PDA

View Full Version : Pedalboard naar PA zonder gitaarversterker



Vincent1985
13 februari 2014, 12:21
Beste allemaal,

Momenteel speel ik met een plankje waar het volgende op staat:
TC Ploytune
Ernie Ball VP Jr volumepedaal
Crybaby 95Q wah
TC Nova System

Mijn Nova System sluit ik altijd aan op een Jamhub. Voor degene die niet bekend zijn met de Jamhub hierbij een linkje. (http://www.youtube.com/watch?v=RI83OrJnWjc).
Via de Jamhub word het signaal gesplit naar de PA en naar m'n in ear monitor en ik kan spelen.

Nu ben ik onlangs gestart met het aanschaffen van losse pedalen omdat het al een hele poos kriebelt om een keer een pedalboard met losse stompboxen te maken in bijv een showmaster 48.
Pedalen die ik nu heb zijn:
TC Corona Chorus, MXR Phase 90, MXR Micro Amp, BOSS Blues Driver, BOSS Super Overdrive en een Ibanez TS9. Hier moet nog een TC Flashback bij komen.

Nu vroeg ik mezelf af... kan ik een dergelijk pedalboard met losse stompboxen ook direct naar de Jamhub/ mengtafel sturen of heb ik dan nog een pre amp pedaal of een EQ nodig om hetzelfde gewenste resultaat te bereiken? Althans ik neem aan dat er in een Nova System een pre amp o.i.d. zit. Of zou ik het kunnen regelen door de MXR Micro amp als pre amp te laten fungeren...?

Graag jullie suggesties.

Groeten,
Vincent

arjanb01
13 februari 2014, 12:33
Zijn verschillende opties, de mooiste zou zijn om bij die pedalen een koch pedaltone aan te sluiten. Heeft een FX loop waar je je pedaaltjes op aansluit via de loop en dan kan je rechtstreeks via de line out naar de jam hub en je oortjes sluit je aan op de koptelefoonuitgang van de jamhub. Klaar is Kees. Voor de pedaltone zijn natuurlijk ook andere alternatieven, maar dit is de suggestie die mij het eerste binnen schiet.
Ik gebruik met mijn band ook een jamhub maar heb een sennheiser E906 voor de amp en de microfoon sluit ik aan op de microfoon ingang van de jamhub. Ideaal, heb ik en buizengeluid en een lekkere mix voor mn in ear set. Best of both worlds dus.
De jamhub in het yt fragment is dezelfde die wij gebruiken trouwens, kan je ook opnames mee maken van repetities. Heel handig.

Vincent1985
13 februari 2014, 12:47
Arjan, dank voor je reactie. Jamhub is een topuitvinding! Echt heel goed.
Goed idee die Koch Pedaltone maar wel meteen een prijzige optie. Ik zat zelf met het idee om nog een BOSS of een MXR EQ ertussen te zetten ik de verwachting dat ik hiermee een gewenst signaal krijg.
Gisteren het volgende geprobeerd tijdens de repetities. Gitaar PRS SE Custom 24 direct in de Jamub = prima geluid. Daarna mijn gitaar in een Behringer EQ700 en die op de Jamhub aangesloten = ook prima geluid! Met als groot voordeel dat je je eq helemaal kan instellen en je volume een boost kan geven.
Denk dat het zoiets wel gaat worden, maar ik dacht eens kijken hoe anderen deze uitdaging aanpakken.
Nu ik aan het typen ben denk ik een BB pre amp zou ook nog kunnen. Maar werkt mijn MXR Micro amp niet volgens hetzelfde principe?

arjanb01
13 februari 2014, 12:58
Arjan, dank voor je reactie. Jamhub is een topuitvinding! Echt heel goed.
Goed idee die Koch Pedaltone maar wel meteen een prijzige optie. Ik zat zelf met het idee om nog een BOSS of een MXR EQ ertussen te zetten ik de verwachting dat ik hiermee een gewenst signaal krijg.
Gisteren het volgende geprobeerd tijdens de repetities. Gitaar PRS SE Custom 24 direct in de Jamub = prima geluid. Daarna mijn gitaar in een Behringer EQ700 en die op de Jamhub aangesloten = ook prima geluid! Met als groot voordeel dat je je eq helemaal kan instellen en je volume een boost kan geven.
Denk dat het zoiets wel gaat worden, maar ik dacht eens kijken hoe anderen deze uitdaging aanpakken.
Nu ik aan het typen ben denk ik een BB pre amp zou ook nog kunnen. Maar werkt mijn MXR Micro amp niet volgens hetzelfde principe?

Zou je kunnen proberen. Het is toch veel verschillende combinaties proberen.
Misschien dit toevoegen, anderen op dit forum hebben hier ervaring mee:

http://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/tech-21-liverpool-v2-sansamp-character-series/product-details.html?gclid=CIOrprGGybwCFTCWtAodVRkAGQ

Schijnt geen slechte optie te zijn.

peter_heijnen
13 februari 2014, 14:39
Vincent, ik ga er van uit dat je de cabsim van de nova ingeschakeld hebt als je direct de PA in gaat.

Als je met een pedalboard direct gaat, heb je die cabsim los nodig. je hebt ze in alle soorten, maten en prijsklassen. Zelf heb ik een jaar of twee met de tech21 blonde direct gespeeld, maar die is al best prijzig. Als dat te duur voor je is, is dit mss wel iets voor je:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_pocket_guitar_di_box.htm

Vincent1985
13 februari 2014, 15:08
Vincent, ik ga er van uit dat je de cabsim van de nova ingeschakeld hebt als je direct de PA in gaat.

