PDA

View Full Version : Heb een Yamaha SA2200 gekocht met namaak pickups?



Stratkerel
16 februari 2014, 12:38
Ik heb deze gitaar nu bijna 2 weken. Eerst vond ik neck pickup 'anders' klinken dan de pickups in mijn Burny Les Paul, nu gewoonweg minder goed.

Ik begin ook een verkleuring te zien aan de randen van de pickups, cheap suggererend.

Nog steeds bijzonder slechte camera, maar heb de pickup eens even losgedraaid en foto's genomen van de achterkant. Géén label 'Yamaha', niets? En dat soldeerwerk voor de pickup cover: het ziét er niet uit!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/sa2200/2014-02-16%2011.31.00.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/sa2200/2014-02-16%2011.31.11.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/sa2200/2014-02-16%2011.31.28.jpg

morroow
16 februari 2014, 13:12
Yamaha maakt zo'n beetje alles zelf. Slagplaten, stemknoppen, volumepots etc. Ook elementen dus en ze voelen zich niet verplicht om op alles "Yamaha" te zetten. Het ziet er wat mij betreft gewoon normaal uit.

Die verkleuring is heel normaal. Dat hebben zelfs de duurste pick-ups. En als ik die pick-up ringen zo zie zijn het ook al wel oude pick-ups.

arjanb01
16 februari 2014, 13:20
Simpel, als de pu's je niet bevallen gewoon ander setje erin toch? No big deal, alleen ben je dan waarschijnlijk 3 tot 400 eu verder en zal die gitaar toch niet zo'n koopje blijken ben ik bang.

Stratkerel
16 februari 2014, 13:35
Ik heb zeker geen schrik om er andere pickups in te zetten daar niet van. Ik wou gewoon weten of ik me heb laten bedotten door de verkoper: of hij er goedkopere pickups in zou gezet hebben alvorens te verkopen.

@morroow: De gitaar zou maximum 4j oud zijn.

De verkleuring is er dus ook pas beginnen komen als ik er veel op ben beginnen spelen. Dit terwijl op bijv de pickguard wel tekenen zijn dat er voordien door de verkoper wel degelijk regelmatig bespeeld is geweest.

Maar, opnieuw: misschien ben ik echt paranoia

muziekschuur
16 februari 2014, 13:58
Chroom doet dat....

Ik zou met een goed passend schroevendraaier de polepieces ..... de polen dus... iets omhoog draaien.... Dan wordt ie iets pittiger. Je kan ook een stukje magneet tegen de onderkant aan plakken. Of iets van ijzer. Wordt ie ook wat pittiger van. Maar verder lijkt het me echt Yamaha... Ook netjes gemonteerd enzo.

Heb je in andere gitaren misschien heel hete pickups? Regel je de preamp wel in op deze gitaar of laat je je eq zo staan? Misschien is dan een grafische eq die je alleen intrapt voor gebruik met deze gitaar een oplossing.

bat
16 februari 2014, 13:59
Wat bedoel je met die verkleuring?

stijnkenens
16 februari 2014, 18:09
Waarschijnlijk is die gewoon wat opgepoetst.
corrosie eraf, en als jij met je zweethanden er terug aan zit te frunniken, dan begint het blote metaal te corroderen, en valt het ineens op !

@ Muziekschuur: een magneet in een pickup zit er met een bepaalde oriëntatie in gemonteerd, ik zou daar niet zomaar een andere magneet tegenaan durven gooien.



s.

morroow
16 februari 2014, 20:21
Ik zie inderdaad dat de nieuwere modellen van Yamaha ook nog van die pickup ringen hebben met 2 schroeven aan de bovenkant om de pickups te verstellen. Niks aan het handje dus en misschien moet je een beetje experimenteren met het afstellen van de pickups. Beetje hoger of lager. Of de polepieces iets omhoog draaien. Dat schijnt ook nog wel wat te doen...

frekie
17 februari 2014, 09:48
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Yamaha SA2100/YamahaSA210013.jpg

Mijn SA2100 heeft ook aan 1 kant 2 schroefjes voor de humbucker montage. Lijkt me origineel dus. Yamaha monteert op deze SA's niet van die hele hete humbuckers, dat wil je ook niet op een ES335 gitaar IMHO.

Brum
17 februari 2014, 12:38
Ik zie inderdaad dat de nieuwere modellen van Yamaha ook nog van die pickup ringen hebben met 2 schroeven aan de bovenkant om de pickups te verstellen. Niks aan het handje dus en misschien moet je een beetje experimenteren met het afstellen van de pickups. Beetje hoger of lager. Of de polepieces iets omhoog draaien. Dat schijnt ook nog wel wat te doen...

Oudere modellen hebben het ook, dat van die twee schroeven aan één kant. Tenminste, op mijn Yamaha SG200 zit het ook (nou ja, zat, ik heb er andere ringen en elementen in gezet).

Stratkerel
18 februari 2014, 14:52
Hartelijk dank voor het hart onder de riem aan allen, ik apprecieer het ten zeerste :) Komt er ook van als je een type gitaar nog maar amper hebt aangeraakt en daarvan dan meteen een model koopt dat geld kost. En dan maar panikeren bij iedere quirk :p

HaroldA
18 februari 2014, 15:23
Als het dezelfde pickups zijn als die in de SG1000 van een maat van mij was het misschien wel fijn geweest als er geen originele in zaten ;)

Wat een levens-loze bende.

Orpheo
18 februari 2014, 15:36
deze bagger eruit, setje seth lovers erin, of als je wat pittiger wilt gaan pearly gates (of de 59/custom hybrid in brug, seth hals) en dan knallen maar. dat verdiend deze gitaar wel.