PDA

View Full Version : Fender HotRod DeVille troubleshooting



mitzdaking
19 februari 2014, 14:14
Hoi allemaal, ik zit met een probleem.
Ik heb een Fender HotRod DeVille (een wat oudere, deze komt nog uit de USA fabriek) verkregen vanuit inruil een tijdje geleden. Na enige tijd besloot ik dat het toch niet helemaal mijn ding was, en sindsdien stond hij onder zijn stofhoes in mijn muziekkamer. Toen ik de versterker destijds uit had gestest functioneerde alles perfect. Vanmorgen besloot in de versterker nog even te controleren omdat ik een koper er voor had en wat schertste mijn verbazing? Na een kleine 5 minuten spelen stopte de reverb er opeens mee.

Als ik nu de reverb open zet dan krijg ik een krakend en storend geluid. Ook weigeren de kanalen dienst (er zit geen duidelijk hoorbaar verschil tussen kanaal 1 en kanaal 2/3 en is het volume DRASTISCH minder geworden.(voorheen was standje 4/12 goed om de pijngrens te bereiken, nu kan de versterker zonder problemen op 8/12. Ook werkt de ingebouwde master volume niet meer. Nu heb ik de versterker open gehad, en qua bedrading zie ik geen problemen. Sterker nog, het ziet er zelfs als nieuw uit.

Mijn vraag is dus: hoe kan een versterker van perfect funcionerend op alle fronten, naar een combinatie van 4/5 problemen binnen 2 weken gaan? En weet iemand waar dit probleem precies zit? (buizen zijn nog niet vervangen, maar ik neem aan dat dit de meest logische stap is)

Eko
19 februari 2014, 16:33
kan heel simpel een buizenprobleem zijn. Even laten meten door een techneut.

cluseau
19 februari 2014, 16:34
Potmeters en jack schakelaars reinigen. Let met name op de send/return jacks.

edit: in jouw geval de "poweramp in" jack. En wat de reverb betreft even de RCA aansluitingen schoonmaken en kabels checken op breuk bij de connectors.

Little Jay
19 februari 2014, 17:33
Potmeters en jack schakelaars reinigen. Let met name op de send/return jacks.

edit: in jouw geval de "poweramp in" jack. En wat de reverb betreft even de RCA aansluitingen schoonmaken en kabels checken op breuk bij de connectors.

Is ook snel te checken met een patch-kabeltje van preamp-out naar poweramp-in (dan gaan we er wel vanuit dat dit een seriële fx-loop betreft en niet parallel).

Dutch66
20 februari 2014, 10:24
Uiteraard eerst de suggesties van Cluseau proberen, bij een al wat oudere versterker, die bovendien een tijdje
"stil" heeft gestaan, kunnen de schakelaars die op de jack inputs van de preamp out en poweramp in zitten,
een slechte verbinding veroorzaken. (Dit is trouwens een seriële loop).

Hetzelfde geld voor de rca (of tulp) in-/outputs van de reverb pan, ik begrijp goed dat je helemaal
geen reverb meer hoort?, uitsluitend een "krakend en storend" geluid?

Als ik naar het schema (http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Hot_Rod_DeVille_schematic.pdf) kijk, zou je kunnen proberen de beide buisjes in de voortrap even om te ruilen.
V1 en V2 zijn hetzelfde (12AX7A).

Mocht dit geen verschil opleveren dan betwijfel ik of het de buisjes in de voortrap betreft, omdat zowel het
clean als het drive kanaal begint met V1(A) en deze dus gewoon functioneerd. Eigenlijk test je
nu dus of het 2e buisje (V2) nog goed is.... Hetzelfde zou je kunnen proberen met V3, de driver van de
eindversterker, ook dit is een 12AX7A. Je kunt op deze manier de (correcte) werking van de buisjes testen
en met een beetje mazzel het probleem localiseren.

