PDA

View Full Version : Hngd Fender Mustang



Tupelo
14 februari 2014, 15:30
Ja, ook hier.
En 't is niet geworden waar ik lang openlijk GAS over gespuwd heb, maar een type gitaar dat ik al sinds heel lang sluimerend begeer, een Fender Mustang uit '75/'76.
Ik type '75/'76 omdat er een discrepantie is, geen ding waarover ik mezelf zorgen maak.
Hals zou gezien de headstock '76 zijn, serienummer, body & tuners doen '75.
En daarmee verbeeld ik mezelf in ieder geval een gitaar uit mijn geboortejaar te pakken te hebben.

Vandaag is geen dag om foto's te maken, wellicht dat ik bij beter licht eens wat plaatjes maak.
Voorlopig doen we het even met deze.

http://i58.tinypic.com/t8vmnt.jpg

Hoe speelt 'ie ?
Verbazingwekkend licht.
Het is een short scale (24 als ik me niet vergis) en dat is wennen voor me, maar ik heb geen grote handen en merk dat deze scale meer spreiding mogelijk maakt.
De radius is wat meer rond dan ik gewend ben, op zich heb ik daar geen problemen mee.
Enige waar ik voorlopig tegenaan loop is dat duim accoorden juist moeilijker gaan dan op andere gitaren.
De hals lijkt smaller te zijn, en daardoor moet ik mijn duim verder naar binnen bewegen dan gebruikelijk voor duim akkoorden.
Verder is het een droom om op te spelen.
Reden is vooral de lage output van de elementen dat het mogelijk maakt voor mij om op mijn eigen manier zonder plectrum te spelen.
Eindelijk kan ik electrisch doen wat ik akoustisch kan.
Dat was nogal een probleem namelijk.
Deze gitaar pikt niet alle bijgeluiden van mijn fingerpicking op, heeft niet verschrikkelijk veel attack.

Hoe klinkt 'ie ?
Heerlijk dun.
Eigenlijk, klinkt wellicht raar, komt 'ie in de buurt van het geluid dat mijn Hofner 457 archtop maakt; en dat voor een solid body ?
Het gaat om een ash body overigens, gevalletje '75.
De gitaar is erg resonant, het lijkt of er een natruurlijke vorm van reverb op zit.
Wanneer ik inplug op mijn AC4 is het net of ik een beetje reverb hoor, en dat vind ik erg prettig.
Verder zit 'ie vooral in het treble & mid gedeelte, op een Vox is dat in mijn beleving helemaal niet ongunstig, zowel mijn AC30 als AC4 vind ik erg bassig, met deze gitaar heb ik daar geen last van.
Bovendien maakt 'ie een mooie crunch mogelijk.
Waarbij ik met mijn telecaster al snel een randje heb, kan ik het volume bij deze gitaar flink open gooien voor er een randje begint te onstaan.
Schakelingen maken veel mogelijk, ik merk dat ik er een beetje van die Nile Rodgers licks uithaal, uit phase.
Verder jazz, a la Norah Jones, en van die iele ijzeren overstuurde geluidjes die Blixa Bargeld maakt.
Me love it !!

Technisch ?
De hals is in orde en het ziet er naar uit dat hij een refret heeft gehad, wat ik helemaal niet betreur als het gaat om origineel zijn ofzo, in die zin ben ik praktisch.
Verder is 'ie origineel, d.w.z. Fender F-tuners, waarover ik niet veel goeds lees.
Vooralsnog blijft de gitaar goed op stemming, en voorzie ik geen probleem.
Enige dat mogelijk vervangen moet worden is de topkam, die vind ik wat te ver ingesleten.
Tremolo is een drama.
Nu speel ik niet met tremolo, maar ga je dat ding gebruiken dan is je gitaar snel vals.
Voorlopig doe ik daar ook niets aan, omdat de gitaar zonder tremolo gebruik gewoon goed op stemming blijft.
Mocht ik later tegen problemen aanlopen, dan laat ik die tremolo vastzetten.

Anyhoe.
Geen dik racemonster (wie heeft het ooit in zijn hoofd gehaald racing stripes aan te brengen op Mustangs ?).
Daarentegen een heerlijke resonante slag- en geluidjes gitaar, met veel verschillende bruikbare elementschakelingen.
Ik ben er erg blij mee, omdat ik voor mijn gevoel een gitaar te pakken heb die het mogelijk maakt mijn jazzy escapes op hoger volume uit te voeren, maar ook om flink noise en Blixa stijl mee te spelen.
Eigenlijk komt 'ie me in al mijn speelstijlen tegemoet.

hoofd
14 februari 2014, 16:00
Mooi ding man, veel plezier ermee! Een van de weinige gitaren waar ik nog wel opgewonden van raak, zo'n ouwe mustang of jaguar. :ok:

Maf dat duimgrepen lastiger gaan.. Ik dacht juist dat dat beter zou gaan op een smaller halsje.

Harry
14 februari 2014, 16:43
leuk stukkie speelgoed, gefeliciteerd!

Tupelo
14 februari 2014, 18:29
De verkoper had ook een '62 strat, enige dat daar nog origineel aan was waren de tuners en brugzadels, al had hij de rest van de toei ook nog ergens liggen (hardware & electronica). Mooiste van dit alles; er had ooit een Floyd in gezeten, dus heeft hij dat gat achter de brug weer dichtgemaakt en daarna de sunburst overgespoten met zwarte lak. Tremolo vast gezet, dimarzio's erin, middelste pot voor 't enkelspoel schakelen van de humbucker in brugpositie. Kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een nachtmerrie is, maar hij was er vrij nuchter onder, zo van, tja, was toch al verneukt door die Floyd, denk gooi er maar een lakje overheen.

