PDA

View Full Version : Maton ebg808cl



Emlian
17 februari 2014, 11:13
Hallo,
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een Maton ebg808cl?
Ik wil deze gitaar misschien tweedehands kopen maar ik weet niet zeker of hij het waard is.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Eko
17 februari 2014, 15:55
Emlian,

De meeste mensen die deze gitaar kopen spelen fingerpicking zoals Tommy Emanuel en Chet Atkins. Voor die stijl is hij heel goed geschikt. Qua bouwtechniek en afwerking goed verzorgd . Val je geen buil aan.

Harald
17 februari 2014, 17:07
cl ? cutaway en lefty?

Maton's hebben een heel eigen sound. Anders dan Martin, of Taylor. Coleclark zijn de enige gitaren die ik ken met een vergelijkbare sound. Deze gitaren zijn vooral gemaakt voor live gebruik. Als het dezelfde pickup is als in de Tommy Emmanuel modellen heb je een probleemloze live gitaar. Voor de microfoon ook prima te doen. Onversterkt hebben ze sterke en zwakke punten. Zwaktepunt zit vooral in het laag (overigens voor opnames soms een voordeel, als je echt wilt kun je het nog steeds redelijk boomy laten klinken, maar je hebt niet snel een te boomy opname.) In het middengebied hebben ze een heerlijk dik geluid.

Als je een elektrisch gitarist bent die ook af en toe akoestisch wil spelen voel je je waarschijnlijk prima thuis op zo'n gitaar. Ben je van lage alternatieve stemmingen en celtic spel zou een Lowden oid waarschijnlijk een logischere keuze zijn.

Op youtube zijn genoeg goede clips te vinden van mensen die op zo'n gitaar spelen.

Hoe dan ook, iig zelf op spelen en proberen.

Emlian
19 februari 2014, 17:36
Heel erg bedankt! Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen haha! Maar zeker matons hebben hun eigen mooie geluid:) ik speel zelf niet vaak voor grote groepen mensen dus voor live is het niet echt nodig. Wel om op te nemen en gewoon voor thuis gebruik. Zeker lowdens zijn ook erg mooi! Ik ga er nog even over denken, bedankt voor jullie reacties:)

Harald
19 februari 2014, 19:45
PS Als je niet van relic houdt is een Maton misschien minder geschikt. De relic zoals je die bij de lak van SRV's gitaar ziet, of die van Rory Galagher krijg je op een Maton vrij snel als je er gewoon op speelt. Er zijn verschillende plekken die er al vrij vlot bespeeld gaan uitzien op die gitaren. Maar daar klinken ze niet minder om :) En het is natuurlijker dan een relic op een gitaar met zo'n moderne dikke en keiharde laklaag die met behulp van schuurpapier is gemaakt.