Als je met een pedalboard direct gaat, heb je die cabsim los nodig. je hebt ze in alle soorten, maten en prijsklassen. Zelf heb ik een jaar of twee met de tech21 blonde direct gespeeld, maar die is al best prijzig. Als dat te duur voor je is, is dit mss wel iets voor je:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_pocket_guitar_di_box.htm

Hoi Peter,

Ik heb inderdaad de speaker simulator aanstaan als de Nova direct over de PA gaat. Doe ik dan niet klinkt mijn geluid nergens naar, dan is het net een bak bijen, haha!
Dus als ik het goed begrijp is het niet zo zeer een pre amp pedal wat ik nodig heb maar een soort van speaker simulator pedaal?

Arjan gaf als tip de Tech 21 Liverpool. Misschien maar eens wat meer info inwinnen over dergelijke pedalen en of dat echt een must have is... Thnx!

arjanb01
13 februari 2014, 15:20
Maar misschien een domme vraag van mij, maar heeft de nova geen fx loop waar je de pedaaltjes aanhangt ? Dan gebruik je de speaker simulator van de Nova. Hoef je geen extra aankoop te doen voor een pedaaltje of pre-amp met speakersim.

Vincent1985
13 februari 2014, 16:09
Maar misschien een domme vraag van mij, maar heeft de nova geen fx loop waar je de pedaaltjes aanhangt ? Dan gebruik je de speaker simulator van de Nova. Hoef je geen extra aankoop te doen voor een pedaaltje of pre-amp met speakersim.

Uuh ja das een goeie Arjan. De Nova heeft 2 x een een input (line en drive) en 2x output left en right. Dus dat lijkt me wel een fx loop ja. Maar ik wil juist de Nova niet op m'n pedalboard bij m'n losse stompboxen. Dat wil ik echt voor stompboxen alleen houden. Maar dank voor het meedenken. Het zal dan iets van een Tech 21 o.i.d. moeten worden.... of andere forum gebruikers moeten nog goede tips hebben..... Ik sta er voor open!

arjanb01
13 februari 2014, 16:15
Uuh ja das een goeie Arjan. De Nova heeft 2 x een een input (line en drive) en 2x output left en right. Dus dat lijkt me wel een fx loop ja. Maar ik wil juist de Nova niet op m'n pedalboard bij m'n losse stompboxen. Dat wil ik echt voor stompboxen alleen houden. Maar dank voor het meedenken. Het zal dan iets van een Tech 21 o.i.d. moeten worden.... of andere forum gebruikers moeten nog goede tips hebben..... Ik sta er voor open!

Hoe lus jij je Nova naar de jamhub dan ? Zit er een XLR ingang op of met welke ingang verbind je de jamhub ? Misschien dat ik hem dan ook ga halen als de geluiden echt overtuigend klinken op je oren, scheelt weer een buizenamp op de repetitie.

Vincent1985
13 februari 2014, 16:52
Hoe lus jij je Nova naar de jamhub dan ? Zit er een XLR ingang op of met welke ingang verbind je de jamhub ? Misschien dat ik hem dan ook ga halen als de geluiden echt overtuigend klinken op je oren, scheelt weer een buizenamp op de repetitie.
Mijn volgorde is als volgt:
gitaar --> tuner --> vol. pedaal --> wah --> Nova drive input (middels jack) --> Output left naar de Jamhub ook middels jack.
Geluid is echt niet verkeerd. Ik heb er dan geen EQ tussen maar als je die er nog tussen zou hangen en dan samen met je speaker simulator.... goede combi hoor!
Als ik met onze gospelband in kerken speel, neem ik nooit m'n amp en cab mee. Gitaar in m'n pedalboardje, in de Nova en vanuit de Nova naar de Jamhub en die gaat weer naar de PA.
Easy as that...

tnijland
13 februari 2014, 20:11
Dag Vincent,

Leuke discussie waar ik zelf jaren mee heb geworsteld. Ook ik wil direct via een simpel pedalboard spelen omdat alles samen met toetsen over een keyboard versterker moet worden gebruikt (in mijn geval een Roland KC500 combo). Nou ben ik natuurlijk enorm verwend met high-end amps en wilde daarom niet teveel concessies doen. Heb echt van alles uitgeprobeerd...

Tijdens deze wijze levenslessen is me opgevallen dat de Nova System (Limited in mijn geval) best redelijk klinkt als de speaker sim aan staat. Voordeel is dat de effecten erg goed zijn en en de overdrive/distortion ook redelijk bruikbaar is m.b.t. de instelbaarheid.

Echter de Nova System drive doorstaat geen enkele vergelijking met de Koch Pedaltone (die ook een PA-sim output heeft). De buizen sound die daarmee te halen is komt echt in de buurt van een goede buizenversterker. Ik kan ook zo geen betere oplossing vinden. De Lex Bos Superdrive is ook een behoorlijk goede kandidaat maar die heeft veel minder variatie (2 identieke kanalen met gain variatie) en klinkt imo ook iets meer compressed.

Als je van plan bent om je eigen drives te gebruiken lijkt me een pure speaker simulator zoals de Torpedo CAB de mooiste high-end oplossing. Een aardig en prijsgunstiger alternatief lijkt me de ADA GCS-2 (https://www.youtube.com/watch?v=fZLezYymLb8#t=50).
Heb helaas alleen de Torpedo CAB een keertje beluisterd tijdens een gear sessie.

Vincent1985
13 februari 2014, 20:48
Tnijland,
Dank voor je reactie. Blij te lezen dat ik niet de enige ben die tegen deze uitdaging aanloopt.
Ik ben het inderdaad met je eens dat de Nova direct via de PA, aardig klinkt. Al vind ik de overdrive/distortion niet helemaal top.
Maar omdat we regelmatig met de Jamhub oefenen en deze ook live gebruiken, scheelt het gewoon enorm om niet met een top en cabinet te hoeven slepen.

