel aardige gitaar, maar hij heeft er heel wat afstelwerk aan gehad om dat zo te krijgen.

Is tweedehands een optie? Dat zou meer mogelijkheden geven..

Eric van Esch
27 februari 2014, 20:36
Fender heeft nu eenmaal niet de naam in akoestische gitaren, voor dat geld zijn er betere alternatieven te vinden.

Zelf zou ik beginnen met akoestisch, in principe kan je daar al heel veel mee. Een goede akoestische gitaar zal je veel speelplezier kunnen geven, veel meer dan een slechte elektrische set voor het zelfde bedrag. Als je echt elektrisch wilt gaan spelen zorg dan voor een goed setje (al dan niet tweedehands), dat scheelt echt veel in het plezier.

Duhsjaak
27 februari 2014, 21:37
Bedankt alvast voor jullie reacties. Zelf speel ik al wel wat piano en keyboard, maar op gitaarniveau ben ik nog een totale leek.
Inderdaad, gitaar en klank is kwestie van persoonlijke smaak. Al dacht ik dat men met versterkers ook via een elektrische gitaar een akoestische gitaar bij benadering kon nabootsen (handig om met hoofdtelefoon te gebruiken) Dit is dus niet zo ?
Moet ik ook letten op nylon of stalen snaren bij de aankoop van een gitaar. Welke raden jullie aan een beginneling aan.

Dat nabootsen klopt. Fender en Boss hebben onder gemeenschappelijke vlag gitaareffekten ontwikkeld. Dat worden COSM effecten genoemd.
Dat zijn dingen die als enkel effect in een pedaal zitten, of bij letterlijk honderden in hardware opname dingen als de Boss BR1200 CD.
En dan komen we op het gebied van de persoonlijke meningen: ik heb de BR1200 al een jaar of vijf of zo. En die staat iedere dag aan, zonder ooit gebruik te maken van de branie effecten van COSM.

Stel je hebt een mooie meid, die is lekker en je bent blij als je daar iedere dag mee in de weer mag.
Ga jij daar dan effecten op los laten om haar meer sexy te laten lijken?

Het is wel vakwerk. In een opname kan ik een elektrische gitaar bedrieglijk als een akoestische laten lijken.
Maar daarmee speelt ie nog niet als een akoestische.
Die trilt in je armen en resoneert in je body.

Dat is echt een totaal ander verhaal.
Rustig de tijd ervoor nemen. Bijna niets is leuker dan het uitkiezen van een nieuwe gitaar.
Gefeliciteerd en veel plezier toegewenst.

Vriendelijke groet, Gus

Turny
28 februari 2014, 11:49
Het is niet dat ik thuis geen gitaar heb, maar is één van mijn dochter en een redelijk grote en zeer goedkope gitaar. Heb er wat akkoorden op gespeeld (althans geprobeerd).
Er werd hier door enkele mensen gezegd over de bespeelbaarheid van de gitaar. Wat bedoelen jullie daarmee ? Is het daarbij een kwesite van het aanslaan van de snaren ? Is het eerder praktisch dat jullie over bespeelbaarheid hebben of is het vooral qua klankkleur ?

Om mijn buren niet te storen met het getokkeld (zeker als er nog niets deftigs uitkomt) dacht ik aan een elektrische gitaar, maar mijn voorkeur. Misschien ben ik te goed voor deze wereld om in eerste plaats aan mijn buren te denken, dan eerst aan mijn eerste keuze (akoetisch).

Rizz
28 februari 2014, 12:06
Ik weet niet hoe gehorig het bij jou is, maar hier (jaren 60 portiekwoning) horen mijn buren mij niet tot nauwelijks, tenzij ik op vol vermogen zit te rammen op mijn akoesten..

