PDA

View Full Version : Buizenversterker knetter (vrij laag), buizenprobleem?



KoenGuitar
18 februari 2014, 19:56
Dit onderwerp komt vast veel voor, maar ik ben een dusdanige leek wat betreft wat zich in een versterker afspeelt dat ik m'n rijtje symptomen gewoon neerzet. Mijn Peavey Valveking 212 begon net vanuit het niets vrij 'laag' te knetteren. De hogere 'ei-bak' knetters heb ik al wat langer, maar dat was eens in de zoveel tijd, en ze waren niet echt hard. Deze lage knetters waren hard te noemen.

Ik las wel 's iets over tegen je buizen tikken, dat gaat niet omdat er een frame om de eindbuizen zit. Ik tikte wel even tegen het frame, direct weer een knetter, misschien toeval. Vervolgens gauw de boel standby en uit gezet.

De versterker heb ik nu zo'n 4, max 5 jaar, toen tweedehands gekocht. Verkoper zei dat 'ie 'm een jaar eerder nieuw had gekocht. Voornamelijk binnenshuis gebruikt op laag volume (ik was een jaar of 16 toen ik 'm kocht, haha). Hij klinkt ook nog niet slecht ofzo, nog genoeg hoog en een niet te dun. Gebruik voornamelijk het clean kanaal, voor zover relevant.

Zou ik ermee naar een ampdokter moeten om te laten kijken of nog even aankijken of 'ie 't de volgende keer weer doet? Ik ben liever het geld niet kwijt (studentje he?;)), maar dat 'ie naar de klote gaat wegens uitstellen lijkt me een nog minder tof vooruitzicht. Als iemand met meer verstand van de materie me kan adviseren, bedankt! ;)

pasqual
18 februari 2014, 21:53
Ga er maar vanuit dat het de originele buizen zijn en dan is 5 á 6 jaar niet zo vreemd dat ze op zijn. Zeker als je tegen het rooster tikt en er begint van alles te rommelen. En ja, nieuwe Buizen kost geld en dan moet je eigenlijk ook nog de ruststroom ( bias ) laten afstellen.

KoenGuitar
18 februari 2014, 22:19