PDA

View Full Version : Gitaareffect gebruiken voor zang.



Rubenhoi
24 februari 2014, 12:01
Hallo,

Ik wil graag een reverb effect voor de zang hebben...
Alleen zo ver ik het zie moet je dan direct een effectenbox kopen met alles er op en er aan.

Aangezien je voor de gitaar wel een los effectje kan kopen zou je dan misschien een microfoon kunnen aansluiten op een reverb gitaareffect en werkt dat dan ook echt?

Mvg Ruben

FruscianteFan
24 februari 2014, 12:06
De meeste mengpanelen hebben wel een galm ingebouwd, dus meestal zal het echt niet nodig zijn daar een pedaaltje voor te gebruiken.

Mocht je toch een gitaarpedaal gebruiken: dat kan, maar simpel is het niet. Ik loop er bij mijn band ook tegen aan. Momenteel gebruiken we een simpele XLR-jack kabel, en na de effecten gaat het signaal ofwel direct via jack-jack naar het mengpaneel, ofwel (meestal bij gigs) via een DI-box. Probleem is dan wel dat het signaal véél zwakker wordt, met als gevolg dat de PA echt hard gepusht moet worden om de zang op normaal niveau te versterken.

Rubenhoi
24 februari 2014, 12:10
Mijn bedoeling is om het pedaaltje met een microfoon in een versterker te pluggen.
En dan microfoons weer voor de versterker te doen in een camera om het dan met goeie kwaliteit op te nemen.

FruscianteFan
24 februari 2014, 12:11
Wat voor versterker bedoel je precies? Dit lijkt me nogal omslachtig, eigenlijk.

tommus42
24 februari 2014, 12:39
Lexicon mpx100. Niet de beste lexicon, maar prima galmen en kost geen drol. Krijg je een redelijke chorus en flange kado:ok:.

Gearjunkie
24 februari 2014, 12:43
Ik zou zoeken naar een mixertje met galm erin. Tussen een electrsche gitaar en een microfoon zit een groot verschil in impedantie, met een zwak signaal tot gevolg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
24 februari 2014, 12:50
Die mixertjes zijn top waar voor je geld, maar het processortje dat erin zit is marginaal. Dan is een mpx100 high-end:).

Dutch66
24 februari 2014, 12:54
En dan microfoons weer voor de versterker te doen in een camera om het dan met goeie kwaliteit op te nemen.

:???:


Ik heb het een paar gelezen maar sorry ik begrijp het gewoon niet..

Rubenhoi
24 februari 2014, 19:11
:???:


Ik heb het een paar gelezen maar sorry ik begrijp het gewoon niet..

Sorry ik leg het ook niet helemaal goed uit. Ik weet nog niet precies hoe ik dingen met kwaliteit op moet nemen.
Dus ik had ik mijn hoofd om gewoon voor de versterker een microfoon te plaatsen. En dat die microfoon dan gewoon aangesloten is op mijn camera die alles filmt.

Dirk_Hendrik
24 februari 2014, 19:25
Waar ben je nou mee bezig? Geluid of beeld.
Voor vragen of je zang door een gitaarpedaal kunt frommelen zit je hier aardig. Gebruik ook es de search.

Voor vragen over dat weer in een camera frommelen kun je terecht op fok.nl

Rubenhoi
25 februari 2014, 09:07
Oke naja ik vroeg het me af.... toch bedankt

Gearjunkie
25 februari 2014, 10:17
en dat is ook prima!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

FruscianteFan
25 februari 2014, 10:48
Oke naja ik vroeg het me af.... toch bedankt
Wat wil je precies bereiken?

Geluid opnemen, daarvoor zit je op dit forum in principe goed. Ok, je hebt het over zang, maar toch. Microfoon, xlr-kabel, interface (die mag je opzoeken...) en software op je computer lijkt me het meest voor de hand liggend.

Video opnemen... mijn band heeft daar iemand voor maar ik zou het niet weten.

De vraag is waarom je je geluid op zou willen nemen met een camera.

jasses
25 februari 2014, 16:05
Ik ben eerlijk gezegd ook niet helemaal mee... maar voor FruscianteFan: ik was opzoek naar een mogelijkheid om vlot gitaareffecten voor synths te gebruiken en stootte op de keymaster van pigtronix. Ik heb 'm (nog) niet aangeschaft gezien er nog een paar andere aankopen zullen voorgaan, maar ik zie het nut wel in van een dergelijk doosje. De serieel en parallelle effectsloops die erbij zitten lijken me ook een behoorlijk bruikbare bonus voor allerhande toepassingen. Niet de goedkoopste oplossing natuurlijk...

FruscianteFan
25 februari 2014, 16:29
Is het niet voldoende om een impedance transformator te gebruiken icm een DI?

jasses
25 februari 2014, 17:02
Ik denk dat dat inderdaad de meest gebruikelijke manier is. Het lijkt me gewoon wel een elegant bakje. Zeker als ik overdrive zou willen gebruiken op zang, lijkt de mogelijkheid om die parallel in te mixen wel heel handig...
Maar voor zang alleen is het waarschijnlijk wat overkill. Het lijkt me vooral een handig all in one ding om in huis te hebben als je je gitaareffecten met vanalles zou willen combineren.

onrust nv
26 februari 2014, 23:55
Heb ik al eerder gezegd, maar wanneer je gitaar FX op zang wil dan MOET je echt een pre-amp voor je effect zetten zodat het signaal 'heet' genoeg is. Dan werkt het prima. Jaren lang ervaring met gitaar FX op zang, en drums. Gewoon zo'n bahringer tube pre-ampje of een ART tube ampje werkt het mooist.

FruscianteFan
27 februari 2014, 10:41
Heb ik al eerder gezegd, maar wanneer je gitaar FX op zang wil dan MOET je echt een pre-amp voor je effect zetten zodat het signaal 'heet' genoeg is. Dan werkt het prima. Jaren lang ervaring met gitaar FX op zang, en drums. Gewoon zo'n bahringer tube pre-ampje of een ART tube ampje werkt het mooist.
Als het probleem wordt veroorzaakt door verschil in impedantie, los ik liever dat op dan dat ik het signaal oppomp. Bovendien heb ik eens wat reviews gelezen van die behringer, die schijnt nogal te ruisen en te kleuren. Voor kleuring gebruiken we nou juist dat pedaaltje ;)

onrust nv
1 maart 2014, 00:45
Behringer ruist eigenlijk niet zolang je niet de input op max en de pain op max gooit. Maar de ART tube pre-ampjes zijn veel transparanter. Het is nietr alleen de impedantie ook het signaal is veel zwakker.