Maar nu ik wil gaan overstappen op losse stompboxen ga ik die snelle door lus mogelijkheid missen, mits ik er niks op bedenk. Ik wil mijn Nova wel gewoon houden, mocht het echt helemaal niks worden.
Wat je bedoelt met je laatste alinea, het gebruiken van eigen drives, bedoel je dan mijn eigen losse stompboxen? In dat geval is mijn antwoord ja. Ik wil een board met de losse pedalen die ik eerder heb beschreven maar dan wil ik ook graag de mogelijkheid om dat board direct op een PA/ Jamhub aan te sluiten zonder het gebruik van een top+cabinet.
Dat zou dan kunnen lukken met toevoeging van een Koch Pedaltone of een Two Notes Torpedo CAB. Denk ik dan in de goede oplossing?

Ik ga me eens in die pedalen verdiepen. Dank voor de input.

FruscianteFan
13 februari 2014, 20:58
Uuh ja das een goeie Arjan. De Nova heeft 2 x een een input (line en drive) en 2x output left en right. Dus dat lijkt me wel een fx loop ja. Maar ik wil juist de Nova niet op m'n pedalboard bij m'n losse stompboxen. Dat wil ik echt voor stompboxen alleen houden. Maar dank voor het meedenken. Het zal dan iets van een Tech 21 o.i.d. moeten worden.... of andere forum gebruikers moeten nog goede tips hebben..... Ik sta er voor open!
Da's geen fx loop, maar stereo in- en outputs! FX loop wordt meestal met 'send' en 'return' aangegeven

Vincent1985
13 februari 2014, 21:10
Da's geen fx loop, maar stereo in- en outputs! FX loop wordt meestal met 'send' en 'return' aangegeven

Das waar FruscianteFan. Je hebt helemaal gelijk! :seriousf:

telecastermaster
13 februari 2014, 22:09
Ik denk dat de Torpedo CAB precies is wat je zoekt. Je kunt hem zo achter de Nova system hangen en hij heeft geen preamp nodig. Hij werkt zelf met een distortion pedal.
Ik geef toe dat ie niet goedkoop is, maar je wordt er wel vrolijk van.
Ik kan iig niet zonder dat ding.

Je hebt alleen geen stereo output meer, behalve natuurlijk als je er weer een stereopedaaltje achter zet (heb ik ook gedaan).

Vincent1985
14 februari 2014, 09:01
Ik denk dat de Torpedo CAB precies is wat je zoekt. Je kunt hem zo achter de Nova system hangen en hij heeft geen preamp nodig. Hij werkt zelf met een distortion pedal.
Ik geef toe dat ie niet goedkoop is, maar je wordt er wel vrolijk van.
Ik kan iig niet zonder dat ding.

Je hebt alleen geen stereo output meer, behalve natuurlijk als je er weer een stereopedaaltje achter zet (heb ik ook gedaan).


Hoi Telecastermaster,
Ik heb inderdaad een aantal demo's gezien op YouTube, waaronder die van Pete Thorn. Daar word ik wel vrolijk van ja. Wat een mogelijkheden op dat ding, gaaf! In mijn geval wil ik de Torpedo CAB dan aan het eind van mijn pedalenreeks plaatsen en niet na mn Nova. Dan heb ik geen pre amp nodig toch? Als ik jouw verhaal goed begrijp?

Op het laatst van de Pete Thorn demo gebruik hij overigens wel een preamp pedaal, een Bogner Extacy Red, samen met die Torpedo CAB. In feite heb je dan geen top+cab meer nodig toch? Als ik in de kerk speel is dat zeker wel een pluspunt als er geen cabinet de kerk in staat te blazen haha. Die twee pedalen samen (Bogner en de Torpeda CAB) zou samen op ongeveer 800 euro komen. Vergelijkbaar met een aardige (2e hands) buizentop toch?
Stereo output gebruik ik niet dus die zal ik niet missen.

peter_heijnen
14 februari 2014, 11:45
Vincent, je beeld van wat een preamp is en doet, lijkt mij nog verre van compleet. Die bogners zijn in principe dist/od pedalen maar worden enigszins verwarring scheppend ook preamp pedalen genoemd. Het begrip preamp is ook niet meer zo duidelijk als het eens was. Verder meen ik te denken dat wat jij EQ noemt wel eens zou kunnen slaan op cab sim.

Anyway: van het grootste belang is dat je in ieder geval een cab sim hebt als je met een oversturend geluid direct de PA in wilt. Je kunt een od/dist pedaal rechtstreeks die cabsim insturen, maar dan sla je een schakel die normaal in je signaalketen zit over: de preamp! Dat is nog geen ramp, maar als je de od/dist bypasst heb je wel een cleane sound maar daarbij geen toonvorming. Als je die toonvorming mist, neem je daarvoor een preamp -al dan niet sim-.

Verscheidene firma's bieden aan wat ik preamp sims noem. Tech21 heeft sims van fender, vox, marshall, en andere amps. Die pedalen hebben tevens een cabsim aan boord dus dan ben je in een klap klaar. Het russische amt biedt ook een hele lijn preamp/cab sims aan: http://www.thomann.de/nl/search.html?KF=on&gk=giefvz&oa=ala&bn=AMT&pr=&wgfid1=8589&wgf8589=&wgfid2=8590&wgf8590=&wgfid3=8591&wgf8591=&wgfid4=8592&wgf8592=

Er is zo nog veel meer te krijgen, maar ik wil het niet nog verwarrender voor je maken.

