PDA

View Full Version : spelen klinkt "rasperig"



All1990
14 februari 2014, 20:19
Hallo,

Misschien(hopelijk) klinkt iemand het bekend in de oren..
Maar wanneer ik akkoorden speel van nummers(bijv. DDUUDU) dan klinkt mijn plectrum heel rasperig over de snaren heen..
Weet iemand wat ik verkeerd doe? Of hoort dit geluid erbij?

Groetjes All

Rizz
14 februari 2014, 20:30
Bedoel je het "tikken" van je plectrum als je de snaren raakt? Je kan wat experimenteren met de hoek tov je snaren, dus plectrum iets omlaag laten als je naar beneden gaat, andersom bij de opslag.. Ook kan je je plectrum ietsje draaien in de lengterichting van je plectrum, dus dat je je snaren niet helemaal met een "plat" vlak raakt, maar meer met de zijkant.. Niet overdrijven.. Helemaal weg gaat het niet, maar je kan een end komen!

barno
14 februari 2014, 20:45
mss gebruik je een heel dun plectrum, vele beginners doen dat merk ik. dikker plectrum is beter, strakkere attack, meer controle, en een radius op de rand die minder krasgeluiden geeft

muziekschuur
14 februari 2014, 20:59
Is je versterker ineens "slecht" van geluid?

All1990
14 februari 2014, 21:43
Ik gebruik inderdaad de dunste plectrum, omdat deze het meest mee veert met akkoorden.
De dikkere voelden zo stug.
Welke dikte/merk zou goed zijn voor akoestisch?(en welke voor elektrisch of toonladders?)
Het geluid is voornamelijk op m'n akoestische gitaar, bij elektrisch hoor je het niet zo omdat de versterker er boven uit komt.

Wat ik met rasperig bedoel is inderdaad het tikken van de plectrum op de snaren.
Het geluid dat je hoort, als je je snaren afdekt met je hand tijdens het spelen.

muziekschuur
14 februari 2014, 21:59
Dan moet je de plectrum korterbij vastpakken... (om een beginnetje te maken).... En veel oefenen... Je bent gewoon aan het tobben met een nieuwe techniek. Zie het als een uitdaging!!

KvdV96
14 februari 2014, 22:05
Ik herken dit ook maar al te goed. Het hielp van mij om de plectrum iets te draaien zodat hij bij de Upstrokes niet de snaren loodrecht raakt, maar ietsje scheef. Hierdoor heb je al iets minder weerstand en gaat het wat soepeler. Ook kun je het plectrum iets meer vasthouden zodat je hij niet blijkt steken tussen de snaren of iets dergelijks. Ik experimenteer hier zelf ook nog mee.

All1990
17 februari 2014, 22:48
bedankt! ik ga de tips proberen!

Harald
18 februari 2014, 07:50
Dunne plectrums tikken meer... overigens, juist het percussieve bijgeluid is de enige reden voor mij om soms (heel soms) met een dun plectrum te spelen. En zelfs dan eigenlijk alleen voor slaggitaar op een 12 string. Dikke plectrums is echt beter, je hebt een veel betere controle. Maar voor slag kan het in het begin fijn zijn om een dun plectrum te gebruiken, klinkt wat minder lomp. Dat kan met dikke plectrums ook prima, maar vereist wel meer beheersing. Komt wel. Hoek van aanslag is idd. erg belangrijk. En die hoek gaat in twee richtingen op. De hoek tov de snaren, en tov de kast van de gitaar. Je plectrum moet over de snaren springen als een steentje dat je over het water laat stuiteren voor slaggitaar.

Dikke plectrums klinken wel wat doffer/warmer, minder hoog. Maar ik heb zelfgemaakte plectrums van kokosnoot, zeer dik, met wel een heel helder geluid. Materiaal maakt ook uit.

Gitaristen klussen van alles aan hun gitaar, kopen speciale kabels, vervangen elementen, sommigen zweren zelfs dat ze kunnen horen in welke richting de kabel gebruikt wordt, maar kijken je raar aan als je wat meer voor een plectrum uitgeeft... rare jongens die gitaristen! Experimenteren met plectrums loont de moeite.

