PDA

View Full Version : Effecten komen minder goed uit op een transistor versterker?



stefanpakkert
25 februari 2014, 21:58
Hallo allemaal,

Ik heb een Vox Valvetronix Ad1oovt-XL. Ik zoek een pedaal dat mijn volume iets opkrikt tijdens de solo. Nu heb ik al heel wat distortion en booster pedaaltjes gebruikt, alleen vallen ze mij allemaal flink tegen. Ik vind ze allemaal een nep geluid hebben en vaak een lichte brom. Nu zat ik te denken en dacht ik, licht het niet aan mijn versterker, omdat hij niet volledig buizen is, maar alleen in de voorversterker. Kan het aan mijn versterker liggen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen: )

Alvast bedankt.

Gearjunkie
25 februari 2014, 22:01
Met een eenvoudige booster zou dat gewoon moeten kunnen.
Brom kan je elimineren door geaarde stopcontacten te gebruiken en een batterij in je pedaal.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

pasqual
25 februari 2014, 22:47
Als je een booster pedaal gebruikt op je gainkanaal en dan vóór de input fungeert ie doorgaans als gainboost en niet als volume boost.
Zet je 'm in de effectsloop, dan fungeert ie als volume boost. Dit zal niet bij iedere versterker even goed werken.

KoenGuitar
26 februari 2014, 21:14
Ik ken iemand die een tijd lang met AD30 live heeft gespeeld, ging daar prima. Al gebruikte hij standaar een cleane setting. Hij had een EHX Lineair Power Booster, na z'n drives staan, deed niet veel meer dan gewoon wat extra volume toevoegen (zette je 'm hoger kreeg je wel wat oversturing van de booster). Maar wat Pasqual inderdaad zegt, een booster moet om een neutrale 'boost' te zijn na de drive zitten. Dat heeft dan weer te maken met de mate van compressie die oversturing met zich meebrengt.

Compressie betekent trouwens dat de onder- en bovengrens van het volume dat je kan maken dichter bij elkaar komen. Als je daardoor niet meer harder kan en je blijft toch van vóór de overdrive (of compressor) een boost geven, dan smeer je de boel alleen dicht met meer gain. Volgens mij klopt het zo ;).

Brom heb je altijd bij meer gain, zeker met meerdere bronnen. Groot nadeel ook van bv. fuzzpedalen.

stefanpakkert
26 februari 2014, 21:52
Geaarde stopcontacten heb ik thuis, dus daar kan het niet aan liggen. Op het booster pedaal zat geen batterij aansluiting. Distortion pedaal wel, maar merk weinig qua geluid/brom... helaas, maar bedankt alvast voor de hulp;)

ateng
1 maart 2014, 11:49
Waarom niet een preset maken voor lead? Hoeft je ook niet 2x schaklen en kan je je sound ook nog anders equen (spel ik dat goed? hahaha)

arjanb01
1 maart 2014, 12:09
Kan ook zonder booster. Wat ateng zegt, gewoon een preset voor lead maken en die eq je wat harder dan de andere presets, is de meest simpele en goedkope oplossing.

muziekschuur
1 maart 2014, 20:02
Ehhh.... met een modeller moet je "andersom" denken.... Dus draai je "base sound" naar 60 % je crunch naar 70% en dan je lead geluid naar 90%. Dan heb je nog 10% die je kan boosten met een analoog pedaal. Werkt e.e.a. niet dan alle percentages 10% eraf zodat je meer headroom hebt om te boosten met het analoge pedaal. En uiteindelijk kan het zo zijn dat je master van 3 naar 4 gaat of iets vergelijkbaars voor hetzelfde geluid. Hierdoor heeft het modelling circuit iets meer ruimte om te "ademen" en kan zo je sound ineens opknappen...

Line level is zeg maar 1,5 volt En dat is vaak wat er uit de modeller komt richting de eindversterker... Als e.e.a. qua gainstructuur te heet is, dan is er geen ruimte voor dat hete lead kanaal en moet je dus wat ruimte maken door de rest terug te schroeven. Hopelijk helpt je dit. De Valvetronix is echt een heel tof ding en een beetje tijd erin stoppen om het "af te stellen" is vast een prima investering.

stefanpakkert
3 maart 2014, 20:13
Het probleem is juist dat ik maar 2 presets kan opslaan. Momenteel heb ik een clean sound en een overdrive sound. En ik wil juist de overdrive 'boosten'.... Sorry dat ik trouwens niet alle taal die hier wordt gesproken snap. Ben er nog geen held in haha :)

Mitch
4 maart 2014, 23:02
In dat geval gewoon die booster ná je Valvetronix plaatsen, dat krikt je volume heus wel op.