PDA

View Full Version : Hoe hinderlijk vind je ruis?



telecastermaster
21 februari 2014, 12:45
Ik las laatst dat als je een apparaat zou moeten ontwerpen om ruis op te wekken dat je dan bijna vanzelf op een passief gitaarelement zou uitkomen. En het moet gezegd worden: passieve gitaar elementen ruisen als de neten; vooral bij high gain natuurlijk.

Persoonlijk begin ik me steeds meer aan ruis te storen ([I]excusez le mot). Hoe hinderlijk vinden jullie ruis en doen jullie er wat tegen? Of accepteer je het als een fact of life?

Johannes
21 februari 2014, 13:53
Bij gebruik van fatsoenlijke spullen heb je als het goed is bijna geen ruis of bijgeluiden. Goede kwaliteit elementen in combinatie met degelijke afscherming in de gitaar en je zult weinig ruis hebben. Bij mij komt de meeste ongewenste herrie uit high gain settings van mn amp, pedalen en andere rand apparatuur. (met de volume knop van mn gitaar dicht is het ruis niveau niet heel anders dan met volume open)

Orpheo
21 februari 2014, 13:58
passieve elementen hoeven heus niet te ruisen hoor. Ik ken genoeg super-stille pickups. Maar ik snap je heel erg goed. maar live hoor je het toch nauwelijks... brom vind ik veel erger, eigenlijk, net als microfonische feedback.

Jeroenvanhulsteijn
21 februari 2014, 14:00
Voor "live play" vind ik het tot een bepaald nivo acceptabel. Voor recording vind ik het al vlug hoogst irritant. Het is weliswaar enigzins te filteren, maar echt mooier wordt het er ook niet van, hooguit meer acceptabel.

Nog veel irritanter dan ruis vind ik de ontvangst van radio Moskou op je versterker.

Maar om nu te zeggen dat passieve elementen ruisen. Hooguit pikken ze ruis op. En om dat te voorkomen worden elementen wel met wax volgeklodderd. In geval van high gain gebruikte ik vroeger een noise gate. Die hield de boel stil als het stil moest zijn. Als ik aan het rammelen was op de gitaar met high gain sounds dan werd de ruis toch overstemd door de distortion.

guitarnijboer
21 februari 2014, 14:01
Ik krijg de indruk dat met 'ruis' in dit geval brom bedoeld wordt. Ik denk namelijk dat de electronica in een actieve gitaar meer ruist dan alleen een passief element.

Ruis is: sssssssssssss
Brom is: hmmmmmm

Orpheo
21 februari 2014, 14:22
Voor "live play" vind ik het tot een bepaald nivo acceptabel. Voor recording vind ik het al vlug hoogst irritant. Het is weliswaar enigzins te filteren, maar echt mooier wordt het er ook niet van, hooguit meer acceptabel.

Nog veel irritanter dan ruis vind ik de ontvangst van radio Moskou op je versterker.

Maar om nu te zeggen dat passieve elementen ruisen. Hooguit pikken ze ruis op. En om dat te voorkomen worden elementen wel met wax volgeklodderd. In geval van high gain gebruikte ik vroeger een noise gate. Die hield de boel stil als het stil moest zijn. Als ik aan het rammelen was op de gitaar met high gain sounds dan werd de ruis toch overstemd door de distortion.

Fout. Wax is voor de microfonie. Niet voor de ruis of brom. Ruis of brom komt door een electromagnetische interferentie, en daar heb je shieldings en humcancelling technieken voor.

Johannes
21 februari 2014, 14:41
Fout. Wax is tegen de microfonie. (misschien kun je in plaats van "fout" roepen het op een iets socialere toon brengen)

Plant
21 februari 2014, 14:48
Ik las laatst dat als je een apparaat zou moeten ontwerpen om ruis op te wekken dat je dan bijna vanzelf op een passief gitaarelement zou uitkomen. En het moet gezegd worden: passieve gitaar elementen ruisen als de neten; vooral bij high gain natuurlijk.

Het is de vraag of je dan de ruis van een element hoort. Ik denk dat er meer ruis van de hoogohmige elektronica zoals potmeters komt dan van een element. Een weerstand of halfgeleider is een mooie ruisgenerator.

Of de ruis überhaupt uit je gitaar komt is heel makkelijk vast te stellen: draai de volumeknop(pen) naar '0', in feite is dan de uitgang van je gitaar kortgesloten en komt er echt niks meer uit. Als je ook nog de kabel wilt uitsluiten dan moet je een kortgesloten plug in je versterkeringang steken. Heb je dan nog ruis dan genereert je versterker dat zelf.

Orpheo
21 februari 2014, 14:50
Fout. Wax is tegen de microfonie. (misschien kun je in plaats van "fout" roepen het op een iets socialere toon brengen)

Je hebt gelijk. het is tegen de microfonie of voor het microfonisch probleem.

socialere toon: ach. lange tenen, gekwetste zieltjes... Ik neem de moeite en tijd om een fout te corrigeren, en dan moet ik ook nog eens vriendelijk doen?

soup
21 februari 2014, 15:01
Ik hoor enkel ruis op mijn amp wanneer ik hem helemaal open draai, niet echt storend. Denk dat je dit bij iedere amp wel hoort.