Bespeelbaarheid van zeker een staalsnarige gitaar hangt voor het grootste deel af van de snaarhoogte en de hoogte van de topkam. In het begin zal je vooral laag op de hals spelen (open akkoordjes) en dan is de hoogte van je topkam vooral van belang. Een door een pro afgestelde gitaar zal 10x beter spelen. Fabriek af zijn veel gitaren algemeen afgesteld en staat het meestal wat hoger. Het gevaar bij starterspakketjes is dat aan de afstelling totaal geeen aandacht is besteed. Er is een standaard ontwikkeld en die wordt toegepast, daarbij geen rekening houdend met werking van hout en verschillen in productie..

Het kan echt het verschil maken en kan ervoor zorgen dat je het (langer) volhoudt..

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik heb leren spelen op een triplex klassieke gitaar waar ik een frisbee tussen de snaren en de toets kon door gooien en dat heeft mij niet gestopt. Ik was wel jong en had niets beters te doen en dat is een heel verschil met nu. Ik weet niet of ik het had volgehouden met de toch beperkte tijd en vele andere interesses die ik nu heb.

Pijn in je tengels (vingertoppen) ga je toch wel krijgen en daar zal je ff doorheen moeten, maar ook dat zal een stuk minder zijn met een goed afgestelde gitaar..

Turny
1 maart 2014, 18:14
Heb nog wat rond gesurft op het net en voor een starterspakket van een elektrische gitaar pas ik best, mede dankzij jullie kritische reacties, waarvoor dank. Ik heb hier thuis al wat akkoorden geprobeerd op de goedkope klassieke gitaar van m'n dochter en dat lukt wel. Met m'n toch wat beperktere budget heb ik momenteel mijn oog laten vallen op enkele akoestische-electrische gitaren, waaronder deze :
- Yamaha CGX-102
- Yamaha CD40 (minder technische volume)
- Fender CD60-CE
- Ibanez GA6CE
- Ibanez AEG10NII-NT
- Ibanez GA5TCE

Ik veronderstel dat het volume van deze gitaren vrijwel overal kan ingesteld worden en dat ze met of zonder versterker kunnen gebruikt worden.
Wat denken jullie over deze gitaren voor een beginneling als ik ?

Ernest01
1 maart 2014, 19:13
In post #7 zeg je :
"Het geluid van een klassieke gitaar smaakt met dan weer niet echt, dat van een akoestische gitaar wel"

Van de gitaren die je nu hebt gepost is alleen de Fender eentje met stalen snaren en al de
anderen met nylon.....
Neem aan dat je met een akoestische gitaar een staalsnaar gitaar bedoelt ?
(een klassieke gitaar is nl ook een akoestische gitaar, maar zoals jij dat in die zin zegt lijkt mij
dat je een gitaar met stalen snaren bedoelt)

Turny
1 maart 2014, 21:31
Ernest01, na al wat gelezen te hebben op het forum hier, ben ik ondertussen blijkbaar al te weten gekomen dat ik een gitaar met nylonsnaren zoek, ten eerste omdat zachter klinkt (vermoed ik via youtube) en het voor een beginneling makkelijker speelt.
In dat geval valt de Fender CD60CE al af als dat een gitaar met stalen snaren is.
Zijn de andere gitaren goed om mee te starten ?

Rizz
1 maart 2014, 21:43
Ik vraag het nogmaals, is het echt zo gehorig bij jou? Hoor je je buren hoesten? Zo niet, is er ook niets om je druk te maken wat geluid betreft.. Maar goed, dat moet je zelf weten...

Wat betreft je gitaren binnen je budget, het is een erg laag budget (wat overigens prima is, geen oordeel) en ik kan je alleen maar adviseren om naar een winkel te gaan en ze te proberen. Als je dan een gitaar vindt die je enigszins bevalt, neem dan ook datzelfde exemplaar mee. Kwaliteit van geluid en bespeelbaarheid is bij akoestische gitaren een grote factor en zeker bij low-budgetgitaren, omdat daar de kwaliteitscontrole minimaal is.

