PDA

View Full Version : vox tonelab ex vs boss gt-8



jojoblabla
26 februari 2014, 11:00
Hoi allemaal,

Ik ben nu aan het zoeken voor een nieuw multi-effect (moet ff op de centen letten), en zag een vox tonelab ex en een boss gt-8. Ze kosten beide 150 euro. Heeft iemand ervaring ermee? Zo ja, welke heeft de beste overdrive/distortion/clean?

alvast bedankt :D

Tunes
26 februari 2014, 11:07
Ik vind over het algemeen de boss overdrives totaal niet mooi, maar er zijn zat anderen die dat tegen zullen spreken.
De vox vind ik zelf beter, meer dynamiek, levendiger echter.
Tsja en clean, wat is clean, op die dingen zitten zoveel mogelijkheden er is van alles van te maken, het is heel makkelijk om er een beroerd geluid uit te krijgen.

Jeroenvanhulsteijn
26 februari 2014, 11:38
Ik heb vroeger de Vox Tonelab SE gehad. En ik vond die als multi effect niet geweldig. Bovendien had ik erg veel ruis als ik de speaker cab modellen uit zette. Als modeller uitstekend bruikbaar, maar als multi effect voor mij in ieder geval minder.

Ik denk dat de Boss GT8 beter is ingericht en meer mogelijkheden heeft als je een multi effect zoekt.

jojoblabla
26 februari 2014, 12:31
Mijn prioriteit is dat hij goede distrortions heeft en op de bypass goed klinkt. Geen digitale vervormingen ed. Hij wordt vooral gebruikt voor live optredens en de solo moet er goed uit boosten.

arjanb01
26 februari 2014, 12:57
Zou ik de tonelab nemen. Zit volgens mij ook een speakersim op zodat je rechtstreeks over pa kan spelen en in ear kan. Geen gesleep met cabs meer. Wil je toch feedback hebben hang je er een cabinet aan.

jojoblabla
26 februari 2014, 14:44
De tonelab ziet er inderdaad degelijk uit, maar over de boss zie ik ook goede reviews. Als ik op youtube naar de tonelab zoek, hoor ik alleen maar vieze high gain amps. Ik zoek meer voor pearl-jam achtige sounds

duckman
26 februari 2014, 15:00
kijk eens naar de Zoom G3, zeker de moeite waard.Zoom is de laatste jaren beduidend beter geworden.

jojoblabla
26 februari 2014, 15:44
Ik ben niet zo'n fan van zoom; heb er slechte ervaringen mee gehad. Wel bedankt voor de tip! Ik zag ook nog zojuist een vox tonelab SE voor 175 euro. Iemand hier raad mee?

duckman
26 februari 2014, 15:48
Ik was ook geen fan van Zoom, maar die nieuwe serie is gewoon goed. ik heb de tonelab Se gehad en de zoom is vele malen beter. Sterker nog, ik gebruik nu zelfs mijn TC electronic Novasystem niet meer... :-)

jojoblabla
26 februari 2014, 15:54
En heeft u die ook live gebruikt?

duckman
26 februari 2014, 16:05
yep, werk goed en ook complimenten gehad over mijn geluid. De marshall governor dist. klinkt lekker!

jojoblabla
26 februari 2014, 16:24
hmmm... brengt mij aan het denken... Heb nu een digitech rp7 en hij heeft gedaan wat hij moest doen, maar de knoppen reageren niet allemaal. Het volgende pedaal moet een goede zeppelin/pearl jam achtige distortion/overdrive hebben en mijn solo's live goed kunnen boosten; flangers, phasers, ed hebben niet de prioriteit. Kan de zoom dit allemaal aan? Sorry dat ik zo kritisch klink, maar ik moet op de centen letten haha

mrweird
27 februari 2014, 14:32
Ik heb ervaring met een Boss (de oudere GT6 welliswaar....) en een vox (tonelab LE pedaal) en naar mijn mening hebben de voxen een betere distortion/overdrive dan de Boss GT6. Een Boss is prima voor een dikke scheur, maar als het iets subieler moet dan wint de Vox het.

jojoblabla
27 februari 2014, 15:51
Ik was ook aan het denken om de effecten van het pedaal te gebruiken met een losse distortion erbij. Zou dat ook kunnen? Dan moeten de multi effecten dan ook goed bypass kunnen zijn :P

mrweird
27 februari 2014, 22:00
Volgens mij heeft de boss een effect loop.. Dan zou dat moeten kunnen toch?

jojoblabla
27 februari 2014, 22:16
Wat bedoelt u daarmee? Ben nogal onervaren met effecten.:P deed ze altijd gewoon gitaar>multi-effect>input versterker

paulusdeBKB
27 februari 2014, 22:59
Als je nog weinig weet over effecten, dan zit je in dit deel van het forum goed. Besteed een paar uurtjes aan het lezen van oudere topics en er gaat een wereld voor je open. Check vooral de topics die gaan over multieffecten, en kijk ook even op het modelling subforum.