Ik neem de moeite en tijd om een fout te corrigeren, en dan moet ik ook nog eens vriendelijk doen?
Als het teveel gevraagd is reageer dan gewoon niet of moeten we juist blij zijn met jouw aanwezigheid?

Jeroenvanhulsteijn
21 februari 2014, 15:02
weer wat geleerd :-)

@Orpheo, no harm done here. Duidelijke taal :-). Microfonie is dan weer een ander onderwerp. Ik vraag me eigenlijk wel af of het niet beter is om je pickup en je cover gewoon goed vast te zetten ipv het ding vol te blubberen met prut (in het kader van microfonie).

Tupelo
21 februari 2014, 15:08
Beetje ruis heb ik geen moeite mee, beetje fretbuzz daarentegen, daar freak ik op.

Als het gaat om support voor actieve elementen; in een zeker muzikaal spectrum; check !!
Op mijn Jazzer moet ik er niets van hebben, dat houd ik liever zo naturel mogelijk.
Op mijn nieuwe oude Mustang moet ik er ook niet aan denken.
In beide gevallen; beetje ruis hoort erbij, is authentiek.

Mijn Blade ?
Originele actieve elementen al heel erg in orde (was trouwens actieve toonregeling, die VSC).
Nu GFS mid/treble boost/cut a 20db op on board, op wat SD passieve elementen, die mijns inziens ruk zouden klinken zonder die GFS actieve toonregeling.

hole
21 februari 2014, 15:16
Ik heb echt een schijthekel aan "blauwe ruis". Schijnt vooral te heersen in Zeeland...maar dat zul je wel niet bedoelen...

Powderfinger
21 februari 2014, 15:17
Een klein beetje maakt mij ook niet zoveel uit. Ik hoor dat toch pas op het moment dat ik niet aansla. Tijdje geleden wel behoorlijk last van gehad, toen ergerde ik me er enorm aan, maar het is ook weer vanzelf verdwenen. Af en toe gaat een kabeltje tussen de pedalen wel eens een beetje storen. Even twee keer aantikken en het is weer prima.

Heb wel noiseless elementen, dat scheelt.

wietse
21 februari 2014, 15:31
ruis? ik heb geen last van die beste man, om nu over hem een topic te openen.

Plant
21 februari 2014, 17:19
Ruis is: sssssssssssss
Brom is: hmmmmmm

sigwaardig

RUIS
21 februari 2014, 18:25
ruis? ik heb geen last van die beste man, om nu over hem een topic te openen.

Ik vind het ook wat overdreven. Maar ga gerust je gang, misschien steek ik er nog wat van op.

Duhsjaak
21 februari 2014, 18:57
Eerlijk gezegd vind ik dat Ruis het nog fatsoenlijk houdt. Er zijn er voor minder op hun toetertje getetterd.

Aan de andere kant doet Tele het net zo subtiel als de Telegrof.

Artikel 266 Wetboek van Strafrecht is niet van toepassing op het woord Klootzak. Dit is de verdienste van de heer Moskovitsj.
De Telegrof zal dan ook nooit chocoladeletteren: Rutten is een klootzak.
Door schade en schade wijsgeworden zeggen ze het dan in de vragende vorm: Is Rutten een klootzak?

Tele doet dit dus keurig. Hebben jullie last van Ruis? kunnen jullie daarmee leven?
Antwoord eerste vraag: Nee, Tele geen last van.
Antwoord tweede vraag: Ja, Tele ik kan daar prima mee leven dat ik er geen last van heb.
Dank voor je belangstelling.

Vriendelijke groet, Gus

the sure thing
21 februari 2014, 19:11
Ik heb altijd ruis maar heb er geen last van. Sterker nog: soms zet ik al mn drive pedalen aan (bak ruis!!!) en kan dan met mn wah uitstekend de wind nadoen. Of met mn tremolo een helicopter.

vulvasonic
23 februari 2014, 05:39
Het hangt er maar helemaal van af waarmee ik bezig ben en wat voor muziek ik speel. Sta ik op een groot podium en ik zet 'm op het high gain kanaal om er even een dikke solo uit te persen, dan heb ik geen enkel probleem met een beetje extra ruis. Vooral ook daar de ruis volledig overstemt wordt door de het geluid en het volume van de solo. Als ik stop met soleren vind ik het zelfs niet erg als het even doorruist, maar dan zorg ik er wel voor dat ik de ruis laat doorklinken tot een moment waarop de muziek weer om absolute stilte vraagt. Op die manier maak je de ruis een onderdeel van je 'compositie'.

Dat klinkt zwaar en wellicht lichtelijk overdreven, maar voor mij is dat echt belangrijk, daar ik me in de loop der jaren meer en meer ben gaan ergeren aan ruis. Ik wil dat het muisstil is. Maar soms draagt het bij aan de sfeer die je wilt neerzetten. Het geluid waarnaar je op zoek bent. Een bewuste keuze dus.
Ik neem ruis serieus. Nu wel. Nog niet eens zo gek lang geleden kon het me geen reet interesseren. Maar nog niet eens zo gek lang geleden had ik een leven waarin vrijwel alles anders was dan nu.

the sure thing
23 februari 2014, 09:56
(...) Het hangt er maar helemaal van af Op die manier maak je de ruis een onderdeel van je 'compositie'.
(...)


Mooi verwoord! Zo zie/beleef ik het ook.