PDA

View Full Version : dof geluid Seymour Duncan SH4/SH2



Ronald2809
25 februari 2014, 21:39
Als back up gitaar heb ik onlangs een gebruikte Samick Explorer gekocht. Kwalitatief best ok, zeker gezien de prijs maar in ons repetitiehok niets als rondzingen zodra je maar even stopt met spelen. Een paar goede elementen zou dat probleem kunnen oplossen was het idee. Na wat speurwerk op internet viel de keus op een set Seymour Duncan SH4/SH2 elementen. Aan de hand van een aansluitschema van Seymour Duncan zelf (2 humbuckers, 2 volume, 1 toon en 3 standen schakelaar) de boel gemonteerd en gesoldeerd. 3 nieuwe potmeters van 500K zoals geadviseerd. Op de toonregelaar een condensator van 47microFarad.
In de repetitieruimte geen rondzingen meer, weinig ruis maar klinkt het allemaal nogal dof, alsof de toonregeling helemaal dicht staat. Terwijl mijn Gibson SG standard prima klinkt bij eenzelfde instelling van versterker en distortion.
Wat zijn jullie ervaringen met deze elementen ? Herkenbaar of niet ? Tips om dit probleem op te lossen ?
Alvast bedankt. Ronald

Rinze
25 februari 2014, 21:58
De Sh2 en Sh4 zouden bepaald niet dof moeten klinken. Heb je ze misschien heel laag staan, ver onder de snaren? En anders vrees ik toch dat er iets met het aansluiten en solderen niet helemaal goed is gegaan.. Als ik er niet uit kom met dit soort problemen haal ik alles er tussen uit, sluit dan eerst ieder element afzonderlijk direct op de uigang aan, dan een schakelaar ertussen, dan een volumepot, zodat je de mogelijke oorzaken een voor een nagaat.

teunallica
26 februari 2014, 03:11
Rinze geeft goed advies: elementen even direct aan de output solderen. Kijken hoe dat klinkt. En anders even de toonpot goed bekijken. Checken of daar alles goed gesoldeerd is en geen gekke contacten
Nu moet ik wel zeggen dat ik SH4/SH2 nu twee keer geprobeerd heb en beide keren toch vrij teleurgesteld was in het geluid. Misschien gewoon niet mijn ding.

Plant
26 februari 2014, 10:10
Op de toonregelaar een condensator van 47microFarad.

47µF is een faktor 1000 te veel, je moet 47nF (nanoFarad) hebben.

Orpheo
26 februari 2014, 10:46
Rinze geeft goed advies: elementen even direct aan de output solderen. Kijken hoe dat klinkt. En anders even de toonpot goed bekijken. Checken of daar alles goed gesoldeerd is en geen gekke contacten
Nu moet ik wel zeggen dat ik SH4/SH2 nu twee keer geprobeerd heb en beide keren toch vrij teleurgesteld was in het geluid. Misschien gewoon niet mijn ding.

probeer de jb en jazz eens in een tele. Ze waren ontwikkeld voor de tele, en daarin doen ze het heel erg goed. Of in een superstrat. maar in een LP achtige gitaar? nee. Het lijkt alsof ze het best doen in goedkoop hout. Pine, ash, alder, poplar, maple. maple hals en toets (of ebben, maar geen palissander).

stijnkenens
26 februari 2014, 12:07
Ze waren ontwikkeld voor de tele, en daarin doen ze het heel erg goed. Of in een superstrat. maar in een LP achtige gitaar? nee. Het lijkt alsof ze het best doen in goedkoop hout. Pine, ash, alder, poplar, maple. maple hals en toets (of ebben, maar geen palissander).

yeah right, alsof je een element in een pine, ash, alder, poplar gitaar gooit, dat het dan allemaal goed klinkt, maar in een mahonie body niet. Al die houtsoorten liggen zover uit elkaar dat mahonie maar een klein stapje verder, of zelfs dichter bij, is.
Het verschil in geluid, dat klinkt als een open of gesloten potmeter, ligt echt niet aan het hout !

En een element dat wel goed zou klinken bij een ebben toets, maar niet bij een palissander.
Internet geneuzel all over the place.

Ik ben vorige week bij Ruocangas guitars geweest, zoek maar eens op: Bodies uit loofhout ceder, net als de halzen, en een berken top, dat is als een schop tegen de schenen van een ieder die nog steeds vastgeroest zit in het mahonie-essen-elzen verhaaltje. Na vorige week geloof ik er helemaal niets meer van !



s.

Ronald2809
26 februari 2014, 12:21
Dank je voor de input. Ik was er al bang voor dat de soldeerbout weer tevoorschijn moet komen. had er zelf ook al aan gedacht maar hoopte stiekum op een minder ingrijpende oplossing, gewoon een stom detail wat ik over het hoofd had gezien. De condensator zal ik nog eens checken, kan zijn dat ik de waarde die ik heb opgeschreven niet juist is. Heb weer wat te doen in ieder geval.