Ik heb zelf altijd een paar buisjes, zeker de 12AX7A, op voorraad omdat deze in veel versterkers voor komen,
en ook naar verloop van tijd gewoon stuk gaan. Je zou dus ook een paar nieuwe kunnen halen omdat je
deze uiteindelijk toch wel een keer nodig hebt..

Verder, en je hebt hier verder niks aan omdat ik je onmogelijk op afstand zou kunnen uitleggen
hoe je dit (veilig) zou kunt testen, maar er zou ook iets mis kunnen zijn met de (16V) voedingslijn vanaf
de trafo.

Het drive kanaal maakt gebruik van een aantal zgn. "relais" die zouden moeten schakelen als je van
kanaal switched, en dit gebeurt dus duidelijk niet. Verder is de reverb lijn solid state (transistor) uitgevoerd,
en ook deze maakt gebruik van die 16 v ... Begrijp me niet verkeerd het is een absolute "long shot" en
ik zal waarschijnlijk wel worden teruggevloten ... :)

Op basis van het schema en jouw probleem omschrijving zou IK hier in ieder geval even naar kijken.

Mocht het allemaal niet baten, dan heb je natuurlijk ook nog de ampdokter, als je de versterker
inderdaad weer weg wilt doen misschien wel zo netjes om er even een expert bij te halen.

Succes!

Little Jay
20 februari 2014, 14:24
Ik durf niets uit te sluiten, maar door enkel staan en niet gebruiken gaan je buizen over het algemeen niet kapot en die kunnen m.i. er ook niet voor zorgen dat de reverb er mee stopt (want die is idd solid state). Stof/corrosie van de fx-loop kan voor uitval en volume verlies zorgen en omdat deze in de Blues- en Hot Rod series gebufferd is en gebruik maakt van dezeldfde 16v-stroom voorziening zou een probleem daarin inderdaad je verschijnselen kunnen verklaren, die regelt trouwens ook het switchen tussen de kanalen, dus dat maakt 'm nog verdachter.

Verder is het een oude USA en pas na 5 minuten tradt het op: ik verdenk dan een gebroken soldeerverbinding die gaat werken bij het opwarmen van de versterker en het zou me niets verbazen als die direct gelinkt is aan de twee keramische 470K/5W weerstanden in het 16V-circuit. Daar staan die oude Amerikanen bekend om.

Mijn Blues Deluxe had soortgelijke verschijnselen en die heb ik gerepareerd door alle verdacht uitziende soldeerverbindingen opnieuw te laten vloeien (rondom de keramische weerstanden zelfs helemaal opnieuw gedaan - oude soldeer weghalen en opnieuw doen). Sindsdien nooit meer last gehad (Keramische weerstanden zelf waren bij mij nog in orde).

Ik verwijs maar weer eens naar deze site: http://www.maxxplay.us/z-jp-hrdx.html

Bernardduur
20 februari 2014, 16:12
Die zijn gelinkt aan die weerstanden. Die halen heel crude het voltage omlaag.

Ik heb een aantal HR's geserviced en de meeste hadden (beginnende) problemenen met deze weerstanden. Goed vervangen is een must!

mitzdaking
20 februari 2014, 16:25
Uiteraard eerst de suggesties van Cluseau proberen, bij een al wat oudere versterker, die bovendien een tijdje
"stil" heeft gestaan, kunnen de schakelaars die op de jack inputs van de preamp out en poweramp in zitten,
een slechte verbinding veroorzaken. (Dit is trouwens een seriële loop).

Hetzelfde geld voor de rca (of tulp) in-/outputs van de reverb pan, ik begrijp goed dat je helemaal
geen reverb meer hoort?, uitsluitend een "krakend en storend" geluid?

Als ik naar het schema (http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Hot_Rod_DeVille_schematic.pdf) kijk, zou je kunnen proberen de beide buisjes in de voortrap even om te ruilen.
V1 en V2 zijn hetzelfde (12AX7A).