Let ook: als je aast op een bogner red en die wil je bijv aansluiten op een van de tech21 character pedalen is het echt van belang dat je de combinatie van de twee zelf test. De bogners en techs zijn goede pedalen maar dat hoeft niet te betekenen dat ze zo samenwerken dat jij het goed vind klinken. Ook moet je rekening houden met speelgevoel. Zelf heb ik een hele tijd met de tech21 blonde gespeeld met inears en dat was niet altijd even prettig, maar in de zaal klonk het wel altijd erg goed. Tussen speelgevoel en goede sound zit dus ook nog eens verschil.

Maar ook denk ik dan dat je als je dat geld wilt uitgeven je ook prima de koch pedaltone kunt overwegen zoals arjanb01 en tnijland ook al adviseerden. De koch is preamp, od/dist, en cab sim ineen en daarbovenop nog eens buizen. De klank moet je liggen, maar is zeer goed. Nadeel ervan vind ik dat gevoelige buizen aan je voeten liggen, reden voor mij om de pedaltone weer te verkopen ook al heb ik er nooit panne mee gehad.

Kom je er nog een beetje uit zo? Ik kan je mss nog het beste adviseren de nova nog even langer aan te houden en je verder te verdiepen in de materie zodat je goed beslagen kunt gaan shoppen.

telecastermaster
14 februari 2014, 12:22
Die Nova system die heeft toch alle distortions en overdrives aan boord? Nou, dan ben je verder klaar. Dan kun je die Torpedo CAB er gewoon achter hangen. Als je verder tevreden bent over die Nova System zou ik hem lekker houden. (Pete Thorn had er ook eentje op zijn kleine pedalboard). Wel de cab simulator van de NS uitzetten, natuurlijk.

Maar als je nou slim bent probeer je die Torpedo gewoon uit. Ik zie dat je niet ver van de Bax shop woont. Neem gewoon je gitaar, je Nova System en je beste koptelefoon (met grote jackplug) mee en ga eens even lekker spelen. De bediening van die Torpedo CAB is vrij simpel; daar kom je wel uit.
Ik zie overigens dat de Bax hem nu even niet op op voorraad heeft.

Succes.

Vincent1985
14 februari 2014, 12:29
Hoi Peter dank voor je reactie.
Totdat ik weet wat en hoe ik het precies wil, blijft ik lekker met mijn huidige boardje net daarop de Nova spelen.
Toch ben ik stiekem wel begonnen met het aanschaffen van stompboxen (ik kon het niet laten). Alleen realiseerde ik me pas later, dat als ik die stompboxen net zo wil gaan gebruiken als dat ik mijn Nova gebruik (direct de Jamhub/ PA in) er dan in ieder geval een pedaal tussen moet wat mijn signaal versterkt, zowel overstuurd als clean. Door de vorige reacties heb ik al wel een beter beeld van verschillende pedalen die hiervoor in aanmerking komen; Tech21, Koch Pedaltone, maar ook de Torpedo CAB.

Nog even voor de duidelijkheid: denk ik verkeerd als ik zeg:
gitaar --> losse stompboxen --> aan het eind van de ketting stompboxen de Torpedo CAB --> vanuit de Torpedo CAB naar de Jamhub/ PA? Dat moet volgens mij wel lukken toch? Of snap ik het dan nog niet goed...?

Vincent1985
14 februari 2014, 12:34
Die Nova system die heeft toch alle distortions en overdrives aan boord? Nou, dan ben je verder klaar. Dan kun je die Torpedo CAB er gewoon achter hangen. Als je verder tevreden bent over die Nova System zou ik hem lekker houden. (Pete Thorn had er ook eentje op zijn kleine pedalboard). Wel de cab simulator van de NS uitzetten, natuurlijk.

Maar als je nou slim bent probeer je die Torpedo gewoon uit. Ik zie dat je niet ver van de Bax shop woont. Neem gewoon je gitaar, je Nova System en je beste koptelefoon (met grote jackplug) mee en ga eens even lekker spelen. De bediening van die Torpedo CAB is vrij simpel; daar kom je wel uit.
Ik zie overigens dat de Bax hem nu even niet op op voorraad heeft.

Succes.

Dank je Telecastermaster.
Het punt is juist dat ik die Nova NIET meer wil gaan gebruiken als ik mijn board met losse pedalen klaar heb. Want met de Nova heb ik geen probleem om hem direct over de PA te sturen. Speaker sim aan en klaar.
Dus als ik die Nova vervang voor losse pedalen heb ik geen mogelijkheid meer om speaker sim te gebruiken waardoor mijn geluid veel minder is. Vandaar de vraag hoe kan ik mijn losse pedalen doorlussen naar de PA zonder dat mijn geluidskwaliteit minder word.

Maar alles testen heeft ook zeker mijn voorkeur. Mijn gezicht en naam kennen ze bij Bax al wel inmiddels haha

arjanb01
14 februari 2014, 13:11
Vincent, je beeld van wat een preamp is en doet, lijkt mij nog verre van compleet. Die bogners zijn in principe dist/od pedalen maar worden enigszins verwarring scheppend ook preamp pedalen genoemd. Het begrip preamp is ook niet meer zo duidelijk als het eens was. Verder meen ik te denken dat wat jij EQ noemt wel eens zou kunnen slaan op cab sim.

Anyway: van het grootste belang is dat je in ieder geval een cab sim hebt als je met een oversturend geluid direct de PA in wilt. Je kunt een od/dist pedaal rechtstreeks die cabsim insturen, maar dan sla je een schakel die normaal in je signaalketen zit over: de preamp! Dat is nog geen ramp, maar als je de od/dist bypasst heb je wel een cleane sound maar daarbij geen toonvorming. Als je die toonvorming mist, neem je daarvoor een preamp -al dan niet sim-.

