PDA

View Full Version : Gitaar versturen naar Duitsland,Is dit veilig?



MaikelW
23 februari 2014, 19:35
Ik kreeg laatst een reactie op een advertentie die ik op marktplaats had staan.
De mail was in het Engels.
Hij wou de gitaar graag en woonde in Duitsland.
Hij wou betalen met banktransfer.

Is dit veilig?Ik zou dan natuurlijk wachten met versturen totdat ik het geld op mijn rekening zou hebben.
Maar als ik het geld eenmaal heb,Kan hij het dan bijvoorbeeld niet meer terug roepen?

En hoe verstuur je een gitaar het beste naar Duitsland?

Postnl doet niet aan pakketten over 1m.

Dus wat zijn andere goede alternatieven?



Alvast bedankt.

Rizz
23 februari 2014, 19:40
Ik kreeg laatst een reactie op een advertentie die ik op marktplaats had staan.
De mail was in het Engels.
Hij wou de gitaar graag en woonde in Duitsland.
Hij wou betalen met banktransfer.

Is dit veilig?Ik zou dan natuurlijk wachten met versturen totdat ik het geld op mijn rekening zou hebben.
Maar als ik het geld eenmaal heb,Kan hij het dan bijvoorbeeld niet meer terug roepen?

En hoe verstuur je een gitaar het beste naar Duitsland?

Postnl doet niet aan pakketten over 1m.

Dus wat zijn andere goede alternatieven?



Alvast bedankt.

Nee! Niet doen, is oplichterij! Hij kan z'n betaling annuleren of doet het met een gestolen creditcard, je bent ten alle tijden de sjaak! Ws. gebrekkig Engels en een of ander lulverhaal.. Je moet het zelf weten, maar dit soort mails zijn aan de orde van de dag.. Heb dat al meerdere malen aan de hand gehad.. Vandaag nog bij m'n vriendin en haar camera...

Edit: En hij bood ws. meer dan de vraagprijs, niet? Om je lekker te maken...

motorhan
23 februari 2014, 19:57
Zorgen dat ze het overmaken met een normale overschrijving. die kunnen ze niet herroepen of storneren. de manier van een banktransfer dat wordt eerst aan je overgemaakt en tegen de tijd dat jij de gitaar verstuurd hebt krijg je bericht van de bank dat de betaling wegens niet gedekt wordt teruggedraaid.
Zit jij zonder gitaar en gemaakte verzendkosten. verzenden lukt wel via Post.nl heb al meerdere gitaren verstuurd. pakket zo klein mogelijk.

Succes

Han

MaikelW
23 februari 2014, 20:01
Bedankt mensen voor de raad ,Had er zelf ook al erg mijn twijfels bij.


Ga het niet doen,Risico is te groot






Mvg Maikel

Ace 1.15.19
24 februari 2014, 00:39
Heb zelf al enkele malen een mail gekregen van verschillende afzenders met toevállig elke keer hetzelfde verhaal. Men zit op zee en is niet in staat om de gitaar/versterker zelf af te halen maar zal er voor zorgen dat alles goed komt. Men stuurt iemand vanuit Engeland om alles te regelen en zal netjes van tevoren alles betalen. Meestal praten ze ook over 'the item' in plaats van je gitaar, fotocamera, laptop of iPhone.

Uhm, nee danku...

Wat het verzenden naar Duitsland an sich betreft: ja dat is redelijk veilig, ze doen het namelijk ook al jaren andersom. De reactie op jouw gitaar lijkt echter totaal niet in de haak.

Pepe
24 februari 2014, 03:34
Zorgen dat ze het overmaken met een normale overschrijving. die kunnen ze niet herroepen of storneren. de manier van een banktransfer dat wordt eerst aan je overgemaakt en tegen de tijd dat jij de gitaar verstuurd hebt krijg je bericht van de bank dat de betaling wegens niet gedekt wordt teruggedraaid
Han

Wat is het verschil tussen een "normale overschrijving" en een banktransfer?

motorhan
24 februari 2014, 09:33
Wat is het verschil tussen een "normale overschrijving" en een banktransfer?

Dan sturen ze meestal een bankcheque die blijkt dan later niet gedekt te zijn. ze maken vaak ook een z.g hoger bedrag over voor transportkosten. en de verzender betaald vervolgens de verzendkosten aan een vervoerder.
in zo'n geval ben je vaak die kosten kwijt en de het verkochte object.

Als je het geld via een normale overboeking binnen krijgt is het in orde en dat kan niet meer worden terug geboekt door de koper.

Ik heb het zelf vaker bij de hand gehad en ben daar heel voorzichtig mee. als het geld op de rekening staat contact opgenomen met de bank of het safe was als zij dan zeggen het is in orde pas dan lever ik het product af.

Als ik het niet helemaal vertrouw vraag ik voor ik mijn bankgegevens doorgeef eerst een kopie van zijn paspoort en dan googlen.

vind ik niks verontrustends dan geef ik mijn gegevens. en tot nu toe gaat dat altijd goed. in de andere gevallen liet de koper niet meer van zich horen en dan weet je ik heb het goed gedaan.

Plant
24 februari 2014, 11:06
Als ik het niet helemaal vertrouw vraag ik voor ik mijn bankgegevens doorgeef eerst een kopie van zijn paspoort...

En dat is iets wat jij op jouw beurt weer niet van mij zou krijgen. Dat is tegenwoordig weer de truc om identiteitsfraude te plegen. Ineens word er dan online een rekening geopend of een lening afgesloten op mijn naam en met mijn identiteitsbewijs (wordt niet geverifieerd) waar ik niks vanaf weet. Vervolgens wordt daarmee flink schuld gemaakt die dan wel bij mij word verhaald :stop:

fred dons
24 februari 2014, 11:57
ik verzend regelmatig gitaren naar duitsland (ook via postnl) en dat gaat prima, inderdaad je geld over laten boeken (een transfer is een overboeking geen cheque!) zodra het op je rekening staat (kun je neem ik aan wel online controleren) stuur jij je pakket op

een overboeking kan niet ongedaan gemaakt worden, een betaling per cheque wel

Pepe
24 februari 2014, 12:02
Dan sturen ze meestal een bankcheque die blijkt dan later niet gedekt te zijn..

Ik vraag het maar want als een buitenlandse handelaar de term banktransfer laat vallen is het altijd een bankoverschrijving. Voor de Paypal tijd was dat gewoon de manier. Er ging nooit wat mis en waarom zou dat ook. Een bankcheque wordt trouwens, hence the name, gegarandeerd door de bank.

Dat iemand vanuit het buitenland een gewone check stuurt waarmee je geld van zijn bankrekening kan halen wordt nooit gedaan omdat de cheque niet gegarandeerd wordt en dus niks betekent. Ik heb het de laatste 15 jaar ook nooit meegemaakt trouwens.

Edit: ik zie dat Fred net hetzelfde zegt.