PDA

View Full Version : Buizenversterker knetter (vrij laag), buizenprobleem?



KoenGuitar
18 februari 2014, 19:56
Dit onderwerp komt vast veel voor, maar ik ben een dusdanige leek wat betreft wat zich in een versterker afspeelt dat ik m'n rijtje symptomen gewoon neerzet. Mijn Peavey Valveking 212 begon net vanuit het niets vrij 'laag' te knetteren. De hogere 'ei-bak' knetters heb ik al wat langer, maar dat was eens in de zoveel tijd, en ze waren niet echt hard. Deze lage knetters waren hard te noemen.

Ik las wel 's iets over tegen je buizen tikken, dat gaat niet omdat er een frame om de eindbuizen zit. Ik tikte wel even tegen het frame, direct weer een knetter, misschien toeval. Vervolgens gauw de boel standby en uit gezet.

De versterker heb ik nu zo'n 4, max 5 jaar, toen tweedehands gekocht. Verkoper zei dat 'ie 'm een jaar eerder nieuw had gekocht. Voornamelijk binnenshuis gebruikt op laag volume (ik was een jaar of 16 toen ik 'm kocht, haha). Hij klinkt ook nog niet slecht ofzo, nog genoeg hoog en een niet te dun. Gebruik voornamelijk het clean kanaal, voor zover relevant.

Zou ik ermee naar een ampdokter moeten om te laten kijken of nog even aankijken of 'ie 't de volgende keer weer doet? Ik ben liever het geld niet kwijt (studentje he?;)), maar dat 'ie naar de klote gaat wegens uitstellen lijkt me een nog minder tof vooruitzicht. Als iemand met meer verstand van de materie me kan adviseren, bedankt! ;)

pasqual
18 februari 2014, 21:53
Ga er maar vanuit dat het de originele buizen zijn en dan is 5 á 6 jaar niet zo vreemd dat ze op zijn. Zeker als je tegen het rooster tikt en er begint van alles te rommelen. En ja, nieuwe Buizen kost geld en dan moet je eigenlijk ook nog de ruststroom ( bias ) laten afstellen.

KoenGuitar
18 februari 2014, 22:19
Net weer even aangezet, na een halfuur weer 't zelfde probleem. Geprobeerd foto's te maken, maar dat lukte niet goed. Bedankt. Ik zal ergens om een prijsindicatie/offerte vragen. Zit nu even te krap bij kas, maar dan speel ik voorlopig wel even op m'n transistorcombo'tje. Bedankt!

Edit: is het niet zo simpel? http://www.youtube.com/watch?v=FXdbkg7E2u0 Zal wel niet, haha ;)

Ik lees overigens dingen over dat Peavey Valveking 'Auto'-bias of 'Fixed'-bias zou zijn. Voor mij ontzettende abracadabra. Ik kan enkel vragen: Wasda?

pasqual
18 februari 2014, 22:53
Wacht maar even dat de kenners hier zich ermee gaan bemoeien voordat je van alles gaat bestellen;)
Hier is veel kennis op dit forum...voor hetzelfde geld is er niets mis met je buizen maar is het een thermisch probleem.

dikkiedik
18 februari 2014, 23:39
Het klinkt wel als een buizen probleem. Maar het zal natuurlijk nooit zijn dat alle buizen kapot zijn, de kunst is dus het zoeken naar de kapotte... Dat bespaart je een hoop centjes. Overigens, buizen mogen best regelmatig vervangen worden, vooral power tubes wanneer je veel repeteert en optreed.

ik heb je een pb'tje gestuurd! ;)

cluseau
19 februari 2014, 00:48
Het kan idd zo simpel zijn en zeker met een kwartetje EL84 is 5 jaar echt de limmit. Buisjes zijn nog geen tientje per stuk dus dat kan je de kop toch niet kosten maar.......

Het kan net zo makkelijk een ander probleem zijn. Knetter of kraakgeluiden worden veroorzaakt door variatie in overgangsweerstand. In je amp komen hoge spanningen voor. Deze spanningsverschillen moeten goed geisoleerd zijn tov elkaar. Nu is het zo dat de materialen verouderen en de isolatiewaarde kan gaan varieren. Onder druk van de hoge spanningen gaan er kleine en in sommige gevallen zelfs grote lekstromen lopen. Dit kan gebeuren na opwarmen of juist in koude toestand al naar gelang de oorzaak. Deze lekkage's kunnen in elk component voorkomen zoals in elko's, weerstanden, de print, de buis zelf of tussen de buispennen en in de voetjes. Een hele bekende is de doorslag tussen pin 3 en 2 bij de Octal buizen. Meestal veroorzaakt door vonkoverslag bij een keer zonder speaker spelen omdat het spanningsverschil enkele duizenden volts kan berijken. Op de buisvoet ontstaat dan een geleidend koolspoor wat van kwaad tot erger wordt. Maar meestal is het een rotte buis, cap of anodeweerstandje. Dergelijke storingen zoek je het best door elimineren van mogelijkheden. Uiteindelijk kom je dan bij de zere plek.

KoenGuitar
19 februari 2014, 20:17
Hmm, net toch weer even aangezet, zeker een uur gespeeld. Niks geks. Verstandig om 't nog even aan te kijken? Of zou er dan van alles kunnen doorbranden? Ik ruik niks ofzo, en hij wordt ook niet zo heet dat je je hand niet op de de warme stukken kan houden.

En bedankt voor de reacties tot nu toe!

cluseau
19 februari 2014, 20:24
Hmm, net toch weer even aangezet, zeker een uur gespeeld. Niks geks.

Wees gerust, komt echt wel terug want fouten verdwijnen niet vanzelf. :makeup:

pasqual
19 februari 2014, 22:53
Dat doet mij toch vermoeden dat het niet aan de eindbuizen ligt. Als er een of meerdere buizen op zijn zal je versterker niet ineens weer probleemloos klinken.

Dutch66
20 februari 2014, 08:08
Het gaat er nu niet om of maar eerder wanneer het probleem terug komt.....

(Oh ja, en das meestal net op het moment dat je het niet hebben kan ;))

KoenGuitar
20 februari 2014, 12:21
Zeker, ik breng 'm waarschijnlijk volgende week in 't weekend even langs in Delft bij Tube Amp Care. Mocht na onderzoek blijken dat 't een erg dure grap wordt koop ik misschien een andere amp, gezien de huidige waarde van die dingen. Thanks!