Verscheidene firma's bieden aan wat ik preamp sims noem. Tech21 heeft sims van fender, vox, marshall, en andere amps. Die pedalen hebben tevens een cabsim aan boord dus dan ben je in een klap klaar. Het russische amt biedt ook een hele lijn preamp/cab sims aan: http://www.thomann.de/nl/search.html?KF=on&gk=giefvz&oa=ala&bn=AMT&pr=&wgfid1=8589&wgf8589=&wgfid2=8590&wgf8590=&wgfid3=8591&wgf8591=&wgfid4=8592&wgf8592=

Er is zo nog veel meer te krijgen, maar ik wil het niet nog verwarrender voor je maken.

Let ook: als je aast op een bogner red en die wil je bijv aansluiten op een van de tech21 character pedalen is het echt van belang dat je de combinatie van de twee zelf test. De bogners en techs zijn goede pedalen maar dat hoeft niet te betekenen dat ze zo samenwerken dat jij het goed vind klinken. Ook moet je rekening houden met speelgevoel. Zelf heb ik een hele tijd met de tech21 blonde gespeeld met inears en dat was niet altijd even prettig, maar in de zaal klonk het wel altijd erg goed. Tussen speelgevoel en goede sound zit dus ook nog eens verschil.

Maar ook denk ik dan dat je als je dat geld wilt uitgeven je ook prima de koch pedaltone kunt overwegen zoals arjanb01 en tnijland ook al adviseerden. De koch is preamp, od/dist, en cab sim ineen en daarbovenop nog eens buizen. De klank moet je liggen, maar is zeer goed. Nadeel ervan vind ik dat gevoelige buizen aan je voeten liggen, reden voor mij om de pedaltone weer te verkopen ook al heb ik er nooit panne mee gehad.

Kom je er nog een beetje uit zo? Ik kan je mss nog het beste adviseren de nova nog even langer aan te houden en je verder te verdiepen in de materie zodat je goed beslagen kunt gaan shoppen.

Heb je die pedaltone toevallig nog te koop, Peter? Zo ja, heb ik er wel belang bij!

peter_heijnen
14 februari 2014, 13:48
Je bent een kleine 10 jaar te laat Arjan, helaas.

muziekschuur
14 februari 2014, 13:49
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/234402.jpg

Dit is een simpele oplossing. Gewoon als laatste op je pedalboard.

Of een Digitech pedaal. Die hebben een lijn uitgang en hebben daar een sim in zitten.

http://images4.thomann.de/pics/prod/174329.jpg
Ik heb een Digitech screaming blues pedaal. Dat is eenzelfde pedaal met een audio DNA chip. Met een lijn uitgang. Klinkt echt heel lekker zo een mengtafel in. Er zitten dus twee uitgangen op. 1 met lijn level en de andere voor naar een versterker... (met speaker simulator). Pedaaltje van 31 euro. Dus heel tof.

Een iets duurdere optie zou een ZOOM pedaaltje zijn.
Zoom Multi Stomp MS-50G

Vincent1985
14 februari 2014, 14:08
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/234402.jpg

Dit is een simpele oplossing. Gewoon als laatste op je pedalboard.

Of een Digitech pedaal. Die hebben een lijn uitgang en hebben daar een sim in zitten.

http://images4.thomann.de/pics/prod/174329.jpg
Ik heb een Digitech screaming blues pedaal. Dat is eenzelfde pedaal met een audio DNA chip. Met een lijn uitgang. Klinkt echt heel lekker zo een mengtafel in. Er zitten dus twee uitgangen op. 1 met lijn level en de andere voor naar een versterker... (met speaker simulator). Pedaaltje van 31 euro. Dus heel tof.

Een iets duurdere optie zou een ZOOM pedaaltje zijn.
Zoom Multi Stomp MS-50G

Muziekschuur, dank voor deze tips. Is inderdaad heel wat eenvoudiger dan die Torpedo CAB bijvoorbeeld.
Ik heb weer materiaal om te gaan uitzoeken en onderzoeken door te gaan testen! Thnx

muziekschuur
14 februari 2014, 14:21
De Pedaltone heeft een hoofdtelefoon aansluiting en is dus veelzijdiger dan bovenstaand. Ik heb zelf een Mesa Boogie Vtwin. Daarachter een Behringer v-amp. Voor dit zelfde doel...

arjanb01
14 februari 2014, 14:41
Je bent een kleine 10 jaar te laat Arjan, helaas.

Ah oké! Dan maar verder zoeken. Zijn de buizen echt zo kwetsbaar, of gaan ze even lang mee als in een amp?

jim__
14 februari 2014, 15:10
Nog wat olie op het vuur: de Carl Martin Rock Bug. Is feitelijk een cleane amp-met speakersimulator met headphoneamp en aux-in voor als je ook met MP3-speler wil oefenen. Zit ook meteen een DI-box in voor naar de mengtafel. Schijnen het erg goed te doen wat ik erover lees en op Youtube heb gezien (voor wat dat waard is).

In combinatie met de TC Helicon guitar headphonecable kun je hem ook nog gebruiken als goedkope in-earoplossing, dan loopt alles via één kabel. De aux-in van de Rock Bug wordt namelijk niet doorgegeven aan de XLR-uitgang, maar wel aan de headphone output. Je mist dan alleen een limiter voor je koptelefoon, maar door voorzichtig met je volumeknop om te gaan is dat misschien wel te overbruggen.

peter_heijnen
14 februari 2014, 17:19
Ah oké! Dan maar verder zoeken. Zijn de buizen echt zo kwetsbaar, of gaan ze even lang mee als in een amp?
Geen idee of ze even lang meegaan als in een amp, ik heb het er niet op aan laten komen. De buisjes zijn op temperatuur zeer kwetsbaar.

edje kadetje
14 februari 2014, 17:28
Muziekschuur, dank voor deze tips. Is inderdaad heel wat eenvoudiger dan die Torpedo CAB bijvoorbeeld.
Ik heb weer materiaal om te gaan uitzoeken en onderzoeken door te gaan testen! Thnx

joyo heeft ook een paar van dit soort pedalen. Bv de american sound. Zelf geen ervaring mee, wel goede reviews.

tnijland
14 februari 2014, 18:46
Na het lezen van alle opmerkingen ben ik toch nog even terug gegaan naar het begin van dit topic. Je gaf daarin duidelijk aan dat je het liefst met pedalen wilde experimenten zonder de Nova System te gebruiken. Gedurende het topic bespeurde ik toch ook wat nieuwsgierigheid naar bijv. de Pedaltone (o.a. door mezelf aangedragen) en andere distortion pedalen.

