PDA

View Full Version : levensduur versterker



coolchick
14 februari 2014, 22:34
ik ben van plan een 2e hands versterker te kopen bijv. een fender mustang 2, maar ik vroeg me af wat nou de gemiddelde levensduur is?

Outrage
14 februari 2014, 22:46
Daar is moeilijk een regel voor op te stellen. Zeker omdat die mustangs vrij recente versterkers zijn (zo'n jaar of drie - vier oud?). Ik heb hier een bijna 14 jaar oude transistor van Fender staan en die gaat nog steeds mee. Wel is de reverb al een hele tijd stuk (en ik heb die nog nooit laten herstellen). Recent ook gemerkt dat er nog iets kleins aan scheelt. Maar in het algemeen kan ik nog steeds mijn gitaar inpluggen en spelen. En er een goed geluid uithalen, natuurlijk.

Plant
14 februari 2014, 23:02
Een gemiddelde levensduur is er denk ik ook moeilijk aan te koppelen.

Hoeveel is ie (niet) gebruikt? Klinkt gek maar apparatuur gaat soms sneller achteruit van niet gebruiken dan wel gebruiken. Elco's deformeren als er geen spanning op staat, als je schakelaars en regelaars niet gebruikt gaan ze eerder kraken dan wanneer je ze regelmatig bedient.

Staat de versterker thuis stil in een goed geconditioneerde ruimte of gaat ie elke dag op transport door weer en wind? Trillingen, warmte, kou, condens...

coolchick
14 februari 2014, 23:25
dank, ik ga maar op mn gevoel af, ik denk dat ik geen 2ehands ouder dan 5 jaar wil

snaarplukker
15 februari 2014, 00:53
Een versterker bestaat uit allemaal onderdelen die te vervangen zijn als het stuk is. Als daar een levensduur voor staat, dan kan je dat altijd verlengen.

Plant
15 februari 2014, 09:01
Dat is zo, maar je wilt niet kort na aanschaf al tegen kosten aanlopen van onderdelen die vervangen dienen te worden.

5 jaar voor een versterker vind ik overigens wel kort hoor.

Dutch66
15 februari 2014, 11:19
Vergeten we niet dat we het hier over een "entry-level" versterkertje praten, nieuw EUR. 200,== (dacht ik).
Begrijp me niet verkeerd, ook dat is zonde als het stuk gaat, maar het risico als je zoiets 2e hands overneemt
is natuurlijk wel te overzien.

snaarplukker
15 februari 2014, 13:03
Vergeten we niet dat we het hier over een "entry-level" versterkertje praten, nieuw EUR. 200,== (dacht ik).
Begrijp me niet verkeerd, ook dat is zonde als het stuk gaat, maar het risico als je zoiets 2e hands overneemt
is natuurlijk wel te overzien.
Ja, vergeten naar extra info te kijken. Geen idee wat ze er 2e hands voor vragen, maar dan lijkt me € 200,-- beter besteedt voor een nieuwe met 3 jaar garantie.