PDA

View Full Version : Slechte ruimten, wat te doen.



Tunes
26 februari 2014, 12:35
Ook dit weekend stonden wij weer in een cafe met achter ons een gedeelte glazen en harde achterwand.
Gevold was dat het geluid op het podium maar ook in het cafe niet geweldig was, hard werken voor de geluidsman.
Nu zitten wij er aan te denken om een backdrop of iets in die vorm te bestellen, uiteraard met bandnaam en logo.
Wij hopen dat we hiermee meteen ook iets betere akoustiek kunnen krijgen, al is het maar op het podium.
Het materiaal kan dan ook nog verschil maken, iets van stof/vilt.

Iemand daar ervaring mee, elke andere tip is ook welkom.

muffstuff
26 februari 2014, 13:50
wat wil je tegenhouden, hoge frequenties of lage?

Basstraps zijn makkelijk te maken door 20 cm steenwil te verpakken in een raamwerk van hout, maar ja, niet zo handzaaam he.

Lijkt me eerder dat het cafe dit probleem moet aanpakken, een dik gordijn kan al wonderen doen.

showband
26 februari 2014, 14:13
goedkope logodoeken zijn van harde kunstoffen. Dat gaat je niet helpen. Integendeel.

Een stuk (tweedehands) theatex / molton / enz scheelt in de reflecties al een hoop.
Laag hou je daarmee niet in toom. Maar een flink stuk vieze problemen met microfoons ga je er wel mee verhelpen.

Echt akoestisch aanpassen past niet in een cafe situatie.
WENTEX kost al snel meer dan 700 euro voor een stukkie van 2m x 1m.....
http://wentex.eu/Products.aspx?groupid=3&subgroupid=13

Tunes
26 februari 2014, 14:14
Da's leuk dat een cafe dat moet doen, maar als het niet zo is zitten wij met een kutgeluid.
Die backdrop/spandoek komt er toch dan is het handig als we be de aanschaf wat rekening kunnen houden met het materiaal.

muffstuff
26 februari 2014, 14:17
Da's leuk dat een cafe dat moet doen, maar als het niet zo is zitten wij met een kutgeluid.
Die backdrop/spandoek komt er toch dan is het handig als we be de aanschaf wat rekening kunnen houden met het materiaal.

een doek gaat niet heel veel doen, dus je kan gewoon kopen wat je wilt :)

Tunes
26 februari 2014, 14:23
Want ? Je hebt er ervaring mee.
Mijn ervaring is dat het al heel veel scheelt als een cafe b.v. gordijen heeft die je dicht kan trekken.
En ik heb het wel over een doek van 2 bij 5 meter, waarbij het soort doek nogal uit kan maken.

Ik ga er ook niet vanuit dat we opeens een theater kwaliteit krijgen.

showband
26 februari 2014, 14:40
ja, IK heb er in ieder geval ervaring mee.

1) als het niet brandveilig is mag je het niet gebruiken. Daar wordt ECHT op gecontroleerd. DUS GEEN OUD GORDIJN (zonder fireproofing)
2) tweedehands echt backdrop materiaal is niet duur:
http://www.tweedehands.nl/muziek/audio-apparatuur/lichteffecten/molton-backdrop-van-6-m-166241025.html
3) omdat het ophangen werk kost doen weinig bands het.
4) de ophangconstructie is meestal het grootste en zwaarste stuk.

Mijn band heeft 8x4 liggen met veilige truss en statieven.
In de praktijk is voor een cafeband een stuk met wat haken ophangen best te doen. en bij glas / beton scheelt het meer dan je denkt.

en het scheelt zeker meer dan een duurdere geluidsset huren.

Tunes
26 februari 2014, 14:51
Bedankt,

Wij wilde inderdaad een systeem maken met ogen en twee zware statieven, dwarsbalk er tussen(zodat de statieven niet naar elkaar kunnen) en het doek aan een kabel hangen.

Die ervaring was niet naar jou toe showband.

peter_heijnen
2 maart 2014, 18:47
Wij wilde inderdaad een systeem maken met ogen en twee zware statieven, dwarsbalk er tussen(zodat de statieven niet naar elkaar kunnen) en het doek aan een kabel hangen.
Zelf maken hoeft niet perse.
https://www.vidaxl.nl/achtergrondsysteem-met-zwart-doek-300-x-300-cm

Staat niet super stevig op zijn poten, maar het blijft staan. Je kunt een doek over de dwarsbalk hangen, het bijbehorende doek heeft een zoom die je als een condoom over de dwarsbalk heen schuift.

barno
2 maart 2014, 19:01
Ik zou die energie echt in iets anders steken hoor. Voor zo'n backdrop heb je in veel cafés gewoon geen plaats. of je moet een hele kleine nemen, die dan weer belachelijk staato p een groter podium. En de impact op het geluid is miniem. alleszins een pak kleiner dan het goed plaatsen van versterkers en een uitgebreide soundcheck om de (slechte) ruimte optimaal te laten renderen.

Riny
2 maart 2014, 19:16
Persoonlijk zou ik er niet in investeren als het voor café/kroeg zou zijn.
Ik zou liever investeren in een goede monitoring zodat het voor de muzikanten op het podium gewoon "lekker en goed" klinkt.
Een kroeg blijft een kroeg en de akoestiek in dergelijke locatie goed te krijgen is met een "gordijntje" niet te doen.
Nee, ik zou de centjes beter besteden, tenminste dat is mijn persoonlijke mening en daar hoeft niemand het mee eens te zijn natuurlijk.
Ik geef hier alleen mijn eigen visie naar voren.

