PDA

View Full Version : Advies gevraagd: Marshall 1974x hw komt wat vermogen tekort



dunhill1
15 februari 2014, 12:10
Dag allemaal,

Graag hoor ik wat tips om het volgende dilemma aan te vliegen:
Ik ben heel erg blij met m'n marshall setje, een 18watt plexi combo met 1 celestion. Voor live gebruik ik het bijbehorende extensiecabinetje zodat ik een 18watt plexi sound heb met 2x12.

De sound is dik voor elkaar.
Omdat het 18 watt is staat alles op 10 en regel ik clean en dirt met m'n volumeknop op de gitaar.
(Meestal 1989 claptonstrat met 20db boost).

Bij de eerste 2 sets gaat het live prima, op zich zou 18watt buizen ook voldoende moeten zijn:hide:.
Echter als het enthousiasme toeneemt, merk ik dat ik volume te kort kom.
We spelen geen metal maar vooral 70ies blues, bluesrock en countryrock. Denk oude clapton, zz top, Stones, het gebruikelijke ouwe lullen repertoire.

Een Mike voor de amp is niet echt een optie aangezien we alleen het orgel, zang en de kick uitversterken. De mix zou er hiermee niet op vooruit gaan.

Verder gebruik ik behalve een boostpedaaltje voor m'n telecaster geen effecten.

Mijn voorlopigheid shortlist ziet er als volgt uit:
Fender twinolux, luid genoeg en te dimmen naar half vermogen etc.
Marshall bluesbreaker, zeker luid genoeg maar dan heb ik een powersoak nodig aangezien er geen master op zit.
Matchless 3015, luid genoeg, en ook naar halve kracht schakelbaar, bonus zijn dan de reverb en master.
Drz z Max.

Enig idee of ik in de juiste richting denk?
Het achterliggende idee is dus goede 70ies sound, draagbaar en iets meer power dan m'n huidige verder perfect passende setup.


Hoor het graag!
Hartelijke groet,
Dunhill

HaroldA
15 februari 2014, 12:21
Ik zou voor effectieve, of meer speakers gaan.

dunhill1
15 februari 2014, 12:30
Hoi Harold,
Thanks voor je reactie.

Wat bedoel je met meer speakers?
Ik heb er al 2 aanhangen.

Het zijn celestion g12m-20's.
Zegt mij verder niks helaas maar zijn die niet effectief genoeg?
En hoe veel luider zou dit ampje gaan met meer effectieve speakers?

het extra cabinet met 1x 12 wat ik gebruik maakt de boel niet veel luider maar geeft wat extra body aan het geluid.

Groeten
Dunhill

Mitch
15 februari 2014, 14:08
Het zijn mijn meest favoriete speakers, maar inderdaad: die hebben een rendement (sensitivity) van 96dB en da's het laagste en dus minst efficiënte (foei, spelling-gestapo!) dat je gaat vinden bij Celestion. Als je een mix zou gebruiken van een een H30 en een M65 dan heb je waarschijnlijk best of both worlds. De H30 wat harder en meer hoog en laag, de M65 iets minder maar nog steeds harder dan een M20 en dat lekkere bruikbare hoogmid.
Even ter vergelijking: ik heb een tijd met één en dezelfde amp zowel een closed back 2x12 met M20s gebruikt óf een open back 1x12 met een Heritage H30 55Hz. Andere sound, maar de 1x12 kwam net iets harder door de mix.

Maar belangrijk ander punt: in het begin gaat het wel, daarna kom je t kort "als het enthousiasme toeneemt". Bedoel je dat jullie zelf harder gaan? Het zou namelijk goed kunnen dat je oren gewoon moe beginnen te worden en dat je daardoor jezelf niet meer goed hoort in de mix. Ik zou iedereen in dit soort situaties sowieso goeie gehoorbescherming willen aanraden, Exinores of zo. In de eerste plaats dempt dat net voldoende zodat de hele mix beter wordt en ten tweede worden je oren niet zo snel moe. Om over de lange termijn gevolgen nog maar te zwijgen.
Een 1974x met alles op 10, pfoe hé.

