PDA

View Full Version : Vraag houtsoort carving tops



Kingstring
21 februari 2014, 23:08
Beste mensen,

Wellicht een beetje gekke vraag..maar ik wil mij graag bekwamen in het Carven van tops. Daar waar natuurlijk het carven met een frees het eenvoudigst is, wil ik graag oefenen met het met de hand carven. Hoewel...het andere uiterste (met een grinder) ook wel iets heeft:soinnocent:. Welke betaalbare houtsoort is het beste (en meest betaalbaar) om te oefenen?

Alvast bedankt!

Rizz
21 februari 2014, 23:22
Madinter (http://www.madinter.com/for-electric-guitar-bass/tops.html) is niet al te duur. Wat het beste is, weet ik niet...

DaanW
22 februari 2014, 00:37
Als het om te oefenen is maakt de houtsoort niet echt uit lijkt me. Zou zelfs met MDF kunnen lijkt me

barno
22 februari 2014, 08:08
ik zou toch (plain) esdoorn nemen. Kost weinig bij een gewone houthandel. in mijn ervaring is er een groot verschil in het carven van een zachte houtsoort en bv keihard maple.

Cocobolo
22 februari 2014, 08:47
Ja, ben het eens met Barno. Het hangt wellicht wel af van de manier waarop je gaat carven. Als je bijvoorbeeld met een guts gaat werken (dat vind ik zelf heel fijn werken), dan maakt de houtsoort in mijn ervaring wel uit. Als je dan hebt geoefend op bijvoorbeeld beuken (of mdf) en je maakt je top uiteindelijk van padouk, dan zul je wel merken waarom.
Als je alleen met grove middelen aan de gang gaat (zo'n schuurding op een boormachine bijvoorbeeld) en aan het eind alles met de hand fijnschuren, dan zal het wellicht iets minder uitmaken.


Ik zou dus zelf kiezen om nu te beginnen met oefenen op de houtsoort welke je uiteindelijk als top wilt gebruiken. Wil je een flamed maple top, oefen dan op een gewoon stuk maple. Wil je honduras mahonie, oefen dan op wat kaya mahonie. Stel nou dat je het in 1 keer goed doet, dan zou je die top ook nog echt kunnen gebruiken :)

Kingstring
22 februari 2014, 10:54
Hartelijk dank voor de tips. Wellicht is het het beste om te beginnen met de goedkope variant van het gewenste eindproduct. Nog één vraag. Welke guts kan ik het beste gebruiken?

RS-Rik
22 februari 2014, 12:42
Er is zeker een verschil in houtsoorten na mijn ervaring. Homogene houtsoorten carven gemakkelijker dan houtsoorten met grote verschillen in de harde en zachte delen van de nerf. Ik zou beginnen met esdoorn (wel hard) of mahonie (gemiddeld hard, zeer homogeen). Sommige notenhoutsoorten (amerikaans noten) zouden ook kunnen.

Gewoon een kwestie van beginnen, oefenen en ervaren

RS-Rik
22 februari 2014, 12:43
Er is zeker een verschil in houtsoorten na mijn ervaring. Homogene houtsoorten carven gemakkelijker dan houtsoorten met grote verschillen in de harde en zachte delen van de nerf. Ik zou beginnen met esdoorn (wel hard) of mahonie (gemiddeld hard, zeer homogeen). Sommige notenhoutsoorten (amerikaans noten) zouden ook kunnen.

Gewoon een kwestie van beginnen, oefenen en ervaren

stijnkenens
22 februari 2014, 13:52
Heb je ervaring met het scherpen van beitels, schaafmessen en het aanzetten van schraapstalen?
Want dat is een van de eerste vereisten wil je met de hand carven !

Je moet een brede platte guts haarscherp kunnen wetten, en ook slijpen.
Hetzelfde als een schaafmes voor handschaaf met bolle zool.

Aanzetten van schraapstalen is ook een techniek apart, die je niet even op een half uurtje jezelf aanleert, en erna met de ervaring van een doorrookt luthier even zet.

Als het enkel om te oefenen is, pak naaldhout, dat gaat rap en je leert hoe je je gereedschap moet houden om niet grote happen uit je stuk te slaan.
Pak wel iets zonder knoesten, want dat is nefast voor scherp gereedschap !



s.

