PDA

View Full Version : Paper in oil condensators vragen..



jutter
13 februari 2014, 19:22
Ik ben een absolute leek op dit gebied dus sommige vragen zullen behoorlijk dom overkomen. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; wat doen PIO'S? Kan ik die zomaar in mijn gitaar solderen en zo mijn geluid beïnvloeden? Of is een pickup swap effectiever? Ik zou namelijk mijn Les Paul iets minder hoog willen laten klinken. Wie maakt mij wegwijs in PIO land?

Tabula Rasa
13 februari 2014, 19:42
Het zijn gewoon condensatoren, hoog-af filtertjes voor je tonepot. Niets meer, niets minder. Alleen vind men ze nogal fancy in de PIO uitvoering en wil iedereen ze dus hebben. Geneuzel in de marge. je kan net zo goud Silver Mica, OD, of poly kopen.

Plant
13 februari 2014, 19:46
Verwacht geen wonderen van alleen een ander type capje, geneuzel in de marge als je het al kunt horen. Een andere pickup met een andere karakter zal veel meer aan je probleem doen.

edit: haha ik had de post van TR nog niet gezien, maar we hebben het allebei over geneuzel in de marge.

Tabula Rasa
13 februari 2014, 19:49
edit: haha ik had de post van TR nog niet gezien, maar we hebben het allebei over geneuzel in de marge.

Great minds think alike zeggen ze toch?

Dimitri92
13 februari 2014, 20:16
Op het mylespaul forum komt het veel voor, waar het in combinatie met 50s style bedrading wordt gedaan. Deze combi is erg fijn al zeg ik het zelf. Al denk ik ook dat de condensator wel een heel klein onderdeel van de sound is. Het is voornamelijk de manier waarop de potmeters verbonden zijn etc bij het 50s verhaal. 50's bedrading doe ik met al mijn gitaren. Aangezien ze dan fatsoenlijk clean draaien in plaats van een boel hoog wegdraaien en de volumeknop eigenlijk onbruikbaar is...

vulvasonic
13 februari 2014, 20:37
Nog steeds geneuzel in de marge dus?

jutter
13 februari 2014, 20:53
Okay, PIO's is dus mierenneukerij!

Ben zonet even aan het experimenteren geweest met pickuphoogte en tonepot. Daar viel een grote winst te behalen. Het halselement klinkt mooi rond en daar hoef ik de treble niet voor terug te draaien. Maar bij het brugelement heb ik de tonepot teruggedraaid naar 5. Op 10 vind ik hem namelijk wel erg bijterig worden. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wie van jullie de tonepot gebruiken?

Dimitri92
13 februari 2014, 23:59
Nog steeds geneuzel in de marge dus?

Ja, maar ik denk ik draag iets meer bij :sssh:


@Jutter, tuurlijk gebruik ik m'n tone. Maar ik moet toegeven als ik met een band sta te spelen minder tijd heb om er mee te klooien ;-)

stijnkenens
14 februari 2014, 00:22
Wat tabula rasa al zegt: ze zien er gewoon zeer cool uit.

esquire harnas van mojo pickups :D

http://www.mojopickups.co.uk/images/esquire_harness.png




s.

jutter
14 februari 2014, 00:37
Ja, maar ik denk ik draag iets meer bij :sssh:


@Jutter, tuurlijk gebruik ik m'n tone. Maar ik moet toegeven als ik met een band sta te spelen minder tijd heb om er mee te klooien ;-)

Toch vind ik dit wel belangrijke info. Ik denk dat de meesten onder ons altijd de tonepot op 10 hebben staan! Met mijn strat ben ik het gewent om met de tonepots te spelen maar met de LP is voor mij nieuw, vandaar mijn vraag.

Freeqi
14 februari 2014, 00:38
tip: als je een deftige L-C-R meter hebt moet je bij PIO eens de R en Z meten ... dan weet je meteen waarom er zoveel over geneuzeld wordt op het internet ;-) meet eens op 100Hz, op 1kHz en op 10kHz ;-) Dan snap je ook waarom ze 'warmer' klinken ...

jutter
14 februari 2014, 00:39
Wat tabula rasa al zegt: ze zien er gewoon zeer cool uit.

esquire harnas van mojo pickups :D

http://www.mojopickups.co.uk/images/esquire_harness.png




s.
Klepje er voor en je ziet er niets meer van.... :D

Frits van Mourik
14 februari 2014, 01:32
sjongejonge... >>geeuw<<<

jutter
14 februari 2014, 09:06
Iedereen bedankt, ik heb weer wat geleerd!

stijnkenens
14 februari 2014, 09:58
Klepje er voor en je ziet er niets meer van.... :D

Niet als het rear routed is, met plexi afdekplaat.

