PDA

View Full Version : Waar koop ik Dye?



Rick trodat
20 februari 2014, 15:26
Ik ben op zoek naar Dye. Ik wil een strat hals ( compleet blank) licht vergelen en daarna afwerken met danish oil en vervolgens afwerken met Arm R Seal. Grootste probleem waar ik tegenaan loop is waar je Dye koopt? Of is dit hetzelfde als ecoline?

Rick trodat
20 februari 2014, 15:41
Overigens kan ik wel clou kleurbeits vinden ( geel ) echter heb ik geen idee of deze geschikt is om een stratocaster hals die lichte gele kleur te geven.

https://www.bestel-verf.nl/product/152/clou_waterbeits_beits.html

En dit is de kelurenchart nr 151

http://www.schildersbedrijf-renekruis.nl/cloukleuren.jpg

Stefan16384
20 februari 2014, 16:25
Clou is prima bruikbaar. Echter ik twijfel of dit de lichte gele kleur zal geven waar jij naar op zoek bent. Ik heb zelf de gele kleur al eens gebruikt en dat was toch een behoorlijk intense geel. Lichter maken door te verdunnen is lastig met Clou. Of dit beter gaat met ecoline weet ik niet, maar dat weet vast iemand anders hier.

Echter, die Clou kost maar een paar centen. Ik zou zeggen, probeer gewoon eerst een stukje. Dan weet je of hij het gewenste effect geeft.

Rick trodat
20 februari 2014, 16:40
Clou is prima bruikbaar. Echter ik twijfel of dit de lichte gele kleur zal geven waar jij naar op zoek bent. Ik heb zelf de gele kleur al eens gebruikt en dat was toch een behoorlijk intense geel. Lichter maken door te verdunnen is lastig met Clou. Of dit beter gaat met ecoline weet ik niet, maar dat weet vast iemand anders hier.

Echter, die Clou kost maar een paar centen. Ik zou zeggen, probeer gewoon eerst een stukje. Dan weet je of hij het gewenste effect geeft.

Bedankt voor je reactie. Ik heb dat inmiddels ook gelezen dat geel=echt verschrikkelijk geel is en dat wil ik niet. Het hoeft zelfs niet vintage ( vergeeld) te zijn. Op de site van rustins las ik ook dye dat vermengd kan worden met danish oil. ( wat mij ideaal lijkt) maar kan ook direct op het hout. Maar ik kan hiermee ook het hout inwrijven, in laten trekken en dan danish oil erover heen doen ( staat op de website iig)

http://www.rustins.eu/Details.asp?ProductID=817

fred dons
20 februari 2014, 17:32
ik koop mijn dyes bij Stewmac, clou is niet geschikt op een neck tenzij je het nog aflakt omdat het nog nog jaren zal afgeven (geld ook voor ecoline), je kunt hier voor vintage amber colortone nemen (lemmon yellow is te geel)

barno
20 februari 2014, 17:42
ik gebruik nu ook ColorTone maar vroeger ecoline om mijn halzen te verlossen van die hel witte maple kleur. de kleur Okergeel (of heet het nu zandgeel, ben ik vergeten, alleszins niet het helderste geel) is dan the way to go. licht verdund met water en één of meerdere lagen naargelang donkerte die je beoogt. Hals moet wel heel goed geschuurd zijn, maar dat is zo met alle beitsen. Daarna blank aflakken.

Dennis de menace
20 februari 2014, 17:47
Ik heb het zelf een keer gedaan met gewoon verf op waterbasis bij de gamma vandaan.
gewoon goed dun maken en met een stuk katoen (bolletje van gemaakt en toen erin gewreven. daarna afgelakt met blanke lak, was zeer mooi geworden.
Het zal niet de manier zijn waarschijnlijk maar ik wis niet beter toen :D

Rick trodat
21 februari 2014, 09:00
Toch wel jammer dat Stewmac uit Amerika moet komen. Voor zon klein flesje. Bedankt trouwens voor de tips met ecoline en de kleur dat zal ik onthouden. Ik laat mijn bevindingen wel horen en welke keuze ik zal maken ( met foto's uiteraard)

oigun
21 februari 2014, 09:05
Een biets (dye) is gewoon een verdunde/transparante oplossing van pigmenten. Je kan dus een flesje mengkleur kopen bij de lokale verfboer. Oker is prima om de het hout wat donkerder te maken. Je kan het gewoon verdunnen met water, terpentine of alcohol.
doe wel eerst een teststukje.

Rick trodat
21 februari 2014, 09:51
Een biets (dye) is gewoon een verdunde/transparante oplossing van pigmenten. Je kan dus een flesje mengkleur kopen bij de lokale verfboer. Oker is prima om de het hout wat donkerder te maken. Je kan het gewoon verdunnen met water, terpentine of alcohol.
doe wel eerst een teststukje.