Cocobolo
22 februari 2014, 14:24
...
Als het enkel om te oefenen is, pak naaldhout, dat gaat rap en je leert hoe je je gereedschap moet houden om niet grote happen uit je stuk te slaan.
Pak wel iets zonder knoesten, want dat is nefast voor scherp gereedschap !
...
s.
Wat ook enorm lekker is en snel werkt (en geen knoesten heeft) : abachi. Dat "saunahout" zeg maar. Splintert niet. Dus wel goed voor het oefenen op het kunnen toewerken naar een bepaalde vorm die je in je hoofd hebt en die je dan langzaam over moet zien te brengen op je hout.

Tabula Rasa
22 februari 2014, 16:50
Wat ook enorm lekker is en snel werkt (en geen knoesten heeft) : abachi. Dat "saunahout" zeg maar. Splintert niet. Dus wel goed voor het oefenen op het kunnen toewerken naar een bepaalde vorm die je in je hoofd hebt en die je dan langzaam over moet zien te brengen op je hout.

Abachi is zo zacht, daar kan je een gitaar van kleien.

RS-Rik
22 februari 2014, 21:33
Heb je ervaring met het scherpen van beitels, schaafmessen en het aanzetten van schraapstalen?
Want dat is een van de eerste vereisten wil je met de hand carven !

Je moet een brede platte guts haarscherp kunnen wetten, en ook slijpen.
Hetzelfde als een schaafmes voor handschaaf met bolle zool.

Aanzetten van schraapstalen is ook een techniek apart, die je niet even op een half uurtje jezelf aanleert, en erna met de ervaring van een doorrookt luthier even zet.

Als het enkel om te oefenen is, pak naaldhout, dat gaat rap en je leert hoe je je gereedschap moet houden om niet grote happen uit je stuk te slaan.
Pak wel iets zonder knoesten, want dat is nefast voor scherp gereedschap !


s.

Ongetwijfeld heb je een goed punt. Maar ongehinderd door enige kennis of kunde ben ik ooit begonnen. De eerste was niet de mooiste, de tweede al wat beter en nu bij de 5e is het zo smooth als een babybilletje en de vorm klopt ook gewoon goed.

Schaven en gutsen zijn voor een lichte bolle carve (LP) niet nodig. Schraapstalen zijn ontzettend fijn gereedschap, maar ik begrijp wel wat je bedoeld als je zegt dat je die de 1e keer niet als een doorrookt luthier op je hout zet. Ondanks hun onschuldige uiterlijk kun je er flinke krassen en scallop-achtige vormen mee maken (Zeker op hals).

imho, als onervaren bouwer of hobbyist moet je de eerste keren vooral heel goed kijken wat je gereedschap precies doet op je hout. Dan kun je tijdig actie ondernemen als de uitwerking niet de goede richting op gaat, of raar doet.

da Liks
22 februari 2014, 22:12
Abachi is zo zacht, daar kan je een gitaar van kleien.

:+



10tekens

Kingstring
23 februari 2014, 18:08
Allemaal wederom hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad geen kennis van gereedschap en het slijpen daarvan. Ik realiseer me dat ik wat duidelijker had moeten zijn in mijn beginpost. Ik wil heel graag Les Pauls leren carven zonder frees. Ik heb tijd, geduld maar geen kennis maar wel ambitie :)

stijnkenens
24 februari 2014, 11:48
Ongetwijfeld heb je een goed punt. Maar ongehinderd door enige kennis of kunde ben ik ooit begonnen. De eerste was niet de mooiste, de tweede al wat beter en nu bij de 5e is het zo smooth als een babybilletje en de vorm klopt ook gewoon goed.

Schaven en gutsen zijn voor een lichte bolle carve (LP) niet nodig. Schraapstalen zijn ontzettend fijn gereedschap, maar ik begrijp wel wat je bedoeld als je zegt dat je die de 1e keer niet als een doorrookt luthier op je hout zet. Ondanks hun onschuldige uiterlijk kun je er flinke krassen en scallop-achtige vormen mee maken (Zeker op hals).

imho, als onervaren bouwer of hobbyist moet je de eerste keren vooral heel goed kijken wat je gereedschap precies doet op je hout. Dan kun je tijdig actie ondernemen als de uitwerking niet de goede richting op gaat, of raar doet.


TS wil met de hand carven, dan zijn die gereedschappen wel nodig, alleen met schuurpapier ga je er niet komen, dat is eigenlijk enkel voor de afwerking.
Je kan inderdaad een carve voorbereiden met een bovenfrees of haakse slijper, maar dat is hier niet van toepassing.


s.