Voor wat hoort wat ! ;)




s.

Rubenios
14 februari 2014, 11:19
ik zeg gewoon de hele tonepot ertussenuit solderen, die oplossing gebruik ik al jaren. Ding is toch voor show

Brum
14 februari 2014, 12:30
Ik ben een absolute leek op dit gebied dus sommige vragen zullen behoorlijk dom overkomen. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; wat doen PIO'S? Kan ik die zomaar in mijn gitaar solderen en zo mijn geluid beïnvloeden? Of is een pickup swap effectiever? Ik zou namelijk mijn Les Paul iets minder hoog willen laten klinken. Wie maakt mij wegwijs in PIO land?

ik heb kort geleden een brughumbucker, potmeters en condensator vervangen in een SG, ook PIO. Ik ben begonnen met de humbucker te vervangen, wat een behoorlijk verschil maakte. Daarna heb ik de potmeters vervangen van CTS 500k naar CTS 550k en heb ook gelijk de condensator meegenomen en vervangen voor een WD 0,022 uF oil filled condensator. Dat verschil was dus gewoon echt marginaal. Ja, je merkt iets, als in; het geluid lijkt een fractie vloeiender en misschien een fractie meer warmte en met je hoog doet het eigenlijk niks. Daarna heb ik het staartstuk vervangen, juist om een wat pinniger geluid te krijgen, wat meer openheid en dat deed al veel meer. Ik kan me zo voorstellen dat dat andersom ook zo werkt, dus misschien is het een idee om ook 's naar je brug te kijken? Ik weet niet wat voor potmeters er nu in je gitaar steken, maar je zou misschien ook 's kunnen kijken om daarin de waardes te verlagen. Ook zou je nog met de hoogte van je elementen kunnen gaan spelen, evenals de polepieces van je elementen, daarin is ook redelijk wat winst te behalen ben ik achter gekomen. Je element naar beneden geeft bijvoorbeeld iets minder output en een iets wat meer 3D geluid en dan zou je aan de hoge E kant ook het element nog wat lager kunnen zetten. Met de hoogte van de polepieces werken geeft ook weer een ander resultaat. Best leuk om mee te experimenteren en ook redelijk wat winst in te behalen, maar ook meteen een waarschuwing mijnerzijds, verlies je er niet teveel in.:soinnocent:

Voorop staat, een element vervangen doet veel meer dan de rest.

Ukeloeder
14 februari 2014, 12:37
https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

Ukeloeder
14 februari 2014, 12:38
https://www.youtube.com/watch?v=rR4maqK_IhQ

Ukeloeder
14 februari 2014, 12:38
https://www.youtube.com/watch?v=S7Hod21pIUI

Ukeloeder
14 februari 2014, 12:39
https://www.youtube.com/watch?v=Z1vXoLXIejY

HaroldA
14 februari 2014, 13:16
Zijn die caps in die filmpjes 100% gematcht? Of hebben ze geen rekening met de 10 to 20% marge gehouden?

jutter
14 februari 2014, 13:36
Heel interessante filmpjes Ukeloeder, thanks!

Plant
14 februari 2014, 13:49
Zijn die caps in die filmpjes 100% gematcht? Of hebben ze geen rekening met de 10 to 20% marge gehouden?

Als ik het goed heb gehoord zijn een paar caps gewoon gevonden in een rommellaatje, daar zal weinig aan gematched zijn en je hebt dus een goed punt te pakken.
Daarbij heeft die cap rechtsboven op het kaartje een kleurcode die mij zegt dat ie 33nF is en geen 22nF. Dat zegt ie trouwens ook ergens aan het begin.

Verder vind ik het allemaal erg boring. Leuk die spectrum analyser erbij en elke keer diezelfde rifjes, maar je slaat de snaren toch nooit exakt gelijk en op dezelfde plaats aan en hup... klankverschil en dus waardeloze meting.

Ukeloeder
14 februari 2014, 14:04
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaardeloos!

