PDA

View Full Version : Hoe CC's sturen + volume pedaal linken Digitech GSP1101 met Ground Control Pro?!



DeBôdy
15 februari 2014, 11:56
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn volume pedaal te laten communiceren van mijn ground control pro via midi naar mijn digitech gsp1101. Daarnaast krijg ik het ook niet voor elkaar om mijn gsp1101 te laten reageren op CC's die ik stuur vanuit mijn ground control pro. Zelf heb ik al zitten zoeken en klooien in het midi instellingen en CC controller map, maar krijg het nog niet gefixed.

Ik heb in de GCP mijn volume pedal 1 'ON' staan.
Laten functioneren op CC# 007.
Idem in de GSP1101.

Als ik vervolgens mijn volume pedaal hen en weer laat gaan, dan blijft het volume gelijk. Het enige wat er gebeurd is als ik bijv een CC knop in druk op mijn GCP, dat ik dan wel mijn volume pedaal kan bedienen en er wel wat gebeurd. Daarbij ook weer een puntje dat het volume naar 0 gaat, maar als ik hem weer naar maximaal wil laten gaan, dan is het volume als het volume pedaal helemaal 'open' staat een stuk zachter dan voordat ik het volume pedaal heb gebruikt. Oftewel normaal velocity is 127, maar als ik dan het volume pedaal gebruik, dan komt hij ongeveer maar tot '100' ipv maximaal 127, dus een stuk zachter.

Wie o wie weet wat er aan de hand is en kan mij helpen?!

Hieronder de manual:
http://www.manualslib.com/manual/39896/Digitech-Gsp1101.html?page=55#manual

DeBôdy
15 februari 2014, 15:35
Zelf heb ik het volume pedaal nu gelinked aan de GCP, maar die kan ik alleen bedienen zodra ik eerst een CC message stuur... Anders wordt het volume pedaal niet geactiveerd. Ik ben dus op zoek naar de mogelijkheid dat het volume pedaal altijd geactiveerd staat.

Iemand een idee hoe dat werkt in de GSP1101?!

obiwanjacobi
15 februari 2014, 19:22
Weet je zeker dat het midi kanaal van de Ground Control Pro hetzelfde is als wat er in de GCP ingesteld staat?
Naast een CC of een PC nummer moet ook midi kanaal (nummer) kloppen...

[2c]

DeBôdy
15 februari 2014, 22:49
Midi nummer klopt ook.
Heb ook naast midi nummer 7 ook andere getest, maar nog niet het gewenste resultaat. Ik heb het wel voor elkaar gekregen om het volume pedaal wel op CC te laten reageren, maar dan moet ik eerst een CC sturen om het volume pedaal te 'activeren'.

Verder heb ik alle CC's nu goed ingesteld staan, dus dat is gelukt.

Het enige is dus nog het instellen van het volume pedaal dat zonder CC message gewoon moet reageren op midi info vanuit de GCP.

obiwanjacobi
16 februari 2014, 09:10
Ik zie een hoofdstuk over Expression Links (blz 46). Zijn daar misschien nog opties om iets te veranderen?

DeBôdy
16 februari 2014, 09:20
Ik zie een hoofdstuk over Expression Links (blz 46). Zijn daar misschien nog opties om iets te veranderen?

Klopt. Daar heb ik ook de CC settings per preset kunnen instellen.
Dat is allemaal gelukt dus. Volume kan ook per CC ingesteld worden, maar wil ik dus niet. Hij moet gewoon zonder een CC message te bedienen zijn. Dat is het enige wat ik niet gefixed krijg :???:

obiwanjacobi
16 februari 2014, 11:48
Wacht effe hoor. Wat bedoel je precies met "Hij [Volume] moet gewoon zonder een CC message te bedienen zijn"??

Je hebt een Expression Pedal op je GCP aangesloten - daar het Pedal enabled en ingesteld op CC #7 (volume) ?

Op je GSP1101 heb je de CC#7 gemapt op de (Preset/patch?) volume met de CC-map etc?

Als het goed is stuurt de GCP CC#7 (met waarden 0-127) wanneer je het pedaal bedient naar je GSP1101 die dat doorgeeft (intern) aan het preset volume.

Over welke CC heb jij het dan...?