Tunes
15 februari 2014, 14:17
Ik heb zo'n ding, voor de verkoop, maar hij kan toch echt serieus hard.
En klinkt potdomme lekker, maar ja hij moet toch verkocht worden.

Je kan er natuurlijk 1 bij kopen ;)

dunhill1
15 februari 2014, 14:28
Hoi mitch,
Dank voor je overwegingen.
Had geen idee dat andere speakers zo veel meer geluidsdruk zouden kunnen creëeren.
Ik zal dit zeker meenemen in m'n speurtocht.
Qua volume valt het wel mee hoor als alles op 10 staat.
Vanaf 5 gaat de 1974x niet harder, alleen meer oversturen. Net als bij een ac30 bv.
Dat is ook de reden dat met een goede volumeregeling op je gitaar, het teruggaan naar slag/clean met een randje prima werkt. Heel old school, dat dan weer wel.
Het probleem is vooral dat als iedereen strak en netjes de afspraken eerbiedigt (ampsettings....) er niets aan de hand is.
Ik prik heerlijk door de mix. Na verloop van tijd gaan bas en andere gitaar stiekum/in The heat of The moment iets harder.

Dan ontstaat het probleem van net te weinig vermogen met 18marshall watts.
Vandaar dat ik voorzichtig aan het rondkijken ben naar een goede basic sound maar dan in een amp van ca 30 watt.

Thanks voor je inzichten!
Dunhill

dunhill1
15 februari 2014, 14:32
Hoi tunes,
Hard is 1 ding, thuis en in de oefenritten geen centje pijn.
Het gaat net om dat beetje extra op een podium waar geluid zowieso nog wel eens in het grote luchtledige verdwijnt.

Waarom staat de jouwe te koop als ik vragen mag?
Bevalt de sound niet of is het ook een volume issue?

Thanks en groeten,
Dunhill

dunhill1
15 februari 2014, 14:38
Oefenritten?
Oefenruimte uiteraard....
Lang leve de iPad.

paulusdeBKB
15 februari 2014, 18:22
Toch een aparte kwestie hoor. 18 watt buizen en dan niet hard genoeg... Paar vragen:
* Heb je de versterker bij optredens recht op je oren gericht staan?
* Hoe ver sta je van de versterker af bij optredens?
* Is de 'loudness war' op het podium bespreekbaar? Of houden je bandleden zich van de domme?

Als je an sich blij bent met je sound, zou ik niet zomaar een andere amp kopen. Tenzij het inmiddels kriebelt en je het jezelf zonder stress kunt veroorloven.

Prioriteit 1 is jezelf goed kunnen horen op het podium. Ik ga er vanuit dat dat gewoon lukt met een op het oor gerichte amp, ook aan het eind van de avond. Is dat niet het geval, dan moet de rest van de band sowieso een stuk zachter. 18 watt op je oor is al niet bepaald gezond en als dat nog niet genoeg is, ben je binnen de kortste keren stokdoof.

De kortste klap lijkt me toch echt om je amp een beetje uit te versterken via de zangset. Dan kun je harder als het moet, en hoef je voorlopig even niets aan te schaffen.

Mitch
15 februari 2014, 20:34
Ja, ik vergeet nog toe te voegen:
-Weber Beam Blocker op de combo, hoor je jezelf toch ook nét iets beter
-Standback Amp stand op de combo zodat -ie wat meer op je oren staat, kun je de andere 1x12 meer het publiek in zetten
-Bad Cat Unleash. traploos harder door een solid state eindtrap. Maar geen idee of die hier al een importeur heeft en wat 't kost.

Ik zou in elk geval niet zomaar de amp wegdoen, want als de sound én de manier van oversturen je bevalt... zoek maar eens iets dat nét iets harder gaat en ook weer niet té hard. Reuze moeilijk.

Tunes
16 februari 2014, 14:18
Hoi tunes,
Hard is 1 ding, thuis en in de oefenritten geen centje pijn.
Het gaat net om dat beetje extra op een podium waar geluid zowieso nog wel eens in het grote luchtledige verdwijnt.