De Pedaltone is imo de perfecte basisunit als je een zeer goede clean, crunch, lead en power amp sound (mits het inderdaad jouw smaak is) wilt combineren. Hij klinkt ook veel dynamischer dan de meeste pedalen en kent weinig concurrenten. De speaker simulator hiervan werkt ook prima.

Echter, jouw situatie vraagt volgens mij conform wat Peter al aanraadde (ik zal in de toekomst toch eens wat beter gaan lezen ;-) alleen om een goede speaker simulator. Ik zou dan in dat geval zelf puur voor de Torpedo CAB gaan omdat je daarmee iedere variatie qua poweramp en speaker cabinet kunt realiseren en daarmee een perfecte sound op de mengtafel kunt realiseren.

Vincent1985
15 februari 2014, 21:34
Allen dank voor de input.
Ik ga eens beginnen met sparen hehe en meer info inwinnen over Tech21 pedalen en de Torpedo CAB. Waarom wel en/of waarom niet dat pedaal aanschaffen....
Nogmaals dank

paulusdeBKB
15 februari 2014, 22:51
Is het al weer 10 jaar geleden dat ik je Pedaltone van je overnam, Peter? Nog een +1 voor de Pedaltone als preamp & speakersim. Maar er zijn meer opties, ook tweedehands. Kijk maar eens of je een tweedehands Cream Machine of Metal Master tegenkomt van Hughes & Kettner. Of een Mesa Boogie V-twin, ook fijn. Die nieuwerwetse pedaaltjes die hierboven worden genoemd, ken ik niet maar zullen het ook heus wel goed doen.

peter_heijnen
16 februari 2014, 21:37
Is het al weer 10 jaar geleden dat ik je Pedaltone van je overnam, Peter?
Wtf, jij bent paulusdeBKB? LOL! :)

Ja, moet toch ongeveer 10 jaar geleden alweer zijn. Heb je hem nog?

paulusdeBKB
17 februari 2014, 10:06
Yep! Grappig, ik dacht dat je dat wist :)

Ik heb hem nog steeds, hij klinkt nog steeds als een klokje :) Destijds heb ik ook een 2e-hands V-twin gekocht, om te ontdekken welke het best bij me past. Dat bleek de Pedaltone te zijn. Overigens geen onvertogen woord over de Mesa - ook een prima ding.

peter_heijnen
17 februari 2014, 10:36
Yep! Grappig, ik dacht dat je dat wist :)
Nee, had ik helemaal niet in de smiezen haha, maar nu heb ik dan beeld.

Vincent1985
18 februari 2014, 12:47
Beste allemaal,

Na wat filmpjes kijken en reviews lezen trekt de Tech21 SansAmp GT-2 toch wel mijn aandacht.
De demo van dit filmpje vind ik erg overtuigend en zeker vanaf 10.50 min, wanneer de Tweed mode word in geschakeld.
http://www.youtube.com/watch?v=EMqX5ABflAE#t=656
Alle drive sounds die ervoor te horen zijn, zijn ok, maar ik wil m'n TS9 en m'n Blues Driver daarvoor gebruiken en de pre amp zo clean mogelijk instellen. Die Tweed mode spreekt me erg aan. Maar ik ga eerst eens een rondje testen voordat ik een definitieve beslissing neem.
De Torpedo CAB die eerder is besproken is volgens mij wel heel erg uitgebreid en ook redelijk prijzig. Die laat ik even schieten maar als ik de mogelijkheid heb om die te testen zal ik dat zeker niet laten!

Kunnen jullie je vinden in deze....of raden jullie een ander pre amp pedaal/ speaker sim aan?

peter_heijnen
18 februari 2014, 12:57
Ik raadt aan om eindelijk eens te gaan testen. ;)

arjanb01
19 februari 2014, 08:46
Ik heb gisteren de Koch pedaltone PDT-4 (oude versie dus) aangeschaft. Zijn er nog dingen m.b.t. de aansluitingen waar ik op moet letten ? Ik neem aan dat ik de recording out kan gebruiken om hem door te lussen naar een mengtafel of jamhub om zo in ear te gaan ?
Of heb ik speciale kabels nodig ?

paulusdeBKB
19 februari 2014, 09:41
Nope, je hebt bij de PDT-4 geen speciale kabels nodig. Tip voor als je gaat recorden: indien je genoeg inputkanalen hebt op je interface, kun je je gitaarpartij op twee sporen opnemen door zowel de 'To PA' als 'To Clean Input' aan te sluiten. Je hebt dan 1 track met speakersim van de Koch en 1 track zonder. Dat tweede kanaal kun je dan gebruiken om mee te pielen. Haal het eens door een amp simulator van je DAW, laat er een effect of filter op los. Hartstikke leuk!

arjanb01
19 februari 2014, 10:22
Nope, je hebt bij de PDT-4 geen speciale kabels nodig. Tip voor als je gaat recorden: indien je genoeg inputkanalen hebt op je interface, kun je je gitaarpartij op twee sporen opnemen door zowel de 'To PA' als 'To Clean Input' aan te sluiten. Je hebt dan 1 track met speakersim van de Koch en 1 track zonder. Dat tweede kanaal kun je dan gebruiken om mee te pielen. Haal het eens door een amp simulator van je DAW, laat er een effect of filter op los. Hartstikke leuk!