Oranjeaap
14 februari 2014, 14:23
Tja ik kwam een tijdje terug een handjevol pio caps tegen uit de jaren 50-60. Kwamen uit een orgel maar de waarden waren precies goed voor een gitaar. Ik moet zeggen dat als ik de tone wat omlaag draai er een klank uit komt die je met die standaard keramische condensatoren niet zult horen. Ik was zelf wel verbaasd want ik had eigenlijk verwacht geen verschil te horen. Maar inderdaad, het is vooral geneuzel.

Rick trodat
14 februari 2014, 14:47
22 of 46 maakt wel uit. Verder zorg er gewoon voor dat je een goede kwaliteit gebruikt meer niet,.

HaroldA
14 februari 2014, 14:49
22 of 46 maakt wel uit. Verder zorg er gewoon voor dat je een goede kwaliteit gebruikt meer niet,.

Wat versta jij daar onder?

Plant
14 februari 2014, 15:45
wat doen PIO'S? Kan ik die zomaar in mijn gitaar solderen en zo mijn geluid beïnvloeden? Of is een pickup swap effectiever? Ik zou namelijk mijn Les Paul iets minder hoog willen laten klinken.

Dit is in feite de vraag.

Niemand - ook ik niet - zegt dat er geen klankverschil is tussen soorten caps. Ik noem het geneuzel in de marge. Een pickup swap zal vele malen effektiever zijn voor het veranderen van het karakter. Het zou te mooi zijn als je net zoveel aan het geluid kon verbeteren met een capje van 50 cent i.p.v. met een pickup van zoveel tientjes :soinnocent:

Wat me tegenstaat aan de filmpjes is de manier waarop deze meneer probeert te overtuigen / bewijzen dat er klankverschil zit in de caps. Een ongecontroleerde signaalbron, ongematchte caps (wat betreft tolerantie in capaciteit)... als ik in het bedrijfsleven zo een 'meting' zou doen en mijn conclusies aan een opdrachtgever zou presenteren, zou ik niet meer serieus worden genomen.

Neem een opstelling met een constant gelijk signaal (witte ruis of zo) en geselecteerde caps zodat je de spectrumplaatjes 1 op 1 over elkaar kunt leggen en de verschillen kunt aanwijzen. Alles aan je meetopstelling moet exakt gelijk zijn, behalve het te meten objekt.

Zomaar willekeurig caps uitwisselen, op een gitaar harken en beweren dat het klankverschil in spectrum en klank komt door de condensatormaterialen... sorry hoor :stop:
Het is fijn dat je wat verschil hoort en het zal er echt wel zijn, maar presenteer het niet op deze manier als een meting en dus als zijnde waar.

Tabula Rasa
14 februari 2014, 15:56
sjongejonge... >>geeuw<<<

Frits, waar verwijs je naar? Ik weet namelijk dat je geen onzin uitkraamt op dit gebied, maar bovenstaande post hebben nogal een verschillende inhoud.

Dimitri92
14 februari 2014, 17:00
tip: als je een deftige L-C-R meter hebt moet je bij PIO eens de R en Z meten ... dan weet je meteen waarom er zoveel over geneuzeld wordt op het internet ;-) meet eens op 100Hz, op 1kHz en op 10kHz ;-) Dan snap je ook waarom ze 'warmer' klinken ...

Voila, opmerking van een serieuze kenner.

Er is wel degelijk een verschil. Maar of dit groot genoeg is naar je zin is de vraag. Een enorme open deur inslaan dat een pickupswap meer verschil maakt kunnen we allemaal wel.....

jutter
14 februari 2014, 17:09
Ghehehe, zelfs ik begrijp dat :sssh:

Plant
14 februari 2014, 17:42
Ghehehe, zelfs ik begrijp dat :sssh:

:seriousf: je wou alleen de deur nog een stukje verder open hebben toch? ;)

Dutch66
14 februari 2014, 18:37
Filmpje is echt sneu...

Geen nulmeting, (veels) te veel variabelen, en resultaten op basis van 2 data sets....

Plant
14 februari 2014, 19:52
Filmpje is echt sneu...

Geen nulmeting, (veels) te veel variabelen, en resultaten op basis van 2 data sets....

Persoonlijk zou ik er ook een witte laboratoriumstofjas bij hebben aangetrokken voor wat meer geloofwaardigheid.

