PDA

View Full Version : Slaggitaar op OM (000) modellen



stratestic
25 februari 2014, 20:28
Ik zit te kijken naar een Martin OMJM en vroeg mij af of OM modellen ook geschikt zijn voor slagpartijen.
Een dreadnaught heeft meer bas en volume maar ik vind een OM weer meer gebalanceerd.
Ik wil hem namelijk ook gaan gebruiken als begeleiding en twijfel een beetje of ik het met zang overeind blijft.

Rizz
25 februari 2014, 20:53
Ligt een beetje aan de gitaar denk ik, maar als ik mijn OM als voorbeeld neem, probeer die maar eens te overschreeuwen.. Zal eerder andersom zijn.. Tis echt een Kanon! (Ja, met een hoofdletter K! :D )

Ernest01
25 februari 2014, 21:54
Wat Rizz zegt kan ik onderschrijven.
Mijn D28 heeft meer bas, maar de Eastman E10OM kan daar ook wat van.
Hoewel het OM model kleiner is; het heeft voldoende volume.

Dus maar eens verschillende merken testen, dat is de beste manier om er achter te
komen.

LaurentB
25 februari 2014, 23:06
Een kleinere gitaar kan even luid zijn maar zal een andere klankkleur hebben. Als ze al in volume tekort schieten kun je het merken als je echt hard aanslaat, dat-ie dan een beetje doodloopt.

Bart1981
27 februari 2014, 11:43
Ik heb een Larrivee OM-05. Natuurlijk minder volume dan een dreadnought, maar het stoort mij nooit. Belangrijker vind ik de mooie uitgebalanceerde klank. En er zit nog voldoende laag in, vind ik. Voor livegebruik plug ik hem in. En voor thuisgebruik is het een prima combinatie met akoestische zang.

GoReTeX
27 februari 2014, 13:33
Mijn ervaring leert dat wat Laurent aangeeft wel aardig klopt.
De kleinere modellen zijn in mijn ogen(oren) juist eerder schreeuwerig en het geluid komt heel erg op je af.
Grotere modellen daarentegen zijn vaak meer omarmend en wat zachter, dit klinkt wat rustiger.

Zeker wanneer er snelle stukken(picking) gespeeld worden, dan lijken de tonen bij zo'n grote gitaar al snel door elkaar heen te klinken.

Ik vindt de grootte van een gitaar dan vaker ook een kwestie van smaak in geluid, dan in volume.
Wat je fijn vindt pakken is natuurlijk aan de gitarist zelf ;)