Mocht dit geen verschil opleveren dan betwijfel ik of het de buisjes in de voortrap betreft, omdat zowel het
clean als het drive kanaal begint met V1(A) en deze dus gewoon functioneerd. Eigenlijk test je
nu dus of het 2e buisje (V2) nog goed is.... Hetzelfde zou je kunnen proberen met V3, de driver van de
eindversterker, ook dit is een 12AX7A. Je kunt op deze manier de (correcte) werking van de buisjes testen
en met een beetje mazzel het probleem localiseren.

Ik heb zelf altijd een paar buisjes, zeker de 12AX7A, op voorraad omdat deze in veel versterkers voor komen,
en ook naar verloop van tijd gewoon stuk gaan. Je zou dus ook een paar nieuwe kunnen halen omdat je
deze uiteindelijk toch wel een keer nodig hebt..

Verder, en je hebt hier verder niks aan omdat ik je onmogelijk op afstand zou kunnen uitleggen
hoe je dit (veilig) zou kunt testen, maar er zou ook iets mis kunnen zijn met de (16V) voedingslijn vanaf
de trafo.

Het drive kanaal maakt gebruik van een aantal zgn. "relais" die zouden moeten schakelen als je van
kanaal switched, en dit gebeurt dus duidelijk niet. Verder is de reverb lijn solid state (transistor) uitgevoerd,
en ook deze maakt gebruik van die 16 v ... Begrijp me niet verkeerd het is een absolute "long shot" en
ik zal waarschijnlijk wel worden teruggevloten ... :)

Op basis van het schema en jouw probleem omschrijving zou IK hier in ieder geval even naar kijken.

Mocht het allemaal niet baten, dan heb je natuurlijk ook nog de ampdokter, als je de versterker
inderdaad weer weg wilt doen misschien wel zo netjes om er even een expert bij te halen.

Succes!

Allereerst bedankt voor de reacties allemaal.

@Dutch,
De buisjes van de voorversterker heb ik inderdaad geprobeerd om te ruilen. Helaas zonder resultaat. Wat me ook op valt is dat het led-lampje van het drive kanaal ''knippert'' bij het trillen van de gitaarsnaren. Ik verdenkt inderdaad dat ik te maken heb met een spanningsregelaar die kuren heeft.

Het verklaart alleen niet waarom de reverb dienst weigert, of de ''drive/gain'' knop dienst weigert en het master volume het niet meer doet.

Ik denk dat een bezoekje aan de amp dokter het beste is, alleen ben ik bang dat dat mij 250 euro+ gaat kosten, en daar heb ik eerlijk gezegd niet het geld voor. (studentenleven hoezee)

Little Jay
20 februari 2014, 17:27
Als je in de buurt van Den Haag woont kan ik je zeker Amps Unlimited (http://www.amps-unlimited.nl/) van forumlid Clouseau aanraden.

Als je handig bent met de soldeerbout én je weet hoe je hoogspannings-opdonders van de elco's moet vermijden kan ik je aanraden om allereerst de print eens uit de amp te halen en met de soldeerbout alle contactpunten - vooral rond de keramische weerstanden, buisvoeten, inputs en pots - opnieuw te laten vloeien. Grote kans dat de problemen dan al verholpen zijn.

Als dit alles abracadabra voor je is, zou ik vooral naar de buizendokter gaan. Dan kost het maar een paar centen, maar dan kan je er weer jaren tegenaan. Oh nee, je wil 'm verkopen..... tsja..... je kan 'm ook "as is" verkopen aan een knutselaar voor een zacht prijsje. Die heeft dan wellicht wel een mazzeltje en kan voor een paar euro aan materiaalkosten de amp weer draaiende krijgen......

cluseau
20 februari 2014, 17:51
Ik denk dat een bezoekje aan de amp dokter het beste is, alleen ben ik bang dat dat mij 250 euro+ gaat kosten

Welnee joh, daar reviseer je een twinrev voor.

