PDA

View Full Version : D28p vs D28



Flipkoos
15 februari 2014, 15:43
Ik snap iets niet. Als de Martin D28p een nieuwere, beter bespeelbare nek heeft, waarom is-ie dan bij de meeste winkels veel goedkoper dan een gewone D28?
Iemand ervaring met die P-neck?

northernlake
15 februari 2014, 23:38
Het heeft wat meer weg van een Taylor neck voor zover ik die ken. Wat meer getapered. Ik heb nooit reden tot 'verbetering' gezien, trouwens. Wat de prijs betreft: geen idee.

Eko
18 februari 2014, 20:32
Ik denk dat Martin z`n D28 als standaard houd , wat het trouwens al tientallen jaren is. Alle vormen daarvan HD 28 , HDV 28 enz. zijn apart geprijsd. Deze is moderner en lager geprijsd om de rest niet in het vaarwater te zitten.

RB-1
25 februari 2014, 11:44
Ik denk dat Martin z`n D28 als standaard houdt, wat het trouwens al tientallen jaren is. Alle vormen daarvan HD 28 , HDV 28 enz. zijn apart geprijsd. Deze is moderner en lager geprijsd om de rest niet in het vaarwater te zitten.Wat nu een HD-28 wordt genoemd is in feite een replica van de D-28 as-is uit een specifieke periode.
Inmiddels hebben we dus ook replica's van modellen die nooit hebben bestaan....:seriousf:


Ik heb nooit reden tot 'verbetering' gezien, trouwens.Inderdaad, wat een onzin hè...

Eko
25 februari 2014, 14:38
De HD slaat op de herringbone inleg . De HD-V is dus een D 28 , met Herringbone inlay en met een hals zoals de vintage uitvoering. tenminste als ik alles goed begrepen heb. Het enige wat je niet meer kunt krijgen op een D28 is Brasilian Rosewood.......
Iedere fabrikant probeert zijn vaste nummers uit te melken. Kijk maar naar Fender en Gibson.......

RB-1
25 februari 2014, 15:55
Wat ik bedoel is dat al die nieuwe benamingen slaan op replica's van de D-28 uit verschillende perioden (tussen ~1930 en ~1960)
Een HD-28 is geen replica van een oude HD-28, het heette allemaal D-28. Alleen was de trim toen toevallig herringbone en was er wat meer aan de braces gepeuterd.
En vintage? Vintage is alles van voor 1945, daarna zou ik het eerder 'classic' noemen.
En alles na 1960 is gewoon modern. Ik had ze bij wijze van spreken zelf nieuw kunnen kopen, zo bijzonder zijn ze dus niet....;)