Tupelo
15 februari 2014, 10:52
http://s29.postimg.org/u95c9vnzb/S6300491.jpg
http://s30.postimg.org/vzyxoyz3l/S6300493.jpg

vulvasonic
16 februari 2014, 02:28
Ooooooooooh Tupie!!!!!! Wat een geil plankie!!! :crazyhappy:
Vergeef me, ik ben momenteel ECHT niet in staat om ook maar iets te lezen van wat je hebt geschreven (ik val voortdurend in slaap - gigantisch veel morfine tegen de pijn), maar dat haal ik zo spoedig mogelijk weer ik. Beloof ik.
Maar ja, ik heb altijd al een zwak gehad voor de Fender Mustang. Lijkt me een ideaal instrument om te voorzien van een setje 0.013 en dan heel rustig en spatclean te spelen! En lukt het je trouwens om rustig te kabbelen met het vibratosysteempje, zonder dat ie meteen ondoenlijk vals staat?
HEERLIJK!!! :mmmm:

Dreverhaven
16 februari 2014, 09:08
Erg geil, bijzonder geil Tupo. Ik wil er zelf ooit ook nog wel eens eentje hebben. Goede zaak.

Tupelo
16 februari 2014, 18:51
Op mijn beurt wil ik misschien nog wel een keer richting 'Jag', maar vooralsnog zit dit meer in mijn range.


@Vulv; simpel; tremolo, afblijven !!

Tegelijkertijd suggereert MarkS ergens hier dat het reverbje dat ik denk te horen dat ik zo prettig vind weleens resultaat kan zijn van dat tremolosysteem. Dunno of hij dat meent, maar ergens in mijn a-technische harsens kan ik het mezelf nog voorstellen ook.

FruscianteFan
16 februari 2014, 20:42
Wat een lekker ding :)

Dreverhaven
16 februari 2014, 21:59
Op mijn beurt wil ik misschien nog wel een keer richting 'Jag', maar vooralsnog zit dit meer in mijn range.




Ja ik speel al jaren op dezelfde Jag en heb al jaren geen gas meer voor een andere gitaar. Andere gitaren vallen toch meer in de categorie 'ooit als ik groot ben' of 'wanneer ik dan toch geld teveel heb'...

Duhsjaak
16 februari 2014, 22:13
Hi Tup,
Van harte. Wie kan het iets schelen of iets helemaal top authentiek is als iets helemaal top speelt en klinkt?

Leve de lol, zou ik zeggen.

Het mooiste zijn de ontdekkingen van die dingen, waarvan je niet wist dat je ze wilde. Of het nou liefjes zijn of gitaren? Dat is om het even.
Voor het goud gaan? Zoals de reclame ons opdringt of voor de kick gaan. Duidelijk toch?
Vriendelijke groet, Gus

Mitch
16 februari 2014, 22:46
Leuk man. Goeie ouwe bak: daar kan weinig tegenop. Heel veel plezier ermee :)

kapepper
21 februari 2014, 09:07
Een van de betere HNGD die ik aal in lange tijd gezien heb hier

veel plezier ermee!!!

Little Jay
21 februari 2014, 09:52
De verkoper had ook een '62 strat, enige dat daar nog origineel aan was waren de tuners en brugzadels, al had hij de rest van de toei ook nog ergens liggen (hardware & electronica). Mooiste van dit alles; er had ooit een Floyd in gezeten, dus heeft hij dat gat achter de brug weer dichtgemaakt en daarna de sunburst overgespoten met zwarte lak. Tremolo vast gezet, dimarzio's erin, middelste pot voor 't enkelspoel schakelen van de humbucker in brugpositie. Kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een nachtmerrie is, maar hij was er vrij nuchter onder, zo van, tja, was toch al verneukt door die Floyd, denk gooi er maar een lakje overheen.

Toch zijn dat leuke kansjes om een ouwe player voor weinig te krijgen.....

Toffe Mustang!

muffstuff
21 februari 2014, 10:12
wat is er precies met de plank aan de hand of is het gewoon rare lichtval waardoor je de verschillende delen van hout ziet?

Tupelo
21 februari 2014, 10:15
Thx all.

Kweenie wat dat met die lichte streep is nee.
Aan de achterzijde zit 'ie niet, maar hij is wel kaarsrecht.
Iets weirds met de lak vermoed ik.
Het lijkt een latje dat ertussen zit, maar dat is het niet.

Little Jay
21 februari 2014, 16:59
Misschien heeft er een sticker gezeten? Een 'racing-streep' oid?

Dweezman
31 december 2014, 15:27
Ik kom te weinig op dit forum: mooi! (75 is ook mijn bouwjaar ;-))

Tupelo
31 december 2014, 15:38
Serienummer, en het ontbreken van een tweede stringtree (..?)/snaargeleider, doet anders vermoeden, zou toch pre CBS denken om eerlijk te zijn, weet je het zeker ? Hier (http://fendermustangstory.com/) is veel te vinden.

Probleem met die van mij, is dat bepaalde dingen niet kloppen, tuners zijn van voor '75, zou 'ie van '76 zijn dan klopt de slagplaat weer niet, en patentnummer is weer '75 geloof ik. Serienummers die ik op Gbase check, die in eenzelfde honderdreeks zitten, zijn 1974. Zal een nieuwjaarsmodelletje zijn geweest. :)

Die van jou zou ik zelf schatten op 1965/1966... zou 't toch eens goed nakijken.
Edit, oh wacht, je bedoelt jezelf. ;)

Dweezman
31 december 2014, 15:55
Indeed. Ik ben '75. Mijn Mustang '67. ;-)

telerocker
31 december 2014, 18:36
Mooie Mustang, congrats!