Thanks voor de info ! Kan ik wat mee. In eerste instantie ga ik hem puur voor repetities gebruiken, dus kabel van de recording out naar de jamhub en input naar de gitaar, heel simpel en basic. Maar wel leuk dat je kan multi tracken met dit ding. Eventueel wil ik er later in de loop nog chorus en delay bij gooien, maar dat is nog toekomstmuziek. Ik ga hem eventueel ook als backup voor live optredens gebruiken als mijn combo eventueel uitvalt.
Zijn er nog speciale service gevoelige dingen, behalve de buisjes ? Heeft het ding veel onderhoud nodig of valt dat mee. Volgens de verkoper werkt hij nog uitstekend en heb hem voor 180 euro incl verzendkosten gekocht, koopje dus als je ziet wat ze nieuw en tweedehands doen.

paulusdeBKB
19 februari 2014, 11:49
Inderdaad een koopje. De buizen zijn preampbuizen, die hebben het niet zwaar te verduren en gaan over het algemeen jaren mee. Er zit ook een buisje in dat dienst doet als eindversterkerbuis. Ik kan me voorstellen dat die meer op zijn donder krijgt en dus sneller slijt, maar daar weet ik het fijne niet van.

tnijland
19 februari 2014, 19:06
Ik gebruik die van mij ook al 2 jaar naar volle tevredenheid. Heb geen verlies in geluid in de buizensound gemerkt tot zover. Ik moet zeggen dat ik er ook nog steeds enorm van ben gecharmeerd omdat hij zo goed bruikbaar is.

Een echte aanrader is ook de combinatie met de 0.5W power amp. Deze klinkt alleen al als een oude vintage '60 Marshall (denk aan de Clapton Beano/the Bluesbreakers) sound met dat specifieke rafeltje. In combinatie met de overdrive heb je ineens een hele goed mid-boost waardoor je heel praktisch door de mix prikt. Erg handig want met modelers heb ik meestal een beetje ruzie op het moment dat ik snel een sound moet veranderen (thuis goed ingesteld maar in de band valt het dan weer een beetje tegen qua klank of gaat het me te scherp klinken. Ook wel op te lossen maar wel minder intuïtief).

Misschien dat ik er nog een keer een versie 2 bij bestel i.v.m. de extra master rhythem & lead regeling.

arjanb01
19 februari 2014, 19:56
Kan je op de pedaltone ook een gmajor aansluiten? Zo ja, hoe ga je dan switchen tussen de kanalen?

paulusdeBKB
19 februari 2014, 20:06
Je kunt een Gmajor aansluiten via de FX-loop op de Pedaltone of hem er gewoon achter hangen. Je kunt de Pedaltone niet switchen vanaf de G-Major omdat hij geen footswitch input heeft. Het is immers zelf al een pedaal.

arjanb01
19 februari 2014, 20:08
Mmmm dat is niet echt een handige optie. Misschien op termijn chorus, 2 delays, voor korte en lange echo's, en een wah pedaal aanschaffen. Dan heb ik een mooi handzaam setje voor elke live situatie. Leuk om zo te experimenteren.

tnijland
19 februari 2014, 22:01
Ik zou hem denk ik ook met wat losse pedalen combineren. Een multi-effect zou ik pas inzetten doen als je met complexere effecten wilt spelen en deze stereo wilt benutten. Een goed alternatief is de Line6 M5 of de Eventide H9.

arjanb01
21 februari 2014, 11:11
Ik zou hem denk ik ook met wat losse pedalen combineren. Een multi-effect zou ik pas inzetten doen als je met complexere effecten wilt spelen en deze stereo wilt benutten. Een goed alternatief is de Line6 M5 of de Eventide H9.

Heb hem gister aan de tand gevoeld tijdens de repetitie. Goed pedaal, klonk goed, alleen zat er een lage brom in het signaal als het stil was. Ik denk dat het aan de adapter lag die erbij zat, ongeaarde stekker in een geaard stopcontact.
Ik denk dat ik een nieuwe adapter 12V VAC met GEAARDE stekker moet halen om de brom weg te krijgen. Is dat de oplossing ?

paulusdeBKB
22 februari 2014, 00:07
Hmm, dat weet ik niet. Valt te proberen. Neem bij je volgende repetitie ook een lang verlengsnoer mee waarmee je hem op andere stopcontacten kunt proberen - het kan zijn dat de groep waarop je inprikt vuile stroom levert (door TL-, spaar- of ledverlichting bijvoorbeeld).

tnijland
22 februari 2014, 00:19
Volgens mij is de Pedaltone van zichzelf behoorlijk stil en heeft ie ook geen brom (zelf met overdrive). Alleen als je de de extra overdrive boost inschakelt dan hoor je wel een extra bromtoon. In dat opzicht is hij overigens minder stil dan de Lex Bos Superdrive die ik ook heb.

arjanb01
22 februari 2014, 07:32
We repeteren in een klaslokaal met tl verlichting. Heb hem thuis gister nog ff getest met koptelefoon en geen brom.
Tijdens de repetitie prikte ik vanaf de recording out naar de microfoon xlr ingang van de jamhub, wel met een snoer met verloopstuk. Dat is de boosdoener.
Heb nu bij Bax een nieuwe xlr-male/Jack kabel gekocht, helemaal gebalanceerd. Zodra die binnen is weer testen tijdens de repetitie.
Is de zoem er nog steeds, dan ga ik met een Jack Jack naar de jamhub, want dan kan het zijn dat die xlr ingang alleen voor mics bestemd is. Of moet dat niet kunnen?