Succes met een eventuele oplossing.

Tunes
3 maart 2014, 14:31
Wij spelen vooral in kroegen en willen het geluid zo goed mogelijk hebben.
Een investering van een 120 tot 150 euro is dan geen probleem.
Dat kost een backdrop ongeveer en statieven hebben we nog.
Goede monitoring hebben we al, en je motoring kan nog zo goed zijn, maar als het geen in-ears is en je hebt zo'n galm bak dan krijg je het niet goed.

En natuurlijk kan je veel doen met versterkers, microfoons enz enz plaatsen, maar nogmaals als iets een galmbak is dan helpt dat vaak allemaal niet.
Ervaring is dat een gordijn juist wel helpt en nee je krijgt er niet opeesn een top geluid van.
Wij speelde een tijd terug in een kroeg waar gordijnen hingen, het verschil tussen gordijen dicht en open is groot.

arjanb01
3 maart 2014, 15:08
In ear spelen dus. Ben je van alle af en de geluidsman regelt het zaalgeluid wel.

showband
3 maart 2014, 15:56
Persoonlijk zou ik er niet in investeren als het voor café/kroeg zou zijn.
Ik zou liever investeren in een goede monitoring zodat het voor de muzikanten op het podium gewoon "lekker en goed" klinkt.
Een kroeg blijft een kroeg en de akoestiek in dergelijke locatie goed te krijgen is met een "gordijntje" niet te doen.
Nee, ik zou de centjes beter besteden, tenminste dat is mijn persoonlijke mening en daar hoeft niemand het mee eens te zijn natuurlijk.
Ik geef hier alleen mijn eigen visie naar voren.

Succes met een eventuele oplossing.

in veel kroegen sta je aan de straatzijde.
Want dan zien de voorbijgangers de band staan...

Maar met je rug tegen een etalageruit zuigt grote tijd.
Zeggen dat een backdrop niet werkt,
en zeker dat je het gewoon met soundchecken en in spullen investeren het moet oplossen is kwatsch.

Met onze inear set hoor je gewoon als een organisatie een kunststof banner achter de drums hangt.
Ineens reflecteert alle podiumgeluid met een delay de overheads nog een keer in. Waardoor je hele sound op de in ears zuigt.

Akoestiek is snel aan te pakken voor weinig geld.

ander voorbeeld?
Bijvoorbeeld in die gebouwen (kelders) met stenen boogplafond. Dan moet je alles doen om maar vooral je versterkers weg van de nis te richten. Het verhaal "amp naar je oren draaien" is dan een garantie voor shitgeluid.
Je monitors uitrichten maakt het verschil tussen aan en uit.

peter_heijnen
4 maart 2014, 09:33
Met onze inear set hoor je gewoon als een organisatie een kunststof banner achter de drums hangt.
Ineens reflecteert alle podiumgeluid met een delay de overheads nog een keer in. Waardoor je hele sound op de in ears zuigt.

Akoestiek is snel aan te pakken voor weinig geld.

Amen.

En dat veel bands het niet doen is mss wel een prima reden om het zelf wel te doen. ;)

En waar komt toch die fabel vandaan dat je met IE de akoestiek van een ruimte kunt uitsluiten, hearsay Arjan? Zodra er maar 1 mic wordt opengeschoven sijpelt de akoestiek je oortjes binnen.

showband
4 maart 2014, 09:47
nota bene.

minder microfoons, minder kanalen op je mengtafel, minder monitors, minder spullen is bij (cafe)optredens een betere aanpak dan zaken oplossen met meer apparatuur.

Kim Wilson
4 maart 2014, 09:48
Een goed dik theaterdoek kan een hele hoop galm en storende herrie wegnemen. En het lijkt me dat je dat met een beetje goed zoeken wel voor weinig kunt vinden. Misschien wel op BVA auctions. Er zijn nogal wat zaken die failliet gaan, doe er je voordeel mee.

Tunes
4 maart 2014, 13:26
In ear spelen dus. Ben je van alle af en de geluidsman regelt het zaalgeluid wel.

Ik heb zelf wel in-ears, maar de rest niet.
En 4 keer 600 euro voor in-ears tegen 120 euro voor een backdrop ?

Zeker Kim, er staat ff niks bij BVA.
Maar ach nieuw 120 euro, dat is goed te doen.

Kim Wilson
4 maart 2014, 13:42
Vroeger hadden we in de jeugdsoos bij ons het podium in een soort grote nis, een oude kamer van 3 bij 5 meter, die bij de grote ruimte aangetrokken werd. De drummer zat dus helemaal achter in dat kamertje. Het geluid was daar niet te harden, totdat we een dik theaterdoek in een boog achter het drumstel hadden opgehangen (echt zwaar doek, en twee keer zo lang als de roede, zodat het mooi geplooid kon worden opgehangen). Dat scheelde echt zóveel in indirect geluid!

Bespaar niet op kwaliteit, zou ik zeggen.

paulusdeBKB
15 maart 2014, 08:16
Plus 1 voor wat Showband, Kim en Peter zeggen. Bij kroegoptredens kan het ook lonen om je kleinste amp mee te brengen, en die evt uit te versterken via de zanginstallatie. Hoe minder geluid je op het podium zelf produceert, hoe minder je tegen problemen zult oplopen.

muziekschuur
15 maart 2014, 15:43
Minder spullen en een digitale tafel, zodat je alles kan gaten en compressen en liefst een grafische EQ. De Presonus 16.0.2. is bijvoorbeeld heel compleet en in zo'n situatie handig. Een tweedehands 01V is een andere optie.