RS-Rik
14 februari 2014, 21:06
Het is mierenneukerij en ik was zeer sceptisch tot ik het zelf probeerde (condensatorswitch naar Mullard Mustards) en het ís hoorbaar. Niet megaveel effect maar als je toch een LP hebt van 3000 euro (ik probeerde het in een zelfbouw, niks geen lp van 3000 euro) dan kun je ze er net zo goed instoppen, al is het maar dat de binnenkant er mooier uit ziet.

wireman
15 februari 2014, 08:07
Leuk topic.. Ik ben toevallig net aan het klooien met Pots en Pio´s.
Vorige week vier pots van RS guitarworks besteld, waaronder 2 van de bejubelde superpots en 2 audio pots. Gisteren via Ebay uit de states drie setjes Pio´s besteld.
- setje 0.022 Gudeman´s
- setje 0.022 Cornell Dubilier´s
- een losse 0.018 Gudeman en een 0.015 Russisch apparaat.

heb ik weer wat om te experimenteren. De boel die er nu in zit is compleet standaard, inclusief keramische minicaps. Ik ga ook zeker beluisteren hoe een 50´s wiring klinkt.. Ben erg benieuwd.. de een gaat uit zn dak en de ander merkt geen reet.. En ja.. het gaat in een dure gitaar, dus het placebo effect zal zeker mee spelen.. Desalnietemin klinkt ie al tof.. het is gewoon tweaken en hobby´en. Ben ook benieuwd wat de combi 0.018-0.022 doet..

jutter
15 februari 2014, 10:20
Laat het even weten, wil je?

Dutch66
15 februari 2014, 11:07
Ik denk dat het zeker verschil maakt, maar dat als je bijvoorbeeld 5 verschillende C's zou proberen
(Ceramisch, Polypropyleen, PIO's etc.), je uiteindelijk tot de conclusie komt dat ze allemaal (iets) "anders"
klinken en individueel in gebruik een wat andere curve vertonen.

En tja, dan kom je weer in dat schemergebied van "kwestie van smaak", waarbij je je bovendien nog is moet
afvragen of je uiteindelijke voorkeur in een andere situatie, (gitaar, element, versterker etc..) nog overeind
zou blijven..

Aan de andere kant, er zijn van die situaties waarbij mensen echt zweren bij een bepaalde mod terwijl
voor mij het verschil/voordeel dan eigenlijk nauwelijks of niet hoorbaar is, en dat is natuurlijk ook helemaal prima. Hoewel ik dan wel denk dat het eerder genoemde placebo effect hier dan grotendeels debet aan is.

MikeD
25 augustus 2016, 11:20
ook deze even bumpen omdat ik binnenkort hoop te beginnen aan een volgend customizeer-projekt (Tokai SG....daar kan je wat mee) en me afvraag of ik nu eens PIO's zou gaan toepassen.... Freeqi schreef dat PIO's een 'warmer' geluid opleveren en wireman ging wat monteren... alleen vervolgens is men stil gebleven dus wat moeten we hier nu mee?? in de Flying V heb ik n RS-cap zitten en die bevalt goed maar d'r is ook een Mylar and Oil van WD verkrijgbaar voor 6,75 ; thomann heeft oil filled caps van montreux voor 11 euro ( https://www.thomann.de/nl/montreux_retrovibe_oil_cap_0022_mf.htm ) ongeveer net zo duur dus als de RS caps..

Mr.Fingers
25 augustus 2016, 11:24
Montreux is duur, omdat het "vintage correct looks" heeft. Wil je prijs/kwaliteit iets goed, moet je kijken naar Orange-Drop. Het ziet er niet uit, maar aangezien het in de gitaar zit heb je daar toch geen last van.

Een condensator van 3€ gaat beter klinken dan een condensatortje van 30ct, maar een condensator van 30€ gaat niet wezenlijk beter klinken dan eentje van 3€. Dan komen we in de subjectieve wereld terecht van de audiofielen en de "ja, maar ik hoor echt dat het oud hout is, en pickups van 50 jaar die al gedemagnetiseerd zijn en blablabla). Veel geblaat en weinig wol, en überhaupt amper tot niet kwantificeerbaar.