Waarom staat de jouwe te koop als ik vragen mag?
Bevalt de sound niet of is het ook een volume issue?

Thanks en groeten,
Dunhill

Ik heb geen ervaring met deze versterker op het podium, ik heb hem puur voor de handel gekocht.
Paar dagen geleden kwam er iemand op spelen en toen heb ik hem eigenlijk pas echt goed gehoord, man wat een geweldig geluid.
Ik heb wel even gedacht om hem zelf te houden maar ik heb een prima versterker en zoals gezegd deze is voor de handel.

dunhill1
16 februari 2014, 14:28
Ja, gaaf ding hè?
Ik bridge de twee kanalen, dan klinkt ie het dikst.
De tremolo klinkt ook super.
Gewicht (gebrek aan) is een groot voordeel.

Nu alleen nog een tikkie luider...
In de handwired serie zit ook een los topje, ik geloof de 2061oid.
Die is 20watt, wellicht dat dat soelaas biedt maar dan sleep ik altijd weer een kast mee.

Groeten
Dunhill

dunhill1
16 februari 2014, 14:29
Trouwens,
Afgezien van het giga gewicht, begint een bluesbreaker me steeds serieuzer te trekken.....

Tristan
16 februari 2014, 15:17
Een Bluesbreaker klinkt waardeloos als je de 1974X gewent bent, dat is gewoon geen vergelijk, al helemaal niet qua crunch.
Je zou de 2061X kunnen proberen maar dat is ook wel een andere amp, meer Rock gevoiced en dat ding gaat gruwelijk hard, echt veel harder dan de 1974X in mijn ervaring.
Een Matchless gaat nog veel harder in mijn ervaring, dat ga je echt niet opendraaien in een kroegje hoor, wat Vox achtige amps betreft zou ik eens kijken naar een Valvetech Hayseed 30, deze gaat wat sneller in de crunch en klinkt dan ook wat vloeiender dan een Matchless, wel weer heel anders dan je 1974X hoor.
Ik denk dat een Fender Tweed of Supro achtige amp nog het meest in de buurt van de vrij bluesy 1974X gaat komen.

Andere opties:
3 Monkeys Orangutan, Organ Grinder
Cornell Plexi 18/20, Plexi 45/50, Romany Pro
Swart AST Pro
Tubeking
Valvetech Suplex

dunhill1
16 februari 2014, 19:00
Hoi Tristan,
Dank voor je input mbt de bluesbreaker.
Ik dacht altijd dat m'n 18watter eigenlijk een ordinaire halve bb was.
Zo'n beetje hetzelfde als een ac15 en ac30.
Die cornell heb ik wel eens gehoord. Gaaf ding maar weet niet waar ik die in nl kan testen.

Voor wat betreft je tweed tip:
Daar ben ik erg in geïnteresseerd. Zou de clapton fender twinolux wat zijn voor mij?
In een klap het volume probleem opgelost en een paar coole features zoals halfprofeet switch en ingebouwde powersoak.
Plus natuurlijk een knappe fendergalm en tremolo...

Groeten
Dunhill

Tristan
16 februari 2014, 19:18
Niet echt, het is toch wel een ander ding, maar belangrijker nog is dat de goede amps uit de Handwired serie van Marshall (1974X en 2061X) gewoon echt duidelijk beter klinken dan de gewone reissue Marshalls.

Die Twinolux, dat zou kunnen, ik ken de Tweed Fender Customshop amps niet dus ik kan er niets over zeggen.
Ik heb ze zelf niet gehoord maar naar verluidt maakt Tubeking (jacky, zit hier op het forum) ook mooie Fender Tweed achtige amps.

3 Monkeys: www.haarguitars.com
Cornell: www.gitarrenstudio.com/1.html (Duitsland)
Swart: www.crushthebutton.com (Belgie)
Valvetech: www.realguitars.de (Duitsland)

the sure thing
16 februari 2014, 20:03
Ik moet zeggen dat de Fender EC signature serie erruugg goed klinken op diverse youtube filmpjes. Ik ben geen Fender man (qua amps) maar de Twinolux heeft coole features en ik vind m op youtube errug goed klinken!