Ik hoop dat je eruit komt.. Als je in de buurt woont, wil ik je zelfs nog wel helpen met je keuze.. PM me maar als je interesse hebt..

Turny
1 maart 2014, 23:15
Rizz, het is niet zo dat ik mijn bovenburen hoor hoesten ofzo, helemaal niet. Wat het budget betreft, wil ik er momenteel niet al te veel geld aan uitgeven, ik ben ook geen professional. Ik wil gewoon graag starten met gitaarspelen. Als het me echt goed afgaat, zal ik naar de toekomst waarschijnlijk op dat ogenblik een veel duurdere en betere gitaar kopen.
Zou één van de bovenstaande gitaren ok zijn voor een beginner.

Rizz
2 maart 2014, 00:37
Rizz, het is niet zo dat ik mijn bovenburen hoor hoesten ofzo, helemaal niet. Wat het budget betreft, wil ik er momenteel niet al te veel geld aan uitgeven, ik ben ook geen professional. Ik wil gewoon graag starten met gitaarspelen. Als het me echt goed afgaat, zal ik naar de toekomst waarschijnlijk op dat ogenblik een veel duurdere en betere gitaar kopen.
Zou één van de bovenstaande gitaren ok zijn voor een beginner.

€300 voor een gitaar begint al ergens op te lijken, ik zou dan even naar de Yamaha CGX gaan kijken. Als je in die regionen zoekt, zijn er veel meer gitaren te vinden. Echt, loop eens een zaak binnen en ga spelen, dat is de enige manier om voor jezelf te bepalen of een gitaar voor jou is, je komt dan ook al bij een Alhambra 2C, bekend dat het goed studiegitaren zijn..Doe jezelf een lol en bestel 'm niet bij een dozenschuiver voor 3 tientjes winst, die verdien je al terug bij een eerste servicebeurt, die vaak gratis zijn..

-Martijn-
2 maart 2014, 12:37
Ik veronderstel dat het volume van deze gitaren vrijwel overal kan ingesteld worden en dat ze met of zonder versterker kunnen gebruikt worden.

Waarom wil je een gitaar met element?

Turny
2 maart 2014, 14:20
Martijn, ik heb gezien dat ik het volume daarvan kan regelen, zodat ik thuis bij het oefenen mijn huisgenoten niet te fel stoor en dat mijn buren geen hinder hebben. Is zo'n gitaar dan niet aan te raden.
Ik heb twee muziekhandels op enkele minuutjes stappen, namelijk www.muziekhandelvansas.be, bestaat al jaren en heeft eigen atelier en muziekwinkel www.music-maestro.be. Hebben zij volgens jullie goede instrumenten of moet ik elders opzoek, bijvoorbeeld bij een www.keymusic.com of bij www.piens.be, welke al heel wat verder liggen.

Gearjunkie
2 maart 2014, 14:53
Een akoestische gitaar met piezoelement heeft inderdaad een volumeregelaar, bedenk wel dat de gitaar zelf al flink volume geeft. Dit kan je uiteraard niet wegdraaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

-Martijn-
2 maart 2014, 15:36
Martijn, ik heb gezien dat ik het volume daarvan kan regelen, zodat ik thuis bij het oefenen mijn huisgenoten niet te fel stoor en dat mijn buren geen hinder hebben. Is zo'n gitaar dan niet aan te raden.

Nee, zo'n gitaar klinkt precies hetzelfde als een gitaar zonder element. Ik raad je echt aan om eens een winkel binnen te lopen en te kijken wat voor verschillende gitaren/mogelijkheden etc. er bestaan.

Rizz
2 maart 2014, 16:27
Martijn, ik heb gezien dat ik het volume daarvan kan regelen, zodat ik thuis bij het oefenen mijn huisgenoten niet te fel stoor en dat mijn buren geen hinder hebben. Is zo'n gitaar dan niet aan te raden.


