PDA

View Full Version : Music Man-amp klinkt na uitvallen stroomkabel opeens doffer



The_syphon
21 februari 2014, 13:55
Beste gitaristen,

Gisteren heb ik gerepeteerd met mijn Music Man 112RP versterker (Het betreft een 65Watt versterker met transistor voorversterker en EL34-eindbuizen). Hiervoor heb ik een pedaltrain aangesloten die gevoed wordt door een Powerplant (Harley Benton). Tijdens een nummer was opeens het geluid weg. Blijkbaar had ik de voedingskabel van het pedalboard onbewust met mijn voet uitgetrokken. Toen ik vervolgens de voedingskabel terug in het pedalboard stoptje klonk de versterker veel doffer en wolliger. Er zat minder punch in en de treble leek een beetje te zijn verdwenen. Het ligt niet aan het pedalboard, want als ik direct in de versterker inprikte bleef het probleem bestaan.

Wat kan het zijn? Is het mogelijk dat er onverhoopt een transistortje ofzo is opgeblazen?

Graag jullie expertise

The_syphon
25 februari 2014, 20:27
Het probleem zat in de speaker. Ik heb een andere speaker geprobeerd en het probleem was opgelost. Waarschijnlijk was de speaker-coil opgeblazen na het inpluggen van het pedalboard terwijl de versterker aan stond.

Hoe kan ik dit probleem in de toekomst voorkomen? Een andere voeding voor het pedalboard?

cluseau
25 februari 2014, 22:51
Het probleem zat in de speaker. Ik heb een andere speaker geprobeerd en het probleem was opgelost. Waarschijnlijk was de speaker-coil opgeblazen na het inpluggen van het pedalboard terwijl de versterker aan stond.



Wel over je klacht nagedacht maar kon niets bedenken. Maar, vreemd verhaal. Kan me niet voorstellen dat je een speaker opblaast door wat voor signaal toevoer dan ook, mits je het over een tweeter hebt maar die zit er toch niet in? Elk geluid wat de amp produceerd mag niet de speaker kunnen vernielen. Dof geluid kan ik ook niet linken aan een signaalpiek. Je blaast de speaker aan gort of niet maar verandering van tone heb ik nog nooit meegemaakt. Een speaker die flink op z'n donder heeft gekregen kan basloos door het leven gaan of gaat rammelen.

Gearjunkie
25 februari 2014, 23:26
Ik wel, maar dan anders ;)
Zoek het in een patchkabeltje dat net niet lekker in een pedaaltje zit, ook op een vast bordje. Ook ooit eens een 9v plugje gehad die zich steeds uit mijn wah wurmde.
De versterker zal het niet zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
26 februari 2014, 09:12
Ik wel, maar dan anders ;)

En.......hoe stel je je dat dan voor? :dontgeti:

Bernardduur
26 februari 2014, 09:48
Het probleem zat in de speaker. Ik heb een andere speaker geprobeerd en het probleem was opgelost. Waarschijnlijk was de speaker-coil opgeblazen na het inpluggen van het pedalboard terwijl de versterker aan stond.

Hoe kan ik dit probleem in de toekomst voorkomen? Een andere voeding voor het pedalboard?

Apart...... misschien toeval :). Maar zeker, nog nooit op deze manier een speaker zien vernielen

The_syphon
27 februari 2014, 11:34
Wellicht dat er een teveel DC stroom bij de speaker terecht kwam/komt?

cluseau
27 februari 2014, 11:40
Wellicht dat er een teveel DC stroom bij de speaker terecht kwam/komt?

Kan niet met een uitgangstrafo.

Bij gelijkspanning op de speaker zal de spreekspoel verkreukelen, vastlopen of onderbreken maar niet dof gaan klinken.

Frits van Mourik
28 februari 2014, 23:12
Kan niet met een uitgangstrafo.


Tenzij het natuurlijk zo'n ouderwetse gelijkstroomtrafo is, zo een met eikenhouten kern en sisal windingen.