muziekschuur
22 februari 2014, 18:22
De hum is vast vanwege een niet geaard stopkontakt. Je pedaltone is een buizenversterker en heeft dus een geaard stopkontakt nodig. Verder kan er tussen de pedaltone en de jamhub een noisegate. Dat is het wondermiddel tegen de hum. (als een geaard stopkontakt niet werkt). Let ook op wat is aangesloten op de groep waarop de pedaltone is aangesloten. Noisegate pedalen zijn er al vanaf 20 euro...

arjanb01
23 februari 2014, 07:47
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee. Het gekke is alleen dat wat het aardeprobleem betreft ik geen hum heb als ik m'n buizencombo aansluit op die groep. Maar ik denk dat dat komt omdat die stekker geaard is en van de adapter van de pedaltone niet. Ik zal wel ff kijken hoe e.e.a aan te pakken, er zijn dus meerdere oplossingen om dit probleem te tackelen !

Rinze
23 februari 2014, 09:53
Gebalanceerde kabel gaat imho niks uitmaken omdat de Pedaltone geen gebalanceerde uitgangen heeft. De Pedaltone werkt met een bijgeleverde voeding en is dus niet geaard en ontworpen om op die manier goed te werken. Een noise gate is een lapmiddel, verhelpt het probleem (als dat er is) niet.

Ik zeg "als dat er is" omdat het inderdaad heel goed aan vervuilde stroom kan liggen. Laatst een optreden gedaan waar mijn 19 inch setup enorme storing door gaf, zo erg dat ik dacht dat de boel weer eens naar de kloten was. Bij terugkomst de boel in de oefenruimte nog snel even aangesloten en wat bleek: niks aan de hand (een van de medewerkers van de betreffende zaal merkte al op dat hun stroom "niet optimaal" was). Ik heb een noise gate in mijn 19 inch shit maar die kon die storing echt niet verhelpen zonder dat mijn geluid weg was.

Vincent1985
7 maart 2014, 12:49
Beste allemaal,

Helaas heb ik nog geen mogelijkheid gehad om wat pedalen met speaker simulatie te testen, maar ik ben wel tegen wat anders aangelopen. Ik heb ik het T-Rex Spindoctor 2 pedaal gevonden, een buizen voorversterker pedaal met een speaker sim uitgang!
Lijkt me een top pedaal om eens te gaan proberen.
Heeft iemand ervaring met dit pedaal? Hij is prijstechnisch gezien weer een stuk goedkoper dan de Torpedo CAB die eerder is besproken.

Een ander alternatief waar ik aan zat te denken is een ADA GCS-2 en een Tech21 SansAmp GT-2 samen gebruiken.

Mag ik jullie reactie hierop?

johantipker
7 maart 2014, 15:59
Wellicht een wat vreemde of niet voor de hand liggende suggestie:

Ik heb vorig jaar ge-expirementeerd met 2 Behringer EQ pedaaltjes (de knalgele)
i.c.m. een Digitech https://www.google.nl/#q=digitech+hot+head&safe=active

Signalpad

Gitaar > EQ1 > HotHead > EQ2 to line in...

De hothead is een Marshall in a Box achtig idee, best fijn ding; ik had 'm in deze set up via de speaker sim aangesloten.

Met de drive aan, en EQ1 met een low volume level, liet de hothead zich tot hele mooie early break up Marshall sounds verleiden...
, met EQ 2 kon je de overall tone shapen... vooral zomp laag af en wat high boost, finetunen met EQ1, gaf een heel groot bereik via de stereo installatie... nog wat opleuken met vleugjes delay en reverb en.. t kon verbazend genoeg eigenlijk niet meer stuk.

And: NO LATENCY! ... eigenlijk stukken beter dan de meeste modellers die heb gehoord, maar ik heb nog niet het genoegen had om zoiets als een AXE FX te mogen bespelen..

the sure thing
7 maart 2014, 17:36
Ik heb de spindoctor versie 1 een aantal jaren geleden getest bij Juke Box in Boekel. Uitstekend pedaal. Line out niet getest. Erg veelzijdig instelbaar, ook midi aan te sturen.

paulusdeBKB
7 maart 2014, 18:02
Spindoctor heb ik een aantal jaar geleden in Frankfurt geprobeerd - inderdaad een puike preamp. Als ik niet al een Pedaltone had gehad, had ik zeker overwogen om dat ding te kopen.

tnijland
7 maart 2014, 18:38
Aha, het is goed nieuws om te horen dat er weer een nieuw buizen overdrive pedaal is. De video clipjes zijn ook erg interessant maar ik blijf voorlopig echt van mening dat de Koch Pedaltone toch mijn favoriet blijft ;-) Sterker nog, ik zit er zelfs aan te denken om er nog eentje bij te kopen als back-up.

paulusdeBKB
7 maart 2014, 23:42
dan kan je stereo!! :P

tnijland
8 maart 2014, 09:52
ha ha, nog meer troep. Maar de Koch is gewoon een hele fijne preamp met een grote diversiteit aan klankkleuren waardoor ik er alles uit kan halen voor een optreden. Hij geeft genoeg druk en vetheid voor standaard pop en rock werk en op de ene of ander manier werkt een preamp-pedalboard met 4 voicings gewoon erg goed voor mij.

Ik heb net mijn Line6 M5 omgeruild voor een M13 (pedaltone in de fx-loop van de M13). Ik gebruikte bij de M5 vooral de analoge delay w/mod (erg goed) maar miste toch af en toe een combinatie met bijv. een galm of een los compressie effect + galm etc. Met de M13 is het road-setje mooi compleet waardoor ik nu een mooie complete stereo oplossing heb gekregen.