PDA

View Full Version : Wie ontrafelt deze simpele maar heerlijke akkoorden progressie



SaferSephy
15 februari 2014, 09:51
vanaf 5:15 duiken ze in een heerlijke simpele progressie. Weet iemand wat ze hier doen en hoe je hier over soleert? G-Dorisch?

http://www.youtube.com/watch?v=Gyt_qJrHtcI

Thanks!

beruk
15 februari 2014, 10:33
G-Dorisch, het zal wel....
Flauw hé?
Dat het in G-mineur staat had je waarschijnlijk al door.
Voorzover ik kan beoordelen blijven in G-klein hangen en de groove speelt zich af rond de Gm9. Als ik mee speel dan laat ik af en toe A los en dan klinkt het al heel wat.
In groef jongen, dat moet je. Luisteren en mee spelen.:soul:



Dat octaven heeft ie van Wes Montgomery:

http://www.youtube.com/watch?v=vb5UTcewNXg

Harald
15 februari 2014, 12:26
neu, hij heeft gelijk... G dorisch, over Gm7 en C

Verjazzen en opleuken kan met wat passing notes, chromatische verbindingen etc. Een bluesladder in G, inside outside spelen. Maar de basis is dorisch.

Zappa noemde deze (o.a.) Variations on the Carlos Santana secret chord progression. Niet voor niets ;) Santana is er dol op.

beruk
15 februari 2014, 16:31
Ok ik was een beetje flauw. Gaat het je helpen als je weet in welke modus een nummer is. Accoorden ok, maar het gaat ook over aanvoelen toch? Wat is er dan eerst?

Harald
15 februari 2014, 17:55
Jain (duits, die kreet hebben wij helaas niet), hangt een beetje van de persoon af denk ik. Maar de modus is wel degelijk goed om eens door te spelen. Je leert dan hoe de smaak proeft. Uiteindelijk kun je alle 12 noten prima kwijt op dat schema, maar dat helpt de beginner ook niet.

Het is idd. een kwestie van aanvoelen en doen. Maar het is ook handig wat basis te kennen. Van daar kun je vocabulaire op bouwen. Te veel sambal in het eten is niet zo'n ramp, als je maar weet hoe je het moet neutraliseren. Weet je dat niet, kun je het brouwsel weggooien.

Wat is er eerst? Als je het echt goed zou willen doen zet je de gitaar weg. Zing een solo. Wedden dat dat goed gaat (en dan doel ik op nootkeuze, niet op uitvoering, want zingen is ook niet zo gemakkelijk) En dat kun je zonder ook maar één seconde aan een toonladder te denken. Maar daarmee kun je het nog niet op een gitaar.

Probeer dan dus te spelen wat je zong. Blijkt het herkennen van ladderpatroontjes ineens toch nog best handig.

beruk
15 februari 2014, 18:05
Probeer dan dus te spelen wat je zong. Blijkt het herkennen van ladderpatroontjes ineens toch nog best handig.
Da's precies waar ik vaak blijf hangen. Op de een of andere manier lukt het me niet. Te weinig gericht oefenen denk ik. Ladderpatroontje herken ik wel maar te zingen en op gitaar, lastig hoor. Ik heb ergens zo'n boekje van Herb Ellis, die zegt het ook.
Herb en Harald, wie ben ik dan om tegen te stribbelen? ;)

terrasbeest
15 februari 2014, 21:09
Ik heb het filmpje niet bekeken. Als het in Gmin is, is het niet ongewoon dat een A goed klinkt.In minor jazz blues wordt de elk akkoord dikwijls voortgegaan door een minor ii_V.
In Gmin wordt dat dan Amin7b5- D7-Gmin7. De D7 kan ook vervangen worden door een Ab7 ( tritone sub ).

Harald
15 februari 2014, 21:46
Het is gewoon Santana's favo vamp... Gm C met evt 7 en 9 kleurtjes.

Duhsjaak
3 maart 2014, 15:08
Inside spelen snap ik. En voor mijn doen breng ik wel wat van terecht.
Het probleem zit m in het outside spelen. Natuurlijk kan meespelen dat het buiten zeikt natuurlijk, maar ik heb nu twee kromme gitaren zonder ook maar een doel in zicht te krijgen.

Met andere woorden: wil je s.v.p. Uitleggen wat je bedoelt?
@harald dus, was ik vergeten te vermelden.
Daaaank!

Vriendelijke groet, Gus

Harald
3 maart 2014, 15:39
outside betekend dat je even bewust buiten de toonsoort speelt. Lowbudget manier van zonder hard na te denken toch jazzy te klinken, mits met mate. Stel je speelt over Gm7 Bes G (hoge E snaar) en dan D op B snaar, en dat herhaal je, in triolen of zestiende triolen. Vervolgens speel je twee keer precies hetzelfde, maar nu een halve toon hoger, en dan weer terug. (of beide patronen snel afwisselen, werkt ook erg goed) Je herhaalt dan iets wat netjes binnen de toonsoort zit thematisch, maar buiten de toonsoort. Op zich zou dat heel fout en vals klinken, maar binnen de context, en als herhaling van iets wat al binnen de toonsoort gebeurde, heeft het een zekere logica. Dan wordt het spanning vs ontspanning ipv bum notes. Werkt het beste met wat snellere passages. Met een langgerekte noot wordt het wat minder voor de handliggend.