Rinze
18 februari 2014, 08:02
Dikker plectrum is beter, de manier van vasthouden is ook belangrijk: de hoek maar ook hoe stijf je je plectrum vasthoudt en hoe lang het stuk is wat tussen duim en wijsvinger uitsteekt. Experimenteren en daarbij op geluid en gevoel letten!

peter_heijnen
18 februari 2014, 10:33
Dun/dik is ook maar relatief. Pat Metheney, toch ook bekend om zijn prachtige toon, gebruikt heel dunne plectrums omdat dikke hem niet bevallen. Het heeft hem naar eigen zeggen jaren gekost om daarmee zijn geluid te maken. Een andere held van mij op toongebied, Alex Lifeson, speelt ook met dunne plectrums waar ik zelf mijn neus voor zou ophalen.

All1990
18 februari 2014, 20:13
en met welke dikte is dan het meest geschikt om akkoorden aan te slaan/slag gitaar?
Ik heb verschillende diktes en verschillende merken aangeschaft of gekregen.
Met het aanslaan van bijv toonladders heb ik geen problemen, daarvoor gebruik ik wel een dikkere plectrum en dat klinkt wel goed.

Duhsjaak
28 februari 2014, 08:03
Het leuke is dat je van een aantal echt goede gasten antwoord hebt gekregen. Daar zitten gasten bij die tot het beste van B en het beste van NL behoren.

En toch lees ik nog dingen als 'dikke is beter' en 'beginners spelen vaak met te dunne plectrums'.

Zo'n beginner ben ik dus. Al een jaar of 50. Nou kun je aan mijn gitaarspel horen dat ervaring helemaal niks zegt, maar met het fenomeen plectrums heb ik mij zeker beziggehouden.

Ik gebruik héél dunne plectrums, en voor melodielijntjes (niet te verwarren met die witte lijntjes die op een spiegel liggen) buig ik ze iets.

PM aan mij jouw adres, en ik zend je een stuk of 5 plectrums die ik gebruik. De enige manier om uit te vinden wat voor jou werkt, is het te proberen. En als je allerlei plectrum wilt kopen loopt dat toch nog op. Veel en zelf proberen.
Dit is gewoon een onderwerp waar gitaristen een mening over hebben.

Geen wonder, want hun mening slaat op hun manier van spelen. Als je van zacht aanslaan en mooi uit laten klinken houdt kan dat prima met een dik plectrum, maar ook dan nog bestaat de kans dat je je meer op je gemak voelt met een dunne plectrum. Een flink deel van je toonvorming vindt daar plaats.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

barno
28 februari 2014, 11:17
Guus, natuurlijk kan dun plectrum, zeker als dat past bij je muziek/speelstijl. Maar feit blijft dat het je beperkt qua strakheid, snelheid, attack, tone, opname... Neem maar es een acoustische gitaar op met een condensatormicrofoon, en je hoort vooral geratel van het plectrum.
Je wil een zo direct mogelijke overdracht van hand naar snaar, daarom zo weinig mogelijk energieverlies, hence een stevig plectrum dat niet gaat flapperen tijdens de aanslag. stevig dus, hoeft niet persé dik te zijn.

Duhsjaak
1 maart 2014, 20:06
Guus, natuurlijk kan dun plectrum, zeker als dat past bij je muziek/speelstijl. Maar feit blijft dat het je beperkt qua strakheid, snelheid, attack, tone, opname... Neem maar es een acoustische gitaar op met een condensatormicrofoon, en je hoort vooral geratel van het plectrum.
Je wil een zo direct mogelijke overdracht van hand naar snaar, daarom zo weinig mogelijk energieverlies, hence een stevig plectrum dat niet gaat flapperen tijdens de aanslag. stevig dus, hoeft niet persé dik te zijn.

Ik heb zelfs nog Martin plectrums uit de tijd dat ik ze per gros kocht. Als er één plectrum is dat zijn eigen percussie aan je toeschettert zijn die het wel. Ik wou dat ik ze weer kopen kon. Stand en land ervoor afgelopen.

Ik waardeer jou en je inzichten zo, dat ik je niet eens wil tegenspreken.
Toch vind ik persoonlijk een heel dun plectrum ieder moment van de dag lekkerder spelen.

De een houdt van volle borsten en de ander van wat kleiner. Ik heb het idee dat dit ook zoiets is.
Harde tepeltjes en zachte plectrums. In mijn volgende leven ga is dat allemaal anders doen, en ga ik ook oefenen op mijn techniek. Maar voor nu voel ik mij hier erg senang bij.

Vriendelijke groet, Gus


@TS Aanbod blijft hoor!