PDA

View Full Version : Boss ME 70



hans2611
22 februari 2014, 18:43
Hallo, ik ben nieuw en wellicht is deze vraag uitentreuren behandeld, dan mijn excuses.

Ik heb een Boss ME 70 aangeschaft, prima ding, maar wat stoort is het volgende. Het volume binnen de voorgeprogrammeerde patches verschilt enorm. Zit je bijvoorbeeld in P9-1 die enorm luid is, terwijl P9-4 bijna niet te horen is.

Weet iemand hoe je de volumes gelijk krijgt?

Groet,
Hans

muziekschuur
22 februari 2014, 19:09
Staat dat niet in de handleiding?

hans2611
28 februari 2014, 18:53
Ha Muziekschuur,

Als dat zo was, had ik mijn bericht niet verstuurd :). De handleiding is overigens best summier.

harrie-beton
28 februari 2014, 19:38
Volume verschillen met patches is nu eenmaal een bekend verschijnsel bij alle Multi Effect dozen. Het is een kwestie van een goede middenweg zoeken, de lead geluiden lekker hard maar dat je nog genoeg over hebt voor een solo versie.

Omslachtig maar werkt goed, ga alle patches een voor een langs totdat ze even hard klinken.

Als je een volume meter hebt kan je ook aflezen, dat heb ik ook wel eens gedaan voor 60 patches.
We spelen veel in ear en dan moeten alle geluiden precies even hard.

KoenGuitar
28 februari 2014, 21:36
Via veel van die multi-effecten kan je via USB-aansluiting handmatig je patches aanpassen op je computer (ook als je ingeplugd zit op je amp/speaker). Dat werkt makkelijker dan op het apparaat zelf zitten pielen. Weet niet of 't kan met Boss. Met Line 6 kon je de 'Patch Volume' op die manier vrij makkelijk aanpassen en als je alles op gelijk niveau zette was het verschil prima werkbaar.

edje kadetje
1 maart 2014, 15:20
Je kunt toch simpelweg per patch het mastervolume aanpassen ...

't Is veel werk om het helemaal goed te krijgen, maar moeilijk is het niet.

muziekschuur
1 maart 2014, 20:09
HO WACHT.... Ik snap em.... De eerste patches zijn vast voor live en dan andere patchrij is vast voor thuis.... Het verschil tussen ritmn en lead in bandverband is 6 DB. Wat eropneer komt dat je 2x zo luid bent. Thuis werkt dat niet. Dan wil je dat je patches ongeveer 10% uit elkaar liggen (verschil ritmn en lead). Vandaar dat je op deze modeller vast twee patchrijen tegenkomt met 1 met grote volume verschillen terwijl de andere rij dat niet heeft....

Plant
1 maart 2014, 21:27
Als je een volume meter hebt kan je ook aflezen, dat heb ik ook wel eens gedaan voor 60 patches.
We spelen veel in ear en dan moeten alle geluiden precies even hard.

Wat op je meter allemaal even hard lijkt is het gehoormatig niet. Als je alleen naar piekniveaus kijkt en dat per setting even hard instelt, dan is het gemiddelde niveau per setting niet even hard.

Als je een clean geluid hebt met alleen de aanslag als piek, is het gemiddelde niveau veel lager. Als je een zwaar overstuurd signaal hebt, blijft het niveau gemiddeld veel hoger en klinkt het harder.

Een ex-collega stelde ooit een verzamel cd'tje samen en had per track ge-normalised tot 0dB. Er zaten vervolgens gehoormatig enorme volumeverschillen tussen de tracks. Hoe hard iedere track (en in het geval van de ts is dat een setting) klinkt hangt sterk af van de dynamiek van de aparte tracks / settings.