DeBôdy
16 februari 2014, 14:43
Sorry voor de onduidelijkheid.
Tuurlijk stuurt het volume pedaal via midi #007 een message 0-127. Maar ik moet eerst op mijn GCP een CC patch (CC 7) indrukken om het volume pedaal te 'activeren'. Zonder de CC knop in te drukken doet het volume pedaal helemaal niks namelijk en blijft het volume gelijk.

obiwanjacobi
16 februari 2014, 15:33
Ik ken/heb zelf geen GCP. Maar het is dus probleem in de GCP en niet in de GSP1101?
Een CC patch of de GCP is een knop die een Midi CC uitstuurt zonder de preset te wijzigen?

http://www.voodoolab.com/manuals/ground_control_pro_manual.pdf

Ik neem aan dat je pagina 19 bekeken hebt...

DeBôdy
16 februari 2014, 22:19
Ik ken/heb zelf geen GCP. Maar het is dus probleem in de GCP en niet in de GSP1101?
Een CC patch of de GCP is een knop die een Midi CC uitstuurt zonder de preset te wijzigen?

http://www.voodoolab.com/manuals/ground_control_pro_manual.pdf

Ik neem aan dat je pagina 19 bekeken hebt...

Ja dit heb ik doorgelezen en zo staat het ook ingesteld in mijn GCP.
Het zit hem wel degelijk in de GSP1101.
Zijn er toevallig GSP1101 gebruikers die dit topic lezen en ook een expressie/volume pedaal gebruiken?

D3nnis
17 februari 2014, 22:33
Ik ben geen midi-expert, maar toch even proberen mee te denken:
Op zich vind ik het niet logisch dat er een midi CC gebruikt wordt voor volume control aan/uit te zetten, en hetzelfde CC nummer voor het expressiepedaal -->dit staat dan even los van het feit dat je helemaal geen separate midi CC wilt gebruiken om volume control aan/uit te zetten.
Heb je wellicht per ongeluk een CC waarde voor volume control anders dan 0 mee gesaved in de preset in de gsp1101 wat het vreemde gedrag van je expressiepedaal kan verklaren (als dat kan in de 1101)?
In de ground control pro handleiding staat nog iets over "transmit with preset" wat gedaan kan worden voor iedere (?) CC. Zou je dit als workaround kunnen gebruiken om toch altijd je volume control beschikbaar te hebben?

Je schrijft ook dat je een volumepedaal gebruikt die aangesloten is op de ground control pro. Is dit een volumepedaal met een expression-output, of een volumepedaal die je met een y-kabel verbind van 2x mono aan volumepedaal zijde naar 1x trs aan controllerzijde?
Reden dat ik dit vraag, is dat ik zelf een Korg XVP-10 verkoop, en als ik daar de expression uitgangen gebruik (via trs-trs kabel), dan krijg ik niet het volledige bereik van het expressiepedaal. Sluit ik hem aan via de in-en output met een y-kabel naar de controller, dan doet ie het wel goed.

Liquid_Metal
19 februari 2014, 10:41
Sorry voor de onduidelijkheid.
Tuurlijk stuurt het volume pedaal via midi #007 een message 0-127. Maar ik moet eerst op mijn GCP een CC patch (CC 7) indrukken om het volume pedaal te 'activeren'. Zonder de CC knop in te drukken doet het volume pedaal helemaal niks namelijk en blijft het volume gelijk.

Ik heb wel een GCP maar ken de GSP1101 niet. Ik weet zeker dat de GCP dat MIDI signaal altijd doorstuurt, mits je binnen de betreffende patch de juiste CC en het juiste MIDI kanaal hebt ingesteld (CC7 en waarschijnlijk channel 1). Ik kan me voorstellen dat je GSP1101 een LED heeft die aangeeft of er MIDI binnenkomt, en deze zou moeten knipperen als je je pedaal beweegt, of het volume nou verandert of niet.
Het feit dat je eerst CC7 via de GCP moet activeren suggereert dat in de GSP1101 dit effect niet standaard aan staat als je van patch wisselt. Dit zou toch door de GCP kunnen komen: je zegt dat je CC7 moet activeren op de GCP. Dat suggereert dat je een IA switch gebruikt voor CC7. Als je in Global Settings van de GCP hebt ingesteld dat CC7 als "xmit with preset" verstuurd wordt, zet je CC7 op de GSP1101 uit elke keer als je van patch wisselt (en CC7 op de GCP in die patch uitstaat). Op te lossen door "xmit with preset" weg te halen, CC7 in de patch aanzetten of CC7 niet aan een IA switch toewijzen.