MikeD
25 augustus 2016, 13:37
Orange Drop heb ik bij de 'opfrisbeurt' een tijdje terug in m'n jaren 70 Ibby Flying V met oude DiMarzio's gestopt..... deed het toon-gewijs bitter weinig beter ten opzichte van het oude kleine japanse groene dingetje dat eruit was gekomen. Althans in mijn oren. Maar het blijft subjectief... en natuurlijk: geneuzel in de marge

Tabula Rasa
25 augustus 2016, 15:56
In een gitaar heb ik ook niet echt verschil kunnen merken. Heb wel gemerkt dat ik mezelf soms voor de gek gehouden heb met caps op een schakelaar. Je denkt wat te horen en dat blijkt dan net niet zo te zijn.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

LRS
25 augustus 2016, 22:41
Heb een PIO condensator in m'n Tele zitten. Was door de vorige eigenaar erin gezet. Hij doet 't. Maar om nou te zeggen dat dit helemaal het einde is... nee, sorry als ik je teleur stel. Ik denk dat een keramische het net zo goed doet.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160825/068c914ffb4c41eb9f3634aea22a8154.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MikeD
26 augustus 2016, 09:26
Heb een PIO condensator in m'n Tele zitten. Was door de vorige eigenaar erin gezet. Hij doet 't. Maar om nou te zeggen dat dit helemaal het einde is... nee, sorry als ik je teleur stel. Ik denk dat een keramische het net zo goed doet.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je stelt mij geenszins teleur; je geeft een helder antwoord op m'n vraag… ik hoef dus niet per se een setje PIO's te gaan kopen. Dat wilde ik weten.

catab
26 augustus 2016, 09:38
Als je toch een condensator koopt met een bepaalde waarde. En deze waarde klopt dan zou je gewoon geen verschil moeten kunnen horen tussen de verschillende typen. Of er moeten condensatoren zijn die van waarde veranderen bij een andere frequentie. Maar ik kan me niet herinneren hier ooit iets over hebben geleerd.
Het verschil in prijs en types is toch, de maximale spanning, bouw grote, temperatuur stabiliteit, en stabiliteit na enige tijd.
Dus condenstoren nieuw, met zelfde waarde moeten het zelfde geluid geven. maar na 2 of 3 jaar kan er al wel een groot verschil ontstaan. een aantal types zakt elk jaar wel 1 tot meer procenten per jaar in waarde.

MikeD
26 augustus 2016, 09:50
Als je toch een condensator koopt met een bepaalde waarde. En deze waarde klopt dan zou je gewoon geen verschil moeten kunnen horen tussen de verschillende typen. Of er moeten condensatoren zijn die van waarde veranderen bij een andere frequentie. Maar ik kan me niet herinneren hier ooit iets over hebben geleerd.
Het verschil in prijs en types is toch, de maximale spanning, bouw grote, temperatuur stabiliteit, en stabiliteit na enige tijd.
Dus condenstoren nieuw, met zelfde waarde moeten het zelfde geluid geven. maar na 2 of 3 jaar kan er al wel een groot verschil ontstaan. een aantal types zakt elk jaar wel 1 tot meer procenten per jaar in waarde.

Jij hebt er voor geleerd en ik niet dus een domme vraag van mijn kant zou dan zijn dat het 'geluid' van 'oude' gitaren mede te maken zou kunnen hebben met de ontwaarding van de caps na verloop van 10 / 20 / 30 jaar??? Waar komen we dan op uit om anno nu de waarde van een late fifies / vroege sixties cap te emuleren?

catab
26 augustus 2016, 13:01
nou Mike ik denk dat je hier misschien wel het belangrijkste punt noemt.
In mijn ogen kan het niet anders dan dat je bij een passieve filter (rc of rcl filters), deze een andere waarde krijgt naar verloop van tijd.
En dus ook anders gaat klinken.
Dit gebeurd geleidelijk, maar als je alles weer nieuw monteert,met de zelfde oorspronkelijke waarde, dan denk ik dat je wel ineens een verschil hoort.
Dus op de vraag welk equivalent je nodig hebt voor een 30 of ouder type , moet ik het antwoord schuldig blijven.
Ik zou terug gaan naar de oorspronkelijke waarde en hopen dat het nieuwe/ oude geluid snel went.
Maar weet het eigenlijk niet.

