PDA

View Full Version : Plaatsing Telecaster brug(intonatie)



MaikelW
24 februari 2014, 17:59
Ik heb interesse in een bepaalde esquire.


Maar nu viel het mij op dat er tussen de brug en slagplaat haast geen ruimte zit(dit is meestal wel zo)

En staan de zadels wel erg ver naar achteren?
Of lijkt dit zo en is dit normaal?


http://s2.postimg.org/ss12takex/123.jpg

Gearjunkie
24 februari 2014, 18:19
dat kan je zo niet zeggen. Je moet de gitaar echt in je handen hebben daarvoor.
Als dat ding bespeeld is zoals hij eruit ziet zou ik me geen zorgen maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

barno
24 februari 2014, 19:22
hoeveel frets heeft de hals?

MaikelW
24 februari 2014, 20:40
Hals heeft 21 frets

vulvasonic
25 februari 2014, 03:56
Meestal (goed te controleren op foto's van telecasters en esquires) zit er een ruimte van 3 of 4 mm tussen de brug en de slagplaat. En zo hoort de brug ook te zitten. Daar is alles op berekend.
ECHTERRRRRRR......., ik heb zelf ooit uit losse onderdelen een esquire geassembleerd en niet gehinderd door enige kennis van zaken had ik de brug recht tegen de slagplaat liggen. Je moet van me aannemen dat mijn gitaartje serieus waanzinnig goed klonk en ik ben er van overtuigd dat precies DIT één van de belangrijkste redenen hiervoor was. Ik kan het niet hard maken, dus da's jammer, maar nogmaals..... ik zweer het je, de veel scherpere hoek die de snaren moesten maken, direct over de zadels heen, heeft absoluut bijgedragen aan de power en de twang van de esquire.
Nadeeltje: ik moest de zadel aan de baskant 'helemaal' tegen de rand van de brug schroeven om de intonatie goed te krijgen. Om dit te kunnen doen heb ik een stukje van het veertje tussen het zadel en de rand van de brug moeten afknippen. En ik gebruikte zeer dikke bassnaren. Ik vrees dat ik met dunnere snaren de lul was geweest. In dat geval had ik 'm nooit kunnen intoneren.

Maar goed, ik zou 'm niet blind kopen. Dus tenzij je 'm via een veiling vanuit het buitenland wilt laten overvliegen, dan zou ik 'm absoluut eerst even uitgebreid testen.

Dit gezegd hebbende, ik heb geen idee om wat voor Esquire het hier gaat. Als het een financiëel interessante gitaar is (ouwe originele Fender voor een mooie prijs), dan zou ik me er geen seconde druk om maken, want iedere gitaarbouwer kan de brug met speels gemak een paar mm verplaatsen, zonder dat iemand daar iets van ziet, of het moet een smal strookje hout zijn tussen brug en slagplaat, waarop de lak nét een tikkeltje helderder is. Maar zelfs dát ga je nauwelijks zien. En een dergelijke reparatie kost geen drol.

Maar nu ben ik wel enorm benieuwd naar wat het precies is. Heb je de holy grail? :crazyhappy:


Edit: Als ik de foto nog eens bekijk zou ik me van de scherpe hoek niks aantrekken. Nogmaals, ik ben er van overtuigd dat dit alleen maar een positief effect heeft op het geluid.
Waar ik me meer aan stoor is de afstand tussen de snaren onderling. De afstand tussen de lage E en de A snaar is amper 2/3 van de afstand tussen de D en de G snaar. Nu heb ik zelf een gitaar waarbij de afstand tussen de lage E en de A snaar iets ruimer is dan de overige onderlinge afstanden tussen twee naast elkaar gelegen snaren op die gitaar en daar merk ik helemaal niks van tijdens het spelen. Maar hoe het voelt om op zoiets te spelen zou ik niet durven voorspellen. Ook dát is overigens makkelijk op te lossen, maar ik dacht 'laat ik het 'm maar even vertellen, dan kan hij er rekening mee houden'. :D

barno
25 februari 2014, 07:55
ik zou niet zeggen dat het echt simpele aanpassing is. zowel de stringthrough gaten als het gat voor de pickup (dat bij tele heel nauw is uitgefreesd) moeten worden aangepast als je de brug verplaatst. dit gezegd zijnde zou het me verbazen als de brug echt verkeerd stond bij deze gitaar. Anders zouden de zadels waarschijnlijk allemaal op het uit uiterste staan afgesteld.

over de stringspacing zou ik me geen zorgen maken. je kan de snaren wat verleggen over de zadels.

Tabula Rasa
25 februari 2014, 08:41
Ik heb 1 keer een. Tele brug 3 mm naar achteren moeten verplaatsen en kan vertellen dat het geen hele fijn e klus is. De 6 gaatjes moeten exact onder de juiste hoek naar de oude kanaaltjes geboord worden.

Gearjunkie
25 februari 2014, 10:13
Maar ervan uitgaande dat de intonatie klopt, waarom dan verplaatsen? Kun je beter een beetje van de slagplaat afhalen als het daarom te doen is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

vulvasonic
25 februari 2014, 10:51
ik zou niet zeggen dat het echt simpele aanpassing is. zowel de stringthrough gaten als het gat voor de pickup (dat bij tele heel nauw is uitgefreesd) moeten worden aangepast als je de brug verplaatst. dit gezegd zijnde zou het me verbazen als de brug echt verkeerd stond bij deze gitaar. Anders zouden de zadels waarschijnlijk allemaal op het uit uiterste staan afgesteld.

over de stringspacing zou ik me geen zorgen maken. je kan de snaren wat verleggen over de zadels.


Ik heb 1 keer een. Tele brug 3 mm naar achteren moeten verplaatsen en kan vertellen dat het geen hele fijn e klus is. De 6 gaatjes moeten exact onder de juiste hoek naar de oude kanaaltjes geboord worden.

Jullie hebben helemaal gelijk. Ik vergat even dat het om een 'Telecaster' gaat en dat daar dus ook nog de bevestiging van de PU bij hoort. Ik zat met mijn morfinekop alweer helemaal bij de keer dat de hard tail brug van mijn ouwe strat moest worden verplaatst. Dát was een plakje cake. De brug van een tele is andere koek. :D

Maar, zoals eerder opgemerkt, het zal allemaal wel loslopen. Als de corrosie van de brug idd iets zegt over het enthousiasme waarmee de Esquire in het verleden bespeeld is, mwoah......, dan móet het haast wel in orde zijn. Dat is natuurlijk een redenatie van lik me reet, maar toch, het geeft mij vertrouwen. :D

Erik70
25 februari 2014, 20:01
...ook is niet te zien of de gitaar zo überhaupt wel goed geïntoneerd is. Wellicht kunnen de zadeltjes nog wel een stukkie naar voren. Dus voordat er gelijk grote verbouwingsplannen worden gemaakt...check dit eerst eens.