Terug naar je vraag: je kunt elk distortionpedaal gewoon voor elk multieffect hangen. Dus: gitaar --> dist. pedaaltje(s) --> multixf --> amp.

Of, wat mooier is: gitaar --> dist. --> input amp --> send amp --> input multifx --> output multifx --> return amp.

Of, helemaal mooi: de vier-kabel methode (kan alleen met multiFX die een send/return hebben):
gitaar --> dist. --> input multiFX--> send multiFX --> input amp --> send amp --> return multifx --> output multifx --> return amp.
Hier kun je diverse onderwerpen over vinden op gitaarnet forum.

jojoblabla
27 februari 2014, 23:03
Geeft dit een betere kwaliteit voor het geluid?

paulusdeBKB
28 februari 2014, 01:02
Nee, de kwaliteit wordt dan helemaal kut. Waarom denk je dat ik het voor je opschrijf?

jojoblabla
28 februari 2014, 01:21
Nee ik bedoelde wat het voor meerwaarde geeft dan gitaar>effect>amp. :P snap alleen niet wat die extra kabels doen haha

peter_heijnen
28 februari 2014, 09:36
Nee, de kwaliteit wordt dan helemaal kut. Waarom denk je dat ik het voor je opschrijf?
Haha, lol. :)

Jojobalabla, koop een tc nova system. Dat is een uitstekende multi met een gewoon goede analoge drive/dist sectie.

Je hebt echt nog te weinig kennis om al goed te kunnen shoppen. Die nova is wat duurder maar ook een topper. Niet alleen kwa geluid, maar vooral ook om wegwijs te worden zonder uiteindelijk al te veel geld kwijt te zijn.

muziekschuur
28 februari 2014, 13:58
Maakt Vox geen deel uit van de Korg Group? En zijn de VOX multi pedals geen voortzetting van de oudere Korg pedalen? In dat geval is een Korg multi pedaal een mooie tweede hands aanschaf. Of gewoon een nieuwe pandora?

DE VIERSNOEREN METHODE:
De 4 snoeren methode is er voor de volgende reden. Als je twee preamps en eindversterkers (modelling) achter elkaar zet houdt je een klein geluid over. Een overdrive/distortion pedaal is er voor om de preamp van een buizen versterker te laten vervormen. Een preamp buis kan een hoge spanning verdragen. Een tubescreamer geeft een hogere spanning dan een modelling effect.

Als het vervormingspedaaltje voor de modeller staat die daarna in de gitaar input gaat dan moet alle modelling uitstaan en dan nog kan het vervormingspedaaltje niet te hard insturen want dan gaat het computer circuit over zijn nek.

Als alle modelling uitstaat en de multi effecter staat in de FX loop van de versterker kan het overdrive pedaaltje wel de preamp van de buizenbak oversturen, en kan de multi effecter zijn prachtige effecten op line niveau aan de versterker kwijt, waar zo'n pedaal veel blijer is.

Dat is de NOOB uitleg.... Anderen kunnen je meer vertellen over impedantie, spanning en solidstate vs buizen & modelling.

paulusdeBKB
28 februari 2014, 15:04
Wat muziekschuur zegt, dus. En ja, de Nova die Peter aanraadt is een heel goed & profi multieffect, maar als je niet te veel wilt uitgeven bieden de Tonelab en Roland/Boss apparaten veel waar voor hun geld. Ik heb ze allebei niet (gehad) maar met beiden wel eens geprutst, ik geloof dat ik de Tonelab makkelijker te bedienen vond.

arjanb01
28 februari 2014, 16:35
Ik weet niet wat je budget is maar voor deze prijs zou ik hem direct kopen als ik er een nodig had:
http://m.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m775518270-vox-tonelab-le-geweldige-multi-effects.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Heb je er meer geld voor over, dan is de tc Nova die Peter aangaf een mooie optie, analoge distortions, ook niet slecht!

jojoblabla
28 februari 2014, 17:14
Ziet er inderdaad niet slecht uit! Alleen een beetje ver aangezien ik in zuid-limburg woon haha

arjanb01
28 februari 2014, 19:07
Ziet er inderdaad niet slecht uit! Alleen een beetje ver aangezien ik in zuid-limburg woon haha

Op laten sturen? Tot 200 euro zou ik laten verzenden. Daarboven zou ik langs de verkoper gaan.

jojoblabla
28 februari 2014, 19:25
Nee sorry ik ben niet zo van het opsturen. Vind het een beetje te riskant. Wil het altijd proberen voordat ik het ga kopen.