Let wel, alleen als ze in een versterker geprikt zitten.. En op huiskamerniveau heeft dat geen enkele zin, dan zit je toch echt vast aan de hoeveelheid Db's die er uit je gitaar zelf komen.. Het akoestisch volume kan je alleen verminderen door zachter te spelen..

De oplossing als je echt zo gebrand bent op geluidsvermindering: Een silentgitaar. "akoestisch" Werkt op batterijen, daar prik je een hoofdtelefoon in en niemand die last van je heeft. Zowel nylon- als staalsnarig te krijgen..http://www.thomann.de/nl/tenayo_sc300_silentna.htm?gclid=CKHu5sOU9LwCFTCWtA odC0YAtA

Je hebt ze ook van Yamaha, maar die zijn wat prijziger..

Turny
2 maart 2014, 17:03
Bedankt voor je opzoekingswerk Riz/ Door jullie reacties allemaal, ben ik heel wat wijzer geworden.
Ik ga starten met een klassieke gitaar met nylonsnaren (zonder elektronica), welke ik ga aanschaffen via een muziekhandel in mijn straat (www.muziekhandelvansas.be). Ik zo gek zijn om het elders te kopen, aangezien het in mijn straat is en het een eigen atelier heeft.
Deze handel verkoopt de merken Yamaha, Alhambra, Cuenca, Raimundo en Salvator Cortez.
Nu nog de keuze maken na een bezoek in deze winkel tussen Yamaha en Alhambra.
Dat wordt spannend.

Rizz
2 maart 2014, 17:12
Bedankt voor je opzoekingswerk Riz/ Door jullie reacties allemaal, ben ik heel wat wijzer geworden.
Ik ga starten met een klassieke gitaar met nylonsnaren (zonder elektronica), welke ik ga aanschaffen via een muziekhandel in mijn straat (www.muziekhandelvansas.be). Ik zo gek zijn om het elders te kopen, aangezien het in mijn straat is en het een eigen atelier heeft.
Deze handel verkoopt de merken Yamaha, Alhambra, Cuenca, Raimundo en Salvator Cortez.
Nu nog de keuze maken na een bezoek in deze winkel tussen Yamaha en Alhambra.
Dat wordt spannend.

Ik zou de andere merken ook niet uitsluiten, maak een keuze op basis van hoe jij een gitaar vindt klinken en spelen.. Het zijn allemaal goede merken en er zit verschil in.. Yamaha en Alhambra zijn slechts indicatoren van merken waar je niet of nauwelijks fout mee kan gaan en "fout" is hier ook een erg subjectief begrip. Als jij een Salvador Cortez beter vindt, laat je dan vooral niet tegenhouden. Dat is het mooie van gitaren, iedereen vind wat anders leuk of lekker spelen.. Yamaha's vallen over het algemeen bij mij bijvoorbeeld al af, omdat ze vaak een wat dikkere hals hebben, maar dat vind jij misschien wel lekkerder spelen.. Maar dat kan alleen jij bepalen!

Heel veel succes met de evt. aankoop en we zien graag een topic met wat eigen foto's van je gitaar!

Turny
2 maart 2014, 20:31
Bedankt voor jullie leuke adviezen. Als ik tot aankoop ben overgegaan, dan post ik er hier zeker een topic over.

Turny
8 maart 2014, 15:36
Vandaag overgegaan tot effectieve aankoop. Het is een Salvador Cortez CS-50, succesvol bij beginners volgens de verkoper. Had een vriend meegenomen die gitaar kon bespelen.
Hierbij de link van de gitaar : http://www.dekrijgermuziek.be/salvador-cortez-cs-50-solid-top-artist-series-klassieke-gitaar.html.
Aangekocht bij Muziekhandel Thom Van Sas, Turnhout (België), aangezien deze al sinds 1885 speciaalzaak is in klassieke muziekinstrumenten.
Ik kan er dus mee aan de slag.

Ernest01
8 maart 2014, 17:15
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.
Lijkt mij een gitaar waar je lang plezier van zult hebben. Goede keuze.