Harald
3 maart 2014, 15:50
http://www.youtube.com/watch?v=SGl0UnnLlgY

Duhsjaak
3 maart 2014, 16:05
outside betekend dat je even bewust buiten de toonsoort speelt. Lowbudget manier van zonder hard na te denken toch jazzy te klinken, mits met mate. Stel je speelt over Gm7 Bes G (hoge E snaar) en dan D op B snaar, en dat herhaal je, in triolen of zestiende triolen. Vervolgens speel je twee keer precies hetzelfde, maar nu een halve toon hoger, en dan weer terug. (of beide patronen snel afwisselen, werkt ook erg goed) Je herhaalt dan iets wat netjes binnen de toonsoort zit thematisch, maar buiten de toonsoort. Op zich zou dat heel fout en vals klinken, maar binnen de context, en als herhaling van iets wat al binnen de toonsoort gebeurde, heeft het een zekere logica. Dan wordt het spanning vs ontspanning ipv bum notes. Werkt het beste met wat snellere passages. Met een langgerekte noot wordt het wat minder voor de handliggend.

Thanks! Ik had me echt nooit gerealiseerd dat dat zo heet.
Geinig hoor.
Iedere dag leer ik weer wat.
Reuze.
Vriendelijke groet, Gus

terrasbeest
4 maart 2014, 08:36
Blues is ' outside'.

Harald
4 maart 2014, 11:13
??? De gemiddelde bluesliefhebber in Nederland staat inderdaad snel buiten, als je veel outside dingetjes speelt. Ze hebben weinig respect voor de verschillen tussen majeur en mineur. Pentatonisch en majeur ladders fietsen dus wel eens door elkaar heen, maar als je op die manier echt bluesy speelt heeft dat een heel ander effect dan het typische outside werk.

Maar wat bedoel je? Voorbeeld?

terrasbeest
4 maart 2014, 12:16
Akkoord : C7. Amin penta = ' inside'. Cmin penta is 'outside'. ( de ' blue-note' even buiten beschouwing gelaten ).

C7 is de V van F majeur. Fmajeur = F G A Bb C D E ( bevat alle noten van Amin pentatonisch : A C E G D ).
Als je Cmin penta speelt : C Eb G Bb en F. Eb is een ' outside' noot ( #9 ). ( De blue-note- F#- zou dan de b5 zijn).
Als je verder Cmin Penta speelt over F7 heb je enkel ' inside ' noten ( de blue-note is dan een b9 ). Enz....

Je hebt nog een heleboel andere mogelijkheden met andere pentas over diezelfde progressie, of het allemaal nog bluesy klinkt is een ander paar mouwen.

Waar het om gaat is dat men jazz graag ' verwijt' dat het outside gaat, en dat men het bij bvb blues niet eens opmerkt dat het gebeurt........

Harald
4 maart 2014, 12:56
Heeft niets met verwijten te maken. Gaat om de klank. En jazzers doen dat heel anders dan bluesmuzikanten. Die beperken zich tot vanille en heel misschien chocola, een heel enkele uitzondering daargelaten.

Het gebruik van pentatonisch zou ik niet outside noemen (en volgens mij zijn er weinig mensen die dat bedoelen met outside). Wat in dat filmpje gespeeld wordt, door pentatonisch te spelen, en dat dan even een halve toon hoger te herhalen wel. Heeft een totaal andere smaak.

Wat de meeste bluesmuzikanten doen is alleen outside als je alleen de westerse harmonische smaak zaligmakend verklaard. En dat is het bepaald niet. Een smaak die dan ook nog gedomineerd wordt door de uitvinding van het getempereerde stemmen, en de piano. Zeg maar dag met je handje tegen kwart noten, kleine bends en dat soort dingen. Daar kent de klassieke muziek niet eens notatie voor.

Duhsjaak
4 maart 2014, 16:17
Dus Outside Woman Blues is alleen outside als je haar buiten een veeg geeft!
En TS noemt dit 'een simpele maar heerlijke akkoorden progressie'. De hemel sta mij bij als het een ingewikkelde progressie wordt.
Maakt niet uit, in mijn volgende leven zal ik het wel onder de knie hebben.

Thanks mates.
Vriendelijke groet, Gus

terrasbeest
4 maart 2014, 17:30
Het gebruik van pentatonisch zou ik niet outside noemen (en volgens mij zijn er weinig mensen die dat bedoelen met outside). Wat in dat filmpje gespeeld wordt, door pentatonisch te spelen, en dat dan even een halve toon hoger te herhalen wel. Heeft een totaal andere smaak.

Wat de meeste bluesmuzikanten doen is alleen outside als je alleen de westerse harmonische smaak zaligmakend verklaard. En dat is het bepaald niet. Een smaak die dan ook nog gedomineerd wordt door de uitvinding van het getempereerde stemmen, en de piano. Zeg maar dag met je handje tegen kwart noten, kleine bends en dat soort dingen. Daar kent de klassieke muziek niet eens notatie voor.

IMO : ' outside ' bestaat niet ( meer ).

beruk
4 maart 2014, 22:48
IMO : ' outside ' bestaat niet ( meer ).

Ga je op youtube zoeken op eclectic blues, krijg je nog hits ook!

http://www.youtube.com/watch?v=rxFSuejZ6RU