Dutch66
20 februari 2014, 20:31
Allereerst bedankt voor de reacties allemaal.

@Dutch,
De buisjes van de voorversterker heb ik inderdaad geprobeerd om te ruilen. Helaas zonder resultaat. Wat me ook op valt is dat het led-lampje van het drive kanaal ''knippert'' bij het trillen van de gitaarsnaren. Ik verdenkt inderdaad dat ik te maken heb met een spanningsregelaar die kuren heeft.

Het verklaart alleen niet waarom de reverb dienst weigert, of de ''drive/gain'' knop dienst weigert en het master volume het niet meer doet.

Ik denk dat een bezoekje aan de amp dokter het beste is, alleen ben ik bang dat dat mij 250 euro+ gaat kosten, en daar heb ik eerlijk gezegd niet het geld voor. (studentenleven hoezee)

Kleine correctie, er is juist geen "spanningsregelaar" gebruikt, (slechts) 2 flinke weerstanden om op de juiste
spanning uit te komen, qua ontwerp een beetje primitief zoals Bernardduur al terecht aangaf...

Verder, het verklaart juist wel waarom de reverb en de drive/gain knop (lees channel switching) niet meer werken. Deze zijn namelijk beide afhankelijk van een juiste voedingsspanning...
Door langduringe (over?)belasting kan de werkelijke weerstand van deze componenten flink oplopen,
waardoor de resulterende spanning aanmerkelijk lager uitkomt dan de benodigde 16 volt.
Daarom schakelt je versterker ook niet meer, heeft de drive/gain knop dus geen functie, en werkt ook
de reverblijn niet meer....

Aanvullend hierop zie ik in het schema dat er ook een relais vlak na de mastervolume zit, en ook die schakelt niet meer..., klopt aardig met wat je in je initiele post omschreef niet? ;)

Op dit moment werkt eigenlijk alleen de eerste buis waardoor je uiteindelijke vermogen aanmerkelijk is afgenomen.

Ik denk dat de reactie's van Little Jay en Bernardduur, beide duidelijk verder in deze materie dan ik, ook voor zich spreken, en dat in verhouding met wat er allemaal mis had kunnen zijn dit op zich wel meevalt.

Ik zou er verder zelf niet aan gaan lopen rommelen, check even wat een onderzoekje bij een dokter gaat kosten.

Succes!

cluseau
20 februari 2014, 22:26
Kleine correctie, er is juist geen "spanningsregelaar" gebruikt, (slechts) 2 flinke weerstanden om op de juiste
spanning uit te komen, qua ontwerp een beetje primitief zoals Bernardduur al terecht aangaf.!

Ho ff, er is wel degelijk een vorm van stabilisatie aanwezig hoor. Misschien primitief maar niet minder effectief.

Dutch66
22 februari 2014, 11:09
..... en ik zal waarschijnlijk wel worden teruggevloten ... :)



nou daar was tie dan...

en terecht hoor, ik had dat even anders moeten omschrijven.

mitzdaking
22 februari 2014, 11:58
Hoi allemaal,

Ik zou in eerste instantie inderdaad voor Mr Cluseau gegaan zijn. Helaas is afstand een issue (ik woon onder de rook van Amsterdam en heb jammer genoeg geen auto tot mijn beschikking). Ik heb een goede amp tech gevonden nabij die op nog geen 2 kilometer afstand woont. Ik heb het probleem voorgelegd en hoop erop dat het niet te erg tegen valt.
Bedankt in ieder geval allemaal!
Mitch.

Dutch66
22 februari 2014, 17:49
Top, benieuwd naar zijn bevindingen...

mitzdaking
2 maart 2014, 10:36
Top, benieuwd naar zijn bevindingen...
Het was inderdaad een weerstand die niet goed vast zat. Die is vervangen en opnieuw vastgezet. Bedankt allemaal.