MikeD
26 augustus 2016, 13:20
als er nou een forumlid z'n rekenliniaal nog heeft en even een logaritmische berekening uitvoert ?? zo van 22 microfahrrad min 2% per jaar x 30 jaar / 40 jaar / 50 jaar of zo…. nee ik kan dat niet.. had een onvoldoende voor wiskunde….vroeg dat soort dingen altijd aan mijn Beta-klasgenoten…. die genoten van zo'n opdracht. Eentje deed dat zelfs uit z'n hoofd.. maar die is later dan ook gepromoveerd….

Tabula Rasa
26 augustus 2016, 13:56
0.98x0.98x0.98x0.98 etc... daar is inderdaad een knopje voor. Geen idee welke.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
26 augustus 2016, 13:59
0.98x0.98x0.98x0.98 etc... daar is inderdaad een knopje voor. Geen idee welke.
Na 50 jaar iets van 0.36 volgens mijn mobieltje


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
26 augustus 2016, 19:52
Als je toch een condensator koopt met een bepaalde waarde. En deze waarde klopt dan zou je gewoon geen verschil moeten kunnen horen tussen de verschillende typen. Of er moeten condensatoren zijn die van waarde veranderen bij een andere frequentie. Maar ik kan me niet herinneren hier ooit iets over hebben geleerd.
Het verschil in prijs en types is toch, de maximale spanning, bouw grote, temperatuur stabiliteit, en stabiliteit na enige tijd.
Dus condenstoren nieuw, met zelfde waarde moeten het zelfde geluid geven. maar na 2 of 3 jaar kan er al wel een groot verschil ontstaan. een aantal types zakt elk jaar wel 1 tot meer procenten per jaar in waarde.

Dat is een fors percentage dat je hier noemt en niet van toepassing op de condensatortjes in je gitaar.

Condensatoren verouderen en kunnen stuk. Met name elektrolytische condensatoren (elco's) verouderen en dan nog zijn er die zelfs na decennia niet zoveel achteruitgaan. (Omgevings)temperatuur is een belangrijke factor. Lang spanningsloos laten waardoor ze deformeren (is tot op zeker hoogte een omkeerbaar proces, je kunt elco's formeren).

Enfin, in een gitaar zitten geen elco's en dus is er geen sprake van deformeren, wordt het als het goed is geen 80˚C. Folie-, filmcondensatortjes of keramische schijfjes gaan niet in een paar jaar procenten in waarde of hoorbaar achteruit.

Als je al verschil kunt horen tussen condensatoren met dezelfde waardeaanduiding zal dat komen door (productie)tolerantie. Een condensator van 22nF kan nieuw al zomaar 20nF of 25 nF zijn. Als de ene condensator aan de ondergrens zit en de ander aan de bovengrens zul je dat wel merken.

RS-Rik
28 augustus 2016, 10:14
Als je nou goochem bent koop je een breadboard, wat draad met connectortjes (draad met een zilver piemeltje aan het uiteinde) en eventueel wat alligatorbekjes en je kunt naar hartenlust kloten met verschillende wiring- configuraties en tone-caps etcetera.

https://cdn-shop.adafruit.com/970x728/64-00.jpg

Soms maakt het sóórt cap wel wat uit bij het draaien aan de tone-knop (capaciteit maakt zeker uit). Per sé PIO gebruiken is nonsens want andere caps kunnen net zo tof klinken

Dutch66
28 augustus 2016, 11:29
nou Mike ik denk dat je hier misschien wel het belangrijkste punt noemt.
In mijn ogen kan het niet anders dan dat je bij een passieve filter (rc of rcl filters), deze een andere waarde krijgt naar verloop van tijd.
En dus ook anders gaat klinken.
Dit gebeurd geleidelijk, maar als je alles weer nieuw monteert,met de zelfde oorspronkelijke waarde, dan denk ik dat je wel ineens een verschil hoort.
Dus op de vraag welk equivalent je nodig hebt voor een 30 of ouder type , moet ik het antwoord schuldig blijven.
Ik zou terug gaan naar de oorspronkelijke waarde en hopen dat het nieuwe/ oude geluid snel went.
Maar weet het eigenlijk niet.


Dat kun je doen, er een soort ongrijpbaar 'enigma' van maken, maar misschien dat (ouderwets?)
meten ook een optie is. Die 'geweldige' vintage cap heeft nog steeds een waarde, die je in
principe gewoon zou kunnen aanhouden bij het vervangen van je tone cap.

Of het zinvol is, is natuurlijk een heel ander verhaal...