Een biets of beits? Biets geeft geen zoekresultaten

oigun
21 februari 2014, 09:53
Haha BEITS..het is nog vroeg..

Rick trodat
21 februari 2014, 10:16
Haha BEITS..het is nog vroeg..

alright! raad je dan een waterbeits of een kleurbeits aan?

oigun
21 februari 2014, 11:29
Waterbeits, naphtabeits, alcoholbeits oid zolang het maar geen buitenbeits oid is. want dat is niet echt een beits, meer een afwerklaag..
Een beits kies je afhankelijk van de afwerklaag, de een moet de ander niet oplossen want dat word lelijk. Als je bijvoorbeeld waterbeits aflakt met een watergedragen lak(kwast) dan lost de lak de beits op..
Je kan ook een beetje acrylverf (hobbywinkel)oplossen in water en dat als beits gebruiken. Op zich maakt het niet zoveel uit hoe je aan de kleur komt, zolang je maar iets neemt wat een beetje lichtecht is.

Rick trodat
21 februari 2014, 12:40
Oke ik heb de afgelopen dagen veel gelezen en wil aan de volgende aanpak. Alles gaat eerst op een proefstukje uiteraard.

Eerst gaat de nek in de beits: Rustins Dye Pine ( met terpentine verdunbaar voor een lichtere kleur). Ik hoop dat dit een aardige kleur is. Ik kan de kleuren overigens met elkaar mengen.

Daarna wil ik de nek voorzien van 3 lagen danish oil en tussendoor schuren met staalwol 0000.

Omdat danish oil ( van wat ik heb gelezen) een goede, maar zeker geen geweldige, bescherming geeft wil ik het afmaken met tru oil. Dan een decal aanbrengen ( deze plakt niet goed op kaal hout of danisch oil) Danish oil trekt diep in het hout en laat bijna geen film achter. Een decal plakt eigenlijk alleen goed op een filmachtige finish.

Nadat ik de decal heb aangebracht doe ik er nog één laag tru oil overeen en dan hoop ik dat het mooi wordt.

Uiteraard heb ik alles gelezen over droogperiodes, opschuren e.d. Het schijnt dat tru oil probleemloos over danish oil kan, maar dat ga ik dus eerst uitproberen.

jan jansen
21 februari 2014, 14:31
Daarna wil ik de nek voorzien van 3 lagen danish oil en tussendoor schuren met staalwol 0000.

Omdat danish oil ( van wat ik heb gelezen) een goede, maar zeker geen geweldige, bescherming geeft wil ik het afmaken met tru oil. .[/QUOTE]

Niks mis mee met danisch oil. Ik heb mijn tele die ik veel gebruik ook in de danisch oil...heb hem in die tijd 1x voorzien van een nieuw laagje...

Rick trodat
21 februari 2014, 15:16
Daarna wil ik de nek voorzien van 3 lagen danish oil en tussendoor schuren met staalwol 0000.

Omdat danish oil ( van wat ik heb gelezen) een goede, maar zeker geen geweldige, bescherming geeft wil ik het afmaken met tru oil. .

Niks mis mee met danisch oil. Ik heb mijn tele die ik veel gebruik ook in de danisch oil...heb hem in die tijd 1x voorzien van een nieuw laagje...[/QUOTE]

En die heb je ook voorzien van een decal?

Rick trodat
24 februari 2014, 11:56
Voor degene die met rustins dye aan de gang gaat. Om deze kleur te krijgen:

http://www.vintage-guitars.se/1958_Fender_Stratocaster_31978_head.jpg

Even een waarschuwing. Dit is flink vintage en ook een flink verkleurde maple neck!

Je koopt Rustins Dye Pine en Mahogany en je mixt het als volgt:

Je koopt een leeg verfblik. Je schud beide flink dan giet je 250 ml van de kleur Pine. Dan giet je 83 ml mahogany ( dit is flink rood) maar het komt goed!

Dan schud je het heel goed.

Dan giet je 2/3e van deze kleur in een ander blik en doe je 1/3e spiritus bij. ( wordt het lichter van).

Voila.

Iets geler:

Pine: 290
Mah: 43
2 kleur 1 spiritus

Test altijd eerst een stukje! Hoe donkerder je het wil, hoe vaker je een laag moet aanbrengen. Overigens maakt tru oil en danish oil de boel al iets donkerder. Eerlijk gezegd geeft pine ( verdunt) ook al een mooie vergeelde kleur echter om dat amber te krijgen moeten er een beetje rood pigmenten in.